Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، نیروهای امدادی در پنج روز گذشته بدون داشتن فرصت کافی برای استراحت به صورت شیفتی به همراه بومیان منطقه چندین نقطه آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان را مهار کردند اما وزش باد شدید و کاهش رطوبت هوا، مهار آتشی را که از صبح روز دوشنبه با شعله گرفتن دوباره کنده‌های نیمه سوخته در مناطق دره شمالی و قوشه چشمه زبانه کشیده سخت‌تر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مهدی مرادی یکی از نیروهای همیار محیط زیست حاضر در منطقه آتش‌سوزی که با وجود استفاده از ماسک، سرفه‌های طولانی‌اش نشان از استنشاق دود دارد گفت: با وجود همکاری نیروهای امدادی و مردمی برای مهار آتش، شیب‌های تند و ارتفاعات صخره‌ای منطقه امکان حضور در تمام نقاط را از نیروهای حاضر سلب کرده و از طرف دیگر زبانه‌های آتش با وزش باد افزایش می‌یابد.

وی از مردم بومی منطقه که آشنایی بیشتری با توپوگرافی پارک ملی گلستان دارند خواست برای خاموش کردن آتش به کمک نیروهای محیط بانی بشتابند.

علاوه بر آن هیات‌های کوهنوردی شرق گلستان نیز با اعلام فراخوان از کوهنوردان خواستند برای کمک به خاموش کردن آتش و جلوگیری از خسارت بیشتر در این ذخیره‌گاه طبیعی، به نیروهای امدادی بپیوندند.

نماینده مردم شهرستان‌های مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه نیز با انتقاد از تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های گالیکش و پارک ملی گلستان گفت: اطفای حریق با توجه به تعداد اندک نیروها امکان پذیر نیست و باید از هواپیماهای ایلوشین که حجم آب زیادی را حمل می‌کنند استفاده شود.

رضا آریانپور افزود: نیروها با پشتیبانی بالگردها در حال اطفای حریق هستند اما خشکی هوای شرق استان گلستان و باد خیز بودن منطقه، آتش را شعله‌ورتر می‌کند که در این شرایط نیاز به کمک رسانی و نیروهای تازه‌نفس و اعزام بالگردهای بیشتر وجود دارد.

وی یادآور شد: پارک ملی گلستان دارای گونه‌های منحصر به فرد گیاهی و جانوری است و نباید اجازه داد از بین بروند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: نیروهای تازه نفس محیط بانی، منابع طبیعی، بسیج و همیاران طبیعت با امکانات کافی در منطقه حضور دارند و تیم‌های پروازی نیز در صورت مساعد شدن شرایط پرواز برای کمک به خاموش کردن آتش همراه می‌شوند.

محمدرضا کنعانی افزود: هم اکنون ۲ فروند بالگرد هوافضای سپاه و هلال احمر در فرودگاه کلاله مستقر هستند اما بالگرد دیگر هوافضای سپاه به دلیل مشکل فنی فعلا قابل استفاده نیست.

وی همچنین گفت که به دلیل توپوگرافی منطقه امکان استفاده از هواپیمای ایلوشین برای خاموش‌کردن آتش پارک ملی گلستان وجود ندارد.

مدیرکل هواشناسی گلستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از ادامه وزش تندباد تا ظهر امروز سه‌شنبه خبر داد و گفت که از عصر امروز سرعت وزش باد کمتر خواهد شد.

نوربخش داداشی اظهار داشت: سرعت وزش باد در برخی مناطق گلستان به محدوده ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت هم خواهد رسید.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در فهرست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها آتش سوزی پارک ملی گلستان گالیکش گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی پارک ملی گلستان گالیکش آتش سوزی پارک ملی گلستان گالیکش گلستان پارک ملی گلستان خاموش کردن آتش آتش سوزی وزش باد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۸۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش نیروهای هلال احمر گلستان برای پیدا کردن یسنای ۴ ساله مفقود شده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان با بیان اینکه گم‌شدن یک کودک ۴ ساله در روستای یلی بدراق کلاله عصر یکشنبه نهم اردیبهشت گزارش داده شد گفت: نیروهای امدادی و مردمی بی وقفه در حال جست‌وجو هستند.

قاسم غریب آبادی با اعلام این خبر گفت: پس از دریافت گزارش بلافاصله تیم های هلال احمر به منطقه اعزام شدند و با کمک اعضای خانه هلال روستای یلی بدراق و نیروهای مردمی جست‌وجوها را آغاز کردند.

وی‌ با اشاره به اینکه خانواده کودک حین کار در مزارع روستا متوجه مفقود شدن کودکشان شدند، افزود: در حال حاضر ۴ تیم از هلال‌احمر شامل ۲۰ نیرو با بکارگیری ۴ دستگاه خودروی کمک‌دار سبک و سواری در حال جست‌وجو برای پیدا کردن کودک هستند و عملیات کماکان ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • جوان ۲۹ ساله بر اثر سقوط از آبشار لوه گلستان جان باخت
  • ۳۸۷ نیرو مشغول یافتن «یسنا دیدار» در کلاله/اعزام بالگرد به گلستان
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • بسیج نیروهای امدادی گلستان برای یافتن کودک ۴ ساله
  • درگیری بزرگ در لیگ یونان: نتوانستند مربی را کنترل کنند! (+عکس)
  • درگیری بزرگ در لیگ یونان: نتوانستند مربی را کنترل کنند!
  • تلاش نیروهای هلال احمر گلستان برای پیدا کردن یسنای ۴ ساله مفقود شده
  • کشف نقوش صخره‌ای جدید در ورزقان
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • کمک داور ویدیویی مانع از کامل شدن بازگشت چلسی در ویلا پارک