Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@03:14:36 GMT

«کله‌کنجد»، شیرینی سنتی ایلامی‌ها در شب یلدا

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۷۸۰۴

ایسنا/ایلام یک مشاور تغذیه گفت: «کله کنجد» سرشار از منبع غنی امگا ۶، پروتئین، فیبر و ویتامین است که طبعی گرم دارد.

«گلزار مولایی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: «کله‌کنجد» یکی از شیرینی‌های مخصوص ایلام است که از ترکیب خرما، گردو و روغن کنجد در قالب‌های مختلفی بر سر سفره یلدا گذاشته می‌شود و دارای منبع غنی امگا ۶، پروتئین، فیبر و ویتامین است که طبعی گرم دارد و سرشار از  انرژی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مصرف تنقلات، آجیل‌ها و مغزها به‌عنوان موادی که طبع گرم دارد و از سوی دیگر هندوانه، خرمالو و خیار که طبعی سرد دارد موجب ناسازگاری دستگاه گوارش می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود در شب یلدا به این موضوعات توجه شود.

کله‌کنجی یک نوع شیرینی مخصوص شب یلدا در ایلام به شمار می‌آید و از دیرباز در شب یلدا مورد استفاده قرار می گرفته است. این نوع شیرینی به سادگی و با دو ماده کنجد و خرما قابل تهیه است و نیازی به مواد خاصو غیر سالم ندارد. در قدیم برای ساخت این شیرینی چندین ساعت از هاون استفاده می کردند تا منسجم شود اما امروزه نیازی به هاون نیست و با چرخ گوشت می توان انسجام کافی را بدست آورد . نیازی به فر ندارد و به راحتی روی گاز طبخ می شود که می تواند به عنوان حسن این شیرینی به شمار آید. همچنین این شیرینی طبع گرمی دارد که در زمستان به عنوان میان وعده یا عصرانه در کنار چای، مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه ایلام شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۷۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصول درمانی طب سنتی برای زیبایی پوست

یک متخصص طب سنتی درباره طراوت و شادابی پوست صحبت کرد و گفت: اگر پوست رطوبت غریزی مناسبی داشته باشد، شفاف و باطراوت به نظر می‌رسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • رکوردهای شیرین مودریچ و کارلتو در شب شیرینی رئالی‌ها
  • بهترین خوراکی‌ها برای جایگزین کردن آن با شیرینی (فیلم)
  • اصول درمانی طب سنتی برای زیبایی پوست
  • دیگر نیازی به پلاک گذر موقت نیست!
  • امسال نیازی به واردات گندم نداریم
  • شیرینی‌ها و شگفتی‌های کودکان به روایت یک دیدار
  • بی نیازی کشور به واردات ورق‌های گالوانیزه خودرو با میدان داری چهارمحال و بختیاری
  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌
  • دیدار استاندار لرستان و آیت‌الله «نیازی»
  • ۷ سوغاتی خوشمزه زنجان که باید حتماً امتحان کنید