Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:13:16 GMT

انتشار تصاویر قدیمی مسجد جامع ورامین پس از ۹۰ سال

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۴۸۸۱۷

انتشار تصاویر قدیمی مسجد جامع ورامین پس از ۹۰ سال

رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مسجد جامع ورامین، اثری مهم و تاریخی بازمانده از دوره ایلخانی است که ساخت آن در دوره سلطان محمد خدابنده آغاز و در دوره پسرش به پایان رسیده است.

ژیلا خدادادی افزود: این مسجد یکی از باشکوه‌ترین مساجد تاریخی ایران است که در سال ۱۳۱۰ جزو اولین اماکن ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص تصاویر قدیمی ورامین که در اختیار ایرنا قرار گرفته اظهار داشت: این تصاویر توسط آنه ماری شوارتسنباخ، عکاس، نویسنده، روزنامه‌نگار و جهانگرد سوئیسی در سال ۱۹۳۳ ثبت شده است.

وی تصریح کرد: شوارتسنباخ در ۲۳ سالگی تحصیل در رشته‌ تاریخ را به پایان رساند و ۲ سال بعد، در اکتبر۱۹۳۳ در اولین سفرش به عنوان نخستین روزنامه‌نگار و عکاس سوئیسی وارد ایران شد و حدود ۱۰ ماه در ایران ماند، در ماه اوت سال بعد بار دیگر به ایران آمد تا با یک گروه باستان‌شناس آمریکایی در حفاری‌های شهر ری همکاری کند.

خدادادی گفت: حاصل این سفرها کتاب «مرگ در ایران» است که مارس ۱۹۳۶ به پایان رساند و آنرا با نام «Tod in Persien» منتشر کرد و توسط دکتر سعید فیروزآبادی به فارسی ترجمه و با نام «مرگ در دور دست» توسط نشر صدای معاصر در سال ۱۳۸۷ منتشر شده است.

وی گفت: او در سال ۱۹۳۹ برای چهارمین بار با اتومبیل شخصی که پدرش برای او خرید همراه با یکی از دوستان خود راهی ایران و افغانستان می‌شود و از استانبول، آنکارا، تبریز، تهران، مازندران و مشهد به سمت هرات و از آنجا عازم کابل شدند که دستاورد این سفر، کتاب «همه‌ی راه‌ها باز است» فیلم سفر به کافرستان به کارگردانی دوناتلو دوبینی و فوسکو دوبینی محصول ۲۰۰۱، در مورد سفر سال ۱۹۳۹ شوارتسنباخ به افغانستان است.

وی در چهار سفر خود حدود ۴۰۰ عکس از مناظر ایران گرفته است که بخشی از این تصاویر مربوط به مسجد جامع ورامین است که هم اکنون در کتابخانه و آرشیو ملی سوئیس نگهداری می‌شود.

برچسب‌ها ورامین آثار تاریخی میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورامین آثار تاریخی میراث فرهنگی ورامین آثار تاریخی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۸۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، هاشمی، مدیرعامل شهرک صنعتی سالاریه ورامین تصریح کرد: کارفرمایانی که در این طرح مشارکت کنند مشمول برخی معافیت‌های مالیاتی می‌شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

«رأی باز» امکانی قانونی برای برخی محکومان به حبس است که به آنها اجازه می‌دهد دوران محکومیت خود را با فعالیت در شهرک‌های صنعتی یا واحد‌های تولیدی و کسب درآمد از این طریق، بگذرانند.

دیگر خبرها

  • باید به کارگران به عنوان سنگرداران جنگ اقتصادی توجه شود
  • آشنایی با قانون مدنی؛ مقدمه
  • راهبرد جامع بیمه ایران برای سال ۱۴۰۳؛ تمرکز بر دیجیتالیزه کردن و نوآوری در بیمه‌های زندگی
  • چرا سریال «حشاشین» در ایران مجوز ندارد؟
  • آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟
  • اتفاقی که مورایس را به اسلام مشرف کرد
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد (فیلم)
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد | ویدئو
  • با تمام ظرفیت ها و برنامه ریزی جامع در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور داریم
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین