Web Analytics Made Easy - Statcounter

سردار بهمن کارگر در مراسم رونمایی از ۱۰۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس گفت: در موضوع دفاع مقدس هنوز در ابتدای راهیم و از خط مقدم به پشت جبهه نیامدیم تا ایثارگری‌های مردم را نشان بدهیم. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره کتاب سرو و رونمایی از 100 عنوان کتاب حوزه جهاد، ایثار و شهادت صبح امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم چهره‌هایی نظیر سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، غلامعلی حداد عادل و جمعی از نویسندگان و اهالی ادب حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صحبت کرد. وی ضمن اشاره به آغاز به کار انتشارات سرو در باغ موزه دفاع مقدس گفت: امروز 100 عنوان کتاب رونمایی می‌شود و قصد داریم همزمان با دهه فجر نیز 100 عنوان کتاب دیگر که به همت انتشارات سرو منتشر شده است، رونمایی کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: باغ موزه بزرگترین کتابخانه حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در اختیار دارد که در آن بیش از 30 هزار عنوان کتاب وجود دارد. هم‌چنین سامانه جامع کتابخانه‌های دفاع مقدس را طراحی کردیم که در آن همه کتابخانه‌های دفاع مقدس کشور گرد هم آمده تا مخاطبین راحت‌تر بتوانند به کتاب‌های این حوزه دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، سامانه اسناد دفاع مقدس را هم راه‌اندازی خواهیم کرد.

جعفری خاطرنشان کرد: باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی حمایت مالی و اسنادی می‌کند. در حال حاضر، 130 پایان نامه مورد حمایت قرار گرفتند که برخی از آنها به پایان رسیده و برخی دیگر در مرحله تحقیق است. هم‌چنین نمایشگاه‌های گسترده کتاب در سطح کشور برگزار شده است.

وی با اشاره به کتاب‌هایی که در این مراسم رونمایی خواهد شد، گفت: این کتاب‌ها در 10 حوزه دسته‌بندی شده است که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های رمان، تاریخ شفاهی، شعر، مجموعه داستان، ترجمه و ... اشاره کرد. 54 درصد از آثاری که امروز رونمایی می‌شود در حوزه دفاع مقدس بوده، 30 درصد مربوط به انقلاب اسلامی است و 16 درصد نیز در حوزه مقاومت دسته‌بندی می‌شود. علاوه بر این، 80 درصد این کتاب‌ها ویژه مخاطب عمومی است و 20 درصد مخاطب تخصصی دارد. در حوزه کتاب کودک نیز برنامه‌های تخصصی داریم که به مرور تقویت می‌شود.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پایان گفت: از دو سال پیش با تأسیس کارگاه داستان‌نویسی قدم‌های خوبی را در حوزه ادبیات و داستان‌نویسی برداشتیم. تعدادی از کتاب‌هایی که امروز رونمایی می‌شود مربوط به همین نویسندگان نوقلم است.

غلامعلی حداد عادل دیگر سخنران این مراسم بود، او گفت: عنوانی که برای این مراسم انتخاب شده عنوان بسیار خوش معنایی است؛ سرو را نماد تمدن فرهنگ و تاریخ ایران می‌دانند و در نقاشی‌ها و آثار به جای مانده تاریخی هیچ درختی به اندازه سرو تکرار نشده است. اینها نشان می‌دهد که درخت سرو از دیرباز با ایرانیان همراه بوده است؛ خصوصیت اصلی این درخت سرسبزی‌اش در تمام ایام سال است. سرو خزان ندارد و به همین دلیل است که بدان سرو آزاد نیز می‌گویند. ویژگی دیگر این درخت این است که در برابر طوفان‌ها خم می‌شود، اما نمی‌شکند.

وی ادامه داد: کشور ما هم در طول تاریخ بارها در معرض هجوم طوفان‌ها بوده، اما مانند سرو برپا ایستاده است. وقتی به کتاب‌های تاریخ تمدن نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان تمدن ایرانی است. این تمدن با داشتن پیشینه چند هزار ساله هنوز هم ادامه دارد و باید این سؤال را پرسید که رمز ماندگاری ایران چیست؟ بنده جواب این سؤال را در دفاع مقدس پیدا کردم. همانطور که در روزگار ما کسانی بودند که برای حفظ ارزش‌ها، آیین و وطن خود از همه چیزشان گذشتند و جانفشانی کردند تا ایران بماند، حتماً در گذشته هم همینطور بوده است. بنده معتقدم که این سرزمین همیشه می‌تواند افرادی نظیر شهید سلیمانی‌ها را در خود بپروراند و آنها هم با جانفشانی خود این سرزمین را حفظ کردند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: جنگ هر جا که باشد چیز بدی است و جنگ‌طلبی فی‌نفسه مذموم است، اما اگر جنگی به ملتی تحمیل شد و آن ملت توانست با ایمان، شجاعت و فداکاری دفاع کرده و در این مسیر به موفقیت برسد و دشمن مهاجم را ناکام بگذارد، منشاء برکت و حرکت خواهد بود. به نظرم لازم است که بنشینیم و سختی‌ها و نکات مثبت جنگ را فهرست کنیم.  ما در دفاع مقدس بیش از 200 هزار شهید تقدیم کردیم و خسارت‌های مادی فراوانی به ما تحمیل شد که جنبه‌های منفی جنگ به شمار می‌رود اما این جنگ آثار مثبتی هم داشته و آن ارزش‌های الهی، معنوی و انسانی است که در آن به ظهور رسیده است.

وی با اشاره به اینکه همه مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس حماسه‌آفرینی کردند، گفت: ما برای ماندگار کردن ارزش‌های دفاع مقدس منابع بسیار مهمی در اختیار داریم؛ از سرداران، فرماندهان و رزمندگان گرفته تا کسانی که در خط مقدم بودند، مادران شهدا و ... در حقیقت، دفاع مقدس با 100 هزار جلوه ظهور کرد و برای تماشای آن 100 هزار دیده لازم است؛ انتشار کتاب یکی از همین روش‌هاست. باید کاری کرد که این ارزش‌ها به جویباری جاری مبدل شود.

حدادعادل ضمن بیان چند پیشنهاد سخنان خود را ادامه داد و گفت: امروز به برکت فناوری‌های جدید ابزارهای دیگری به غیر از کتاب برای ماندگار کردن ارزش‌های دفاع مقدس ایجاد شده است. از این روی لازم است از همه این امکانات به ویژه آنهایی که جوانان امروزی بیشتر با آنها سر و کار دارند استفاده شود. همچنین وقتی کتاب چاپ می‌کنید نباید بنشینید تا خواننده سراغ آن بیاید بلکه شما باید به سمت مخاطب بروید لازم است که کتاب‌ها را به تمام کتابخانه‌های عمومی کشور اهدا کنید، تا در دسترس همگان قرار گیرد.

سردار بهمن کارگر در بخش دیگری از این مراسم گفت: هر زمان ایران ضعیف شده، دشمنان به آن حمله کردند. در جنگ تحمیلی هم همین طور شد و در شرایطی به ایران حمله کردند که در ضعف بود. امروز با کسب تجربه از دفاع مقدس، کشورمان در اوج اقتدار و قدرت است. فراموش نکنید کشوری که امنیت ندارد، هیچ چیز ندارد و امنیت اولین نیاز بشری است. برای داشتن اقتصاد پویا و فرهنگ پایدار باید امنیت داشت و امنیت امروزمان را مدیون شهدا و ایستادگی رزمندگان هستیم.

وی اضافه کرد: اکنون که در هفته پژوهش قرار داریم و به دنبال کار تحقیقی هستیم، باید سراغ این سوژه‌ها و مطالب برویم. در موضوع دفاع مقدس هنوز در ابتدای راهیم و هنوز از خط مقدم به پشت جبهه نیامدیم تا ایثارگری‌های مردم را نشان بدهیم، اگر می‌خواهیم در علم و پژوهش موفق باشیم، باید کار مجاهدانه کرد. زمانی می‌توانیم جبهه مقاومت و حاج قاسم را نشان بدهیم که خودمان هم مانند آنان کار جهادی انجام بدهیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به حذف نام دفاع مقدس از ردیف بودجه‌های سال 1401 گفت: باید بدانیم اگر فرهنگ مقاومت تقویت نشوند دچار مشکلاتی خواهیم شد. درست است که مشکلات اقتصادی داریم و طبعاً حل آن اولویت دولت خواهد بود، اما نباید از فرهنگ دفاع مقدس غافل شویم. نباید اینگونه شود که در بودجه ردیف‌های مربوط به دفاع مقدس و راهیان نور حذف شود. نباید در دام این استراتژی بیفتیم که به راهیان نور، دفاع مقدس و برنامه‌های فرهنگی احتیاج نداریم. بنده به مقدار بودجه کاری ندارم بلکه به حذف اسم و عنوان دفاع مقدس اعتراض دارم و این موضوع خطر بزرگی است. البته یقین دارم که آقای رئیسی که خود پرچم‌دار فرهنگ دفاع مقدس است و آقای قالیباف که خود رزمنده است، این موضوع را اصلاح خواهند کرد.

در پایان این مراسم از 100 عنوان کتاب در حوزه ایثار و دفاع مقدس رونمایی شد.

مسابقه کتابخوانی از کتاب "مفاتیح الحیات" ویژه دانش‌آموزان گرجستانیروایتِ "صحیح‌ترین کتاب اهل سنت" از قهر و غضب حضرت زهرا (س) با مدعیان خلافت

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سردار کارگر سردار کارگر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارزش های دفاع مقدس نشان بدهیم 100 عنوان کتاب باغ موزه ارزش ها خط مقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۳۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیرت؛ دگرگونی عقلانی

«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانی‌هایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» می‌شناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد.

به گزارش ایسنا، وطن امروز به مناسبت سالگرد شهادت حمیدرضا الداغی نوشت: غیرت، واژه‌ای نام‌آشنا در بین مردم ایران است که در تعابیر مختلفی از آن یاد شده است. اغلب غیرت را برای مردان به کار برده‌اند و آن را جزئی از ویژگی‌های مردانه دانسته‌اند. به این واژه که در ادبیات عمومی ما نیز کاربردهای فراوانی دارد، می‌توان با ادبیات مختلفی رجوع کرد. غیرت یکی از شاخه‌های «مسؤولیت اجتماعی» که به طور فطری در انسان نهفته است. از سوی دیگر برخی افراد در جامعه تلاش کرده‌اند تا مفهوم غیرت را به مفاهیم نازل‌تر تقلیل دهند؛ «حسادت جنسی»، «تعصب»، «حصربندی فعال» و... از جمله برچسب‌هایی است که در سال‌های اخیر به مفهوم غیرت نسبت داده شده‌اند، گویی که غیرت یک نقص است که باید آن را سرکوب کرد. برخی نیز پا را فراتر گذاشته و این مفهوم را به صفتی حیوانی تقلیل داده‌اند. بر اساس ادعای این دسته از افراد، غیرت یک واکنش زیست‌شناختی است که نوعی واکنش به ربایش جنس مخالف قلمداد می‌شود؛ این دسته از افراد معتقدند در شرایط قانونمندی دنیای مدرن به دلیل اینکه ربایش افراد جرم‌انگاری شده است، لذا غیرت نیز امری سنتی تلقی شده و دیگر کاربردی ندارد! اما آیا می‌توان مساله غیرت را به امری زیست‌شناختی تقلیل داد؟

ابن‌فارسی معتقد است غیرت دارای ۲ ریشه است: یکی از آنها به معنای «صلاح، اصلاح و منفعت» است و دیگری به «اختلاف بین ۲ چیز» دلالت دارد. در اصطلاح نیز غیرت به اشکال متعددی که تقریبا مشابه هستند، تعریف شده است. ملااحمد نراقی، غیرت را تلاش برای حفظ چیزی که نگهداری آن مهم است، می‌داند؛ چیزی که فضایل نفسانی است و ناشی از شجاعت، بزرگ‌منشی و قوت نفس است. اما می‌توان یکی از دقیق‌ترین تعبیرها را از علامه طباطبایی دریافت کرد. این مفسر و فیلسوف بزرگ معتقد است: غیرت یک اخلاق حمیده و ملکات فاضله است و عبارت است از دگرگونی حالت انسان از حالت عادی و اعتدال به طوری که انسان را برای دفاع و انتقام از کسی که به یکی از مقدساتش اعم از دین، ناموس یا جاه و امثال آن تجاور کرده از جای خود می‌کند و این صفت غریزی صفتی است که هیچ انسانی به طور کلی از آن بی‌بهره نیست. هر انسان را که فرض کنیم - هر قدر هم که از غیرت بی‌بهره باشد - باز در برخی موارد غیرت را از خود بروز می‌دهد.

علامه طباطبایی با عام دانستن مفهوم غیرت، این نکته را تبیین می‌کند که زمانی که شما در حراست از هر امر مقدسی از حالت اعتدال خروج می‌کنید و دگرگون می‌شوید، در واقع رگه‌های غیرت در شما فعال شده است. حال گاهی این غیرت نسبت به خانواده به کار گرفته می‌شود، گاهی عمومی‌تر نسبت به زنان و دختران استفاده می‌شود و گاهی نیز دفاع از وطن است.

بهتر است این مساله را با چند سوال پیش برد، اساسا امر مقدس برای یک جامعه چطور ساخته می‌شود و چه چیزهایی برای مردم مقدس شمرده می‌شود؟ این مساله از آن جهت دارای اهمیت است که اگر شما موضوعی را مقدس نشمارید طبعا فطرت شما نیز برای دفاع از آن فعال نمی‌شود. سوال بعد این است که دسته‌بندی امر مقدس توسط چه کسی یا چه کسانی انجام می‌شود؟ یعنی چه کسی این دسته‌بندی را پیش روی یک جامعه قرار می‌دهد که چه مساله‌ای مقدس است و در صورت تعرض و تجاوز به حدود آن، شما باید از خود غیرت نشان دهید. شاید در نگاه نخست پاسخ به این سوالات عرفی تلقی شود، یعنی آنچه در ادبیات عمومی جامعه مقدس شناخته شود در نتیجه همان است اما اساسا اینگونه نیست، بلکه غیرت امری فرهنگی است که از تاریخ یک جامعه برخاسته است. زمانی که آرش جان خود را در کمانی قرار می‌دهد و آن را رها می‌کند، در واقع نسبت به مرزهای یک سرزمین غیرت نشان می‌دهد. این فرهنگ به واسطه شاعران و نویسندگان و تاریخ‌نگاران به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود و دولت‌ها و حاکمیت‌ها وظیفه دارند تا نسبت به آن اهتمام داشته باشند.  این مساله از آنجا لازم توجه است که سست شدن پایه‌های غیرت در بین اقشار یک جامعه منجر به فروپاشی اجتماعی خواهد شد. 

 غیرت در متون اسلامی مبتنی بر ۵ مولفه است:

۱- مولفه بینشی است (ایمان و عدم کفرورزی)

۲- مولفه هیجانی عاطفی است (عدم سخت‌دلی، حمیت و عزت نفس)

۳- مولفه رفتاری است (پرهیز از موسیقی و شجاعت) 

۴- مولفه ارتباطی است (کنترل ارتباط با نامحرم، کنترل ظاهر همسر، جلوگیری از خرید غیرضروری، محافظت از همسر در برابر نگاه بیگانه و عدم سخت‌گیری بی‌مورد)

۵- مولفه جنسی است (عدم ارتباط جنسی با نامحرم و عفت‌ورزی)

آنطور که گفته شد، غیرت ابعاد گسترده و به‌هم‌پیوسته‌ای دارد که فرد باید آنها را در خود پیدا کند و دولت‌ها باید زمینه تقویت آنها را فراهم کنند. 

«حمیدرضا الداغی» مردی ۴۵ ساله بود که حالا اغلب ایرانی‌هایی که نامش را به خاطر دارند، او را به عنوان «شهید غیرت» می‌شناسند؛ فردی که تصمیم گرفت در برابر تعرض به چند بانوی ایرانی از خود غیرت نشان دهد و در دفاع از آنها جان خود را از دست داد. او ساعت ٢١ هشتم اردیبهشت در یکی از معابر شهری سبزوار به منظور دفاع از همشهریان خود از سوی چند جوان بشدت مورد اصابت ضربات سلاح سرد قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.

حالا بهتر است مساله را به گونه‌ای دیگر مورد بررسی قرار دهیم: «فردی که در برابر ظلم به یک فرد یا افراد دیگر وارد درگیری می‌شود، بدون آنکه پیش از آن‌ شناختی نسبت به آن فرد مورد ظلم واقع شده داشته باشد، آیا رفتاری زیست‌شناختی از خود بروز داده است؟ امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: مرد برای اداره منزل و خانواده خود به ۳ خصلت نیاز دارد که اگر در طبیعت او نباشد، باید خود را با تکلف به آنها وادارد: خوش رفتاری، گشاده‌دستی سنجیده و غیرت برای حفاظت از آنها.

جامعه ایرانی طی سال‌های اخیر هجمه‌های زیادی را علیه مساله «غیرت» تجربه کرده است. کمپین‌های مختلفی چون «زن ناموس هیچ‌کس نیست» از جمله همین موارد است که هر از چند در شبکه‌های اجتماعی داغ می‌شود. این مساله با هدف سرکوب موضوع «غیرت» از سوی مهاجمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بهانه‌های مختلفی نیز دارد. لذا لازم است جامعه نسبت به مفاهیم غیرت همواره حساس باشد. البته هست اما در سال‌های اخیر و بویژه پس از روزهای حوادث ۱۴۰۱، گویی نوعی وادادگی همراه با لجاجت وارد رفتار برخی از مردم جامعه شده است. در حالی که برخی مردم ما نسبت به عواقب این وضعیت آگاه هستند اما بر اساس نوعی فرهنگ تحمیلی گویی تمایل دارند از ریشه‌های فرهنگی و اعتقادی خود فاصله بگیرند یا اینکه القای این فاصله را نوعی به‌روز بودن و امروزی بودن جلوه دهند. از این جهت شخصی چون شهید الداغی در بین مردم می‌روید و بار دیگر این مساله را به ما یاد آوری می‌کند. ۲ سال پیش در هشتم اردیبهشت ۱۴۰۱ ما دوباره به این موضوع فکر کردیم که زن در جامعه ایرانی امری مقدس است، فراتر از همه ادعاهای غرب که زن را یک موجود عادی ابزارگونه می‌بیند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • کارگران در خط مقدم جبهه اقتصادی و تولید هستند
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • غیرت؛ دگرگونی عقلانی
  • موضوع حجاب و عفاف از برنامه های دشمنان و مقابله جبهه کفر برابر حق
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد