Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنها در کمتر از دو ماه و با افزایش پوشش واکسیناسیون کرونا در کشور، نقشه کرونایی ایران از رنگ قرمز به رنگ آبی درآمد و آمار مرگ‌و‌میرها به کمتر از ۵۰ درصد رسید. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ نهم مردادماه سال جاری بود که اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت از قرمز شدن 285 شهرستان کشور خبر داد و آمار بستری‌های کرونایی کشور را "وخیم" اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقشه سراسر قرمز و ملتهب کشور که نتیجه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پوشش پایین واکسیناسیون بود نگرانی مقامات بهداشتی کشور را برانگیخت و مرگ‌و‌میرهای زیادی در کشور رقم زد.

تا نهم مردادماه فقط حدود 12 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده بود و ذخیره واکسن در کشور، پاسخگوی نیاز جامعه هدف نبود.

سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت که گاهاً از رویکرد سایر اعضای دولت در مقابله با کرونا انتقاد می‌کرد، اذعان کرده بود که "اگر نظرات کارشناسی ما خریدار داشت در طوفانی به نام موج چهارم کرونای جهش‌یافته نمی‌افتادیم." اما با روی کار آمدن دولت جدید، هماهنگی‌های میان وزیر بهداشت و سایر اعضای ستاد کرونا از جمله ریاست جمهوری، افزایش یافت.

16 مردادماه بود که جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور تشکیل شد. رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به لزوم پرهیز از انفعال در نحوه مقابله با کرونا بر ضرورت دریافت نظرات کارشناسی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تجربیات عملی دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور برای نهایی کردن طرح تحول در مقابله با کرونا تأکید کرد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش‌هایی که برای واردات واکسن کرونا صورت گرفت، تنها در عرض دو ماه یعنی در نهم مهرماه، تعداد واکسن‌های تزریق شده به 55 میلیون دوز رسید و 176 شهرستان به رنگ زرد و 58 شهر نیز به رنگ آبی درآمدند.

چه شد که واکسیناسیون سرعت گرفت؟

با افزایش واردات واکسن کرونا به کشور، بار سنگین کرونا از روی دوش مدافعان سلامت برداشته شد و آمار بستری‌ها به تدریج رو به کاهش رفت؛ اما این سؤال مطرح بود که چه شد که واکسیناسیون تنها در عرض دو ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم سرعت گرفت؟

در مردادماه و تنها چند روز پس از استقرار دولت جدید، سید ابراهیم رئیسی در گفتگوی تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، خواستار تسریع در تحویل واکسن‌های وارد شده به کشور شد.

چندی بعد و پس از واردات میلیون‌ها دوز واکسن کرونا، رئیس وقت جمعیت هلال احمر از تأثیر تماس‌ها و پیگیری‌های ریاست جمهور بر تسریع در تأمین واکسن کرونا خبر داد.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین نیز در این باره به تسنیم گفت: «روند واردات واکسن کرونا از اردیبهشت‌ماه آغاز شد اما تسریع در واردات واکسن کرونا از چین، دو علت عمده می‌تواند داشته باشد که یکی از آنها، افزایش هماهنگی بین همه دستگاه‌ها در دولت سیزدهم است که شاید در دولت قبلی به دلیل اختلاف دیدگاه‌های سیاسی بین دولت مستقر و سایر نهادها، به این صورت وجود نداشت. در دولت گذشته میان وزارتخانه‌ها هماهنگی لازم نبود.»

آمارهای گمرک که از واردات بیش از 150 میلیون دوز واکسن حکایت داشت نیز مؤید همین تلاش‌ها و هماهنگی‌ها برای تسریع در تأمین واکسن کرونا بود.

مرگ‌و‌میر صفر؛ نتیجه واکسیناسیون

این روزها با پوشش بالای واکسیناسیون در کشور، خیز پنجم کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و نقشه کرونایی کشور رنگ زرد و آبی به خود گرفته است.

همین امر منجر به کاهش میزان مرگ‌و‌میر بیماران بستری در بیمارستان‌ها شده به گونه‌ای که در بسیاری از روزهای هفته گذشته، شاهد مرگ‌ومیرهای صفر در برخی از استان‌های کشور بوده‌ایم.

آغاز تزریق دوز سوم واکسن کرونا

افزایش واردات واکسن به کشور از سویی و تلاش دانشمندان داخلی برای تولید واکسن کرونا از سوی دیگر، منجر به دسترسی آسان مردم به واکسن شد و واردات و تولید واکسن به حدی شتاب گرفت که نوبت به 12 ساله‌ها و دوز سومی‌ها هم رسید.

واکسیناسیون در ایران فراتر از پیش‌بینی‌های سازمان‌های جهانی

سرعت بالای واکسیناسیون کرونا در ماه‌های اخیر، به اذعان نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز رسید؛ جعفر حسین که برنامه واکسیناسیون در ایران را "فراتر از پیش‌بینی‌ها" خواند، گفت: تامین و تهیه واکسن دستاورد بزرگی بوده و مهم‌تر از آن تزریق واکسن به مردم است که جمهوری اسلامی ایران در اوج توانایی توانست روزانه بیش از یک‌و‌نیم ملیون دوز واکسن تزریق کند که این امر ایران را جزو کشورهای پیشرو در منطقه و جهان قرار می‌دهد.

حالا که با عزم دولت در تأمین و تزریق واکسن و مشارکت مردم در این امر، نمودار فوتی‌های کرونایی در مقابل آمار واکسیناسیون سر تعظیم فرود آورده است؛ باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، قدردان این حرکت عظیم ملی باشیم تا راه مقابله با کرونا بیش از پیش هموار شود.

فرد مبتلا به "اومیکرون" از امارات وارد ایران شده است/ سرعت انتشار سویه جدید کرونا 4 برابر دلتا کرونای "اومیکرون" وارد ایران شد جزئیات تشخیص اولین مورد ابتلا به "اومیکرون" در کشور/ شناسایی 2 فرد مشکوک دیگر

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آیت الله سیدابراهیم رئیسی پروتکل های بهداشتی بهداشت و درمان وزارت بهداشت واکسن کرونا ویروس کرونا آیت الله سیدابراهیم رئیسی پروتکل های بهداشتی بهداشت و درمان وزارت بهداشت واکسن کرونا ویروس کرونا واردات واکسن کرونا مقابله با کرونا دوز واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۱۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد آقاجان زاده، معاون بهداشت و درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان، با اشاره به ضرورت انجام واکسیناسیون برای زائران، گفت: متقاضیان حج تمتع امسال استان طبق نوبت اعلام شده از امروز تا ۱۶ اردیبهشت ماه فرصت دارند برای انجام واکسیناسیون اجباری به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

وی افزود: هر فرد متقاضی سفر به حج تمتع باید ۱۵ روز قبل از اعزام، واکسن مننژیت را به منظور ایمن سازی در مقابل این بیماری دریافت کرده باشد.

آقاجان زاده در خصوص تزریق واکسن مننژیت برای متقاضیان، توضیح داد: تزریق این واکسن برای افرادی که در دو سال گذشته آن را دریافت نکرده‌اند، الزامی است.

معاون بهداشت و درمان هلال احمر استان با بیان اینکه در تبریز حدود ۴۰۰۰ نفر شامل متقاضیان اعزام، عوامل کاروان‌ها و عوامل آشپزخانه واکسینه می‌شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت زمانی برای تزریق واکسن حجاج، ظرفیت پذیرش و انجام واکسیناسیون زائران غیرآذربایجان شرقی را نیز در تبریز با توجه به موقعیت مسافرپذیر این شهر داریم.

وی در ادامه به آمار زائران حج تمتع امسال استان اشاره کرد و گفت: شمار متقاضیان حج تمتع امسال آذربایجان شرقی ۳۹۵۱ نفر است که در قالب ۲۸ کاروان به این سفر معنوی اعزام خواهند شد. ۱۵ کاروان از این تعداد متعلق به زائران تبریزی است.

آقاجان زاده همچنین از آغاز معاینات پزشکی ۴۵ نفر از عوامل اجرایی پزشکی حج و زیارت که در موسم حج تمتع خدمت رسانی خواهند کرد، از روز گذشته در تبریز خبر داد.

کد خبر 6088814

دیگر خبرها

  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟