Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،کمال مرصادی یکی از کارآفرینان موفق استان کردستان است که در حوزه‌ی تولید بلدرچین فعالیت می‌کند، او با پشتکار و تلاش شبانه روزی مجوز صدور اولین واحد تولید بلدرچین در کردستان را دریافت کرده است.

با او گفت و گویی را آغاز می‌کنم و از نحوه‌ ورود او به این شغل می‌پرسم او می‌گوید:کارشناس ارشد تغذیه طیور است و از سال ۱۳۹۳ نیز واحد عرصه کارآفرینی شد و چون رشته‌ تخصصی اش مهندسی کشاورزی و علوم دامی گرایش تغذیه طیور بود در زمینه‌ی تولید و پرورش بلدرچین وارد کار شده است و این کار را از یک اتاق ۱۲ متری با هزار قطعه آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کار آفرین کردستانی می گوید: اگرچه قبلا در زمینه تخم خوراکی کار می‌کردم، اما امروز با توسعه و ارتقا واحد تولیدم در زمینه جوجه یک روزه، تخم نطفه دار و موالید فعالیت می‌کنم.

مرصادی گفت: دوره پرورش بلدرچین یک دوره ۴۵ روزه است که بعد از آن به سن بلوغ می‌رسد و شروع به تخم گذاری می کند و وقتی ۶۰ روزه شد، به پیک تولید می‌رسد.

او با اشاره به مقاومت بالای این پرنده در مقابل بیماری‌ها گفت: تا به الان با بیماری خاصی مواجه نشده و به دامپزشک نیازی نداشتیم.

این کارآفرین کردستانی تمرکز بر مشاغل بومی و همچنین تکیه بر پتانسیل‌های محلی را یکی از زمینه‌های کارآفرینی در استان کردستان می‌داند و می‌گوید: به نظر من اگر جوانان ما در رشته‌ای که تخصص دارند آستین‌ها را بالا بزنند و با همت و تلاش وارد عرصه عمل شوند هیچ موقع تن به کار کارمندی نمیدهند و هیچ موقع حاضر نمیشوند که برای کسی کار کنند بلکه خودشان کارفرمای خودشان می‌شوند.

مرصادی از نیاز بیشتر استان به این محصول اشاره می‌کند و می‌گوید: نیاز داخلی استان بیش از ظرفیت اسمی این واحد است و به همین دلیل در حال حاضر این محصول به کشور‌های دیگر صادر نمی‌شود.

او به چالش‌ها و موانع پیش روی یک کارآفرین در شرایط اقتصادی و اجتماعی کنونی اشاره کرد و گفت: چالش‌های بسیاری در این زمینه با کار ما در ارتباط است، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها بروکراسی پیچیده اداری است که واقعا باعث دردسر و دل سردی جوانان و اهل فن می‌گردد.

مرصادی یکی دیگر از مشکلات این حرفه را قطعی برق در زمان‌های مختلف عنوان کرد و گفت: پرورش بلدچین وابستگی شدید به برق دارد و مولد‌ها بدون برق از بین خواهد رفت به صورتی که در تابستان سال گذشته به دلیل قطعی‌های مکرر شبکه توزیع برق ۵۰۰ میلیون ضرر به این واحد تولیدی وارد شد، اما با تلاش و پشتکار مانع از توقف چرخه تولید شدیم و سعی کردیم همان میزان تولید و پرورش بلدرچین را حفظ کنیم.

او ادامه داد: تامین مواد اولیه در تهیه‌ نهاده‌های دامی ذرت و سویا از جمله‌ی چالش‌های دیگر در این حوزه به شمار می‌رود.

این کار آفرین کردستانی به میزان تولید بلدرچین‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سالانه بیش از ۳۰ هزار قطعه بلدرچین و  بیش از ۳۰ تن گوشت بلدرچین و ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار عدد تخم در این واحد تولید می‌شود.

او از اشتغالزایی این واحد تولیدی می‌گوید: در حال حاضر در این کارگاه برای ۲۷ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی کرده که موجب شده افرادی که جویای کار و فعال در این زمینه به اشتان‌های همجوار نروند و در همین استان برای خود شغل داشتهه باشند.

مادح حسامی مدیرامور طیور و دام سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: یکی از برنامه‌های این سازمان افزایش تعداد واحد‌های پرورش بلدرچین در استان می‌باشد و این سازمان آمادگی لازم برای مساعدت و همکاری در زمینه صدور مجوز، موافقت نامه‌ها و اعطای تسهیلات بانکی را دارد.

او ادامه داد: درخواست ما از مسئولین استان، حذف بروکراسی اداری و رفع موانع تولید، حذف و یا کنترل دلالان از بازار، حمایت تسهیلات بانکی با درصد کم و تنفس دار، ایجاد کارگروه و جلسات متعدد با کارافرین استان و حمایت از صادرکنندگان محصولات به خارج از کشور می‌باشد که نیاز است تا حدی به آن‌ها رسیدگی شود.

پرورش بلدرچین علاوه بر صرفه اقتصادی برای تولید کننده منبع غنی انرژی برای مصرف کننده نیز می‌باشد.

انتهای  پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بلدرچین کارآفرینی پرورش بلدرچین واحد تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۶۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با اعلام سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، تعدادی از فعالان و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی ایران در کشورهای گرجستان، ایتالیا، عراق، قطر و ارمنستان و اتاق بازرگانی تهران برای ایجاد اتاق مشترک بازرگانی فناوری بین‌المللی در کشور در سازمان حضور یافتند.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به اهمیت جایگاه اتاق‌های مشترک بازرگانی اقتصادی بیان کرد: اتاق‌ها در عرصه تولید، خدمات، خصوصا صادرات همچنین جهت کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور نقشی اثرگذار دارند.

حسن زمانیان گفت: علاوه بر شرکت‌های مستقر در این پارک، قطب فناوری پارک نیز در شهر آفتاب تاسیس شده است. در راستای علمی و تخصصی کردن محصولات شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی و با تفاهم و همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت و با امضای دو معاونت در وزارتخانه علوم و صنعت گواهی‌نامه‌های رتبه بندی تحقیق و توسعه صادر می شود. معتقد هستیم نهادها و شرکت‌های اقتصادی در صورت نبود بخش تحقیق و توسعه از عرضه و تقاضای بازارهای جهانی عقب می مانند و وجود این بخش در شرکت‌ها کاملا ضروری است.

معاون وزیر علوم گفت: یکی دیگر از گواهینامه‌ها که تعیین کننده درصد داخلی یا خارجی بودن محصولات شرکت‌ها را تعیین می‌کند، گواهی عمق ساخت داخل است که توسط سازمان پژوهش های علمی وصنعتی ایران صادر می شود و در صورتی که درصد امتیاز گواهی بالا باشد آن محصول از معافیت گمرکی برخوردار شده و چنانچه بتواند نیاز آن محصول را در کشور فراهم کند از واردات آن جلوگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: رتبه کشور ما در جهان از نظر علمی پانزده است ولی در نوآوری و دانش فنی رتبه ۶۳ را داریم. فاصله به این دلیل است که نمی توانیم به خوبی از پژوهش و تحقیقات خود دانش فنی تولید کنیم و در نهایت این دانش فنی را نیز به تجاری سازی نرسانده ایم که به تولید محصولات تجاری و بازار محور منجر شود. بنابراین باید به دنبال تولید محصولاتی باشیم که پیچیدگی اقتصادی مثبت داشته باشند.

زمانیان افزود: تحقیقاتی مهم است که تبدیل به دانش فنی و پس از آن منجر به تولید محصولی شود که در سطح بین‌المللی رقابت‌پذیر باشد. همچنین محصولات تولید شده باید به خوبی در بازار ارائه و در معرض دید قرار گیرد که این بازاریابی و تجارت را اتاق‌های بازرگانی می توانند در سطحی وسیع انجام دهند و در تجاری سازی و فروش محصولات نقش کلیدی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • آغاز دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • معرفی چهار زنجیره تولید چهارمحال‌وبختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • قیمت خانه در جنت آباد تهران امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳