Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، فلسفه برگزاری مراسم ویژه شب یلدا در ایران، ریشه در شغل و معیشت مردم آن زمان داشته و از آنجا که شغل مردم در گذشته‌ها کشاورزی و دامداری بوده و زمستان آغاز تعطیلی کار آن‌ها به شمار می‌رفته، در واقع آخرین روز پاییز و ورود به فصل تعطیلی کار را به نحوی گرامی می‌داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسومات یزدی در شب یلدا

کرسی یزدی یکی دیگر از رسومی است که در زمستان و در هنگام شب یلدا پابرجاست. امام امسال با کمی تغییر همه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی  پای کرسی جمع می‌شوند و گندم تفت داده که به آن گندمک می‌گویند، به همراه سایر تنقلات مثل مغز گردو و آجیل، هندوانه و انار می‌خورند.

از غذا‌هایی که در این شب خورده می‌شود، فسنجان در کنار آش شولی است که با طبع خنکی که آش شولی دارد، گرمی فسنجان را می‌گیرد. در این شب در جای جای استان یزد، هر کدام با رسم و رسوم خاص که در کل با هم اشتراکات فراوانی دارد، دور هم جمع می‌شوند و شبی خاطره انگیز را برای خود و خانواده شان رقم می‌زنند.

یلدا هم مانند سایر آیین‌های ملی نظیر چهارشنبه سوری و جشن باستانی نوروز، رسمی کاملا ایرانی بوده و در نقاط مختلف آداب و رسومی تقریبا شبیه به هم دارد.

یلدا یک واژه سریانی به معنای میلاد است و از چهار قرن بعد از میلاد مسیح، شب یلدا به عنوان روز تولد مهر بین مسیحیان رواج داشته است، اما در ایران، یلدا به معنای خورشید است و برگزاری مراسم ویژه آن سابقه چند هزار ساله دارد.

شب‌نشینی و دور هم جمع شدن در بلندترین شب سال در منزل پدر بزرگ و مادربزرگ، سنتی است که از دیرباز در فرهنگ مردمان یزد جایگاه ویژه‌ای دارد. میزبانان در این شب که از آن به عنوان شب چله یاد می‌شود با آجیل، هندوانه، انار و شیرینی سنتی یزد از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

 در طولانی‌ترین شب سال نیز به دور آتش حلقه می‌زدند و تا طلوع آفتاب در روشنایی و گرمای آتش جشن می‌گرفتند، زیرا معتقد بودند پس از درازترین شب سال که به تسخیر اهریمن درآمده روز‌های بلند می آید و علاوه بر رفع نحوست آن شب، اهورا مزدا غالب می‌شود.

خوردن آجیل و میوه‌های پاییزی بخصوص خوردن هندوانه برای در امان ماندن از گزند زمستان و بیماری‌های آن، اهمیت ویژه‌ای داشت.

شب چله در یزد مشابه شهر‌های دیگر کشورمان آداب و رسوم خاص خود را دارد که در این شب، اشخاص یک فامیل در خانه یکی از بزرگان فامیل جمع می‌شوند و به خواندن قرآن و حافظ می‌پردازند و درخانه برخی از خانواده‌های یزدی هم موسیقی سنتی نواخته می‌شود.

آش شولی یکی از غذا‌های مورد علاقه  یزدی ها

شب چله در یزد اقوام در کنار هم غذا‌های سنتی یزدی مثل آش شولی یزدی صرف می‌کنند.

آش شولی یکی از غذا‌های مورد علاقه مردمان یزد که سبزی خاص این آش، اسفناج، شوید، برگ چغندر، چغندر، نعناع خشک، سرکه از ارزشمند‌ترین مواد تشکیل دهنده این آش سنتی هست.

مادر خانواده در این شب آش شولی یا آش رشته می‌پخت، اما زرتشتیان آش ابودردا که برای پخت آن از میوه‌های خشک شده و خشکبار استفاده می‌گردید می‌پختند و به هر کسی کاسه‌ای از آن داده می‌گردید تا تمام درد‌ها و بیماری‌های آن رفع گردد.

حافظ خوانی در شب چله یزدی ها

حافظ خوانی و شعر سرایی از دیگر آیین‌های شب یلدا بین مردم یزد است که پیرمرد‌ها و پیرزن‌ها برای بچه‌ها قصه می‌گفتند و برای تنوع بیشتر چیستان‌هایی مثل «عجایب صنعتی دیدم در این شهر که بی‌جان دنبال جان دار می‌رفت» مطرح می‌کردند که منظور "خیش شخم‌زنی" بود.

هدیه دادن به نوعروسان، دعوت نوعروس به مراسم شب چله، عیدی دادن به بچه‌ها و کوچک‌تر‌ها و بررسی مشکلات و گرفتاری‌های اقوام و تلاش برای رفع آن‌ها از دیگر رسومات ارزشمند این شب نشینی است.

شب یلدا آیین‌های ویژه دیگری نیز دارد. این شب برای عروس‌هایی که به قول یزدی‌ها زیر عقد هستند، بیش از دیگران هیجان انگیز است و رسم خنچه برون را برای عروس و دامادی که هنوز به خانه بخت نرفته اند؛ به جای می‌آورند.

اگرچه این رسم کمرنگ‌تر شده، اما هنوز هم هستند خانواده‌هایی که در شب یلدا سینی‌هایی را خنچه بندی می‌کنند و با انواع خوراکی‌های مرسوم به خانه عروس می‌برند.

هما خورشیدی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: آیین شب یلدا به عنوان یکی از اصیل‌ترین جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری، علاقمندان به آشنایی با آداب و رسوم فرهنگی هر منطقه را جذب می‌نماید.

او افزود: در استان یزد برنامه ریزی‌هایی به منظور گرامیداشت شب یلدا و ایجاد خاطره‌ای خوش برای گردشگران برگزار می شد که دوسالی است به دلیل کرونا ویروس برگزار نشده است.

در این شب در جای جای استان یزد، هر کدام با رسم و رسوم خاص که در کل با هم اشتراکات فراوانی دارد، دور هم جمع می‌شوند و در سرمای زمستان، گرمای روابط را با سادگی و قناعت به خانه‌ها هدیه می‌دهند.

یلدا شبی برای خوشحالی و کنار یکدیگر بودن در بلندترین شب سال است، شبی که خانواده‌ها می‌توانند به دور از هیاهوی دنیای ماشینی و پر دغدغه کنار هم باشند و از خاطرات قدیم بگویند و پیوند خانوادگی را تحکیم و تقویت کنند.

انتهای پیام/ی

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شب یلدا دورهمی خانوادگی جمع می شوند آداب و رسوم استان یزد یزدی ها شب یلدا آش شولی شب سال شب چله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۰۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتکار عمل یزدی‌ها برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تقدیر شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل اقتصاد و دارایی استان یزد، وحیدی وزیر کشور در بازدید از غرفه استان یزد ششمین نمایشگاه ایران اکسپو ابتکار عمل و خلاقیت مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در معرفی فرصت های سرمایه گذاری و همچنین تلاش این مرکز در جلب و جذب سرمایه گذاری قدردانی کرد.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد با اشاره به اینکه در بازدید وزیر کشور از غرفه یزد، کیف سرمایه گذاری استان تشریح شد، گفت: در ششمین نمایشگاه ایران اکس پو۲۰۲۴ IRAN EXPO فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان در قالب کیف سرمایه گذاری معرفی شده است.

سعید نورایمانی با بیان اینکه در این کیف ۱۳۵ مجوز بی نام و آماده سرمایه گذاری استان با تضمین زیرساخت های لازم وجود دارد، عنوان کرد: در این نمایشگاه ۱۳۵ فرصت سرمایه گذاری استان با حجم سرمایه گذاری اولیه ۱۲۶ هزار و ۲۳۱ میلیارد ریال در بخش های گردشگری، صنعت و کشاورزی به منظور معرفی و جذب سرمایه گذار عرضه شده است.

وی ادامه داد: این ظرفیت ها در تمامی شهرستان های استان یزد وجود دارد و زیرساخت های لازم از جمله زمین، آب، برق، گاز و غیره آماده است و سرمایه گذاران باید نسبت دریافت مجوز و انتقال سرمایه های خود اقدام کنند.

کد خبر 6093209

دیگر خبرها

  • آزادی سرکارگر یزدی از زندان با کمک اهالی «دوشنبه‌های رهایی»
  • آزادی سرکارگر یزدی با کمک اهالی دوشنبه‌های رهایی
  • افشاگری درباره تقسیم استان تهران
  • تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان یزدی در محور طبس
  • کبد بیمار یزدی نجات بخش جان هم‌وطنی دیگر شد
  • میزبانی یزدی‌ها برای باشگاه‌های آسیا قطعی شد
  • ابتکار عمل یزدی‌ها برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تقدیر شد
  • سرکارگر یزدی چشم انتظار حمایت خیرین برای آزادی است
  • همایش ملی «نماز، دانشگاه، بایسته‌ها و شایسته‌ها» برگزار می‌شود
  • آبشک به‌دنبال اتفاقی شیرین در قلب اهواز