Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:07:22 GMT

یلدا، قصه سادگیست

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۷۰۸۸

یلدا، قصه سادگیست

ایسنا/بوشهر انگار همین دیروز بود که سایه‌ی کرونا، آخرین روزهای شیرین زمستانی‌مان را با نفس‌های نامبارک خود تلخ کرد. با یک چشم به هم زدن و نزدیک شدن به دو سالگی کرونا، دومین یلدای کرونایی‌مان را قرار است دور هم بگذرانیم.

 حال "شب چله" یا "شب یلدا" را با تمام شدن فصل خزان که طولانی‌ترین شب سال هم هست، با برپایی جشنی سپری می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شب یلدا از جمله دوست داشتنی‌ترین و خاطره انگیزترین مراسم‌های ایرانی است، خاطره‌هایی که با قصه‌گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها توی این شب‌های سرد و طولانی عجین شده است. قصه‌هایی که گرمی بخش دورهمی‌های شب چله تا اولین چشمک زنِ خورشیدِ زمستانی هستند.

"شب یلدا" و "قصه‌گویی" با ترویج فرهنگ صمیمیت و پند و اندرزهای اخلاقی، دو یار جدانشدنی هم از قدیم الایام تا الان هستند تا جایی که یلدا نماد قصه گویی ایرانی است. قصه گویی از فرهنگ‌های ناب و به‌یاد ماندنی ایرانی‌ها از دیرباز تاکنون بوده که مفاهیم تربیتی بسیاری را در خود جای داده و همواره پایِ ثابتِ محافل پر شوری چون "شب یلدا" بوده است. در این خصوص با دو نفر از فعالین حوزه کتاب، هم صحبت شدم تا اندکی از اهمیت قصه گویی در شب یلدا برایمان بگویند.

فلسفه "شب یلدا" سادگی است

محمد حیدری، فعال حوزه کتاب معتقد است قصه‌گویی یکی از اساسی‌ترین بخش‌های دورهمی جامعه ایرانی بوده است. او می‌گوید: هرچند امروزه قصه و قصه‌گویی در محافل مختلف رنگ باخته است؛ اما همزمانی روز قصه و قصه‌گویی با "شب یلدا" ماهیتِ در کنار هم بودن و جمع‌های صمیمی را با وجود زرق و برق‌های دنیای امروز، همچنان حفظ کرده است.

محمد حیدری با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم در برپایی "شب یلدا" و روز "قصه‌گویی" ادامه می‌دهد: برپایی شب یلدا بسیار پسندیده است؛ ولی شیوه نکوداشت آن نیز مهم است. در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که شب یلدا بهانه‌ای برای برپایی جشن‌های پر زرق و برق، اسراف، آلبوم‌های عکس‌ آتلیه‌ای، لباس‌ها و دکورهای گران‌قیمت شده است؛ در صورتی که فلسفه "شب یلدا" سادگی، دور هم بودن و قصه خوانی است.

حیدری اشرافی‌گری و چشم و هم چشمی‌ها را عامل فاصله گرفتن از اصل شب یلدا می‌داند تا جایی که دیده می‌شود خانواده‌ها چند صد هزار تومان برای خرید شاهنامه لاکچری هزینه کنند. حیدری برای تقابل با فرهنگ غلط و اثرگذاری صحیح در روز "قصه‌گویی" و "شب یلدا"، به تمرکز دقیق بر روی فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و تولید آثار بیشتر در زمینه‌هایی از جمله قصه گویی اشاره می‌کند.

این فعال حوزه کتاب در آخر برای دور نشدن از فضای قصه خوانی در "شب یلدا" ضمن اشاره به خواندن حکایات انسانی و عرفانی شاهنامه و سعدی، کتاب 《قیدار》 امیرخانی را پیشنهاد و عنوان کرد: کتاب قیدار با فضاسازی دهه‌ی ۵۰، روحیه مروت، مردانگی و پهلوانی را در داستان مجسم می‌کند.

شیرین کننده‌های زندگی

در ادامه در گفتگو با سید عباس حسینی مقدم، این فعال حوزه کتاب بر این باور است که قصه‌ها شیرین کننده‌های زندگی هستند. در دنیایی که رسانه‌ها از همه طرف انسان را احاطه کرده اند، هیچ کدام تاکنون نتوانسته‌اند جایگزین قصه‌ها شوند. وی اظهار می‌کند: تاثیرگذاری قصه‌ها منجر شده که خدا هم در قرآن با زبان قصه با انسان صحبت کند و از این رو در دورهمی‌های قدیمی مثل شب یلدا قصه و قصه گویی رواج داشته است.

سید عباس حسینی مقدم قصه گویی در شب یلدا را از عوامل احیای فرهنگ ایرانی و پویایی خانواده‌ها دانسته و اضافه می‌کند: قصه خوانی در شب یلدا صمیمیت خانواده‌ها را دو چندان می‌کند. قصه، راوی زندگی انسان‌هاست. انسان‌ها با قصه خوانی و تاثیرپذیری از شخصیت‌های داستان با حقایق و تجربه‌های زندگی آنها آشنا می‌شوند.

حسینی مقدم ضمن اشاره به تقابل مدرنیته و سنت‌های ایرانی اسلامی، خواندن قصه‌هایی از گلستان، بوستان و عطار را کمک به یادآوری هویت اصیل کشورمان می‌داند و اضافه می‌کند: این قصه‌ها به دلیل پند و اندرز و حکمت‌های فراوان خود، یکی از مهم‌ترین ابزارهای تربیتی است.

پاسداشت قصه و قصه گویی به بهانه شب یلدا هرچند اندک؛ اما بسیار قابل تقدیر است. توجه ویژه خانواده‌ها به فرهنگ قصه خوانی و ترویج آن در بین نسل‌های جوان نه‌تنها گرمی بخش محافل و دورهمی‌های یلدایی است که منجر به احیای قصه‌گویی و تقویت قدرت فهم و بیان، پرورش خلاقیت، آموزش زبان، افزایش گنجینه واژگان کودکان و تاثیرپذیری از شخصیت‌های قصه و داستان می شود.

انتهای پیا

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شب یلدا شاهنامه قصه گویی سعدی گلستان سعدي شب چله يلدا فلسفه قصه و قصه گویی خانواده ها حوزه کتاب قصه خوانی شب یلدا قصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۷۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند


 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی حمایت عموم مردم استان در اجرای قانون منع استفاده از عناوین بیگانه و ناملموس بر سر در اماکن تجاری و عمومی را با ارسال گزارش مکتوب و مصور، خواستار شد و گفت: بستر دریافت گزارش مردمی تخلف از قوانین مربوط به صیانت از زبان پارسی فراهم شده و لازم است مردم تخلفات در این زمینه را گزارش دهند.

محمد حسین زاده افزود: در کنار جغرافیای سرزمین کهن ایران به عنوان مؤلفه میراث ملموس کشور و دین مبین اسلام در حیطه میراث معنوی، زبان و ادب پارسی به عنوان مهمترین دارایی به جا مانده از پیشینیان و یگانه رشته پیوند دهنده اقوام ایرانی مطرح است.

وی با اشاره به اهمیت راهبردی زبان وحدت بخش پارسی و لزوم پاسداشت آن در برابر هجوم رقبا و اقتضائات دنیای مدرن امروز ادامه داد: بحران هویت ملی و زبان پارسی را می توان به سادگی در ادبیات نسل جدید مشاهده و عمق آسیب به این مؤلفه هویتی - فرهنگی را درک کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی گفت: در روند دهشتناکی که در تغییرات نامحسوس دستوری آرام آرام پیش می رود، بیم آن است که در آینده ای نزدیک، نسل های جدید در فهم و خوانش متون زیبای فارسی و اشعار بلند شاعران وزین ایرانی مشکل مفاهمه پیدا کنند.

حسین زاده افزود: استفاده بی رویه از واژه های غیر فارسی، به گسست فرهنگی میان ما و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی به ویژه در حوزه ادبیات منجر می شود لذا با توجه به همه این تفاسیر و بنا بر وظایف ذاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر پاسداشت از حریم زبان و ادبیات پارسی از عموم هم استانی های گرانقدر دعوت می کنم تا برای حفظ شأن این سرمایه ملی و میراث گرانبها و وجوب رعایت قوانین مربوط به صیانت از زبان پارسی در صورت مشاهده اسامی و یا خط بیگانه بر سر در محل کسب اصناف و مجتمع های تجاری و یا واحدهای مسکونی با ارسال تصویر و گزارش ما را در پاسداشت زبان و خط فارسی یاری دهند.

وی گفت: راه های ارتباطی از بسترهای مختلف برای دریافت گزارشهای مردمی شامل شناسه در پیام رسان ایتا: @pasdasht_zaban_farsiُ سامانه پیامکی: ۵۰۰۰۲۳۸۵۹۴۰۰۱ پست الکترونیکی khrz@farhangmail.ir لینک سایت https://khrz.farhang.gov.ir/fa/zabaneparsi می شود.

دیگر خبرها

  • انتقاد از فروش لباس‌های غیرمأنوس با فرهنگ ایرانی در بازار
  • جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
  • عرضه دو تک نگاری خبرنگار ایرانی از افغانستان در نمایشگاه کتاب
  • شمارش معکوس آغاز نمایشگاه کتاب تهران و درگذشت پل آستر
  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر