Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@09:36:34 GMT

افزایش ۲۰ درصدی ارزش لیر بعد از سخنرانی اردوغان

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۷۳۷۱

افزایش ۲۰ درصدی ارزش لیر بعد از سخنرانی اردوغان

لیر ترکیه که طی روزهای اخیر به سرعت در حال سقوط بود با سخنرانی اردوغان و اعلام برنامه‌های اقتصادی دولت، ۲۰ درصد از ارزش از دست داده خود طی چند روز گذشته را بازیافت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ارزش لیر که طی دو هفته گذشته در مقابل دلار و یورو کاهش چشمگیری یافته بود، شامگاه دوشنبه و به دنبال اظهارات اردوغان مبنی بر برنامه های دولت در حوزه اقتصادی، 20 درصد افزایش ارزش پیدا کرد و از 16.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 به 13.5 لیره برای هر دلار رسید.

به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شامگاه دوشنبه در نشست خبری پس از پایان نشست کابینه در ارتباط رویدادهای اخیر اقتصادی در ترکیه گفت: آنکارا تمایل یا نیازی ندارد که از اقتصاد بازار آزاد و رژیم مبادله کوچک‌ترین گامی به عقب بردارد.

وی از آغاز سازوکار جدید برای دستیابی به آورده‌های احتمالی سپرده‌های ارزی از طریق استمرار در سپرده‌های از جنس لیره ترک خبر داد و گفت:‌ «از این پس شهروندان‌ کشور به دلیل نگرانی از افزایش نرخ ارز، سپرده‌هایشان را از لیر به ارز تبدیل نخواهند کرد».

رئیس جمهور ترکیه با بیان این که برای تسکین نگرانی‌های شهروندان‌مان نسبت به افزایش نرخ ارز، جایگزین‌ مالی جدید ارائه می‌کنیم، تاکید کرد: «به وعده خود در مورد ممانعت از بروز احساس فشار بر روی کارکنان کشور در مقابل افزایش قیمت‌ها عمل می‌کنیم».

اردوغان افزود: «حدود 5 هزار تن طلا به ارزش 280 میلیارد دلار هم‌ اکنون به طور پس‌اندازهای خارج از چرخه اقتصادی در کشور وجود دارد. برای ورود آن به این چرخه راهکارهای جدیدی ارائه می‌شود. برای جهت‌گیری سرمایه‌گذاران به دارایی‌های مبتنی بر لیر از شرکت‌های دولتی اوراق قرضه‌ دولتی که به بودجه انتقال می‌شود، خارج خواهد شد.

وی افزود: «میزان مالیات تکلیفی پرداخت‌های سود سهام شرکت‌ها را به 10 درصد کاهش می‌دهیم. برای افزایش جاذبه سامانه بازنشستگی فردی، سهم مشارکت دولت را از 5 درصد به 30 درصد افزایش دادیم. به شرکت‌های صادرکننده که به‌دلیل نوسانات در نرخ ارز در قیمت‌گذاری مشکل دارند، به‌طور مستقیم از طریق بانک مرکزی قیمت آتی ارز داده خواهد شد».

اردوغان تصریح کرد: «با پایین آمدن نرخ بهره، چگونگی کاهش تورم در چند ماه آینده را نیز مشاهده خواهیم کرد. ادعاهای مطروحه در مورد تعیین نرخ ارزی در قراردادهای سوآپ ترکیه را تکذیب می کنیم. می‌دانیم عاملان این شایعه‌پراکنی‌ها با چه اهداف پستی دست به این اقدام زدند».

وی تاکید کرد: «می‌دانیم کسانی که سعی دارند بحث‌هایی از قبیل رژیم مبادله مطرح کنند و به کشور و ملت خود از پشت خنجر بزنند، به دنبال چه حیله‌گری هستند. کسانی که فکر می‌کنند، از طریق شایعه‌پراکنی ارزی، قیمت‌های بیش از حد و فشار نرخ بهره می‌توانند کشور وارد مسیر اقتصادی غیر معتبر کنند، ناکام خواهند ماند».

رئیس جمهور ترکیه با بیان این که «اجازه نخواهیم داد اقدامی انجام شود که باعث کاهش اشتغال و مانع سرمایه‌گذاری و صادرات در کشور شود»، اظهار داشت: ترکیه دیگر اقتصاد و سیاست خود را از طریق برنامه‌های صندوق جهانی پول به تشکل‌ها و کشورهای خارجی وابسته نخواهد کرد. ترکیه دیگر بهشت کسانی که از راه بهره به ثروت خود می‌افزایند و همچنین بهشت واردات نخواهد شد.

وی تاکید کرد: «این کشور دیگر فریب «پول داغ» (گردش وجوه) را نخورده و از گام‌های اقتصادی مورد نیاز خود دور نخواهد ماند. با کسانی که از بانک‌های دولتی وام گرفته و در پی سودیابی از طریق سپرده‌گذاری در جای دیگر اقدام کند، برخورد خواهیم کرد. همه کسانی را که پول و دسترسی به منابع مالی دارند، به سرمایه‌گذاری و تولید دعوت می‌کنم».

اردوغان همچنین در ارتباط با افزایش بورسیه و وام تحصیلی به دانشجویان گفت: «بورسیه و وام دولتی به دانشجویان را در سال آینده برای مقطع لیسانس به 850 لیر، ارشد 1700 لیر و دکترا را به 2550 لیر ترکیه افزایش می‌دهیم. برای ورود ترکیه به جمع 10 اقتصاد برتر جهان تلاش می‌کنیم».

دلایل پاسخ تند اردوغان به فعالان اقتصادی ترکیه

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۷۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما(از تعلیق روابط تجاری با رژیم صهیونیستی )فقط یک هدف داریم و آن اینکه دولت نتانیاهو را که با حمایت نظامی و دیپلماتیک غرب خارج از کنترل است، مجبور به آتش بس کنیم. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین  الملل خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در جمع اعضای هیئت مدیره انجمن مستقل صنعتگران و بازرگانان ترکیه «موسیاد» ترکیه درباره توقف تجارت ترکیه با رژیم اسرائیل گفت: ما با هیچ کشوری در منطقه خود به دنبال خصومت و درگیری نیستیم و نمی‌خواهیم در جغرافیای خود شاهد درگیری، خون و اشک باشیم.

اردوغان ادامه داد: عواقب این اقدام را با هماهنگی و مشورت با دنیای تجاری خود دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: ما در اینجا فقط یک هدف داریم و آن اینکه دولت نتانیاهو را که با حمایت نظامی و دیپلماتیک غرب خارج از کنترل است، مجبور به آتش بس کنیم.

روز جمعه اردوغان اعلام کرد که ترکیه واردات و صادرات با رژیم صهیونیستی را به طور کامل به حالت تعلیق درآورده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • افزایش ۶۸ درصدی کشف کالای قاچاق در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۶۸ درصدی کشف کالای قاچاق در سال ۱۴۰۲ / رشد ۴۸ درصدی برخورد با خودروهای شوتی
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم
  • اردوغان سیاست ترکیه را «نرم» می‌کند
  • چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟