Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-08@17:56:01 GMT

صدرالحسینی: ایران، دلسوز واقعی مردم افغانستان است

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۷۴۳۳

صدرالحسینی: ایران، دلسوز واقعی مردم افغانستان است

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکایی ها به دلیل اختلافات شدیدی که با طالبان در حوزه آینده افغانستان پیدا کردند، تعمداً به دنبال قفل کردن همه مسائل در این کشور هستند.

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اجلاس کشورهای اسلامی با محوریت افغانستان اظهار کرد: پس از تحولات حاکمیتی که در افغانستان به وجود آمد، ایران همه تلاش خودش را معطوف داشت تا مردم افغانستان در شرایط امنیت پایدار زندگی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچینین در حوزه مسائل اقتصادی به دنبال کمک های بی طرفانه و بی منت به مردم افغانستان بود و پس از انفجارها در نقاط مختلف این کشور توسط داعش، بیشترین کمک های انسان دوستانه در مسائل پزشکی توسط ایران بود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران سعی دارد که یک حکومت فراگیر و همه جانبه با حضور همه اقوام مختلف در افغانستان بوجود آید، افزود: چندین دوره جلسه در داخل ایران برای این منظور با گروه‌های افغانستانی برگزار شد و در اجلاس اخیر وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به عنوان یکی از فعال ترین کشورها در حوزه افغانستان حضور داشت و طرح‌های خود را در موضوع انسانی و کمک به مردم این کشور در جهت امنیت پایدار، مسائل بهداشتی، درمانی و تشکیل یک صندوق بین المللی با محوریت جهان اسلام برای کمک های همه جانبه به مردم افغانستان را اعلام کرد تا یکبار دیگر علاقه‌مندی خود را برای ایجاد ثبات و امنیت برای مردم افغانستان مطرح کند.

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه دلسوز واقعی افغانستان، جمهوری اسلامی ایران است، گفت: یکی از عواقب حضور بیست ساله آمریکایی ها در افغانستان تخریب همه زیر ساخت ها در حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. آمریکایی‌ها در ایجاد ملت سازی در افغانستان موفق نبودند و در مسئله دولت سازی هم با شکست و بن بست روبرو شدند. تولید مواد مخدر هم در این مدت ۵۰ برابر شد و شرایط تشکیل گروه‌ها و جریانات تروریستی مانند داعش از دستاوردهای حضور آمریکایی‌ها محسوب می شود.

صدرالحسینی با اشاره به اینکه آمریکایی ها شرایطی را برای افغانستان ایجاد کردند که کشورهای دیگر در شرایط کنونی نمی‌توانند تصمیمی قطعی برای حاکمیت در افغانستان اتخاذ کنند، ادامه داد: جرم اصلی که به پای آمریکا نوشته شده این است که مذاکرات مستقیم و مستمری را با طالبان در قطر، قبل از تشکیل حاکمیت جدید تا به امروز داشته‌اند، اما به دلیل اینکه منافعشان در کشور افغانستان تامین نخواهد شد از کمک به ثبات سیاسی به افغانستان خودداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دنبال قفل کردن همه مسائل در افغانستان هستند، گفت: آمریکایی ها به دنبال حضور بیشتر در زوایا و جوانب مختلف افغانستان بوده و هستند ولی به دلیل اختلافات شدیدی که با طالبان در حوزه آینده افغانستان پیدا کردند، تعمداً به دنبال قفل کردن همه مسائل در افغانستان از جمله مهمترین موضوع فعلی این کشور یعنی مسئله اقتصادی هستند که این کار با بلوکه کردن اموال و دارایی مردم افغانستان اتفاق افتاده است. این واقعه تلخ در حقیقت چهره واقعی آمریکا در منطقه به خصوص موضوع حضور بیست ساله در افغانستان را به نمایش می‌گذارد.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: عملکرد طالبان در چند ماه گذشته در حوزه تامین امنیت عمومی افغانستان با توجه به وسعت و بزرگی جغرافیایی افغانستان و وجود گروه های تروریستی نیابتی از جانب آمریکا قابل قبول است، اما اینکه طالبان توانسته باشد همه مولفه‌های حاکمیت در افغانستان را ایجاد کند، تاکنون موفق نبوده و مهم این است که مردم افغانستان تصمیم گیرنده نهایی برای نوع حاکمیت خودشان در این کشور باشند.

کد خبر 543382

منبع: ایمنا

کلیدواژه: افغانستان ايران و افغانستان تحولات افغانستان اخبار طالبان افغانستان صدرالحسینی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مردم افغانستان مسائل منطقه آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۷۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطق آمریکایی‌ها قلم‌کردن پاها و خلع سلاح است/ صنعت هسته‌ای؛ آبرو

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در آئین اختتامیه همایش بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای که عصر امروز در اصفهان برگزار شد، گفت: خداوند را باید شاکر باشیم که با دوراندیشی فوق العاده، حکیمانه، مستمر، پایدار و بدون توقف مقام معظم رهبری، توسعه علمی فناوری کشور به عنوان یک نعمت بزرگ برای این ملت وجود دارد و تاکید ایشان در حوزه‌های نوین و فناوری هسته‌ای به ویژه، برای کشور یک فرصت بی‌نظیر به خصوص برای اهل تحقیق و پژوهش است.

وی افزود: در ۲۱ خرداد سال گذشته که خدمت ایشان شرفیاب شدیم، رهبر انقلاب فرمودند: صنعت هسته‌ای برای کشور آبرو است و در سطح بین‌المللی نیز برای جمهوری اسلامی ایران اعتبار بین المللی است.

معاون‌رییس جمهور تصریح کرد: چرخه نوآوری، چرخه‌ای است که شما در آن می‌توانید ایده را به محصول تبدیل کنید. وقتی قدرت تغییر ایده به محصول را دارید می‌توانید در کیفیت زندگی مردم جامعه خودتان تأثیرگذار باشید و قادر هستید که بنیان‌های اقتصاد ملی را مستحکم کنید. قادر هستید که به معنای واقعی کلمه زنجیره ارزش را بر پایه علم و دانش تقویت کنید و به معنای حقیقی کلمه اقتصاد دانش بنیان به وجود آورید.

وی افزود: اقتصاد دانش بنیان تراوش و جوشش و تلاش و فعالیت‌های علمی بدون توقف است که همواره زایش فناوری دارد و فناوری را می‌تواند به سیستم و سامانه تبدیل کند و ارزش آفرینی اجتماعی و اقتصادی آن را مردم شاهد باشند.

اسلامی‌گفت: این مسیری است که مقام معظم رهبری به برکت انقلاب و آرمان‌های شهدا برای مردم ایران ایجاد کردند و سازمان انرژی اتمی یکی از ثمرات این نگاه و این تفکر و راهبرد در عرصه ملی است. باید این را قدر بدانیم و تلاش خودمان را بی‌وقفه گسترش دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در این شرایطی که مشاهده می‌کنید با مخالفت‌ها، مزاحمت‌ها، تحریم‌ها، تخریب، ترور، عملیات خرابکاری صنعتی همواره دشمنان ما که این دشمن فرضی نیستند و یک واقعیت انکارناپذیر هستند، بتواند مسیر ما را ناهموار کنند که به موفقیت و نتیجه نرسیم و اگر می‌خوایم به نتیجه برسیم با مسدود کردن مسیرهای دستیابی ما پرهزینه باشد و ما از تحقق پیشرفت خودمان ناتوان باشیم.

وی افزود: شعار آمریکایی‌ها که سردمدار نظام سلطه هستند، پیشتازی برای پیشوایی است. در منافع ملی آن‌ها قید شده است که جغرافیا ندارد و جغرافیای آنان نامحدود و به معنای کل جهان است.

اسلامی گفت: پرچمداری برای پیشوایی محور اساسی قدرت‌سازی و فناوری‌های ثروت ساز است. فناوری قدرت ساز و ثروت ساز است که آقایی و سروری می‌آورد. ذخایر زیرزمینی در یک دوره می‌توانست قدرت ساز باشد؛ امروز قدرت در این عناصر تعریف شده است و برای این جنگ صورت می‌گیرد. از همه ابزارها نیز استفاده می‌شود برای اینکه رقیبی باقی نماند. منطق آنان قلم کردن پاها و خلع سلاح است و ابزارش نیز تحریم است.

وی در ادامه گفت: نظام بین الملل تحت سلطه آنها است. استانداردهای دوگانه نیز وجود دارد که از حقایق امروز جهان ما است.

کد خبر 6100795 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • منطق آمریکایی‌ها قلم‌کردن پاها و خلع سلاح است
  • منطق آمریکایی‌ها قلم‌کردن پاها و خلع سلاح است/ صنعت هسته‌ای؛ آبرو
  • رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم: «وعده صادق» اجماع‌ساز بود و همگان آن را ستودند/ ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند/ فقط مذاکره مسائل را حل نمی‌کند/ ساختارهای فسادزا را اصلاح می‌کنیم/ از وضع زندگی مردم و خواسته‌های جوانان مطلعم
  • بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران
  • حمله گازانبری طالبان به تعهدات آبی با ایران
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر