Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/بوشهر انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی برای کشور داشت؛ دستاوردهای که برخی کم‌نظیر و برخی بی‌نظیرند. پارس جنوبی را به جرات می‌توان بی‌نظیرترین آن‌ها در حوزه اقتصادی دانست، میدان گازی‌ای که تا سال‌های سال گارانتی اقتصادی کشور خواهد بود.

پارس جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی جهان با ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت، هشت درصد از گاز جهان را در خود جای داده است و همین قابلیت سبب تامین سبد انرژی کشور و افزایش چشمگیر تولید ناخالص ملی کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شش هزار کیلومتر مربع از میدان گازی پارس جنوبی سهم قطر و سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع سهم ایران است. تا سال‌ها قطر در برداشت از این میدان دستی بالا داشت، اما با گذشت زمان، در سال‌های اخیر تلاش بسیار زیادی برای رسیدن میزان برداشت گاز ایران به همسایه جنوبی صورت گرفته تا جایی که حتی ایران توانست گوی سبقت را در تولید از قطر برباید.

منطقه پارس جنوبی در جنوب استان بوشهر قرار گرفته است و در شهرستان عسلویه و بخشی از آن در شهرستان کنگان قرار دارد. تا پیش از انقلاب عسلویه روستایی کوچک، کم برخوردار و با جمعیتی اندک بود. روستایی که از داشتن امکاناتی مثل فضاهای آموزشی مناسب، زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، راه، آب و برق و گاز و... به شدت عقب‌مانده بود.

بعد از انقلاب، اما ورق برگشت به‌دنبال بهره‌برداری از میدان مشترک گازی پارس جنوبی صنایع مختلف پتروشیمی و پالایشگاهی در این منطقه سر برآوردند، رشد کردند و با دلارهایی که آفریدند به کشور جان بخشیدند. صنایعی که روز به روز بر تعدادشان و میزان تولیدشان افزوده می‌شود اگرچه برای مردم عایدی جر دود و درد ندارد.

اکنون رشد اقتصادی هشت درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای کشور هدف گذاری شده که برای تحقق آن به جز از منابع طرح های عمرانی، ۱۷۵ هزار میلیارد تومان در قالب صندوق پیشرفت و عدالت دیده شده است.

بر مبنای سند آمایش سرزمین در هر استان طرح هایی برای تحقق رشد اقتصادی دیده شده و سهم هر استان در تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی مشخص شده است.

بر این اساس استان بوشهر با رشد ۱۰.۲ درصد، در صدر و بعد از آن استان های خوزستان با رشد ۱۰ درصدی و ایلام با رشد ۹.۶ درصدی قرار گرفته است. کمترین میزان رشد هدف گذاری شده هم مربوط به استان های هرمزگان و لرستان است.

این سهم در رشد اقتصادی حاصل دودهایی است که بر ریه ساکنان قطب انرژی می‌نشیند؛ آسم، سرطان، سقط جنین و... می‌آفریند. در آخر هم نه مرهمی بر محرومیت و نه موجب پیشرفت  استان بوشهر می‌شود. از این رو توقع دیرینه بوشهری‌ها برای جبران سال‌ها عقب افتادگی بی‌جا نیست و انتظار می‌رود مسئولین ارشد استان تا آخرین قطره حق مردم نجیب این استان را بگیرند و مهرِ پایانی بر بی‌مهری‌ها بگذارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر در نشست خبری با موضوع سهم استان از لایحه بودجه ۱۴۰۱ ضمن‌امیدواری نسبت به سهم ویژه این استان از منابع و منافع صنعت نفت، گاز و پتروشیمی گفت بود که قبل‌تر، استان‌هایی نظیر بوشهر این گلایه را داشته‌اند که با وجود سهم بالا در تجهیز خزانه کشور، اما در سرجمع اعتبارات مشابه فرمول سایر استان‌ها دیده می‌شوند و چون از نظر مساحت و جمعیت سهم کمی در کشور داریم، اعتبارات تخصیصی هم که طبق سرانه توزیع می‌شود برای بوشهر پایین است.

علی درویشی در ادامه تصریح کرد: یکی از راهبردهای دولت سیزدهم برای نزدیک شدن به عدالت بودجه‌ای این است که از ابتدای سال آینده هر استان صندوق توسعه داشته باشد و از منابعی مانند هدفمندی یارانه‌ها، فروش اموال مازاد استان، مازاد بر تعهد مالیاتی و سهم دولت از معادن در این صندوق استانی تجمع شده و به پروژه‌های اولویت دار استان یا یارانه سود بانکی طرح‌های تولیدی استان اختصاص یابد تا تسهیلات با بهره پایین‌تر به تولید استان برسد.

وی اعلام کرد: اعتبار عمرانی و تملک درایی استان نیز در لایحه بودجه سال آینده رشد ۲۳ درصدی تجربه کرده که بالاتر از میانگین کشوری است، طوری که از هزار ۸۵۰ میلیارد تومان در سال جاری به ۲ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده می‌رسد.

وی درخصوص پروژه‌های بوشهر که دارای ردیف در لایحه بودجه سال آینده هستند اظهار کرد: برای احداث خط راه آهن ۱۲۵ میلیارد تومان، بزرگراه برازجان ـ کنارتخته ۸۱ میلیارد تومان، مسیر فیروزآباد ـ جم ۶۸ میلیارد تومان، محور گناوه ـ میشان ۴۲ میلیارد تومان، کریدور جنوب که بخشی از راه‌های استان در آن می‌باشد ۴۷۴ میلیارد تومان، اعتبارات دانشگاه خلیج‌فارس ۱۳ میلیارد تومان، بیمارستان جایگزین فاطمه زهرا بوشهر ۳۳ میلیارد تومان و برای سد دالکی ۱۳۶ میلیارد تومان برآورد شده است.  بخش عمده این پروژه‌ها با این اعتبارات پیش نمی‌روند و باید از منابع دیگر به آن تزریق کرد؛ نظر راه آهن که مجوز ۲۵۰۰ میلیارد دلار از طریق تهاتر نفت در شرف دریافت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر همچنین درباره پیش‌بینی نشدن برخی طرح‌های مهم استان در بودجه عنوان کرد: چندین سال است ردیف جدیدی وارد بودجه نشده و محدودیت جدی برای همه استان‌ها در این خصوص است، درحالی که برخی پروژه‌ها مثل بیمارستان جایگزین ۱۷ شهریور طرحی ملی است، ولی به دلیل همین محدودیت، پس از آتش سوزی در آن، استان توانست از منابع بحران پروژه جدید را کلید بزند و به تدریج به آن تزریق کند.

درویشی با اشاره به پرداخت نشدن درآمد سه درصد فروش نفت و گاز و ۲۷ صدم درصد ارزش افزوده به هیچ استانی پرداخت نشده، گفت: میزان تحقق اعتبارات استانی ۸۶ درصد، ردیف متوازن ۲۵ درصد، توسعه راه‌های روستایی و آب روستایی و عشایری ۸۰ درصد بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رشد اقتصادي لایحه بودجه میلیارد تومان استان بوشهر رشد اقتصادی پارس جنوبی سال آینده استان ها پروژه ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۸۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس صحنه ایستادگی دلیرمردان ایرانی در طول تاریخ است

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالکریم مشایخی صبح دوشنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان بوشهر اظهار کرد: بوشهر در طول تاریخ چهار بار شاهد تهاجم بیگانگان بوده است که در تمام این موارد با ایستادگی دلیرمردان روبرو بوده است.

وی اضافه کرد: انسان‌های بزرگی در طول تاریخ بودند که با تاریخ نگاری‌های خود توانسته‌اند خلیج فارس را و اهمیتش در موضوعات مختلف به قلم بیاورند.

پژوهشگر و نویسنده بوشهری گفت: در همین راستا کتاب‌های ارزشمندی در خصوص خلیج فارس وجود دارد و این اسناد، سندهای افتخار ما است.

لزوم توسعه اقتصاد دریاپایه

رئیس واحد استانی دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر با اشاره به خلیج فارس به عنوان یک مؤلفه مهم در معادله‌های سیاسی و اقتصادی جهان در این مراسم گفت: خلیج فارس ریشه در تاریخ این سرزمین کهن و باستانی دارد و در دوره‌های مختلف علاوه بر تأمین نیازهای مادی و اقتصادی، نماد اقتدار، ایستادگی و مبارزه ایرانیان در برابر استعمار نیز بوده است.

احسان بهمیاری افزود: ایران اسلامی در بخش‌های گوناگون دریا ظرفیت‌های مهم و فراوانی دارد و نگاه‌ها باید در عرصه اقتصادی خلیج فارس دریامحور باشد.

رئیس واحد استانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای بوشهر اضافه کرد: توجه به گردشگری دریایی به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد دریامحور و منبع تأمین درآمد و ارز در استان در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

امام جماعت آموزشکده فنی و حرفه‌ای پسران بوشهر در مراسم بزرگداشت روز ملی خلیج فارس گفت: خلیج فارس به رشادت و حقانیت ما در جنگ شهادت می‌دهد.

حجت الاسلام عیسی راستگو افزود: بررسی ابعاد نقش خلیج فارس در دوران دفاع مقدس می‌تواند گواه روشنی بر رشادت دلیرمردان ساحل‌نشین و مجاهدت آنان بر این پهنه وسیع باشد.

در پایان این مراسم ضمن یادآوری ایثار جانبازان، شهدا و برکت خون آن‌ها، با اهدا لوح یادبود و هدایایی از خانواده سردار شهید مجید مبارکی تکریم به عمل آمد.

کد خبر 6091832

دیگر خبرها

  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • تعداد تشکل‌های کارگری در استان بوشهر ۳۵ درصد افزایش یافت
  • مرکز تجاری هند و ایران با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور راه اندازی شد
  • طرح‌های اقتصادی در استان بوشهر حمایت می‌شوند
  • بازگشت ۱۲۰۰ کارگر استان بوشهر به اشتغال
  • احساس امنیت، پایداری واحدهای اقتصادی را به‌دنبال دارد
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد
  • خلیج فارس صحنه ایستادگی دلیرمردان ایرانی در طول تاریخ است
  • کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند