Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: به منظور ترویج نماز جماعت در مدارس همجوار مساجد، طرح پیوند مسجد، محله و مدرسه در سه هزار واحد آموزشی در حال اجراست.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در حاشیه سفر به قزوین برای بررسی وضعیت فعالیتهای قرآنی در مدارس در گفتگو با خبرگزاری برنا اظهارداشت: یکی از فرایض مهم که در مدارس مورد توجه قرار دارد برگزاری نمازهای جماعت است و در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و با استقبال هم روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در دوران قبل از کرونا تعداد ائمه جماعت روحانی بین 17 هزار تا 20 هزار نفر متغیر بود که از حوزه علمیه و دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه  می کردند که در کنار آنها 45 هزار تا 55 هزار امام جماعت فرهنگی هم در مدارس فعال بودند که همگی از همکاران فرهنگی انتخاب شده اند تا نماز جماعت را برگزار کنند.

باقری تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس برپایی نمازهای جماعت نیز تقریبا متوقف شد و ما با راه اندازی کانال های مجازی با کمک همین روحانیون و ظرفیت های حوزه علمیه نسبت به تولید و انتشار محتوای آموزشی نماز اقدام کردیم تا دانش آموزان به اقامه نماز در منازل خود تشویق شوند و سایر فعالیتهای فرهنگی را ترک نکنند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: همچنین پویش های جشن تکلیف هم با استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه بویژه آستان قدس رضوی و آستان مقدس حضرت معصومه (س) برای پویش ها و جشن تکلیف نمادین استفاده شد.

فعالیت 760 دارالقرآن در مدارس 

باقری در مورد فعالیتهای قرآنی مدارس گفت: در حال حاضر 760 دارالقرآن در مدارس کشور فعال شده که برای غنی سازی اوقات فراعت دانش آموزان و اجرای فوق برنامه ها،  آموزش های تخصصی قرآنی و مکمل در مدارس در سطوح 10 گانه و در سه رشته قرائت، حفظ و مفاهیم قرآن در سراسر کشور فعالیت می کنند.

وی در خصوص فعالیت مدارس قرآنی یادآورشد: مدارس قرآنی در گذشته برخی سه ترم و برخی 5 ترم دایر شده و سپس متوقف شدند و در برخی دبستانها هم مدارس قرآنی داشتیم که با رویکرد قرآنی فعالیت می کردند که در 4 استان این مدارس 100 درصد و بقیه مناطق تا 30 درصد فعال هستند.

باقری گفت: در این دارالقرآن ها بین 500 هزار تا یک میلیون و 500 هزار نفر حضور دارند و از برنامه های آن استفاده می کنند و در حال حاضر از میان 260 صاحب رتبه بین المللی قرآنی تعداد 30 نفر آنها از دانش آموزان هستند.

وی اضافه کرد: مربیان دارالقرآن همگی حافظ یا قاری قرآن هستند اما به روز رسانی اطلاعات و توانمندسازی داوران، مربیان و معلمان قرآنی به صورت مستمر صورت می گیرد که امسال هم جشنواره الگوی برتر روش تدریس کتاب های درالقرآن ها برگزار می شود که فراخوان آن داده شده است.

این مسئول یادآورشد: مسابقات قرآنی، عترت و نماز در دو رشته و در 5 سطح آموزشگاهی، منطقه ای، استانی، کشوری و در دو رشته حفظ و قرائت هم در مرحله بین المللی برگزار می شود که رقابتهای بین المللی به صورت دوسالانه است.

باقری گفت:  امسال هم مسابقات بین المللی قرآن برگزار می شود و در حال دریافت آثار از 25 کشور جهان هستیم که به دبیرخانه معرفی شده اند و در دی ماه داوری مرحله مقدماتی صورت می گیرد و اگر شرایط کرونا اجازه دهد در اسفند ماه به صورت حضوری و در غیر این صورت فینال آن به صورت غیر حضوری برگزار می شود.

باقری یادآورشد: حدود 7 میلیون نفر در مرحله آموزشگاهی دانش آموزان در 9 رشته و 14 سطح در مسابقات قرآن، عترت و نماز شرکت می کنند که سه رشته در بخش قرآنی شامل قرائت، حفظ و تفسیر و سه رشته در حوزه عترت شامل نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مداحی و در بخش نماز شامل احکام، انشای نماز و اذان است.

وی اضافه کرد: نفرات اول رقابتهای آموزشگاهی به مرحله منطقه ای راه پیدا می کنند و هر سال 74 نفر از  استانها به مرحله کشوری راه می یابند. 

تجهیز و نوسازی نمازخانه ها در دستور کار است

باقری در خصوص وضعیت نمازخانه ها نیز گفت: در خصوص نمازخانه های دایر نمی توان آمار قطعی داد چون برخی مدارس نمازخانه مستقل دارند که 47 درصد نمازخانه های اینگونه هستند و بقیه نمازخانه چند منظوره و کلاسی محسوب می شوند.

وی اضافه کرد:  در اجرای طرح زنگ نماز که بایستی در برنامه درسی درج شود، هر مدرسه در برنامه های خود بر اساس شرایط مدرسه زنگ نماز پیش بینی کرده و بر اساس امکانات و موقعیت مدرسه طرح آموزش عملی نماز را اجرا می کند.

باقری گفت: برای دانش آموزانی که در آستانه تکلیف هستند این طرح اجرا شده که در آن احکام نماز، وضو گرفتن، نماز خواندن و درست خوانی و نحوه شرکت در نماز جماعت آموزش داده می شود و دانش آموزان در یک سال تحصیلی این طرح را می گذارنند.

وی اظهارداشت: البته هیچ اجباری برای حضور دانش آموزان در نماز جماعت نداریم و این کار داوطلبانه است اما مقدمات برگزاری نماز یک تکلیف برای همه مدارس است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برای ایجاد جذابیت در نماز چند کار انجام می شود که در فرآیند جذب امام جماعت از روحانیونی استفاده می شود که مخاطب شناس و به روز بوده و نماز را درست قرائت کنند و قدرت برقراری ارتباط با دیگران را هم داشته باشند.

وی اضافه کرد: در کنار آن همه ساله برای دوره های توانمند سازی هم با کمک ستاد اقامه نماز کشور اقدام  می کنیم که در گذشته به صورت حضوری و در شرایط کنونی در فضای مجازی است تا آداب و روش های جذب دانش آموز آموزش داده می شود.

اجرای 25 طرح برای جذاب سازی اقامه نماز

باقری تصریح کرد: با اجرای 25 طرح نسبت به جذب بیشتر دانش آموزان به نماز اقدام شده که یکی از آنها تجهیز و زیباسازی نمازخانه هاست که بر اساس امکانات مالی مدارس انجام می شود.

وی در خصوص میزان استقبال دانش آموزان از برپایی نمازهای جماعت گفت: البته هنوز کار پژوهشی در خصوص میزان دقیق استقبال دانش آموزان از نماز را انجام نداده ایم اما معمولا نمازخانه ها تکمیل می شود و وضعیت کنونی مطلوب و قابل قبول است.

باقری بیان کرد: البته یک کار پژوهشی هم در دستور کار قرار دارد که با راه اندازی یک تیم پژوهشی میزان استقبال و انگیزه حضور دانش آموزان در نماز جماعت، آثار و برکات نماز در رفتار افراد بررسی می شود.

تحول آفرینی در مدارس در اولویت است

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اولویت ما تحول خواهی و تحول آفرینی در حوزه فعالیت های قرآن، عترت و نماز است زیرا برخی برنامه ها پیشینیه 40 و برخی 10 ساله و برخی چند ساله دارند و بر اساس روحیه و ذائقه گذشته تنظیم شده و امروز که فضای مجازی را تجربه می کنیم حتما تغییراتی در سلایق و خواسته ها و نیازها ایجاد شده که بایستی در این روشها و برنامه ها بازنگری، اصلاح و به روز رسانی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به بیانیه گام دوم و توجه به تغییر ذائقه و نیاز دانش آموزان و نیز ضرورت بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی بدنبال بازنگری در فعالیتهای گذشته هستیم تا این کار به تحول آفرینی منجر شود.

اجرای طرح پیوند مسجد، محله و مدرسه در 3 هزار مدرسه کشور

باقری در ادامه از اجرای طرح «سه میم» مسجد، محله و مدرسه خبر داد و افزود: در راستای اجرای این طرح با حضور اولیا و مربیان، دانش آموزان از مدرسه خارج شده و در اولین مسجد محل حضور یافته و با حضور روحانی مباحث وضو، احکام و اقامه نماز را فرا می گیرند.

وی گفت: طرح پیوند مسجد، محله و مدرسه در حال حاضر در 3 هزار واحد آموزشی سراسر کشور اجرا می شود و مدارسی که در جوار مساجد هستند می توانند نماز جماعت ظهر و عصر را در مساجد برگزار کنند و یا امام جماعت مسجد به مدرسه آمده و نماز جماعت را با دانش آموزان برگزار کند.

باقری یادآورشد: همچنین امامان جماعت در بین دو نماز حدود سه دقیقه احکام می گویند و مسابقه می گذارند و جایزه می دهند تا جاذبه برگزاری نماز جماعت بیشتر شود.

باقری با تشکر از رسانه ها در انعکاس خبرهای قرآنی یادآورشد: با تداوم همکاری رسانه های گروهی می توان امیدوار بود که ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه نهادینه شود.

انتهای پیام

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا تبلیغات اسلامی ویروس تعطیلی مدارس حوزه علمیه دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش آستان قدس رضوی قرآن مدرسه آموزش و پرورش فضای مجازی دانش آموز مسجد رسانه ترویج فرهنگ جامعه آموزش و پرورش قزوین عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش محله و مدرسه طرح پیوند مسجد دانش آموزان مدیرکل قرآن نمازخانه ها بین المللی نماز جماعت اقامه نماز برنامه ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۹۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مشاور استاندار بوشهر در ترویج امور قرآنی و مدیران عامل صنعت آب و برق، ظهر یکشنبه در آئین تجلیل از قرآن آموزان و روزه اولی‌های فرزند همکاران شرکت‌های تابعه صنعت آب و برق استان بوشهر اظهار کرد: شرکت‌های آب و برق استان بوشهر علیرغم ترافیک کاری بالا، اهتمام ویژه ای به مسائل فرهنگی و قرآنی دارند.

علیرضا یزاف خاطرنشان کرد: وزارت نیرو همواره یکی از دستگاه‌های شاخص در حوزه ترویج فعالیت‌های قرآنی بوده است و حمایت مدیران عامل شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در استان بوشهر از امور فرهنگی قابل تقدیر است.

وی افزود: همه اتفاقات فرهنگی و دینی که در شب‌های ماه مبارک رمضان و دیگر ایام سال رقم می‌خورد باعث می‌شود تا ارزش خدمت رسانی تخصصی دستگاه‌ها به مردم دوچندان شود.

امام جماعت شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در نمازخانه کوی آبشیرین کن در طول ایام ماه مبارک رمضان عنوان کرد: با برنامه ریزی مناسب و تشکیل جلسات پیش از ماه مبارک رمضان، اقدامات متنوعی جهت همکاران صنعت آب و برق و خانواده‌های ایشان در نمازخانه کوی آبشیرینکن انجام شد.

حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مطلق گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن ویژه فرزندان همکاران، بیان احکام و مسائل دینی، اقامه نماز جماعت و برگزاری جلسات قرائت قرآن از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین احیا شب‌های قدر و استفاده از ظرفیت ائمه جماعت صنعت آب و برق در راستای مشاوره امور دینی و فرهنگی از دیگر اقدامات این حوزه است.

در ادامه این برنامه گروه نمایشی «عمو سید و خرگوش ناقلا» به اجرای تئاتر با هدف انتقال آمیزه‌های دینی پرداختند و از روزه اولی‌ها و فعالین مراسم قرآنی و نماز تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 6091044

دیگر خبرها

  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • اجرا آموزش فرهنگ ترافیک در ۱۰ مدرسه همدان 
  • ۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف در اردبیل
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف
  • کاخ سفید این گونه به مسجد تبدیل شد
  • تقدیر از ۱۲۰ فعال نماز بخش جرقویه علیا
  • معاون وزیر آموزش و پرورش: ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجرا ست
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم