Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، نادر فلاحی روز سه‌شنبه در نشست بررسی نحوه توانمندسازی جوامع محلی با رویکرد اجتماع‌محور افزود: این امر مزیت‌های زیادی دارد و از جمله می‌تواند به مهاجرت معکوس و جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی موثر باشد و حتی به سایر دستگاه‌ها از جمله نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه افزایش روزافزون افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی یک آسیب است، بیان کرد: اگر فعالیت‌ها بر مبنای اقتصاد پویا، توسعه پایدار و خروجی عملکرد مناسب دستگاه‌های مختلف مطلوب باشد، باید افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی به تدریج کاهش یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اضافه کرد: بر این اساس باید نسبت توانمندسازی افراد ساکن در روستاها اقدام شود که بخشی از آن مربوط به فعالیت‌های حوزه گردشگری است.

وی تلاش‌ها در نقاط مختلف دنیا در راستای برنامه‌ریزی برای توانمندسازی جوامع محلی را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: باید اقتصاد گردشگری در روستاها شکل بگیرد تا افراد تولیدکننده بتوانند محصولاتشان را از جمله برای گردشگران داخلی و خارجی عرضه کنند.

فلاحی یادآور شد: جایکا (آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن) نه تنها در آن کشور نسبت به توانمندسازی جامعه محلی اقدام کرده است، بلکه در هماهنگی و همکاری با سازمان ملل متحد در حال ارائه خدماتش به سایر جوامع نیز هست و ما نیز باید ریل‌گذاری فرهنگی مشابهی در این زمینه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ زیرساخت توسعه جوامع است، ادامه داد: اگر در این زمینه اقدام درستی صورت گیرد، سایر مشکلات به تدریج برطرف می‌شود و از این رو انتظار می‌رود از ظرفیت منطقه‌ای مانند عنبران نمین بهره‌برداری بیشتری صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: برای نمونه بزرگترین نمایشگاه دایمی صنایع دستی در روستای عنبران ایجاد شده است اما باید عدم استقبال مناسب از آن ریشه‌یابی شود.

وی افزود: شمال تا جنوب استان اردبیل از جنبه‌های گوناگون با یکدیگر تفاوت دارند و امید است با تامل بیشتر امور چنان پیش برود که یک الگوی مشارکتی موفق در بحث توانمندسازی این جوامع محلی ارائه شود.

فلاحی تشریح کرد: مشکلات بر سر راه چنین رویکردی در وهله نخست این است که مساله چندان گرفته نمی‌شود، از سوی فرمانداران اختیارات و بودجه کافی در این زمینه ندارند و در این میان برخی در پی تجدد و نفی آیین‌های بومی- محلی گام برمی‌دارند و از سوی دیگر برخی به بهانه مذهب در پی حذف برخی رسوم کهن هستند.

وی تصریح کرد: نتیجه چنین مسائلی بروز آسیب‌های اجتماعی- فرهنگی است که در نهایت دامن‌گیر دستگاه‌های مختلف می‌شود و از این رو انتظار می‌رود اداره‌کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل نیز در این زمینه ورود کند.

هماهنگی متولیان و آموزش جوامع محلی مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل نیز در این نشست گفت: بزرگترین مشکل این است که هماهنگی لازم بین متولیان امر شکل نگرفته و تا زمانی که همه دستگاه‌های متولی توسعه جوامع محلی به طور مشترک کار نکنند، خروجی آنچنانی نخواهیم داشت.

رضوان باقلاچی افزود: مقایسه روستاهای استان اردبیل با سایر استان‌ها نشان می‌دهد که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد و برای برطرف کردن آن باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها بهره گرفته شود.

وی بیان کرد: از دیگر مشکلات این است که مردم محلی نیز باید آماده پذیرش موضوع و همکاری لازم باشند که این امر در بسیاری از نقاط مانند روستای عنبران و حتی شهر گردشگری سرعین مشاهده نمی‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل اضافه کرد: مسائلی مانند فقدان کار اصولی از جمله در بهسازی و توجه نکردن به اقلیم و ویژگی‌های محلی، فقدان نشاط اجتماعی، نبود راهنما برای گردشگران داخلی و خارجی و توجه نکردن به اصول مهمانداری و نحوه ارائه خدمات باید اصلاح شود.

وی با تاکید بر ضرورت آموزش و توانمندسازی جوامع محلی، اظهار کرد: اگر تشکل‌های مردم نهاد به این بحث ورود کنند، به مراتب نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود.

استان اردبیل در مجموع یک‌هزار و ۸۵۶ روستا و آبادی دارد که بدون در نظر گرفتن روستاهای تک خانواری، به بیش از یک هزار و ۷۸۰ روستای دارای سکنه می‌رسد و جمعیت ساکن در آنها بیش از ۴۰۰ هزار نفر (برابر با ۳۲ درصد از جمعیت کل استان) است.

در حال حاضر ۱۲ روستای هدف گردشگری در استان اردبیل وجود دارد که از جمله می‌توان به عنبران در شهرستان نمین و کزج در شهرستان خلخال اشاره کرد.

برچسب‌ها گردشگری استان اردبیل توسعه روستایی مشارکت اجتماعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری استان اردبیل توسعه روستایی گردشگری استان اردبیل توسعه روستایی مشارکت اجتماعی استان اردبیل جوامع محلی دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۰۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

به گزارش خبرآنلاین، آژیر قرمز برای شهری که تمام هویتش را از میراث ملموس و ناملموس خود می‌گیرد، روشن شد.

دنیای اقتصاد نوشت: فرونشست اصفهان تا آنجا پیش رفت که حالا به میراث عظیم چند صد ساله و بلکه ۲۰۰۰ ساله اصفهان رسید و ترک‌ها با سرعت بر روی دیواره‌ها و سقف بناها پیش می‌روند. اصفهان که یکی از توریستی‌ترین مقاصد گردشگری کشور محسوب می‌شود، باید دید با قرار گرفتن در این چالش بزرگ، به مرگ توریسم و اقتصاد این بخش نزدیک می‌شود؟

بحران آب به‌واسطه برداشت های بی‌رویه چه در حوزه کشاورزی و صنعت و چه در حوزه گردشگری و ساخت و سازهای بی‌رویه، این میراث جهانی را به سکانس آخر رسانده است.

زاینده‌رودی که زمانی به زنده‌رود شهرت داشت، حالا به کمترین میزان خود رسیده و آب‌های زیرزمینی و سفره‌ها خالی از آب شده‌اند.

آبیاری‌های غیراصولی در بخش کشاورزی و توسعه بیش از حد صنایع، بلای جان اصفهان و میراث کهنش شده است.

خشکسالی، آلودگی هوا و محیط زیست، فرونشست، مهاجرت و حتی نزاع‌های قومی همه ناشی از عدم مدیریت برای مصرف آب است، که زنگ خطر را برای اصفهان روشن کرده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899508

دیگر خبرها

  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • رشد ۵۰ درصدی گردشگری در بخش «کَن»
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد