Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی به ایران برای میزبانی پناهندگان و مهاجران افغانستانی بسیار ناچیز است. 

شهریار حیدری اضافه کرده قاچاق‌بران عامل ورود برخی از این افراد به مرزهای ایران هستند.

ایران از سال‌های گذشته میزبان جمعیت قابل توجهی از اتباع افغانستانی به صورت قانونی و غیر قانونی است که از ناپایداری امنیتی و معیشتی در افغانستان به عنوان دلایل مهاجرت مردم این کشور به ایران نام برده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، آمار پناهندگی و مهاجرت مردم به ایران رو به افزایش بوده است. آبان ماه امسال شورای پناهندگان نروژ اعلام کرد که با به قدرت رسیدن طالبان، روزانه بین چهار تا پنج هزار پناهجوی افغانستانی وارد ایران می‌شوند. این شورا همچنین افزوده که با توجه به وخیم‌تر شدن شرایط افغانستان، انتظار می‌رود تعداد مهاجران افزایش یابد.

شورای پناهندگان نروژ آمار داده که از ماه اوت(شهریور) امسال تا نیمه دوم آبان ماه حدود ٣٠٠ هزار پناهجوی افغانستانی از مرز ایران عبور کرده‌اند. این شورا هشدار داده که ایران بدون کمک جامعه بین المللی قطعاً نمی‌تواند به چنین شرایطی رسیدگی کند. 

رسانه‌ها به نقل از آژانس پناهندگی سازمان ملل آمار داده‌اند حدود ٢٢.٨ میلیون نفر از جمعیت ٣٩ میلیون نفری افغانستان با خطر فقر و گرسنگی مواجه هستند، درحالیکه این آمار در حدود مهر ماه امسال حدود ١۴ میلیون نفر برآورد شده بود.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در پایگاه اینترنتی خود اذعان کرده بر اساس سیاست‌های دولتی ایران، به پناهندگان امکان دسترسی به آموزش، بهداشت و معیشت داده شده است. در گزارشی، تخمین زده شده که ۹۶ درصد از پناهندگان در ایران، در شهرها و روستاها، کنار جامعه میزبان ایرانی زندگی می‌کنند، در حالیکه ۴ درصدشان در ۲۰ مهمانشهر هستند که آن را اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اداره می‌کند. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در هفدهمین نشست اضطراری وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، مهاجران و آوارگان را حاصل تجاوز و اشغالگری آمریکا دانست که علاوه بر ناامنی و تروریسم، بحران مالی و اقتصادی موجب موج مهاجرت از افغانستان به ایران شده است.

به گفته وزیر امور خارجه ایران روزانه بیش از ۵ هزار افغانستانی وارد ایران می‌شوند.

امیرعبداللهیان گفت که ایران تاکنون هیچگونه مساعدت بین المللی دریافت نکرده اما انگیزه‌های اسلامی و انسانی را عامل تداوم کمک‌های انسان دوستانه به مردم افغانستان دانسته است.

کمیساریای عالی پناهندگان سال آینده ۳۰۰ میلیون یورو به ایران برای میزبانی اتباع می‌دهد

روز گذشته فیلیپو گرندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان پس از نشست با معاون امنیتی وزیر کشور گفت که کمیساریای عالی پناهندگان برای بسیج کردن منابع بیشتر، جهت جبران هزینه اتباع مهاجر در ایران اقدام می‌کند و سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هم کمک‌های خود  را ۲ برابر کرده که سال آینده افزایش می‌یابد.

گرندی اعلام کرد اخیراً کمک‌های قابل توجهی از آلمان و ایتالیا برای کمک به افغانستان و به ویژه ایران دریافت شده و قرار است از فرانسه هم مبلغ قابل توجهی ارائه شود. 

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان درباره آنچه اقدام خلاف قانون اروپا در پذیرش آوارگان و پناهندگان افغانستانی اعلام شده، گفت «موضع ما در این زمینه روشن است. اگر تبعه افغان یا کشور دیگری بخواهد به کشور دیگری پناهنده شود، کشور مدنظر پرونده او را بررسی می‌کند و اگر شرایط لازم را داشت، به او پناهندگی می‌دهد. این همان چیزی است که از ایران، ترکیه و اروپا خواسته‌ایم انجام دهند.»

گرندی گفت که اوایل سال آینده قرار است به کشورهای میزبان اتباع، وجوهی اختصاص داده شود که سهم ایران از این وجود ۳۰۰ میلیون یورو است.

معاون امنیتی وزیر کشور: اروپا مهاجران را برای تأمین نیروی کار کم هزینه می‌پذیرد

در مقابل، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور گفت که «واقعیت این است نه تنها به ایران کمک نمی‌شود بلکه با تحریم‌های موجود فشار زیادی به ایران می‌آید.» او اضافه کرده اروپایی‌ها پذیرفته‌اند ۳ هزار نفر اسکان مجدد از ایران بپذیرند اما تنها امسال ۵۰۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی در کشور رسوب کرده‌اند.

معاون امنیتی وزیر کشور ایران، اروپا را به انتخاب گزینشی افراد مهاجر برای تأمین نیروی کار کم هزینه متهم کرده است. ذوالفقاری گفت که جمهوری اسلامی ایران رسماً اعلام کرده اگر اروپا حاضر به پرداخت هزینه‌های مربوط به پناهندگان نشود، با توجه به بحران‌ها موجود در ایران، این کشور هزینه‌های آوارگان و مهاجران غیرمجاز را نمی‌تواند بپذیرد. او هشدار داده مسئولیت این موضوع متوجه اروپاست.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس یازدهم مهاجرین افغانستانی مهاجرین افغانستان مهاجران غیرقانونی مهاجرت به اروپا معاون امنیتی وزیر کشور سازمان ملل متحد بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۹۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش افزوده‌ پرداختی به شهرداری‌های لرستان ناچیز است

ایسنا/لرستان رئیس شورای شهر خرم‌آباد گفت: ارزش افزوده‌ای که به شهرداری‌های لرستان داده می‌شود در مقایسه با کلان‌شهرهای دیگر ناچیز است.

حجت‌الله احمدی پور هشتم اردیبهشت در همایش شهرداران و شوراهای اسلامی شهر که در استانداری لرستان برگزار شد، اظهار کرد: برای داشتن شهری زیبا همکاری و همدلی نیاز است.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر بین مردم هستند و مشکلات را می‌بینند، بیان کرد: این در حالیست که دستگاه‌های خدماتی مانند آب، برق، گاز و مخابرات با شورای شهر همکاری ندارند.

احمدی‌پور گفت: ارزش افزوده‌ای که به شهرداری‌های لرستان داده می‌شود در مقایسه با کلان‌شهرهایی نظیر استان مرکزی  ناچیز است و نیاز است این قانون بازنگری شود و ارزش افزوده به سرانه جمعیت تعلق گیرد.

رئیس شورای شهر خرم‌آباد اظهار کرد: برنامه داریم برای روان‌سازی ترافیک چندین پل در شهر ایجاد شود.

وی تصریح کرد: قبلا حقوق پرسنل فضای سبز و تنظیف شهرداری خرم‌آباد با تاخیر پرداخت می‌شد و در حال حاضر پرداخت حقوق آنان به روز شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس جمهور ایران با بیماران اتباع
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • اعتراض پناهجویان افغان به سرگردانی چندین ساله در اندونزی
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • ارزش افزوده‌ پرداختی به شهرداری‌های لرستان ناچیز است
  • پاراتیرانداز ایران در رده هشتم ماده تفنگ بادی ایستاد
  • سلماس مهیای میزبانی جشنواره بین المللی شعر رضوی می شود
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود
  • ایران و سریلانکا همکاری در سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی را گسترش می‌دهند
  • میزبانی ایران اکسپو از ۸۰ کشور | کارگروه تخصصی روابط بانکی ایران و آفریقا تشکیل شد