Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- فال گرفتن از  آثار ادبی، از باور‌های کهن این مرز و بوم است. در گذر زمان ساکنان این خاک به ادیبانی که گمان می‌بردند بهره‌ای از کلام حق دارند رجوع می‌شد. با این حال، اما در گذر زمان تنها تفال به حافظ در فرهنگ عامیانه ما باقی مانده است.

خنک نسیم معنبر شمامه‌ای دلخواه که در هوای تو برخاست بامداد پگاه دلیل راه شو‌ای طایر خجسته لقا که دیده آب شد از شوق خاک آن درگاه به یاد شخص نزارم که غرق خون دل است هلال را ز کنار افق کنید نگاه منم که بی تو نفس می‌کشم زهی خجلت مگر تو عفو کنی ور نه چیست عذر گناه ز دوستان تو آموخت در طریقت مهر سپیده دم که صبا چاک زد شعار سیاه به عشق روی تو روزی که از جهان بروم ز تربتم بدمد سرخ گل به جای گیاه مده به خاطر نازک ملالت از من زود که حافظ تو خود این لحظه گفت بسم الله

شرح لغت: معنبر شمامه: عنبرین بوی /خجسته لقا: فرخنده دیدار /نزار: به کسر اول لاغر و ضعیف

تفسیر عرفانی:‌

چه خوب است نسیم دلپذیری که به هنگام دوست داشتن تو وزید! مقصود او از این شعر این است که رهروان راه دوست، پیوسته در وادی عشق در غم و اندوه بسر می‌برند و هدایتگری را می‌طلبند تا هر زمان که عشق خواستارشان باشد، فانی گردند و با هادی عشق، به آستانش راه یابند و به لقایش نایل گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعبیر غزل:

به تازگی صفات مثبتی کسب نموده ای، باید قدر این لحظات را بدانی، که آب رفته به جوی باز نمی‌گردد. دوستی‌ها هرگز فنا نمی‌پذیرند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: طرز تهیه تفال به حافظ فال حافظ فال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۷۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پخش «چهل تیکه» و «استودیو هشت» به یاد مسعود اسکویی + تیزر

در پی درگذشت مسعود اسکویی، پیشکسوت و صدای ماندگار رادیو و تلویزیون برنامه «چهل تیکه» و «مستند استودیو هشت» امشب به یاد صدای ماندگار رادیو از شبکه نسیم به روی آنتن می رود.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، برنامه «چهل تیکه» با حضور زنده یاد مسعود اسکویی از گزارشگران پیشکسوت رادیو با بیش از نیم قرن تجربه در شبکه رادیویی ورزش امشب چهارشنبه،  ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۲۰ از شبکه نسیم به روی آنتن می رود. تکرار این برنامه نیز روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت در ساعات ۱۰ صبح و ۱۶ بعدازظهر خواهد بود.

همچنین برنامه مستند «استودیو هشت» با معرفی ویژگی‌های شخصیتی پیشکسوتان نام‌آشنای رادیو از جمله مسعود اسکویی امشب ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه از شبکه نسیم به روی آنتن می رود.

در این مستند علاوه بر گفت و گو با این پیشکسوت عرصه گویندگی با دوستان، همکاران و خانواده این مرحوم نیز صحبت شده و روایتی کوتاه از سال‌ها تلاش و فعالیت این مرحوم اسکویی در عرصه رسانه رادیو است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همتی: دولت ۶۰۰ هزار میلیارد پول چاپ کرده | از زمان هوخشتره تا شهریور ۱۴۰۰ بیشتر!
  • فاز سوم کمربندی نسیم شمال قزوین آماده بهره‌برداری
  • سری جدید برنامه‌های «مهمانی» و «برمودا» ساخته می‌شود
  • تفال به حافظ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ برو به کار خود‌ای واعظ این چه فریادست....
  • تغییر ۲۱ شهردار و شورای شهر نسیم‌شهر در ۴ سال
  • پخش «چهل تیکه» و «استودیو هشت» به یاد مسعود اسکویی + تیزر
  • یادبود مسعود اسکویی در شبکه نسیم
  • تفال به حافظ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است...
  • شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی + فیلم
  • تفال به حافظ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ مرا به رندی و عشق آن فضول عیب کند...