Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - اتمام پروژه‌های آبرسانی در کردستان به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی نیاز ضروری و دغدغه مردم استان است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج ، اتمام پروژه‌های آبرسانی در استان کردستان به عنوان مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی که نیاز ضروری و دغدغه مردم استان است، این روزها به یک مطالبه جدی برای مردم و مسئولان تبدیل شده که باید براساس اولیت نیاز شهرستان‌‍‌ها مورد توجه قرار بگیرد، استاندار جدید کردستان در بازدیدی که از سامانه انتقال آب سد آزاد، سد قوچم و سد ژاوه همراه با مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی داشتند بر اتمام پروژه‌های حوزه آب استان تأکید داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازدید که همراه با مشاوران، پیمانکاران و مسئولان دستگاه‌های متولی و اصحاب رسانه انجام شد، وعده‌هایی مبنی بر اتمام هر پروژه در مدت هر 6 ماه یک‌بار داده شد.

بهرام نصراللهی‌زاده، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در حاشیه این بازدید اظهار داشت: پروژه‌های آبرسانی در استان کردستان بسیار مهم و با پیش‌بینی اعتبار 200 میلیارد تومانی، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه صورت گرفته است.

وی با ذکر اینکه در صورت تامین سامانه انتقال سد ژاوه حدود 12 هکتار از دشت‌های قروه و دهگلان از دیم به آبی تبدیل خواهد شد، بیان کرد: راندمان تولید و درآمد کشاورزان در اجرایی شدن این پروژه‌ها بسیار مهم است، طبق آخرین برآورد حدود 400 میلیارد تومان برای تامین انتقال آب سد آزاد نیاز است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با وعده اینکه پروژه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج تا قبل از شروع فصل گرما سال آینده، به اتمام خواهد رسید، خاطرنشان کرد: در پایاب سد آزاد بیش از 4هزار و 300 هکتار باغات وجود دارد که یکی از محورهای توسعه کردستان باغات است، سد قشلاق برای 1000 هکتار زمین کشاورزی تامین می‌شود، متاسفانه در دشت شرق استان «قروه، دهگلان و چهاردولی» با کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و در شهرهای قروه و دهگلان با تنش‌های آبی و خطر فرونشست مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه کردستان در بحث فاضلاب شهری در سطح استاندارد بالای میانگین کشوری است، گفت: بودجه سال آینده بر حوزه اقتصاد است، در پروژه‌های عمرانی منابع محدود است، صنایع بزرگ مقایس در شرق استان نیازمند منابع آبی است، قطعا تحول اقتصادی خوبی خواهد بود.

نصراللهی‌زاده با بیان اینکه امیدوارم مسئولان استانی و کشوری با مجوز ماده 56 بتوانند پروژه‌ها را در کم‌تر از دو سال به اتمام برسانند، بیان کرد: افق دید ما تا پایان شهریور 1401 پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج خواهد بود.

شهرام ملکی، معاون عمرانی استانداری کردستان نیز در بازدید از سد آزاد و سد ژاوه اظهار داشت: سد ژاوه در سال 94 ساخته شده اما تا کنون به بهره‌برداری نرسیده است، برنامه جدی در گذشته روی این موضوع وجود نداشته اما اکنون به تصمیات اخیر خوشبین هستیم!

وی افزود: منطقه شرق استان کردستان به جهت دشت‌های ممنوعه، حیات آن بستگی به بهره‌برداری از سدآزاد و سد ژاوه دارد، اکنون شهرستان قروه و دهگلان و دزج منتظر تصمیم‌گیری‌های جدی مسئولان هستند، مشکل درحوزه انتقال سد آزاد تامین منابع مالی است.

معاون عمرانی استانداری کردستان با عنوان اینکه باید از ظرفیت تهاتر حوزه نفت استفاده کنیم، گفت: برای استفاده از ظرفیت‌های ملی به هم‌افزایی نیاز است، وزارت نیرو باید مجاب شود که قرارگاه خاتم از این منابع بهره بگیرد و پشت‌بند پروژه انتقال آب به سنندج باشند و اجازه تعطیلی داده نشود.

ملکی اذعان کرد: بخش آلایندگی سد ژاوه با مشکلات فراوان  به منابع مالی زیادی نیاز دارد و امکان برطرف کردن این چالش، از منابع استانی امکان‌پذیر نیست، بلکه نیاز به تشکیل ستاد ملی در وزارت نیرو جهت رسیدگی به این گونه مسائل است. 

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب ایران: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام حوزه آب در اولویت دولت سیزدهم است انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج نیازمند 600 میلیارد تومان اعتبار است

علیزاده، مشاوره پروژه‌های آبرسانی به تصفیه خانه سنندج نیز در این بازدید اظهار داشت: شرکت آب نیرو دو طرح مهم سد آزاد و ژاوه به عنوان طرح‌های استراتژیک استان به لحاظ تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی را به عهده دارد؛ سد ژواه به منظور تامین 70 میلیون آب در سال برای مصارف کشاورزی دشت‌های قروه و دهگلان و سد آزاد با هدف انتقال 160 میلیون متر مکعب برای مصارف آب شرب سنندج و 4هزار 300 اراضی مسیر سامانه در حال انجام است.

وی با ذکر اینکه ارزش روز این سرمایه‌گذاری بالای 30 هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: سد آزاد 88 کیلومتر سامانه انتقال، 15 کیلومتر تونل با لوله فلزی برای خط انتقال 33 کیلومتر اجرا شده است، سد قوچم نیز برای آبرسانی به شهرهای قروه و دهگلان با مخرن 60 میلیون مکعب برای تنظیم آب در دست اقدام است.

مشاور طرح‌های آبرسانی استان کردستان با ذکر اینکه سه اهداف در این پروژه درنظر گرفته شده است، بیان کرد: جلوگیری از فرونشست آب‌های زیر زمینی، خط انتفال آب به تصفیه خانه شهر سنندج برای 700 هزار نفر جمعیت، با طول 28 کیلومتر که اکنون 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، با 3 کیلومتر دیگر به شهر خواهیم رسید، 10 کیلومتر کانال حفاری و 4 کیومتر لوله‌گذاری انجام شده و به 3هزار و 500 میلیارد تومان در طرح آزاد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون در پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج 240 میلیارد تومان هزینه شده و به 400 میلیارد تومان اعتبار دیگر برای تکمیل نیاز است، خاطر نشان کرد: به دلیل مشکلات تورم و اقتصادی در یک سال گذشته  و با افزایش تامین لوله، اکنون اگر تامین مالی به موقع صورت نگیرد قطعا هزینه‌ها دو برابر خواهد شد، به لحاظ اعتباری 340 میلیارد تومان اعتبار گرفته شده و 240 میلیارد تومان از اسناد خزانه در سال گذشته بوده است.

علیزاده برای ادامه پروژه سد آزاد به بودجه و تامین مالی نیاز داریم، گفت: پروژه سامانه انتقال سد قوچم به دشت دهگلان و قروه با 60 کیلومتر لوله‌گذاری و 33 میلیون مکعب آب تخصیص داده شود، اعتبار این پروژه 53 میلیارد تومان  بوده که اکنون کل این بودجه هزینه شده و حدود 600 میلیارد تومان از ماده 56 در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه  تامین کاربری اراضی دیم به باغی درآمد کشاورزان را افزایش و در رشد توسعه استان، امکان ایجاد صنایع مختلف تأثیرگذار است، اذعان کرد: سد ژاوه از سال 94 تکمیل و تاکنون معطل منابع مالی و بحث کیفیت آب است، سامانه انتقال با 33 کیلومتر به اتمام رسیده و به ایستگاه پمپاژ نیاز دارد، این پروژه می‌تواند 12 هزار نفر اشتغال ایجاد کند، 1200 میلیارد تومان دیگر بودجه نیاز بوده که در صورت تامین ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مشاور طرح‌های آبرسانی استان کردستان با اشاره به اینکه پروژه ارتقای کمی و کیفی تصفیه‌خانه سنندج حدود 82 درصد پیشرفت دارد، عنوان کرد: برای کمک به کیفیت آب رودخانه قشلاق، 80 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اکنون بای‌پس تصفیه خانه مستقیم وارد رودخانه می‌شود که تداوم این رویکرد فاجعه‌های زیست‌محیطی به دنبال دارد، امیدواریم سفر رئیس‌جمهور و  وزیر نیرو به استان هرچه سریع‌تر صورت بگیرد و برای این مشکلات تدبیری اندیشیده شود.

علیرضا تخت‌شاهی، مدیرعامل شرکت آبفا استان کردستان نیز در این بازدید بیان کرد: تصفیه‌خانه سنندج مشکل اصلی در بحث لجن و جامد دارد اما براساس بالاترین استانداردهای دنیا طراحی شده، با توجه به بالادستی سد ژاوه اساسا حذف فسفر پیش‌بینی نشده و اکنون ارتقای کمی و کیفی طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه ارتقای تصفیه‌خانه شهر سنندج به منظور تأمین آب 465 هزار نفر به 700 هزار نفر رسیده است، گفت: یک ساختمان برای حذف فسفر و یک ساختمان برای گند زدایی احداث شده که امیدواریم کیفیت آب شرب ارتقا یابد.

انتهای پیام/484/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میلیارد تومان اعتبار تصفیه خانه سنندج پروژه های آبرسانی انتقال آب سد آزاد قروه و دهگلان اتمام پروژه سامانه انتقال استان کردستان سد آزاد هزار نفر سد ژاوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۱۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند

به گزارش حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، ماموستا عبدالسلام محمدی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان دهگلان که با حضور مردم متدین این شهرستان برگزار شد، ضمن خیر مقدم به مناسبت حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان، حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی و مسئول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور ماموستا ایوب احمدپور در نماز جمعه دهگلان؛ بیان داشت: وعده غلبه اسلام بر همه ادیان بارها در قرآن کریم بیان شده است، غلبه از جهت علمی، منطقی واستدلال که امروز شاهد امواج اسلامگرایی در جهان هستیم و همچنین اشاره بر تاریخ اسلام جهان اسلام و فراگیر شدن دین اسلام است.
 
وی تصریح کرد: آیه ۲۸ سوره مبارکه فتح بر فراگیر شدن دین اسلام اشاره دارد (هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا ) خدا است که پیغمبر خود را همراه با رهنمون و آئین راستین (اسلام به سوی جملگی مردمان) روانه کرده است تا آن را بر همه‌ی آئینها پیروز گرداند. کافی است که خدا گواه (این چنین سخن و مسأله‌ای) باشد. این آیه شریفه دلالت بر چند موضوع دارد از جمله؛
۱_ محتوای بعثت انبیای الهی اعتلای کلمه الله بوده وانبیای الهی از دو ابزار هدایت مردم و حقانیت اعتقاد و عمل بهره برده اند.
۲_ لیظهره _ قدرت استدلال و برهان_ قدرت نظامی_ سلطه حکومتی.
۳_ مراد از شاهد بودن خداوند متعال به معنای شهادت بر حقانیت اهل ایمان، پیروزی ایمان بر کفر، و نصرت ویاری اهل ایمان است.
 
ماموستا محمدی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه به جان باختن مرحوم فرهاد ویسی اشاره کرد و بیان داشت: در چند روز اخیر یکی از جوانان کامیوندار شهرستان دهگلان به شیوه ای بسیار مظلومانه که در پی کسب رزق و روزی خانواده در مناطق شرقی کشور توسط اشرار مسلح به شهادت رسید، مطالبه خانواده آن مرحوم و مردم شهرستان و کامیونداران این شهرستان پیگیری و برخورد قاطعانه با عاملین این جنایت است، تعدادی از کامیونداران منطقه دهگلان بعد از این حادثه دلخراش اظهار ناراحتی نموده و مطالبه حفظ امنیت جاده های آن منطقه و حفظ جان و مال خود را دارند که می طلبد مسؤلین امنیتی و انتظامی در این زمینه  هم پیگیری و هم برخورد قاطعانه داشته باشند.
 
امام جمعه دهگلان افزود: امنیت به عنوان یک نعمت بزرگ در هر جامعه ای نشانگر توسعه آن جامعه می باشد، در اوایل انقلاب در استان کردستان شاهد جولان گروهک های معاند و تجزیه طلب بودیم که با اذیت و آزار مردم و بستن راه ها وایجاد ناامنی و دست دارازی به جان و مال مردم سبب ایجاد رعب و وحشت شدند که الحمدلله با مجاهدت های نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی شاهد امنیت پایدار در منطقه هستیم؛ در سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به استان  شاهد عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی بودیم که این مهم با مجاهدت و خون های پاک بسیاری از نیروهای امنیتی و انتظامی به ثمر نشسته است.
 
ماموستا محمدی ابراز داشت: مشارکت مردم در باب امنیتی و ارتباط و اعتماد حسنه مردم با نهادهای امنیتی و انتظامی زمینه ساز امنیت در استان کردستان است، این مهم با روشنگری علما و اندیشمندان و متنفذان و هدایت مردم به سوی آرامش و امنیت سبب امنیت پایدار در منطقه شده است.
 
علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار در آن منطقه شوند
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: از علمای بزرگوار مناطق شرقی هم خواهشمندیم با روشنگری و ایجاد امنیت روانی و اجتماعی در مواضع و خطبه های خود و تعامل بیشتر و بهتر با نیروهای انتظامی و امنیتی بسترساز امنیت پایدار در آن منطقه شوند؛ زیرا طبق رصد و اخبار و رسانه ها متأسفانه هرچند روز اخباری مبنی بر شهادت نیروهای امنیتی، نظامی و مرزبانی مخابره می شود که جا دارد این علمای بزرگوار در این زمینه بسیار مهم در جهت توسعه منطقه خود کوشا باشند.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجمع دانشجویان کردستانی در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
  • اصحاب رسانه به جای «اعتبار» برای اصفهان مطالبه «اختیار» کنند/همه چیز درباره پروژه انتقال آب، اتباع و فرونشست
  • تجمع دانشگاهیان کردستانی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا
  • دانش‌آموزان کردستانی در جشنواره سفیران سلامت درخشیدند
  • تامین زمین از مولفه‌های مهم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن
  • لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه انتقال آب از بندرچارک به بستک و جناح
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند