Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، جلسه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان با حضور استاندار و جمعی از مسؤولان استان برگزار و  به ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌ها و راهکارهای مقابله با چالش‌های اساسی استان پرداخته شد.

در این جلسه سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان با انتقاد از نگاه حداقلی به ظرفیت‌های استان اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی به دنبال انعطاف‌پذیری در اقتصاد، توجبه ظرفیت‌های بومی، بومی‌گرایی در تجارت و افزودن ظرفیت‌های تجاری است و مبتنی بر این نگاه درونی باید بتواند ظرفیت‌های داخلی استان را به گونه‌ای فعال کند تا در تکانه‌ها و تنش‌ها کمتر دچار مشکل شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با ابراز نارضایتی از وضعیت فعلی اقتصاد مقاومتی، به ظرفیت‌های اقتصادی استان در بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: مثلا در بخش طلا و جواهر، نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید برای استان است، در سنگ ۳۰ تا ۴۰ درصد سنگ کشور را تولید می‌کنیم، در نساجی ۴۰ درصد سهم تولید را داریم، در صنایع نفت و پتروشیمی و کشاورزی ظرفیت بالایی داریم، حدود ۶۰ درصد ظرفیت تولید فرش کشور مربوط به استان ماست، همچنین ظرفیت دام و طیور و گردشگری بالایی هم در استان داریم. 

مرتضوی با اشاره به اصرار بر تصویب تولید خودروهای برقی در جلسه شورای برنامه‌ریزی افزود: این می‌تواند پیشران باشد و کل ظرفیت‌های فنی و مهندسی را فعال کند و در بلندمدت مشکلات آلودگی استان را حل کند، این نگاه اقتصاد مقاومتی است مبتنی بر نگاه به درون و برون‌گرایی از حیث همکاری با شرکای تجاری و وارد کردن بخش خصوصی به اقتصاد، آنجایی که نمی‌توان ظرفیت‌های دولتی را بهره‌ور کرد، باید به سمت واگذاری حرکت کنیم.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: آنجایی که ظرفیت‌های معطل‌مانده‌ای داریم باید بخش خصوصی را برای فعال کردن تولید مشارکت داد، از سال ۸۷ تا الان تجهیزاتی در حدود ۸۴ میلیارد تومان در یک مجموعه آموزشی به منظور تربیت نیروی کارآمد نصب شده است، ولی تا الان بدون استفاده بوده است، ما باید این موارد را به صورت موردی پیگیری کنیم.

وی اضافه کرد: اگر ما دنبال ایجاد فضای اقتصاد مقاومتی هستیم، باید روی فعال کردن ظرفیت بخش خصوصی و ورود آن‌ها برای احصای مشکلات اقتصادی و شناسایی فرایندهای ناکارآمد کار کنیم، در این جلسات ما باید به دنبال اصلاح این رویه‌ها باشیم تا فضای کسب و کار بهبود یابد.

مرتضوی تصریح کرد: ۳.۶ رشد اقتصادی ما در سال ۱۴۰۱ بر مبنای رشد بهره‌وری تعریف شده است، همچنین شفافیت اقتصادی و مقابله با فساد هم از راهبردهای اصلی اقتصاد مقاومتی در استان است.

استاندار اصفهان با اشاره به شهرک صنعتی طلا و جواهر افزود: این شهرک، مصوبه سال ۸۷ هیأت دولت در اصفهان است، یعنی ۱۳ سال؛ در آن موقع مطالعات و جانمایی این شهرک نیز انجام شد، با مسکن و شهرسازی و بنیاد مستضعفان هم هماهنگی‌هایی برای واگذاری زمین صورت گرفت، اما بعد از این، هنوز اتفاقی نیفتاده است، باید پای کار این موارد ایستاد و پیگیری کرد تا حل شود.

وی در ادامه اضافه کرد: ما یک سر فصل برای پشتیبانی مالی از فعالان بخش تولید داریم، ولی ما باید یک راهبری داشتیم و موردهایی را بررسی کنیم که از آن‌ها یک راهبرد در بیاید، مثلا بخشی از واحدهای تولیدی و صنعتی ما دچار مشکلاتی در حوزه بانکی و پولی هستند یا در حوزه تجارت چالش‌های صادراتی را بررسی کنیم، پس از آن باید برنامه‌ریزی کنیم برای شبکه‌سازی بین بخش‌های مختلف تا این‌ها بتوانند با نگاه‌های بازرگانی، کار تجاری بزرگ انجام دهند.

مرتضوی در جمع‌بندی جلسه گفت: باید رویکرد جدید جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی این باشد که در اتاق فکر این جلسه در دبیرخانه تجدیدنظر و در سازمان برنامه یک دبیرخانه ویژه برای ستاد تعریف شود و با همکاری سازمان‌های مختلف و با توجه به شاخص‌های اقتصاد مقاومتی، ورودی‌هایی برای دبیرخانه تعریف شود که اولویت‌ها و ظرفیت‌های استان مشخص شود و حسب آن اولویت‌ها، برای ورودی و جلسات بعدی ستاد اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی کند.

استاندار تصریح کرد: بنابراین باید با یک برنامه‌ریزی بهتری باید این جلسات را داشته باشیم تا در حوزه بهره‌وری، قرارگاهی عمل کردن، کاهش تصدی‌گری دولتی و مردمی کردن اقتصاد بتوانیم بهتر عمل کنیم، همچنین باید با کمک معاونت منابع انسانی، دستگاه‌های مختلف را نیز ارزیابی کنیم تا کار منسجم‌تری شکل گیرد، اضافه بر این مسأله ارائه گزارش بانک‌ها برای منابع و مصارف‌شان اعم از بانک‌های دولتی و خصوصی و تکلیف همه بانک‌ها بر ارائه آمار در جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها پیگیری و  در جلسه بعدی ستاد اقصتادی مقاومتی این گزارش ارائه شود.

انتهای پیام/۶۳۰۷۷/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان بخش خصوصی بانک ها بهره وری اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۰۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است

امام جمعه کیش با بیان اینکه باید فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اجرا شود، گفت: امروز کشور نیاز به یک حماسه اقتصادی دارد که لازمه آن اعتقاد عملی به اقتصادی مقاومتی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، حجت‌الاسلام علیرضا بی‌نیاز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه کیش با اشاره به شعار امسال و فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت مشارکت مردم در توسعه اقتصادی ، افزود: هرجا مردم حضور داشتند، موفقیت به بهترین شکل میسر شده است.

وی با بیان اینکه امروز مقوله اقتصادی به خط مقدم جبهه جهاد تبدیل شده، افزود: مسوولان باید فرمایشات مقام معظم رهبری را در تمام حوزه‌ها از جمله اقتصاد در دستور کار قرار دهند و باید از توانمندی مردم و بخش خصوصی در انجام امور بهره گیرند.

امام جمعه کیش در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به روز کارگر و روز معلم و با بیان اینکه هر دو این قشر نقش بسیار مهمی در رشد و بالندگی این جامعه دارند، گفت: مسوولان باید سعی کنند تا مشکلات کارگران و معلمان به حداقل برسد .

حجت‌الاسلام بی‌نیاز روز دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: خلیج فارس بخشی از هویت ملی ایرانیان می‌باشد که دشمنان همواره سعی در تغییر و تحریف آن داشتند که هیچگاه در دستبابی به اهداف شومشان موفق نبودند.

وی هفتم اردیبهشت روز حمل و نقل را نیز مورد اشاره قرار داد و بر بهبود وضعیت جاده‌های کشور و صنعت خودروسازی تاکید کرد.

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • ادامه هتل«صخره‌ای»معطل راه دسترسی/استاندار:سرمایه‌گذار حمایت شود
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست
  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • ۱۵۸ واحد تولیدی در زنجان تعطیل یا راکد است
  • توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!