Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر برای تکمیل زیرساخت‌ها در بخش حمل و نقل قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی در حال امضا است که به زودی قرارداد راه آهن شلمچه – بصره با عراقی‌ها امضا می‌رسد و ما به مدیترانه وصل می‌شویم.

 رستم قاسمی در مراسم بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی ورود 526 دستگاه ناوگان تولید داخل و بازسازی و بهسازی شده اظهار داشت: بخش حمل و نقل می‌تواند 20 درصد از جی دی پی کشور را به خودش اختصاص دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از تلاش‌های مدیران دوره‌های گذشته تشکر می‌کنیم اما به دلایل متعددی از جمله وضعیت بین المللی امروز در بخش حمل و نقل شرایط خوبی نداریم این در حالی است که حتما حجم باری که در منطقه و همسایگان و کشورهایی که به آنها دسترسی داریم می‌توانستیم سهم قابل توجهی را داشته با شیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز در حمل و نقل در بخش ترانزیت به ویژه ترانزیت ریلی به زیرساخت‌ها نیاز داریم گفت: قطعا ایجاد این زیرساخت‌ها با بودجه جاری امکان‌پذیر نیست و با بودجه جاری حتی نمی‌توانیم چند صد کیلومتر راه بسیازیم. در حوزه ریلی باید با روش‌های دیگر به این پتنانسیل نهفته دست پیدا کینیم.

قاسمی با اشاره به امکان استفاده از ظرفیت تبادلات کالا بین هند و روسیه تاکید کرد:‌ بین هند و روسیه بیش از 50 میلیون تن بار جابجا می‌شود که حداقل 20 میلیون تن آن ذغال سنگ است و این میزان بار به غیر از مسیر ایران از دریای سیاه و کانال سوئز جابجا می‌شود و هزینه جابجایی یک تن بار از کانال سوئز عدد بسیار بالایی است و زمان جابجایی این بار از این مسیرها نسبت به جابجایی از مسیر ایران سه برابر است.

وی با اشاره به جابجایی کالا از هند به فنلاند از مسیر ایران گفت: مدتی پیش به صورت آزمایشی باری از از مسیر هند به فنلاند جابجا کردیم و از بندر شهید رجایی تا رشت این بار از طریق راه‌آهن و پس از آن تا راه‌آهن آذربایجان از طریق کامیون حمل شد که با این وجود جابجایی این مسیر فقط 21 روز طول کشید این در حالی است که اگر همین بار از مسیر دریا حمل می‌شد حداقل سه ماه زمان می‌برد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اخیرا عبور کامیون‌های پاکستانی به اروپا از مسیر ایران را هم به صورت آزمایشی انجام دادیم و معتقدم این مسیرهای ترانزیتی می‌توانند سرچشمه درآمدی برای کشورمان باشند.

قاسمی بر تاکید بر احداث و تکمیل زیرساخت‌های ریلی برای افزایش درآمدهای ترانزیتی گفت: درآمدهای ترانزیتی در بخش حمل و نقل ریلی کمتر از درآمدهای اساسی کشور نیست و باید کریدورهای اصلی ما یعنی راه‌آهن رشت – آستارا، راه آهن سرخس – چابهار و راه آهن شلمچه – بصره به احداث برسند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات جدید در بخش حمل و نقل در قالب طرح تحول حمل و نقل اظهار داشت: هر چند اقدامات بسیار موثر و تحولاتی در این حوزه در حال انجام است اما نمی‌توانیم از جزئیات آن در حال حاضر صحبت کنیم. در حال حاضر برای تکمیل زیرساخت‌ها در بخش حمل و نقل قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی در حال امضا است که به زودی قرارداد راه آهن شلمچه – بصره با عراقی‌ها امضا می‌رسد و ما به مدیترانه وصل می‌شویم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: چند ماه آینده اثر این اقدامات را هم در بخش هوایی و هم در بخش ریلی می‌بینیم و اخبار خوبی در این زمینه به مردم می‌دهیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تولید شرکت‌های داخلی توان تولید واگن‌های باری و مسافری را دارند و به هیچ وجه نیاز به واردات نداریم.

قاسمی با اشاره به ضرورت نوسازی در ناوگان باری جاده‌ای گفت: در مجلس اعلام کردم که سالانه دو و نیم میلیارد دلار هزینه سوخت پنهان داریم که بخشی از این مصرف سوخت به تردد 160 هزار کامیون فرسوده در کشور برمی‌گردد و هر چه زودتر باید نوسازی در این زمینه صورت بگیرد.

قاسمی با تاکید براینکه با هندی‌ها در حال توافق بسیار خوب هستیم گفت: با چهار کشور همسایه تفاهماتی را انجام دادیم که اعداد و ارقام این قراردادها نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است.

وی با اشاره به راه‌اندازی دو صندوق در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی از شورای نگهبان برای صندوق حمل و نقل مجوز دریافت کرده که منابع این صندوق از محل درآمدهای عمومی تامین می‌شود و برای بالفعل کردن منابع وزارت راه و شهرسازی، استفاده از این صندوق ضروری است و با وجوه اداره شده، منابع مورد نیاز برای پروژه‌های مختلف حمل و نقلی را تامین می‌کند.

وی افزود: همچنین 3 ماه پیش هم برای راه‌اندازی صندوق ملی مسکن از مجلس مجوز گرفتیم و با این صندوق، بحث تامین مالی مسکن را دنبال می‌کنیم.

 ایلنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزیر راه و شهرسازی بخش حمل و نقل راه آهن شلمچه مسیر ایران حال حاضر زیرساخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۹۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات کشتی فرنگی جام تختی به بهترین نحو برگزار شد

امیر قاسمی منجزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در حاشیه مسابقات کشتی فرنگی جام تختی که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: مسابقات امسال به بهترین نحو برگزار شد که جا دارد از آقایان جمالپور و زمانپور تشکر کنم که واقعاً تلاش شبانه روزی داشتند.

وی با بیان اینکه چند نفر از کشورهای خارجی در مسابقات یادشده شرکت کردند که امید است بازخورد خوبی برای استان خوزستان داشته باشد، اضافه کرد: از ۶ وزن ۴ تا خوزستانی قطعی است که امیدواریم بیشتر شود.

پیشکسوت کشتی فرنگی گفت: مسابقات را دو سال قبل داشتیم و لیگ برتر را سال گذشته میزبانی کردیم و امیدواریم مسؤولان خوزستان بیشتر کمک کنند تا این مسابقات به بهترین شکل انجام شود.

قاسمی منجزی یادآور شد: از سال ۸۲ تا ۱۴۰۲ در معیت تیم‌ملی بودم و تمام تلاشم را برای تیم‌ملی انجام دادم.

وی گفت: میرزازاده قهرمانی آن بخش کوچکی از پهلوانی او است، او آنقدر از همه نظر پهلوان هستند و در تمام‌مراحل زندگی قهرمانی و پهلوانی زندگی می‌کند و عزم را جزم کرده که تاریخ ساز شود. او اولین کسی است که توانست رضا کابالپ را ببرد و شاهکار کرد که امیدواریم با طلای میرزازاده کلکسیون افتخارات کامل شود.

کد خبر 6089344

دیگر خبرها

  • صدور موافقت اصولی برای ساخت یک هتل در چهارمحال و بختیاری
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • اولین زیردریایی نظامی ساخت چین تحویل پاکستان شد
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • ۸ یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و بورکینافاسو امضا شد
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • مسابقات کشتی فرنگی جام تختی به بهترین نحو برگزار شد
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد