Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوال خبرنگاران درباره دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پاسخ داد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به ادعای یک خبرنگار مبنی بر این که با توجه به آن چه وقت کشی ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین و عدم حصول پیش رفت در این مذاکرات، می‌خواند آمریکا تا چه مدت حاضر به تغییر موضعش در مذاکرات نخواهد بود و به رویه فعلی ادامه خواهد داد، گفت: همان طور که قبلا از همکارم درباره تجربیاتی که در بخش دوم دور هفتم داشته ایم شنیده اید، پیش رفت‌هایی در این دور حاصل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته ما چیزی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران درباره بازگردانی عناصر شفاف سازی در برنامه بازرسی آژانس در ایران و نصب دوباره دوربین‌ها در تاسیسات کرج اعلام کردند را هم مورد توجه قرار دادیم. این اقدامی مهم است. اقدامی استقبال کننده. اما در این زمینه دید بازی داریم، چون این اقدامی بوده است که نباید از همان اول ضرورتی برای انجام دادنش می‌بود.

پرایس ادامه داد: عامل دوم این پیش رفت نسبتا کمی که حاصل شده است و از همکاران شنیدید، این است که حالا ما درک مشترکی از این داریم که متن [نهایی]مبنای مذاکرات بر سر مسائل هسته‌ای چه خواهد بود. او همچنین گفته بود ما هنوز به متن دست پیدا نکرده ایم، اما برای از سرگیری مذاکرات پیرامون این متن یک دستور کار تعیین کرده ایم؛ بنابراین در کل سازنده و خوب است. اما از بسیاری از جهات، در واقع این ما را به جایی که در ماه ژوئن بودیم بر می‌گرداند و بنابراین همان طور که همکارم گفت، انگیزه و اشتیاقمان را برای جایی که فعلا هستیم و جایی که ممکن است به سمت آن برویم، نگه می‌داریم. هنوز کار‌های زیادی مانده است که انجام بدهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با ادعایی درباره مواضع ایران در مذاکرات گفت: در عین حال، تمامی این‌ها در فضایی از تحریکات در حال رخ دادن است، چیزی که ما از ایرانی‌ها دیده ایم، و فضایی که در آن زمان به خاطر تحرکات و توسعه‌ها در برنامه هسته‌ای ایران رو به اتمام است. بار‌ها گفته ایم، ما نمی‌توانیم وضعیتی را تحمل کنیم که ایران در مذاکرات وقت کشی کند و در خانه سرعت برنامه هسته‌ای اش را افرایش دهد.

چیزی که ما و تیم مذاکره کننده پیش از وقفه موقتی مذاکرات تجربه کردیم، پیش رفت بوده است. اما سرعت آن برای رساندن ما به جایی که بتوانیم برجام را به عنوان یک وسیله کارآمد و بادوامی برای پیش روی تبدیل کنیم، کافی نبوده است. اگر سرعت دیپلماسی بیشتر افت کند، همان طور که از تروئیکای اروپا [آلمان، فرانسه و انگلیس]هم شنیدید، [برجام] ناکارآمد خواهد شد. همین طور به گفته همکارم، تبدیل به جسدی می‌شود که زنده کردنش ناممکن است.

پرایس ادامه داد: ما مسلما نمی‌خواهیم شاهد هیچ کدام از این‌ها باشیم. هنوز بر این باور هستیم که فرصتی باقی است که در آن بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام بهترین گزینه برای ما، دیگر اعضای گروه ۱+۵ و جامعه بین المللی خواهد بود. چون هنوز خواهد توانست کاری که ما می‌خواهیم، ممانعت قابل راستی آزمایی از دست یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را برایمان انجام دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: با این حال، قبلا هم گفته ایم فرصتی که وجود دارد بیشتر بسته به مسائل فنی است و جنبه‌ی تقویمی ندارد. بنابراین، ما به دقت سرعت برنامه هسته‌ای ایران را زیر نظر داریم و به دقت در حال بررسی این هستیم که بازگشت دوجانبه به برجام از نظر حفاظت‌ها و ضمانت‌ها چه معنایی خواهد داشت.

به همین جهت، همچنان در حال رصدیم که ایران چه می‌کند و به طور علنی و غیرعلنی در چارچوب این مذاکرات غیرمستقیم در وین چه چیزی می‌گوید، بر این اساس ارزیابی خواهیم کرد که آیا برجام هنوز به نفع ما هست یا نه. با تمام این ها، ما صرفا با فکر کردن به گزینه‌های دیگر در حال وقت تلف کردن نیستیم و کاری بیشتر از فکر کردن انجام می‌دهیم.

این دیپلماسی که در پیش گرفته ایم متمرکز بر بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام است. ما فعالانه درباره گزینه‌های دیگر در حال مذاکره با دیگر اعضای ۱+۵ و شرکایمان در منطقه هستیم.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدام به لغو تحریم‌ها برای بازگشت آمریکا به پایبندی دوجانبه گفت: ما آماده ایم تحریم‌های ناسازگار با برجام را لغو کنیم. ایران هم می‌داند. گروه ۱+ هم می‌داند. چیزی است که واقعا به وضوح گفته ایم.

پرایس ادامه داد: آمریکا مادامی که ایران باز هم خود را تحت محدودیت‌های هسته‌ای قرار دهد، محدودیت‌های سخت موجود در برجام در زمینه راستی آزمایی‌ها و بازرسی‌ها و دیگر محدودیت‌هایی که برجام برای برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند، آماده لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین با انتقاد از تصمیم دولت قبلی این کشور برای خروج از توافق هسته‌ای گفت: دولت قبلی به ما وعده داد تصمیم خروج از برجام به توافق بهتری منجر خواهد شد که موجب هراس ایران و نیرو‌های نیابتی اش خواهد شد، آمریکا را در جایگاه مستحکم تری قرار خواهد داد و بسیاری چیز‌های دیگر. اما ما شاهد چیزی خلاف این وعده‌ها بوده ایم. مسلما، در دولت قبلی توافق بهتری وجود نداشت.

علاوه بر این، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز در پاسخ به این سوال که آیا پیش از پایان سال جاری میلادی دور جدیدی از مذاکرات وین آغاز خواهد شد یا نه و آیا در صورت عدم بازگشت ایران به مذاکرات، اعمال تحریم بر آن گریزناپذیر خواهد بود یانه، گفت: به دلیل رویکردی که ایران در دور قبلی مذاکرات داشت، رئیس جمهور از ما، یعنی تیم امنیت ملی خواست آمادگی داشته باشیم در صورت شکست دیپلماسی به گزینه‌های دیگر روی بیاوریم. این کاری است که از آن موقع انجام شده است، با طیفی از شرکایمان در جهان هم در این باره رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم. درباره این که اقدامات بعدی چه خواهند بود، فعلا چیزی ندارم که بگویم.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه با بیان این که ایالات متحده آمریکا اصلا موضوعیتی در برجام ندارد، گفت: آمریکا کشوری است که در زمان ترامپ گردن کشانه از برجام خارج شد و تلاش کرد که کشور‌هایی که متعهد و پایبند به برجام هستند را تنبیه کند.

خطیب زاده تأکید کرد: ما در مذاکرات همواره به نتیجه فکر می‌کنیم. ما گفتگو‌ها را با اراده، جدیت و خوش بینی پیگیری می‌کنیم، اما به نیات طرف‌های مقابل به خصوص آمریکایی‌ها خوش بین نیستیم.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه مذاکرات وین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا برنامه هسته ای خواهد شد تحریم ها پیش رفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۹۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته ای به دلیل طرح ایده های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

تمام نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود