Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس-خراسان‌جنوبی؛ ادبیات عامیانه هر مرز و بومی مملو از سرمایه‌های فرهنگی و میراث‌های معنوی است که بخش عظیمی‌ از بار سنگین آئین‌های مردمانش را به دوش کشیده‌ و  به‌یادگار مانده است.

«حسین زنگویی» استاد دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: تأمل در آثار بر جای مانده گذشتگان، سیمای زرنگار رسومات و خرده‌سنت‌های پیشینیان‌ را نشان می‌دهد و نسل نو را بر آن می‌دارد تا متحورانه‌ در برابر عظمت و باورهای پیشینیان زانوی ادب زده و از مرواریدهای‌ آن دریای عظیم بهره‌مند شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بازی‌های بومی و محلی یکی از مظاهر فرهنگ مردم و نمونه‌‌ای زیبا از ذوق و شوق آنان به تفریح و تفرج و به تعبیری دیگر جلوه‌هایی از توجه آنان به سلامت جسمانی و ارتباط اجتماعی،  روحیه تعاون و همکاری است.

مؤلف کتاب بازی‌های بومی و محلی خراسان‌جنوبی تصریح‌ کرد: تقویت گویش‌های محلی و ترویج پوشش‌های مناسبتی، انضباط فردی و اقدام به‌هنگام، رازداری و احترام به تلاش‌های گروهی، برتری دادن نظرات جمع بر دریافت‌های فردی را می‌توان در اجرای بازی‌های بومی و محلی به نوجوانان و جوانان منتقل کرد و از فردگرایی و انزواطلبی نجات داد.

آشتی بین نسلی با احیای بازی‌های بومی و محلی و پوشش سنتی

زنگویی با اشاره به رواج روزافزون بازی‌های رایانه‌ای و آثار مخرب ناشی از آن بر احیای ورزش‌های سنتی در هر شهر و دیاری تأکید کرد و گفت: بازی‌های بومی به‌عنوان الگوی اصیلی از میراث معنوی برای فرزندان این سرزمین سرشار از ناز و نعمت می‌تواند فرزندانمان را از نشستن‌ و گوشه‌گیری‌های مزمن دور بدارد و دروازه‌های تلاش، تحرک، پویایی و جمع‌گرایی را به رویشان بگشاید.

وی از بازی‌های بومی و محلی به عنوان یکی از گرانمایه‌ترین و زیباترین مظاهر وحدت اجتماعی و پرورش خلاقیت‌های جمعی‌ فرزندان این سرزمین یاد کرد و ادامه داد: تنوع ورزش‌های سنتی در قالب فعالیت‌های جسمانی در آرام بخشی جان‌ و روان‌ پرالتهاب نوجوانان و جوانان نقش‌آفرینی و انرژی‌های سرشار و سیال آن‌ها نیز می‌‌تواند هدایت‌گر معنا‌بخشی جامعه باشد.

نویسنده کتاب بازی‌های بومی محلی خراسان‌جنوبی یادآور شد: مسئولان فرهنگی باید آستین همت را بالا زنند و از اعتبار و جایگاهی که دارند پا پیش بگذارند و به سراغ این ارزش‌های ملی و فرهنگی بروند و با نثار توان زمینه احیای میراث‌ گرانبهای‌ فرهنگی نهفته در اعماق تاریخ را فراهم نمایند.

زنگویی ثمره برگزاری جشنواره‌های آئینی‌ بازی‌های بومی و محلی را آشنایی و آشتی نوجوانان و جوانان با ارزش‌های فرهنگی و میراث ماندگار خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: فرزندان ما از این رهگذر می‌توانند با تجربیات معنوی، دوستی و داستانی ایجاد کنند و نگذارند این بازی‌های به یادگار مانده از نفس بیفتند و به خاطرات بپیوندند.

«حسن رمضانی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس، گفت: برگزاری جشنواره‌ فرهنگی و آئین‌های بومی و محلی نقش به‌سزایی در مردم‌شناسی، آشنایی با پیشنه‌ تاریخی، معرفی آداب و رسوم قومیتی و ترویج سنت‌های بین‌فردی دارد.

شکاف بین نسلی

وی افزود: اجرای ورزش‌های سنتی با پوشش‌های ‌محلی، طبخ خوردنی‌های عشایری در سفره‌های پارچه‌ای از جذابیت‌ بسیار والایی برخوردار است که با روان انسانی نیز همخوانی دارد.   

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: عدم شناخت جوانان از آئین‌های گذشتگان موجب شکاف بین نسل امروزی و دیروزی شده و برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند هویت فرهنگی و باورهای اجتماعی را شکوفا و نمایان کند.

رمضانی با اشاره به گویش‌های محلی و لهجه‌های متنوع اقوام خراسان‌جنوبی با ریشه پهلوی و قدمتی هزاران ساله، یادآور شد: ظرفیت‌های ادبی و پتانسیل‌های فرهنگی به یادگار مانده‌ گذشتگان نشان از تلاشی‌ خستگی‌ناپذیر در بقاء و تربیت نسلی پویا دارد.

لزوم اهتمام جدی در برگزاری جشنواره‌های آئین بازی‌های بومی و محلی

وی خاطرنشان کرد: مراکز آموزشی و دانشگاهی اهتمام جدی در برگزاری جشنواره‌های آئین بازی‌های بومی و محلی داشته باشند و در کنار آموزش‌های تخصصی، شکاف‌ فرهنگی بین نسلی را کاهش دهند.

«حامد جوادی» رئیس‌ دانشگاه پیام نور بیرجند بیان داشت: جاذبه‌های فرهنگی، صنایع‌دستی، موسیقی و میراث معنوی، بازی‌های بومی محلی و پوشش‌های سنتی خراسان‌جنوبی بیانگر نوع زندگی و تفکر اجتماعی مردم این دیار است که ارتباط مستقیمی با مراسم آئینی و ارزش‌های اخلاقی جامعه دارد.

وی طبع قناعت مردمان این خطه جغرافیایی را در غذای سفره‌هایشان، نجابت و آرامش‌ را در موسیقی و رقص‌شان، حیا و پوشش‌ را در بازی‌های بومی محلی منحصر به فرد و صفات بسیار خوب مردمان خراسان‌جنوبی عنوان کرد.

رئیس‌ دانشگاه پیام نور بیرجند تصریح کرد: معرفی و احیای خرده فرهنگ‌های ناب و بی‌‌نظیر استان از طریق برگزاری جشنواره‌های بومی و محلی به نمایش گذاشته می‌شود و غنای فرهنگی و میراث ماندگار را به تصویر می‌کشد.

جوادی خاطرنشان کرد: احیا و ترویج بازی‌های بومی و محلی می‌تواند ظرفیت گران‌سنگی برای پیوند بین نسلی و زمینه تقویت روحیه نشاط و خلاقیت، مسوولیت‌پذیری، احترام، کسب مهارت اجتماعی مطرح شود.

«ریحانه  واله» کارشناس تربیت بدنی و فوق برنامه دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس، گفت: اجرای بازی‌های بومی و محلی علاوه بر مزیت‌های ورزشی و سلامت جسمانی از منظر فرهنگی و میراث معنوی می‌تواند زمینه‌ساز معرفی و ترویج آداب و رسوم این مرز و بوم به شکلی پویا و عمیق به نسل‌ فرهیخته دانشجویی را فراهم کند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره دانشجویی آئین‌های بومی و محلی خراسان‌جنوبی، بیان داشت: این جشنواره با محوریت دانشگاه پیام نور در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی و آشنایی دانشجویان دانشگاه‌ها‌ با میراث فرهنگی و سنت‌های به‌یادگار مانده گذشتگان در عنوان‌های اجرای بازی‌های بومی و محلی، گویش‌ و لباس‌های محلی و غذاهای محلی اجرایی شد.

کارشناس تربیت بدنی و فوق برنامه دانشگاه پیام نور خراسان‌جنوبی افزود: اجرای بازی‌های بومی و محلی با پوشش سنتی و طبخ آش بیرجندی در بافت قدیمی، آثار تاریخی و بازاچه صنایع‌دستی مجموعه جهانی باغ موزه اکبریه بیرجند دانشجویان دانشگاه‌های استان را با دیرینه‌های این منطقه آشنا کرد.

واله تصریح کرد: در این رویداد فرهنگی و ورزشی تیم‌هایی از دانشگاه‌های پیام‌نور، صنعتی و علوم پزشکی بیرجند بازی‌های سمندر بازی، خسین، درنه بازی و دوشنگلی را اجرا کردند.

تدریس بازی‌های بومی و محلی در دانشگاه پیام نور

وی از تدریس بازی‌های بومی و محلی خراسان‌جنوبی در دانشگاه پیام‌نور بیرجند از سال ۹۵ در دوره کارشناسی تربیت‌بدنی خبر داد و گفت: تاکنون قریب‌ بر ۸۰ درصد دانشجویان علوم ورزشی این واحد را گذرانده‌اند.

مجری جشنواره دانشجویی آیین‌های بومی و محلی دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: تقویت تیم‌های دانشگاهی‌ در جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی، شناسایی و تدوین ورزش‌های سنتی، معرفی بازی‌های بومی محلی در مجلات ورزشی، ارائه مقالات پژوهشی در همایش‌های بین‌المللی از برنامه‌های راهبردی دانشگاه پیام نور است.

گزارش: علیرضا چاجی

انتهای‌ پیام/۶۹۰۱۴/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ورزشی سلامت خراسان جنوبی اجتماعی اجرای بازی های بومی و محلی برگزاری جشنواره بازی های بومی محلی محلی خراسان جنوبی دانشگاه پیام نور یادگار مانده فرهنگی و میراث ورزش های سنتی صنایع دستی بین نسلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۰۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،آیت الله عبادی در شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به اینکه دشمنان همواره در پی تضعیف نظام بودند افزود: باید مسئولان در حوزه کاری خود و با همکاری هم برای رفع آسیبهای جامعه اقدام کنند.

وی در ادامه با اشاره به برملا شدن چهره واقعی دشمنان گفت: جریان غرب، قتل و عام، جنگ و فساد دشمنان و غربی‌ها در حال حاضر برای همه دنیا برملا شده و چهره واقعی غربی‌ها رو شده است.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این شورا در خصوص اجرای طرح نور گفت: باید پلیس را در این طرح همراهی کرد و در کنار پلیس اقدامات فرهنگی صورت گیرد.

قناعت با اشاره به پاسداشت زبان فارسی گفت: باید در معابر شهر ۷۰ درصد عبارت‌ها فارسی باشد. 

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار نیز در این شورا  از اجرای طرح نور و موفقیت این طرح در استان تقدیر کرد.

 طالبی افزود: این طرح بازخورد خوبی در تفرجگاه‌ها و پارک‌ها داشته و باید تداوم داشته باشد


در این جلسه از پوشش خوب تصویری و خبری و زنده مراسم ۵ اردیبهشت در کشور از سوی صدا و سیما استان تقدیر شد.

دیگر خبرها

  • شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس تجلی حقانیت جمهوری اسلامی بود
  • آیا اعتراضات دانشجویی باعث تغییر سیاست آمریکا می‌شود؟
  • دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد
  • رقابت عشایر در رشته های بومی و محلی جشنواره بین المللی کوچ عشایر
  • جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان
  • همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند
  • جشنواره بازی‌های بومی محلی در میناب
  • تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان
  • حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • جشنواره بازی های بومی محلی در میناب