Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمد تقی حسینی ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س)، گزارشی از وضعیت امر به معروف و نهی از منکر در شهر ارائه داد و اظهار داشت: بهترین مرجع برای درک اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) است.

وی بخشی از خطبه فدکیه را که به امر به معروف و نهی از منکر پرداخته را مورد توجه قرار داد و افزود: خطبه فدکیه، امر به معروف و نهی از منکر را مصلحت همه افراد جامعه تعریف می‌کند و اصلاح امور عمومی جامعه را از طریق امر به معروف و نهی از منکر معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم ادامه داد: حضرت زهرا (س) معتقد است اگر بخواهیم جامعه را اصلاح کنیم، چاره‌ای نداریم که این دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود.

وی پویایی و سرزندگی جامعه را نیز درگرو اجرای امر به معروف و نهی از منکر دانست و ابراز کرد: امام علی (ع) نیز عامل حیات جامعه را امر به معروف و نهی از منکر می‌داند و کسی که امر به معروف و نهی از منکر نکند گویی مرده است.

حسینی به اصل ۸ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی گنجانده‌شده و حضرت امام خمینی (ره) معتقد بود باید وزارت خانه‌ای به این نام تشکیل‌شده که به‌جای آن ستادهای اجرایی تشکیل شد.

وی اتفاقات مجلس نهم را یادآوری کرد و گفت: در ۴۰ سال گذشته امر به معروف و نهی از منکر به علت عدم‌حمایت‌های لازم اجرایی نشد، اما در مجلس نهم قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شد و شورای نگهبان تأیید کرده که با حمایت رهبری قانون شد.

جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم، قانون حمایت از آمران امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: در همان اصل هشتم و این قانون جدید در سه عرصه امر به معروف مردم به مردم، مردم به حاکمیت و حاکمیت به مردم یعنی تمام عرصه‌ها این فریضه الهی دیده‌شده بود.

وی ادامه داد: از مجلس نهم به بعد در تمام استان‌ها موضوع امر به معروف و نهی از منکر و تشکیل ستادهای امر به معروف و نهی از منکر پیگیری شد و ساختار و شرح وظیفه‌ای برای آن نوشته شد و ماحصل آن برای نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مصلحت‌اندیشی شد.

حسینی، نهادینه شدن امر به معروف و نهی از منکر را یک امر عقلایی دانست و افزود: مایکل کوک دانشمند هلندی ساکن در آمریکا نیز دو جلد کتاب در باب نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر دارد و به‌عنوان نظارت همگانی و مسئولیت اجتماعی آن را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: در کشورهای عربی نیز به‌عنوان اداره حسبه به آن می‌پردازند و امروز دلایل زیادی برای پرداختن به آن در جامعه وجود دارد و این امر تنهای در ایران به آن پرداخته نمی‌شود و تمام جهان به آن توجه دارند.

جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم، وظیفه ستاد را فرهنگ‌سازی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر خواند و بیان کرد: یکی از کارهایی که ستاد پیگیری کرده موضوع آموزش امر به معروف و نهی از منکر است.

وی یادآور شد: یکی از آسیب‌هایی که جامعه ما را مورد تهدید قرار داده عملکرد بد آمران به معروف و ناهیان از منکر در جامعه بوده که باعث ناراحتی مردم از این افراد و فریضه شده است، درحالی‌که این‌طوری نباید باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: باید به‌ضرورت آموزش بیش از بیش توجه کرده و در بحث آموزش سه اصل چیستی، چرایی و چگونگی امر به معروف و نهی از منکر مورد بررسی قرار گرفته و توجه بیشتری به آموزش‌های مهارت‌ها و تکنیک‌های امر به معروف و نهی از منکر پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع آموزش در ادارات به‌صورت ملی و درون استانی پیگیری شده و در حال حاضر از ۲۷ ماه آموزش‌های مجازی و آفلاین امر به معروف و نهی از منکر به‌صورت سراسری برگزار می‌شود.

جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم، آموزش مهارت‌های امر به معروف و نهی از منکر را برای همه افراد لازم خواند و افزود: ما حتی برای تربیت فرزندان خود نیز نیاز به یادگیری مهارت‌های امر به معروف داریم.

وی به موضوع آگاهی سازی و افزایش سطح آگاهی افراد جامعه اشاره کرد و گفت: در قانون حمایت در ماده ۱۰ آن یک سری از سازمان‌ها را برای افزایش آگاهی جامعه مکلف کرده که ازجمله این سازمان‌ها شهرداری و شورای اسلامی همراه با وزارت ارشاد، بسیج و حوزه‌های علمیه است.

حسینی تصریح کرد: به کمک تبلیغات شهری و هر کاری که بتواند اطلاعات مردم را نسبت به اهمیت این موضوع افزایش بدهد باید واردشده و باید مردم خودشان به میدان آمده و درصورتی‌که مردم نخواهند نمی‌توان کاری را پیش ببریم.

وی برنامه‌های ستاد را برای مردمی کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر تشریح کرد و گفت: ثبت گروه‌های جهادی یکی از برنامه‌های ستاد بوده و ستاد به‌عنوان حامی عمل کرده تا گروه‌های جهادی فعال شوند.

جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم، از تشکیل و فعالیت ۷۰ گروه جهادی در شهر قم خبر داد و گفت: این ۷۰ گروه در عرصه‌های مختلف در حال فعالیت بوده و یکی از بخش‌هایی که به‌صورت جدی به آن پرداخته می‌شود حجاب است.

وی حجاب قم را از همه شهرهای کشور بهتر دانست و اظهار داشت: با اینکه حجاب قم از همه کشور بهتر است، اما درشان شهر انقلابی قم و حرم مطهر حضرت معصومه (س) نبوده و شاهد بدحجابی و در جاهایی بی‌حجابی هستیم.

حسینی، با محدود کردن امر به معروف و نهی از منکر به مسائل حجاب مخالفت کرد و اذعان کرد: اگر بگویم امر به معروف و نهی از منکر تنها در حجاب و عفاف است از اهمیت و کارایی این فریضه الهی کم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: کلی بایدها و نبایدهای که در دین مبین اسلام به آن پرداخته‌شده که باید در نظر گرفته شود و مصادیق امر به معروف و نهی از منکر را نباید به چند موضوع محدود کنیم تا کارایی لازم را داشته باشد.

جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان قم، خدمت به مردم را بالاترین معروف در اسلام نام برد و تأکید کرد: مدیریت شهری بیش از همه بخش‌ها در بین مردم ملموس بوده که مربوط به شورای شهر و شهرداری می‌شود که باید به آن اهمیت دهیم.

وی از تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در همه ادارات خبر داد و گفت: یکی از وظایف شورای امر به معروف و نهی از منکر در ادارات مشخص کردن مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در اداره و ترویج آن است.

حسینی یادآور شد: یکی از شرایط وجوب، شناخت مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بوده و لذا شوراها تشکیل‌شده و بعضی از آن‌ها در حال کار هستند و شهردار قم یکی از کسانی است که در این موضوع دغدغه‌مند هستند و در شهرداری به‌صورت جدی در حال فعالیت می‌کنند.

وی عملکرد شهرداری را در ترویج مصادیق معروف خوب ارزیابی کرد و افزود: تبلیغات محیطی شهرداری در ترویج مصادیق معروف بسیار خوب بوده و کارهایی مانند سیاه‌پوشی شهر در ایام شهادت مانند فاطمیه قابل‌تقدیر است.

کد خبر 5380243

منبع: مهر

کلیدواژه: قم شهرداری قم امر به معروف و نهي از منكر ویروس کرونا بوشهر گرگان خطبه های نماز جمعه بارش باران آمار کرونا کرمانشاه عکس استانها بارش برف شب یلدا لیگ برتر فوتبال ایران ایلام ایام فاطمیه امر به معروف و نهی از منکر امر به معروف و نهی از منکر معروف و نهی از منکر امر به معروف منکر در جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۳۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

معاون مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از آماده‌باش همه دستگاه‌های اجرایی این استان برای خدمات‌رسانی به مردم در مناطق آسیب‌دیده از سیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران این استان، امروز_پنجشنبه ششم اردیبهشت_ به ریاست علیرضا عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در مرکز استان برگزار شد و در این جلسه با بررسی آخرین وضعیت بارندگی در شهرستان‌های زیرکوه و بشرویه، در خصوص مدیریت شرایط تصمیماتی اتخاذ شد.

محمودرضا تیمورپور معاون مدیریت بحران استانداری در خصوص مصوبات این جلسه اظهار کرد: بر اثر سیلاب روز گذشته تا امروز ۶۰ خانوار از اهالی روستای نوده و ۲۵۰ خانوار روستای بمرود زیرکوه، هفت نفر در بشرویه و چهار نفر در سرایان به مکان امن منتقل و اسکان اضطراری داده شدند.

وی افزود: بسته غذایی ۷۲ ساعته از طریق جمعیت هلال‌احمر بین مردم آسیب‌دیده که در مناطق امن اسکان داده شده‌اند، توزیع می‌شود و ارتش هم برای اعزام ماشین‌آلات سنگین در آماده‌باش است.

تیمورپور گفت: بارش‌های شدید روز گذشته تاکنون در شهرستان زیرکوه به ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای نوده، بمرود و شاهرخت خسارت وارد کرده، شش رشته قنات تخریب و ۳۰۰ رأس دأم نیز تلف شده‌اند.

معاون مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه زیرساخت‌های جاده‌ای خسارت جدی دیده است، اظهار کرد: در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان، نیازمندی‌های شهرستان‌های زیرکوه و بشرویه اعلام و مقرر شد ماشین‌آلات سنگین از طریق راهداری و برخی شرکت‌های خصوصی به منطقه اعزام شوند، از این رو بیشترین مشکل در حال حاضر مربوط به شهرستان زیرکوه است که برخی آب‌نماها تخریب شده و راه‌های روستایی مسدود است.

به گفته وی، مسیرهای اصلی و روستایی توسط نیروهای راهداری در حال بازگشایی است.

تیمورپور با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته برای آب‌رسانی سیار از سوی شرکت آب و فاضلاب استان گفت: از طریق بنیاد مسکن هم ماشین‌آلات کمرشکن برای حمل خودروهای سنگین هماهنگ شده است.

وی با بیان اینکه در سایر شهرستان‌ها بارندگی بوده اما خسارتی گزارش نشده است، افزود: بیشترین بارندگی را برای عصر امروز شاهد خواهیم بود که هسته اصلی آن در بیرجند است.

به گفته وی، باوجود سیلاب شدید در زیرکوه و نبود دسترسی روستاها به مرکز شهرستان، طبق گفته فرماندار، کنکور سراسری طبق برنامه امروز برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و اعضای ستاد بحران استان بعد از این جلسه راهی شهرستان زیرکوه شدند.

کد خبر 747813

دیگر خبرها

  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد دغدغه شورای شهر ششم است
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم
  • آغاز به کار ستاد برگزاری دومین کنگره شهدای چهارمحال و بختیاری
  • نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب
  • نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند
  • برطرف شدن اغلب دغدغه‌های حوزه سلامت
  • جامعه روحانیت مبارز سال ۸۴ به خاطر حجاب از هاشمی رفسنجانی حمایت نکرد!
  • امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه
  • نظارت ستاد ملی جمعیت بر دستگاه‌ها در قانون جوانی جمعیت