Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@22:50:01 GMT

سقوط ۸۷ درصدی نساجی ایران

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۲۳۱۴

سقوط ۸۷ درصدی نساجی ایران

از دهه ۷۰ تاکنون سهم صنعت نساجی ایران از تولید ناخالص داخلی ایران سقوط ۸۷ درصدی داشته است.

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه فرهیختگان نوشت:

نگاهی به شاخص‌های عملکردی صنعت نساجی و پوشاک طی ۳۰ سال گذشته (از سال ۱۳۷۰ تاکنون) حاکی از روند نزولی عملکرد این صنعت هم در مقایسه با سایر صنایع و هم در مقایسه با ظرفیت‌های بالقوه موجود کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالی که در سال ۱۳۷۰ سهم ارزش افزوده صنعت نساجی و پوشاک از تولید ناخالص داخلی معادل۶.۴ درصد بوده، هم‌اکنون این صنعت با سهم کمتر از یک درصدی (دقیقا ۰.۸۲ درصدی) از تولید ناخالص داخلی، خارج از صنایع کلیدی ارزشگذاری کشور قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌ها و هدفگذاری سیاستگذار نیز تاثیر درخوری در بهبود شرایط کسب‌وکار این صنعت نداشته است.

به عبارتی از دهه ۷۰ تاکنون سهم این صنعت از تولید ناخالص داخلی ایران سقوط ۸۷ درصدی داشته است. تقریبا در تمامی سال‌های مورد بررسی، روند کلی سهم این دو رشته فعالیت صنعتی از تولید ناخالص داخلی کاهشی بوده است.

گفتنی است؛ سقوط صنعت نساجی کشور ما در حالی است که همچنان، صنعت پوشاک ایران به‌لحاظ کیفیت قابلیت رقابت پذیری با دیگر کشورهای تولیدکننده پوشاک را دارد، چراکه به‌لحاظ دوخت و طراحی هنوز جزو کشورهای برتر به‌شمار می­‌رویم، اما مشکلاتی از جمله هزینه ‌های بالای تأمین مواد اولیه، بالا بودن سود بانکی، قوانین و مقررات دست‌وپاگیر، واردات بی ‌رویه یا قاچاق، تأمین مواد اولیه و... باعث شده تا فرصت رقابت برابر را در بازار پوشاک جهانی از دست بدهیم و نیمی از بازار داخلی را نیز به تولیدکنندگان خارجی واگذار کنیم.

به اعتقاد صنعتگران حوزه نساجی امروز این صنعت لنگ پول است به نحوی که برای واردات الیاف و انواع ماشین آلات به حدود یک میلیارد دلار ارز نیازمند است که این میزان ارز فقط برای نیازهای ضروری و حل مشکلات آنهم به صورت مقطعی است اما دولت به جای تأمین این ارز تولیدکننده را معطل کرده و در نهایت به صورت قطره چکانی تخصیص ارز را انجام می دهد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: صنعت نساجی ایران تولید ناخالص داخلی تولید ناخالص داخلی صنعت نساجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۲۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرار نساجی از منطقه سقوط/ دربی کرمان برنده نداشت

در ادامه هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال، به جز دو دیدار بسیار حساس که در تبریز و ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد، پنج دیدار دیگر هم برگزار شد.

در نخستین بازی امروز تیم هوادار میزبان صنعت نفت آبادان بود که با نتیجه دو بر یک به پیروزی رسید و آبادانی‌ها را یک گام دیگر به سقوط نزدیک‌تر کرد. در این مسابقه ابتدا طالب ریکانی از روی نقطه پنالتی در دقیقه ۲۰ صنعت را پیش انداخت، اما تا قبل از دقیقه ۳۰ دو گل توسط شجاعیان و اسلامی خوردند و بازی را باختند.

صنعت نفت با این شکست ۱۶ امتیازی ماند و با چسبیدن به قعر جدول، بعید است دیگر بتوانند در لیگ برتر ماندنی شوند. هوادار هم ۲۸ امتیازی شد و با قرار گرفتن در رتبه یازدهم، کاملا از انتهای جدول فاصله گرفت.

تیم‌های مس رفسنجان و گل‌گهر سیرجان برگزارکننده تنها داربی هفته بیست‌وپنجم بودند که این دو تیم از ساعت ۱۷:۴۵ در ورزشگاه شهدای صنعت مس رفسنجان رودرروی هم قرار گرفتند و در نهایت به تساوی یک - یک رضایت دادند.

سعید سحرخیزان در دقیقه ۲۸ روی ارسال تورس تک گل میهمان را وارد دروازه حریف کرد تا در این فصل برای تیمش هفت گل به ثمر رسانده باشد.  فرشید باقری هم در دقیقه ۶۰ روی ارسالی از نقطه کرنر موفق به گشودن دروازه محمدرضا اخباری و ثبت گل مساوی نارنجی‌پوشان شد. گل گهر در رتبه ششم و مس نهم است.

تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان و نساجی مازندران که توانسته بودند در هفته بیست‌وچهارم لیگ برتر کار خود را با کسب پیروزی به پایان برسانند، امروز از ساعت ۱۸:۱۵ به مصاف هم رفتند که نساجی با دو گل میزبانش را شکست داد تا از منطقه سقوط فرار کند. منصور باقری و امیر اسماعیل زاده گل‌های نساجی را زدند تا این تیم ۲۲ امتیازی شود و به رتبه سیزدهم برسد.

شاگردان سیروس پورموسوی و مهدی تارتار در تیم‌های استقلال خوزستان و ملوان بندرانزلی امروز در دیداری حساس رودرروی هم قرار گرفتند که این دیدار با تساوی یک- یک به پایان رسید. با این نتیجه حالا استقلال خوزستان در رتبه پانزدهم و منطقه سقوط قرار گرفت و بعد از صنعت نفت دیگر مدعی اصلی سقوط است.

در دیگر مسابقه مصاف آلومنیوم و فولاد خوزستان با تساوی یک بر یک به پایان رسید. فولاد در رتبه چهاردهم و آلومینیوم دهم است.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • یزد قطب تولید ماشین آلات نساجی می‌شود
  • برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی نساجی یزد
  • هدف‌گذاری تبدیل یزد به قطب تولید ماشین‌آلات نساجی
  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • حضور بیش از ۱۲۰ شرکت معتبر در نمایشگاه نساجی یزد
  • برپایی نمایشگاه نساجی و پوشاک در یزد
  • سهم ۲۴ درصدی مرکبات و کیوی در تولید ناخالص مازندران
  • فرار نساجی از منطقه سقوط/ دربی کرمان برنده نداشت
  • فرانسه جایگاه خود را بین ۱۰ اقتصاد برتر از دست می‌دهد
  • سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است