Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر عامل شرکت مهاب قدس ضمن تاکید بر اهمیت افزایش ظرفیت‌های صادرات خدمات مهندسی گفت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور، صادرات خدمات مهندسی از سوی شرکت‌های ایرانی سود آوری و مزیت بسیار زیادی برای اقتصاد ایران دارد.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «ناصر ترکش‌دوز» مدیرعامل شرکت خدمات فنی مهندسی مهاب قدس در گفتگو با بازارنیوز پیرامون حضور پر رنگ شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی در کشور‌های منطقه و دیگر نقاط جهان اظهار کرد: شرکت‌های مهندسی ایرانی طی چند سال اخیر کالایی را به کشور‌های همسایه صادر نکرده‌اند بلکه ماهیت فعالیت این قبیل شرکت‌ها صادرات استعداد ناب ایرانی بوده است: عمده فعالیت این شرکت‌ها در قالب طراحی و ساخت نیروگاه، سد و دیگر پروژه‌های کلان عمرانی خلاصه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: طی سال‌های اخیر شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه خدمات فنی و مهندسی موفق به حضور در مناقصه‌های بین المللی متعددی شده‌اند. در این میان و در فرایند بسیاری از این مناقصه‌ها دیده شده است که شرکت‌های ایرانی علیرغم تمامی مشکلات توانسته‌اند دوشادوش ابر شرکت‌های آمریکایی، آلمانی، فرانسوی به رقابت پرداخته و موفق به حضور در لیست کوتاه بسیاری از پروژه‌ها و یا حتی پیروزی در آن مناقصات شوند.


مدیرعامل شرکت مهاب قدس در ادامه به تشریح بیشتر حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های کلان کشور‌های منطقه اشاره در خصوص آن گفت: اکنون ما در حال تکمیل پنج پروژه کلان سد سازی در کشور عمان هستیم و این درحالی است که این کشور رابطه خوبی با شرکت‌های غربی دارد، اما اکنون می‌بینم که شرکت‌های ایرانی در شرایط تحریمی متصدی تکمیل پروژه‌های عمرانی کشور عمان شده است؛ درحال حاضر باید خاطر نشان کرد که از پنج پروژه سد سازی متعلق شرکت‌های ایرانی در کشور عمان، ۲ پروژه به مرحله اجرا درآمده است.


وی پیرامون ظرفیت‌های صادرات خدمات فنی و مهندسی در مقابل صادرات کالا به کشور‌های همسایه عنوان کرد: درحال حاضر شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی در بسیاری از مناقصه‌های بزرگ حاضر در اقصی نقاط جهان حضور فعال دارند. اما در کنار این ظرفیت مهم باید خاطر نشان کرد که بعضاً تحریم‌های بین‌المللی در برخی موارد موانع متعددی را برای شرکت‌های ایرانی پدید آورده است.


ترکش دوز در تشریح بیشتر موانع موجود ناشی از تحریم‌ها گفت: در حال حاضر تحریم‌های بین‌المللی در مرحله انتخاب مهندسان برتر مشکلی را برای ما به وجود نمی‌آورد، اما پس از پیروزی مهندسان ایرانی در مناقصه ما در زمینه افتتاح حساب و دفتر کار و در عین بازگشت درآمد‌های خود با مشکلات زیادی رو به رو می‌شویم.


مدیرعامل شرکت مهاب قدس تاکید کرد: درحال حاضر صادرات خدمات فنی و مهندسی در شرایط فعلی اقتصاد کشور به مراتب بسیار سودآور‌تر از صادرات کالا خواهد بود چرا که در صادرات خدمات فنی و مهندسی ما کالایی را در داخل کشور تولید و آن را خارج نمی‌کنیم و بلکه ماهیت این حوزه در حقیقت عرضه مهارت، دانش فرد و یا یک گروه دانش بنیان ایرانی است که نمی‌توان آن را تحریم کرد. تحریم شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی در واقع به منزله این است که یک کشور متخاصم یک جراح و یا یک مهندس حاذق را تحریم کند و این درحالی است که همه افراد ناظر می‌دانند که مهارت شما تا چه میزان می‌تواند به رشد و توسعه پروژه‌های عمرانی یک کشور کمک کند.


وی در پایان و پیرامون حمایت‌های وزارت صمت از شرکت‌های فنی و مهندسی گفت: شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه معطل حمایت‌های دولتی نمی‌مانند چرا که این شرکت‌ها با یک سازماندهی منسجم به دنبال تحقق اهداف کلان ترسیم شده خود هستند؛ اکنون سعی ما این است که از همه تدابیر لازم برای طی کردن هر چه بهتر مسیر و تحقق هر چه زودتر اهداف خود استفاده کنیم. در شرایط فعلی اگر حمایتی از سوی دولت انجام شود وضعیت بهتری محقق می‌شود، اما متاسفانه تاکنون ما آن سازماندهی و تصمیمات لازم برای حمایت از شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی از سوی دولت را مشاهده نکرده‌ایم.

پایان پیام//

برچسب ها: خدمات فنی مهندسی ، صادرات غیر نفتی ، وزارت صمت ، تحریم ، دانش و فناوری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Q3e

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: خدمات فنی مهندسی صادرات غیر نفتی وزارت صمت تحریم دانش و فناوری خدمات فنی و مهندسی صادرات خدمات فنی شرکت های ایرانی پروژه ها مهاب قدس شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۳۹۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناکمال حمنی، رئیس اتاق بازرگانی الجزایر که در راس یک هیات تجاری برای شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو به تهران سفر کرده است در حاشیه بازدید از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خانه نوآوری و فناوری (IHIT) گفت: تمام قسمت‌ها برای من جذاب بود ولی بخش تجهیزات پزشکی بیشتر توجه من را به خود جلب کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر سطح بالای تکنولوژی، صمیمیت و خلوصی که در ایرانی ها دیدیم؛ عزم ما را بیش از پیش برای توسعه همکاری ها با ایران جزم شد.

به گفته او، امروز نمایندگان الجزایر شاهد آمادگی ایرانی‌ها برای انتقال فناوری به تمام نقاط جهان بودند و از این میزان امادگی ایرانیان بسیار حیرت زده شدند.

ضمن اعلام خرسندی از بازدید دستاوردهای ایرانی گفت: اقتصاد ایران بسیار پیشرفته است؛ بطور مثال شتابدهنده خطی پزشکی که تاکنون تکنولوژی ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده است و ایران چهارمین کشور در جهان است که توانسته است این تکنولوژی دقیق، پیچیده و حساس را بومی سازی کند.

ایشان اظهار کرد: به گفته مسئولین این شرکت دانش بنیان هزینه خرید این دستگاه از خارج از کشور حدود یک و نیم میلیون دلار ارز از کشور خارج می کرد که اکنون با یک سوم این قیمت، این دستگاه در اصفهان ساخته شده است؛ این امر نشان دهنده قدرت ایرانی است.

کد خبر 6092280 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها
  • عرضه جهانیِ تولید ایرانی علیه تحریم‌ها
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • آمادگی ایران برای تعمیر هواپیما و صدور خدمات مهندسی به کوبا