Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  حجت الاسلام  مصطفی محامی  نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در سفر به ایرانشهر و در جمع طلاب حوزه‌های علمیه سفیران هدایت، امام علی (ع) و حوزه علمیه زینبیه این شهرستان گفت: حضرت مریم (س) سرور زنان عالم در زمان خودش بود، اما حضرت فاطمه زهرا (س) سید زنان عالم در کل جهان و تمامی نسل‌ها از آغاز تا پایان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: خداوند متعال حضرت مریم (س) و حضرت آسیه (س) را با توجه به تحمل سختی‌ها و مقاومتی که در راه دین به خرج دادند به عنوان دو الگو برای مردان و زنان مومن معرفی می‌کند و اگر این شخصیت‌ها چنین باشند مراتب حضرت فاطمه (س) بسیار بالاتر از این است.

نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان  گفت: اگر به کتب حدیث و تفسیر مراجعه کرده و ابعاد مختلف زندگی حضرت فاطمه (س) را به عنوان الگو بررسی کنیم در فضائل ایشان مطالب فراوانی بیان شده است.

وی به بیان برخی از فضائل حضرت فاطمه (س) پرداخت و  گفت: حضرت فاطمه (س) جدای از بحث طهارت دارای لقب محدثه به معنای کسی است که ملائکه الهی برای او حدیث آورده‌اند و شخصیتی است که برای دیگران حدیث نقل کرده که چنین لقبی برای ایشان یک جایگاه علمی است.

محامی  گفت: تلاش حضرت فاطمه (س) برای نشر معارف و احساس مسوولیت ایشان در برابر امکان انحراف در جامعه اسلامی پس از رحلت رسول اکرم (ص) و ورود به عرصه سیاسی و اجتماعی و مقاومت تا پایان جان یکی دیگر از نکات ویژه در زندگی ایشان است.

وی گفت: حضرت فاطمه (س) اولین شهید راه دفاع از امامت و ولایت است که در این راه همه هستی خود را هزینه کرد.

امام جمعه زاهدان گفت: سخنرانی حضرت در مناظره با خلیفه اول، روشنگری در فرصت عیادت زنان مدینه از ایشان و همچنین همراهی امام علی (ع) در بیان حقایق برای انصار و بزرگان و دعوت از آن‌ها به راه حق، از نمونه‌های تلاش‌های ایشان برای هدایت امت پیامبر (ص) است.

 محامی  گفت: باید از زندگی و سیره حضرت فاطمه (س) درس گرفته و برای رشد علمی و مقامات معنوی خود تلاش کنند تا بتوانند در جامعه هدایتگر باشند.

وی گفت: ما نمی‌توانیم به مقام حضرت فاطمه (س) دست پیدا کنیم، اما باید در این مسیر گام برداریم، زیرا اگر حضرت فاطمه (س) در مسیر دفاع از امامت و ولایت و تبیین مسائل اعتقادی و جلوگیری از انحراف جامعه اسلامی تلاش کرد ما طلبه‌ها از سایر اقشار جامعه سزاوارتریم که نسبت به مسائل جامعه حساس و در مقابل هر یک از این موارد غیرت دینی بیشتری به خرج دهیم.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نماینده ولی فقیه حوزه های علمیه حضرت فاطمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۵۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و هویت‌بخشی به محله

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی  به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محله‌ها می‌شود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله می‌شود.  

محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقاله‌ای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد به‌عنوان الگوی جامعه دينی و هويت‌بخش محله»  به این موضوع اشاره می‌کند که مسجد به معنی سجده‌گاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق می‌شود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.

* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی

 به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر می‌آید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب می‌کردند.

یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزه‌های دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.

* مهمترین کارکرد مساجد

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.

الویری در ادامه این پژوهش توضیح می‌دهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونه‌ای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.

این پژوهشگر اینگونه جمع‌بندی می‌کند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محله‌ای متناسب با باورهای دینی و ظرفیت‌ها و ضرورت‌های برخاسته از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانی‌ها و تفاوت‌های آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزه‌های دینی و ژرف‌کاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینه‌های آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.

گفتنی است، یافته‌های این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دشمن تلاش دارد اعتماد مردم به نهادهای دینی را مخدوش کند
  • ساخت ١۵٠ هزار واحد مسکونی از ماه آینده آغاز می‌شود
  • نه از یاران «ب. ز» می‌گویند نه مسائل مالی پرونده را شفاف می‌کنند
  • از بازار داغ دید و بازدید‌ تا تریبون‌های آزاد/ تبیین روشنگرانه در جنگ ترکیبی
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • حساسیت ایرانی‌ها به مسائل اخلاقی قابل تحسین است
  • برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد
  • همایش تجلیل از سفیران معروف
  • رویداد صدرا نقطه عطف حل مسائل جامعه است
  • تبیین سیره امام صادق(ع) برای جامعه نیاز است