Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در خصوص وضعیت پرونده پروژه متروی این شهر، گفت: تاکنون دو جلسه دادگاه تشکیل شده و کارشناس رسمی مساله را بررسی و مستندات فسخ قرارداد را تأیید کرده، اما شرکت کیسون بار دیگر به کارشناسی اعتراض کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیاوش محمودی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه متروی اهواز پس از ۱۵ سال از آغاز این پروژه، اظهار کرد: قرارداد پروژه متروی اهواز با ۷۹۰ میلیون دلار از سال ۸۵ با شرکت کیسون منعقد شد؛ مقرر بود ۸۵ درصد اعتبار این پروژه از محل فاینانس و ۱۵ درصد از منابع داخلی تأمین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به عملیاتی نشدن فاینانس در این پروژه، افزود: پیمانکار مدعی است که کارفرما نتوانسته تضمین‌ها و مباحث بانک را حل کند و کارفرما نیز دلایل خود را دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: در این مدت، اجرای پروژه با اعتبارات دولتی ادامه یافت و پروژه متروی اهواز تاکنون در حوزه مهندسی ۹۰ درصد، سیویل ۵۸ درصد و تجهیزات یک درصد پیشرفت داشته و در مجموع، کل خط اول ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه خط اول پروژه متروی اهواز به چهار فاز تقسیم شده است، ادامه داد؛ فاز نخست حدفاصل فرودگاه تا مصلی است که تاکنون ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فاز دوم پروژه ۲۷ درصد، بخش اول فاز سوم هفت درصد و بخش دوم ۹ درصد و فاز چهارم صفر درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

محمودی با بیان اینکه در صورت حل مساله فاینانس سرعت کار بهتری داشتیم، گفت: صورت وضعیت‌های پیمانکار، حدود ۴۹۰ میلیارد تومان بوده که این رقم توسط کارفرما پرداخت شده است، در این سال‌ها شهرداری نتوانسته در اوراق مشارکت ورود و مشارکت جذب کند.

وی تصریح کرد: این پروژه از سال ۹۴ تعطیل شده و در خردادماه سال ۹۹ شهرداری اهواز فسخ قرارداد را اعلام کرد، البته پیمانکار فسخ قرارداد را نپذیرفته و حاضر به تحویل کارگاه نشده است که در نهایت بهمن‌ماه سال ۹۹ شهرداری در خصوص تأیید فسخ قرارداد و خلع ید پیمانکار شکایت کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: تاکنون دو جلسه دادگاه تشکیل شده و کارشناس رسمی مساله را بررسی و مستندات فسخ قرارداد را تأیید کرده است، اما شرکت کیسون بار دیگر به کارشناسی اعتراض کرده که امیدواریم روند کار کارشناسی سریع‌تر انجام و رأی مربوطه هر چه سریع‌تر صادر شود تا شاهد باز شدن قفل پروژه باشیم و بدانیم کار این پیمان منفک می‌شود یا ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه با ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و این اعداد، کار به جایی نمی‌رسد زیرا اکنون برای اجرا و تجهیز هر کیلومتر، صدها میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: برای تکمیل خط اول حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما اگر فاز نخست این خط در اولویت قرار بگیرد، حداقل برای تکمیل ایستگاه‌ها و خطوط به جز ناوگان، یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان نیاز است.

محمودی با اشاره به راه‌های تأمین منابع مالی برای تکمیل متروی اهواز، تاکید کرد: پیگیری‌ها از طریق وزیر کشور و معاون رئیس جمهور و ارسال نامه به رئیس جمهور انجام شده است و در جلسه با معاون اقتصادی رئیس جمهور تکمیل متروی اهواز را مطالبه کردیم؛ خوزستان ۳۰ هزار میلیارد تومان در حوزه حق آلایندگی طلب دارد که ۱۲ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان از این رقم سهم اهواز است و پرداخت این حق، یکی از حوزه‌های تأمین منابع است.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز باید پیگیری کنند تا اعتباری در حوزه حمل و نقل در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شود، اوراق مشارکت نیز منابع اعتباری دیگر محسوب می‌شود بنابراین باید این اعتبارات تأمین شود تا فاز نخست خط اول به بهره‌برداری برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه در حال حاضر این موضوع روند حقوقی دارد و این مساله باید حل شود، تاکید کرد: تکمیل مترو اهواز نیاز به عزم ملی و استانی دارد و همه باید همراهی کنند تا در این دوره اتفاق خوبی در این زمینه رقم بخورد.

کد خبر 543366

منبع: ایمنا

کلیدواژه: پارلمان شهری اهواز شوراي شهر قطار شهری پروژه های نیمه تمام شرکت کیسون مترو اهواز شهر شورای شهر اهواز شهرداري اهواز شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رئیس شورای اسلامی شهر اهواز هزار میلیارد تومان پروژه متروی اهواز فسخ قرارداد درصد پیشرفت خط اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۸۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید ۳ رام واگن مترو 

شهردار قم گفت: شهرداری قم ۵۵ واگن با قرارداد شرکت پوژن سهم دارد که کارفرمای این قرارداد وزارت کشور است و همزمان برای خرید سه رام دیگر اقدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سید مرتضی سقائیان نژاد امروز _ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در بازدید با استاندار قم از پروژه منوریل و در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: مسئله تأمین واگن برای فاز نخست متروی قم که آماده بهره برداری است، در دستور کار شهرداری و دولت قرار دارد.

وی به مراحل اجرای قرارداد تأمین واگن با شرکت چینی پوژن اشاره کرد و افزود: ما ۵۰ رام واگن داریم که طراحی عملیاتی آن را شرکت پوژن انجام داده است.

شهردار قم خاطرنشان کرد: برای شروع به ساخت شرکت چینی نیاز به حدود ۶ میلیون یورو پیش پرداخت دارد که برای پرداخت آن به موافقت کمیسیون ماده ۶۲ نیاز داریم.

سقائیان نژاد با اشاره به اینکه در این قرارداد کارفرما وزارت کشور است گفت: هزینه تأمین واگن از این قرارداد هم با مشارکت شهرداری و دولت تأمین می‌شود.

وی افزود: در اوراق مشارکت ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد سهم دولت است. یعنی از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۴۰۳ نیمی را ما و نیمی را دولت باید بازپرداخت کند.

شهردار قم گفت: در شهرداری کشور تنها مشهد واگنی شبیه به قم داشت. تلاش ما این بود که سه رام از مشهد قرض کنیم تا مراحل تست گرم سریع‌تر پیش رود اما به هر دلیلی این کار انجام نشد.

سقائیان نژاد تاکید کرد: اگر این کار انجام شده بود در سفر اردیبهشت ریاست جمهوری یکی از پروژه‌هایی که به دست ایشان افتتاح می‌شد، فاز نخست متروی قم بود.

وی گفت: درخواست ما این است که توافق کمیسیون ماده ۶۲ انجام شود تا دست کم بتوانیم در هشت ماه آینده واگن داشته باشیم.

شهردار قم به اقدام شهرداری برای مذاکره در تأمین واگن با چینی‌ها اشاره کرد و افزود: در کنار قراردادی که با محوریت وزارت کشور پیش می‌رود، شهرداری قم برای سرعت بخشیدن به موضوع، در حال توافق با چینی‌ها برای خرید سه رام دیگر است.

کد خبر 749824

دیگر خبرها

  • بررسی مجدد پروژه توسعه شرقی خط 2 مترو تهران
  • تحقق مطالبه کارگران شرکت کاغذپارس با حذف پیمانکار و افزایش مدت قرارداد کار
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • مهر تأیید وزارت کشور بر قانونی بودن ورود واگن‌های چینی
  • مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید ۳ رام واگن مترو 
  • آغاز احداث متروی رباط کریم/اجرای طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با متروی تهران و تأیید نقشه‌ها
  • ببینید | واکنش زاکانی به افشای قرارداد خرید واگن مترو از چین
  • بررسی مجدد پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران
  • توضیحات «زاکانی» درباره قرارداد خرید واگن مترو از چین
  • شکایت کارکنان گوگل از اخراج غیرقانونی به‌دلیل اعتراض به همکاری با رژیم صهیونیستی