Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نادر کریمیان سردشتی امروز (دوشنبه، ۲۹ آذر) در همایش بزرگداشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی با عنوان از بلخ تا قونیه، گفت: محققان و تذکره نویسان بسیاری به فراخور، درباره مولانا آثاری را نگاشته‌اند، من هم کتابی با همین عنوان همایش  از بلخ تا قونیه درباره شخص مولونا به صورت مفصل سامان‌دهی کردم که به زودی منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کتاب زندگی مولانا بر اساس حضور جغرافیایی او از زادگاه تا شهرهایی که سفر کرده و زندگی کرده تا شهری که در آن فوت شده، توضیح داده شده است.

مولانا اساسا زاده یک جغرافیا است

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری خاطر نشان کرد: مولانا زاده یک جغرافیا و یک دوره تاریخی ویژه است. این جغرافیا است که شخصیت ایشان را سامان و شکل داده است؛ همه داستان‌های مثنوی تجربه‌های شخصی مولانا است که در سیر زندگی با آنها مواجه بوده و به آنها دچار شده  است.

کریمیان به مسیر سفر و سکونت های مولانا در شهرهای مختلف اشاره کرد و گفت: او در سال ۶۴۲ ه.ق با شمس تبریزی ملاقات می‌کند و از این زمان یک دوره جدیدی از شخصیت مولانا شکل می‌گیرد؛ تا آن زمان شخصیت وی ذیل شخصیت سلطان‌العلما (بهاء ولد و پدر مولانا) به عنوان فقیه و عالم اهل سیر و سلوک بود، اما بعد از آن ملاقات شخصیت مولانا دگرگون می‌شود و تا سال ۶۴۶ (یا ۶۴۵) هجری که به روایتی می‌گویند «شمس ناپدیدیا مقتول می‌شود»، مراودات مستمر بین این دو وجود دارد. پس از آن دوران فراق آغاز می‌شود که کلیات شمس و مثنوی معنوی (۶۵۹ هجری قمری) تا دفتر ششم تالیف می‌شود که شاید اگر مولانا زنده بود به دفاتر هفتم، هشتم و نهم هم می‌رسید.

وی تاکید کرد: کتاب از بلخ تا قونیه درباره افکار و عقاید و اندیشه‌های مولانا نیست، بلکه در این مورد است که مولوی در جغرافیا و تاریخ خود چه چیزهایی می‌بیند و از چه چیزهایی تاثیر می‌گیرد و همه داستان‌های مثنوی تجربیات و دیده‌ها و شنیده‌های شخص مولاناست که در قالب نظم ارائه کرده است.

رویدادهای مشاهیر تا پایان سال ۱۴۰۰

کریمیان سردشتی با تشکر از  اساتید، محققان و سفارتخانه‌هایی که به برگزاری مراسم بزرگداشت مولانا کمک کردند، گفت: شنبه هفته بعد (۴ دی ۱۴۰۰) بزرگداشت استاد شاعران ابوعبدالله رودکی در تالار وحدت تهران، دوم اسفند همایش میراث زبانی و ۲۱ اسفند هم بزرگداشت نظامی گنجوی برگزار می‌شود.

در پایان این همایش از محققان و پژوهشگران و مولوی‌شناسان همچنین شخصیت‌ها و نمایندگی‌های سیاسی و فرهنگی ایران، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان و موسسه فرهنگی اکو که در برگزاری این رویداد فرهنگی ادبی همکاری و مشارکت کردند، با اهدای لوح قدردانی شد.

همچنین حاضران در این همایش از نمایشگاه جهان فارسی؛ با بررسی کتیبه‌های فارسی جهان که توسط مرتضی رضوان‌فر و پژوهشکده زبان‌شناسی، کتب و متون پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری دایر شده بود، بازدید کردند.

برچسب‌ها مثنوی معنوی موسسه فرهنگی اکو پاکستان افغانستان مولانا تاجیکستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مثنوی معنوی موسسه فرهنگی اکو پاکستان مثنوی معنوی موسسه فرهنگی اکو پاکستان افغانستان مولانا تاجیکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۲۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به ۶ مصدوم در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری

مسعود مثنوی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در حادثه اول طی اعلام مردمی خبری مبنی بر واژگونی یک دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ در محور روستای کرتگل به شهر آلونی دریافت شد.

وی افزود: به سرعت تیم پایگاه امداد و نجات شعبه خانمیرزا با یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری با اشاره به برجا ماندن چهار مصدوم در این حادثه، ادامه داد: نیروهای امدادی پس از ارزیابی و تثبیت صحنه حادثه و مصدومین و انجام اقدامات کمک‌های اولیه و پیش بیمارستانی آن‌ها را به مرکز درمانی منتقل کردند.

مثنوی با اشاره به وقوع حادثه دوم مبنی بر برخورد یک دستگاه خودروی سنگین با تراکتور در نزدیکی سه راه گوشکی، عنوان کرد: به سرعت تیم پایگاه امداد و نجات شعبه خانمیرزا با یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: این حادثه دو مصدوم در برداشت که یک نفر از مصدومین به‌صورت سرپایی درمان و مصدوم بعدی نیز به مرکز درمانی منتقل شد.

کد خبر 6090509

دیگر خبرها

  • عملیات چهار ساعته نجات برای فرد گرفتار در ارتفاعات ریگ
  • امدادرسانی به ۶ مصدوم در محورهای مواصلاتی چهارمحال و بختیاری
  • بهترین فیلم های وسترن با بازی «لی ون کلیف»؛ از Beyond the Law تا The Grand Duel
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • همایش «قدس از چشمان آقای نادر» برگزار می‌شود
  • بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت
  • سیمینی که دانشور بود
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • لزوم تقویت برنامه‌های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام