Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@20:29:41 GMT

شب ایران و یونان در شب‌های بخارا

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۴۰۷۹

ششصد و بیست و دومین شب از شب‌های بخارا اختصاص یافته است به روابط فرهنگی ایران و یونان. این جلسه در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه بیست و نهم آذرماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی پخش می‌شود.

ایران و یونان از دوران باستان تا به امروز به عنوان دو کانون برجسته تمدنی همواره در ارتباط و دادوستد بوده‌اند. نخستین بار در دوران ساسانیان زمینه برای برگرداندن آثار یونانی فراهم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوران پس از اسلام، با به قدرت رسیدن عباسیان و به وجود آمدن جنبش ترجمه در بغداد، خاندان‌های ایرانی در کنار دیگر ملت‌ها، دست به ترجمه آثار علمی و فلسفی یونانی زدند. دانشمندان ایرانی همچون ابن‌سینا، فارابی و خواجه‌ نصیرالدین طوسی با میراث علمی و فلسفی یونانیان به خوبی آشنا بودند.

در دوران معاصر، توجه به آثار فلسفی یونانی و ترجمه آنها به فارسی به طور جدی‌تر پی گرفته شد و آثار فیلسوفان یونان و همچنین آثاری که نویسندگان غیریونانی درباره فلسفه و اندیشه یونانیان به رشته تحریر درآورده‌اند، توسط مترجمان برجسته به فارسی ترجمه شده است.

در حوزه هنر معاصر یونان، تئو آنجلوپلوس (کارگردان برجسته یونانی) و آهنگسازانی چون یانی و میکیس تئودوراکیس در میان هنردوستان ایران از محبوبیت زیادی برخوردارند.

در این نشست دیمیتری الکساندراکیس (سفیر یونان در ایران)، حامد فولادوند، محمود سلطانیه، محمدرضا ارشاد و علی دهباشی به وجوه گوناگون روابط فرهنگی ایران و یونان خواهند پرداخت و بداهه‌نوازی بر اساس قطعه «زوربای یونانی» توسط: سحر مغانی، فواد توحیدی و امیرعلی قریشی پخش خواهد شد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ایران و یونان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۴۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظات مرگ یک چهره برجسته در مراسم بزرگداشتش

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 8 دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی ساعت 19 و پانزده دقیقه در حالی پشت تریبون قرار گرفت که در مراسم بزرگداشت خود در ۲۸ مرداد ۱۳۸۶ شرکت کرده بود.این استاد پیشکسوت رشته معماری و مرمت آثار تاریخی بعد از تلاوت آیه ای از قرآن کریم و بیان جملاتی کوتاه به طور ناگهانی دچار حمله قلبی شد و دقایقی بعد در بیمارستان دی تهران درگذشت. این لحظات را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • احسان طبری؛ تئوریسین برجسته چگونه از مارکسیسم برگشت و «خدمت‌گزار بزرگ نظام اسلامی» شد
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد
  • یونانی‌ها مشعل المپیک را به پاریس تحویل دادند
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • کاپیتان تیم ملی ایران، یک سال دیگر لژیونر می‌ماند
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • لحظات مرگ یک چهره برجسته در مراسم بزرگداشتش