Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@20:52:36 GMT

ارزش‌هاي دفاع مقدس از جنس فرهنگ عاشوراست

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۴۲۸۱

خبرگزاری آریا- رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: باید این موضوع را به جویبار زلال برای نسل‌های آینده تبدیل کنیم و نباید این ارزش مثل انقلاب مشروطه باشد که کسی آگاهی از آن نداشته باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای غلامعلی حداد عادل در همایش رونمایی از یکصد عنوان کتاب حوزه جهاد، ایثار و شهادت، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت یاد شهدا افزود: تقدیر می‌کنم از افرادی که یاد شهیدان را زنده نگه می‌دارند، عنوان سرو که برای این مجموعه آثار انتخاب شده بسیار خوش‌معناست، سرو نماد فرهنگ و تمدن تاریخ ایران است و در نقاشی‌های تاریخی به جا مانده هیچ نمادی به اندازه سرو تکرار نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: از خصوصیات سرو سرسبزی آن در تمام ایام سال است و سرو خزان ندارد از همین رو به آن سرو آزاد می‌گویند. سرو در برابر طوفان‌ها خم می‌شود، اما نمی‌شکند، ایران عزیز ما در طول تاریخ بار‌ها در معرض هجوم طوفان بوده است، اما مانند سرو برپا ایستاده است.
حداد عادل با بیان اینکه وقتی به کتب تاریخ تمدن رجوع می‌کنیم می‌بینیم یکی از فصل‌های اول تاریخ جهان مربوط به تمدن ایران است، گفت: تمدن، چین، مصر، یونان، هند و ایران قدیمی هستند و برخی از این تمدن‌ها منقرض شده‌اند و امروز ادامه ندارند، اما تمدن ایران با داشتن پیشینه چند هزار ساله امتداد یافته است و ایران امروز، چند هزار سال است که ایران است و مردم ایرانی چند هزار سال در این سرزمین مستمرا زندگی می‌کنند.
رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: راز ماندگاری این ملت ایستادگی است، این سرزمین همیشه می‌توانسته افرادی مانند سردار سلیمانی را در دامن خود بپروراند و این افراد حافظان و نگهبانان ارزش‌های الهی در کشور هستند و حفظ یاد و نام آن‌ها وظیفه ماست.
حداد عادل؛ جنگ‌طلبی را محکوم کرد و گفت: اگر جنگ به ملتی تحمیل شد و ملت توانست دشمن را ناکام بگذارد این جنگ منشا برکت خواهد شد. جنگ تحمیلی با همه حوادث تلخش جهات مثبتی داشت و ما باید این خصوصیات را فهرست کنیم. بیش از 200 هزار شهید تقدیم کردیم و یک میلیون نفر جانباز شدند، اما این جنگ آثار مثبت داشت و آن هم ظهور ارزش‌های الهی و معنوی بود. جنگ تمام شده است، اما سرمایه‌ای برای ما بر جا گذاشت و ما باید انقلاب اسلامی را به تمدن نوین اسلامی ارتقا ببخشیم و از این سرمایه فرهنگی پدید آمده باید برای رسیدن به آینده بهتر استفاده کنیم.
وی گفت: جنگ و انقلاب اسلامی از هم جدا نیستند و آمریکا همه تلاش خود را برای شکست ملت ایران به کار گرفت و از ارتشیان مزدور منطقه با دلار نفتی برای انتقام از ملت گام برداشتند و جنگ تاوان پیروزی در انقلاب اسلامی بود.
رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه ایران جنگ صحنه فداکاری بوده است، افزود: در آن دوران حتی پیرزن روستایی هم به جبهه کمک می‌کرد و سربازان از جان خود برای دفاع از وطن گذشتند و ما باید ببینیم برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس چقدر منبع داریم. از فرماندهان تا سربازان و نیرو‌های تدارکات، کادر درمان و خانواده شهدا منابع دفاع مقدس هستند.
حداد عادل با بیان اینکه جنس ارزش‌های دفاع مقدس از جنس ارزش‌های عاشورایی است، گفت: ما باید این موضوع را مانند جویبار زلال برای نسل‌های آینده تبدیل کرده و به نسل جوان منتقل کنیم. نباید این ارزش مثل انقلاب مشروطه باشد که کسی آگاهی از آن نداشته باشد و منجمد شود. راه تحقق این هدف نشر آثار دفاع مقدس است.
وی با اشاره به انتشار یکصد عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس گفت: این کتاب‌ها می‌توانند منجر به تولید فیلمنامه شوند و باید این موضوع را ادامه داد. ما باید کتاب‌های دفاع مقدس را به کتابخانه‌های سراسر کشور اهدا کنیم تا فرهنگ دفاع مقدس زنده بماند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دفاع مقدس عاشورا حداد عادل دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۴۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره شهدای روستای عیش آباد رفسنجان

   



به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ی مرکز کرمان یادواره شهدای روستای عیش‌آباد رفسنجان به رسم هرساله با حضور خانواده‌های معظم شهدا و مردم و مسئولان در مسجد شهید سلیمانی این روستا برگزار شد.

پیکر مطهر شهید گمنام آذین‌بخش این محفل شهدایی بود 


سردار معروفی در این مراسم با گرامیداشت یاد و نام شهدای دوران دفاع مقدس اظهار کرد: یادواره‌ها و اجلاسیه‌های شهدا مراسم ختم نیست این برنامه‌ها فتوحات نظام اسلامی است.

وی افزود: شهیدان با تقدیم جانشان به حقیقت دین خدا و اسلام اهل بیت (ع) حقیقت بخشیدند، شهدا متعلق به یک خانواده نیستند متعلق به همه ایران اسلامی و ملت بزرگ ایران هستند.
سردار معروفی بیان کرد: شهیدان در حقیقت شناسنامه واقعی ملت ایران هستند هر کس بخواهد ملت بزرگ ایران را بشناسد بایستی به ۱۸۰ هزار قهرمانی که در کوره آتش هشت سال از حقیقت دین از انقلاب و ناموس دفاع کردند رجوع کند و این عقبه بزرگ را ملاحظه کند و تاریخ بزرگ ایران را ورق بزند.

معاون هماهنگ کننده بسیج مستضعفین با بیان اینکه شهیدان تربیت شده مکتب عاشورا هستند، یادآور شد: حقیقت شهدا هستند نه آن چیزی که دشمن در فضای مجازی به جوانان القا می‌کند. 
وی خاطرنشان کرد: یادوراه شهدا باید در وجود ما نهادینه شود و از این شهیدان الگو بگیریم. چیزی که در جبهه شهیدان را پیروز کرد استحکام درونی جبهه اسلام بود.
سردار معروفی عنوان کرد: اولین مولفه‌ای که باعث پیروزی نبرد دفاع مقدس شد ایمان واقعی و توکل حقیقی بود. شهیدان وعده الهی را باور داشتند و این مهم در جبهه ملموس و نهادینه بود.

وی گفت: بصیرت دومین مولفه در دوران دفاع مقدس بود هر کس در جبهه می‌جنگید عباس انقلاب بود، بصیرت از ایمان واقعی است. صبر و بردباری رزمندگان سومین مولفه بود که در جبهه موج می‌زد.
معاون هماهنگ کننده بسیج مستضعفین ولایت باوری و ولایت پذیری سومین مولفه دوران دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: ولایت باوری رمز پیروزی دوران دفاع مقدس بود رزمندگان با میل واقعی، حجت و منظومه فکری امام راحل کار انجام میدادند.
وی صداقت در جبهه را از دیگر مولفه‌های دوران دفاع مقدس دانست و افزود: اخلاص در عمل در دوران دفاع مقدس موج می‌زد و این را می‌شود از دیگر مولفه‌های مهم جنگ دفاع مقدس عنوان کرد.
سردار معروفی با تاکید براینکه فرهنگ حاکم بر دفاع مقدس فرهنگ عاشورا بود، گفت: مکتب شهید حاج قاسم در حقیقت بیانگر این است که ما ملت شهادتیم ما ملت امام حسین (ع) هستیم و تفکر امام حسینی داریم و زیر بار ظلم نخواهیم رفت و با تحریم زمین گیر نخواهیم شد.

وی بیان کرد: در دفاع مقدس خروجی بسیاری داریم، هزاران مولفه‌های بزرگ و شرف به خاطر شجاعت در دفاع مقدس برای ما به ارمغان آمده است ناموس پرستی یکی از این مولفه هاست.
معاون هماهنگ کننده بسیج مستضعفین عنوان کرد: ما شهیدان زیادی تقدیم اسلام کردیم تا اجازه ندهیم دست بیگانه به سرزمین و دامان پاک ناموس ایرانی برسد.
وی ادامه داد: ناموس پرستی را از گودال پر افتخار عاشورا یاد گرفتیم، همین برایمان کافی است که غیرت ما غیرت عاشوراست.
سردار معروفی با اشاره به موضوع وعده صادق و مسائل غزه و اسرائیل گفت: امروز به واسطه طوفان الاقصی هیمنه اسرائیل کودک کش درهم شکسته شده و وجدان‌های ملل دنیا بیدار شده است دنیا حرکت کرد ه و وجدان‌های بیدار زنده شده است.
وی اضافه کرد: به واسطه مظلومیت مقتدر مردم غزه جنبش‌هایی در دنیا به راه افتاده است و وعده‌های الهی را مشاهده می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۸۲ میلیاردتومان اعتبار برای ساخت پروژه دفاع مقدس در گلستان
  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • امیر آراسته: جوانان درس مقاومت را از شهدا فرابگیرند
  • ایستادگی بر سر ارزش‌ها عامل پایداری نظام در مقابل توطئه‌ است
  • دستاوردهای ایران، همرده با کشورهای پیشگام در حوزه‌ جنگ‌افزارسازی است
  • تجهیزات دفاعی ایران هم‌سطح کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی است
  • یادواره شهدای روستای عیش آباد رفسنجان
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • آقای علم الهدی! برای دفاع از حجاب از زن باده نوشی مثل منیژه دفاع می‌کنید؟
  • آقای علم‌الهدی! چرا منیژه؟