Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، ایرانیان طبق آیین دیرینه در شب یلدا که البته فقط به خاطر یک دقیقه بیشتر بودن از سایر شب ها، طولانی ترین شب سال نام گرفته است دورهمی و شب نشینی دارند که اگر چه این مهمانی ها در اصل به قصد صله رحم و آفرینش شبی پرخاطره و دلنشین انجام می شود، اما فضای حاکم بر نقاط مختلف شهر و روستا، به منظور آمادگی برای پذیرایی از میهمانان این شب، هم حس و حال خاص خود را دارد که برای بیشتر افراد خوشایند است اما این شب تدارکاتی نیز نیاز دارد که وجود تنگناهای اقتصادی و سختی معیشت خوشی های آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان گاهی برخی گرانفروشی ها و قیمت‌های نامتعارف هم مزید بر علت شده و دست خریداران را زیر ساطور گرانی لجام گسیخته قرار می‌دهد و نتیجه این شرایط موجب مغبون شدن خریدار و یا حداقل، احساس متضرر شدن است.

آنچه که در شرایط تورم و گرانی اقلام می‌تواند اندکی از رنج مردم بکاهد و به آنان اطمینان خاطر دهد که قیمتهای بالا ناشی از گرانفروشی نیست بلکه متاثر از شرایط است که اقلام مورد نیاز گرانتر به دست مصرف کننده می رسد، قطعا نظارت و ساماندهی بازار برای برگزاری چنین آیین هایی است که البته تعامل و مساعدت چند جانبه را می طلبد.   

در میان ارگانهای ناظر بر قیمت بازار، سازمان صمت یکی از چند دستگاهی است که بر این مسئله ورود کرده و ماموریت محوله را انجام می دهد.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت استان زنجان، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اینکه در مناسبت هایی مانند یلدا، نظارت و بازرسی های این سازمان، تشدید می شود، گفت: نظارت بر قیمت بازار شب یلدا  بر اساس قیمت متعارف اعلامی از سوی اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار، آجیل و خشکبار  و شیرینی انجام می شود.

اسماعیل مسلمی افزود: این قیمت های اعلامی در اختیار بازرسان قرار می گیرد تا در نظارت و بازرسی های خود، آن را به عنوان معیار، مد نظر قرار داده و بر اساس آن، تخلف های موجود را اعلام کنند.

میزان پسته موجود در آجیل، سطح و درجه آن را مشخص می‌کند 

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان، در ادامه با اشاره به نرخ اعلامی اتحادیه برای برخی کالاهای شب یلدا، گفت: نرخ اعلامی برای میوه در سطح عمده فروشی و برای آجیل و خشکبار در سطح مصرف کننده است که بر این اساس و بنابر اعلام اتحادیه، به عنوان نمونه برای آجیل، سه سطح ۱۶۰ هزار تومانی، ۲۴۰هزار تومانی و ۳۳۰ هزار تومانی از سوی اتحادیه اعلام شده است که البته این قیمت‌ها مصوب نیست، بلکه فقط  اعلامی از سوی اتحادیه است.

مسلمی در خصوص معیار سطح بندی آجیل هم افزود: چون در سطح شهر انواع و اقسام آجیل وجود دارد، میزان پسته اضافه شده به آجیل، سطح و درجه آن را مشخص می کند که برای آجیل درجه ممتاز، ۴۰۰ گرم پسته  و برای درجه ۲ حدود ۲۰۰ گرم پسته اضافه می کنند.

خرده فروشان میوه، فقط  ۳۵ درصد، مجاز به افزایش قیمت های اعلامی تره بار هستند

وی با بیان اینکه، در بخش میوه شب یلدا هم قیمت ها بر اساس درجه بندی ها از سوی اتحادیه میوه و تره بار اعلام می شود، گفت: بر این اساس در مراجعه همکاران ما به میوه فروشی ها، برای کنترل قیمت ها،  فاکتورهای خرید آنها نباید فراتر از نرخ اعلامی تره بار باشد که بهانه‌ای برای افزایش بی رویه قیمت از سوی آنها، باشد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، افزود: به عنوان نمونه قیمت هر کیلوگرم انار ممتاز طارم در میدان میوه و تره‌بار، بین  ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، اعلام شده است.

وی به  قیمت های عمده فروشی هندوانه در میدان تره بار هم اشاره کرد و گفت: سه نوع هندوانه داریم که قیمت نوع انباری بین چهار تا پنج هزار تومان، هندوانه توپی خط دار، بین ۶ هزارو ۵۰۰ تا هشت هزارتومان و هندوانه ساده یا همان هندوانه های سبز رنگ رایج، هم بین هفت تا هشت هزار تومان، قیمت عمده فروشی از سوی میدان تره بار اعلام شده است.

مسلمی گفت: وقتی که میوه از تره بار به خرده فروشی ها و میوه فروشی ها می رسد، به طور قانونی مجاز هستند فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد، به عنوان هزینه  حمل و نقل و  سود به قیمت های اعلامی عمده فروشی تره بار، اضافه کنند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، با بیان اینکه شیرینی قیمت مصوب دارد و در  معرض دید مشتری است و باید همان قیمت ها را رعایت کنند، افزود: نرخ مصوب شیرینی مربوط به چند روز اخیر منتهی به شب یلدا نیست و در تابستان مصوب شده است.

محمدی رییس اتحادیه قنادان زنجان قیمت مصوب هر کیلوگرم شیرینی خشک ۴۳ هزار تومان و هر کیلوگرم شیرینی تَر هم ۵۵ هزار تومان است که البته با توجه به نوع و مقدار مواد اولیه استفاده شده در پخت شیرینی، افزایش پیدا می کند. چون شیرینی پخته شده با روغن حیوانی قیمت بالاتری نسبت به شیرینی که در آن از روغن معمولی استفاده شده است، دارد.

عمده شکایت های بازار شب یلدا بالا بودن قیمت میوه و آجیل است

مسلمی در ادامه، با تاکید بر اینکه نظارت بر کالاهای اساسی همیشه انجام می گیرد، اما اولویت همکاران ناظر و بازرس در روهای منتهی به شب یلدا، صرفا رصد قیمت کالاهای بازار شب یلدا است،  گفت: بحث نظارت بر اقلام  شب یلدا بیشتر در حوزه اقلامی از قبیل میوه، خشکبار و شیرینی است.

وی افزود: نظارت و بازرسی اقلام شب یلدا باعث نمی شود که از نظارت بر سایر اقلام غافل شویم بلکه در شب های منتهی به شب یلدا، اقلام ویژه این مناسبت در محوریت نظارت‌ها قرار می گیرد همچنانکه هفته گذشته محوریت بازرسی ها در حوزه اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از جمله مرغ، گوشت، برنج و امثال آن بود.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، با تاکید بر اینکه، در نظارت شب یلدا علاوه بر گشت‌های مستقیم، گشت مشترک با تعزیرات هم داریم، گفت: با همکاری تشکل های  مردمی مانند بسیج در قالب تیم های مشترک و مستقل، تعداد ناظران را افزایش دادیم.

مسلمی اظهار داشت: این همکاری در قالب تفاهم‌نامه در سطح کشور بین معاون اول رییس جمهور با  بسیج مستضعین کشور منعقد شده که بحث  نظارت را افزایش دهند و به وزارتخانه های صمت، جهاد کشاورزی و اتاق اصناف هم تاکید شده است که از همکاری این تیم ها استفاده شود.

وی از همکاری تعداد ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر از این بسیجیان در سطح استان خبر داد و گفت: در راستای این همکاری، افزایش تعداد گشت ها و در نهایت نظارت ها بر بازار شب یلدا را خواهیم داشت.

این مسئوول  عمده شکایت‌های واصله به بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت را در بازا شب یلدا، بالا بودن قیمت میوه و آجیل عنوان کرد.

 مسلمی با اشاره به تعداد نظارت ها از اول امسال تا پایان آبان ماه، هم گفت: بیش از یک هزارو ۷۰۰ مورد شکایت مردمی در این خصوص داشتیم که رسیدگی شده است.

برچسب‌ها شرکت بازرسی کیفیت شب یلدا صمت زنجان سازمان تعزیرات حکومتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت بازرسی کیفیت شب یلدا صمت شرکت بازرسی کیفیت شب یلدا صمت زنجان سازمان تعزیرات حکومتی معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان قیمت های اعلامی سوی اتحادیه بازار شب یلدا هزار تومان عمده فروشی فروشی ها تره بار قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۸۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت قند و شکر در میادین تره بار

قیمت قند و شکر در میادین و بازارهای میوه و تره بار شهرداری تهران اعلام شد.

به گزارش مشرق، با اعلام سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، طبق آخرین نرخ نامه سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، قیمت قند و شکر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به شرح ذیل است:

شکر بسته بندی یک کیلوگرمی ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان

شکر فله هر کیلوگرم ۲۸ هزار تومان

قند شکسته ۵ کیلوگرمی ۲۱۸ هزار تومان

قند شکسته ۹۰۰ گرمی ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان

نبات تخته و خرد شده هر کیلوگرم ۵۵ هزار تومان

نبات چوبدار زرد و سفید و طعم دار هر کیلوگرم ۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان

نبات شاخه باریک و ریز (شاخه‌ای) سفید و زرد هر کیلوگرم ۶۲ هزار تومان

نبات شاخه درشت (شاخه‌ای) سفید و زرد هر کیلوگرم ۵۹ هزار تومان

دیگر خبرها

  • ضرورت سنجش کیفی روند نظارت بازرسان بر بازار
  • بارندگی قیمت محصولات جالیزی در مشهد را افزایش داد
  • لزوم کیفی سازی نظارت بازرسان بر بازار
  • قیمت قند و شکر در میادین تره بار
  • نرخ قند و شکر در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار
  • پایش و نظارت۱۴۴ فروشگاه کالای اساسی در عباس آباد
  • معیار تعرفه خدمات مهندسی نباید قیمت ماست باشد
  • ساخت ۴۰ میدان تره بار در پایتخت
  • ثبت بیش از ۲۰۰ پایش از بازار مینوشهر
  • منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ طلا باشیم؟