Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه خانواده: شب یلدا، شب تفال زدن به حضرت حافظ است. شبی که ایرانیان کنار دورهمی یلدایی خود فال حافظ می‌گیرند و خیلی‌هایشان آن را به یادگار نگه می‌دارند و به تعبیر فال‌شان فکر می‌کنند. برخی بلندبلند می‌خوانند و برخی دوست دارند کسی از فال شان خبردار نشود. حافظ تنها شاعری‌ست توانسته به دورهمی‌های خانوادگی و به روزانه‌های انواع و اقسام خانواده‌های ایرانی راه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا که امشب شب حافظ و یلداست بهتر است درباره این رسم قدیمی بیشتر بدانیم.

چرا از «حافظ» فال می‌گیریم؟

شعرخوانی میان ایرانیان از قدیم محبوب بوده‌است. آنقدر که در مکتب‌خانه به جای کتاب‌های درسی، بوستان و گلستان سعدی می‌خواندند. چون زبان سعدی، قند فارسی است و نصایح او در گلستان نیز بی‌نظیر و جنبه آموزشی دارد. فردوسی نیز حماسه‌سرای بزرگ ماست که شاهنامه‌خوانی خودش مجلس مخصوص خودش را داشته و پرده‌های منقش به قهرمانان آن در چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها موجود بوده و نقال‌ها به خوانش اشعار او می‌پرداختند. در این میان حافظ همدم لحظات احساسی و عرفانی ایرانیان بوده‌است. حضرت حافظ را اگر حافظ صدا می‌کنند به سبب این است که حافظ قرآن کریم بود و ارتباط عمیقی با آن داشت و حافظ عرفان عمیقی در اشعارش دارد. اشعار عاشقانه او از معنویت سرشار است و حتی شعرهای غمگین او از اندوه و ناامیدی دور است. برای همین ارتباط قوی او با عرفان اسلامی و معنویت اشعارش به او لقب لسان‌الغیب را داده‌اند. از همین روست که وقتی ایرانیان می‌خواهند طالع خود را بدانند سری به حافظ می‌زنند و بعد از قرائت فاتحه فال می‌گیرند.

 

چطور فال بگیریم؟

فال گرفتن از حافظ برای خودش آداب دارد وگرنه حضرت حافظ به این راحتی‌ها جواب بهتان نمی‌دهد. پس بهتر است برای اینکه فال دلچسب‌تری داشته باشید. آداب آن را رعایت کنید.

نیت کنید

اگر نیت‌تان جدی نیست. چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و یک نیت و مقصود درست و حسابی برای فال‌تان پیدا کنید. درباره بدیهیات نباشد. درباره محالات نباشد. مثلا اینطور نباشد که کاری را شروع نکرده‌اید ولی برای موفقیتش دنبال فال هستید. پس درست و حساب شده نیت کنید.

فاتحه بخوانید

برای حضرت حافظ یک فاتحه هدیه بفرستید. او گنجینه بزرگی از معنویات و عرفان را برای ما به یادگار گذاشته‌است. گنجینه‌ای که نسل به نسل آدمها آن را می‌خوانند و از آن کیفور می‌شوند. پس برای چنین بزرگمردی یک فاتحه هدیه بفرستید.

سرکتاب باز کردن

مشهور است که گیرنده فال بعد از خواندن فاتحه و قسم دادن حافظ باید چشم‌هایش را ببندد و کتاب را با دست چپ خود بگیرد و با انگشتان دست راست خود صفحه‌ای را اتفاقی باز کند. برخی معتقدند بهتر است کودکان که پاکی و معصومی بیشتری دارند این کار را انجام دهند. برخی این کار را به بزرگان می‌سپارند.

فال را پیدا کنید

بین دو صفحه‌ای که باز شده، صفحه سمت راست را انتخاب کرده و غزل بالای صفحه پاسخ فال است، زیرا در برخی از دیوان‌ها ممکن است چند غزل در یک صفحه باشد همچنین ممکن است بیت اول غزل در صفحه قبل باشد یعنی غزل از ابتدای صفحه سمت راست شروع نشده باشد که باید به صفحه قبل رفته و از ابتدای غزل، شعر را بخوانید. در غزل فال شما یک یا چند بیت وجود دارد که پاسخ نیت شما در آن نهفته است. اگر پاسخ نیت خود را پیدا نکردید به غزل بعدی که اصطلاحا به آن شاهد فال حافظ گفته می‌شود رفته و یکی از بیت‌های شماره ۱ – ۳ – ۵ غزل دوم را که مطالب غزل قبلی را تایید و تکرار می‌کند بخوانید تا به پاسخ نیت خود برسید. اعتقاد براین است که برای یک موضوع نباید دو یا سه بار اقدام به فال گرفتن کرد بنابراین باید سعی کنید که پاسخ نیت خود را از لابه لای مفاهیم همان اشعاری که باز کرده اید بیابید.

چطور فال را تفسیر کنیم؟

همین ابتدا بگویم، که بهترین مفسر فال خودتان هستید. سعی کنید حسی که از شعر پیدا می‌کنید را همان فال‌تان تعبیر کنید. اگر خیلی مشتاق هستید بهتر است آن را در اینترنت جستجو کنید و معانی اشعار را پیدا کنید. اما بدانید که هیچکس جز شما نمی‌تواند بهترین مفهوم را استخراج کند. چون همه آدمها از بعد متفاوتی به ماجرا نگاه می‌کنند و ممکن است از نیت شما خبر نداشته باشند. لذا سعی کنید روی فهم خودتان بیشتر تکیه کنید.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حافظ ایرانیان رازی شب یلدا سبک زندگی حضرت حافظ پاسخ نیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۲۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان مسابقات بین‌المللی تنیس ساحلی با معرفی تیم‌های برتر

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فدراسیون تنیس، آخرین روز رقابت‌های بین المللی تنیس ساحلی در زمین‌های تنیس مجموعه مارینا کیش و پلاژ بانوان برگزار شد و تیم‌های مدعی حاضر در فینال برای کسب عنوان قهرمانی با هم دیدار کردند.   در فینال بخش بانوان تیم ساره هژبر - فاطمه سرسنگی با نتیجه ۲ بر یک از سد تیم نیکی ثابتی - نیکو شیرازی عبور کردند و قهرمان شدند. زوج نیکی ثابتی - نیکو شیرازی در جایگاه دوم ایستادند و تیم‌های یاسمن حیدری – شیرین سیدیان و غزاله آذر پرست - مارال چریکی مشترکا سوم شدند.   در بخش آقایان نیز تیم فرهان اهرزاد - امیرعلی بنده نژاد با نتیجه ۵-۷ و ۲-۶ زوج سالار ریاحی و ملک محمدی را شکست دادند و عنوان قهرمانی را به نام خود ثبت کردند. تیم ریاحی و ملک محمدی صاحب عنوان نایب قهرمانی شدند و تیم‌های مهدی بازگیر – علی رییسی و شهریار اهرزاد - مسعود پیروزی سوم شدند.   نخستین دوره رقابت‌های بین المللی تنیس ساحلی که ۷ تا ۱۳ اردیبهشت در زمین‌های تنیس مارینا کیش و پلاژ بانوان به مدت ۲ هفته برگزار شد با معرفی تیم‌های برتر به پایان رسید.   سرداوری این مسابقات در بخش آقایان بر عهده مسیح صلاح سرداور نشان نقره کشورمان بود و کسری حجازی مدیریت بازی‌ها را بر عهده داشت و در بخش بانوان نیز لعیا خیام باشی داور نشان سفید و سمیرا قدسی به عنوان سرداور و مدیر مسابقات حضور داشتند.

دیگر خبرها

  • تقویت زیرساخت‌های گردشگری شیراز
  • نخستین پیاده‌روی خانوادگی سال جدید شیرازی‌ها
  • شورای اسلامی و شهرداری شیراز به فرهنگ و ورزش توجه ویژه‌ای دارند
  • پایان مسابقات بین‌المللی تنیس ساحلی با معرفی تیم‌های برتر
  • مسابقات بین‌المللی تنیس ساحلی به پایان رسید
  • عنکبوتی به نام رامبد جوان ! | همه نامگذاری های عجیب جانوران
  • ۳۰ کیلومتراز محور ترانزیتی خوی به رازی آماده بهره برداری شد
  • چه جوری یک هفته‌ای پروانه کسب‌وکار بگیریم؟
  • رئیس بایرن: قرار نیست از رئالی‌ها الگو بگیریم
  • کامیابی‌نیا: پیروزی در ۶ بازی باقی‌مانده نشدنی نیست