Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@17:18:07 GMT

سرشماری وحوش مناطق حفاظت‌شده در خوزستان پایان یافت

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۵۲۲۴۰

سرشماری وحوش مناطق حفاظت‌شده در خوزستان پایان یافت

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد اشرفی در خصوص جزئیات این خبر اظهار کرد: هر ساله همزمان با سایر استان‌های کشور، خوزستان نیز در نیمه دوم سال و تقریباً مصادف با فصل جفت‌گیری وحوش نسبت به سرشماری وحوش شامل پستانداران بزرگ جثه و عمدتاً علفخوار در مناطق تحت مدیریت اقدام می‌کند.

وی افزود: با توجه به وسعت منطقه، توپوگرافی و سایر شرایط منطقه، برنامه سرشماری به روش‌های مختلف از جمله روش جرکه، روش ترانسکت و روش نقطه‌ای (کمین و انتظاری) اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: زمان سرشماری برای هر منطقه متفاوت است و معمولاً در یک تا دو روز انجام می‌شود. در این برنامه از ظرفیت کارشناسان اداره‌کل، ادارات تابعه، محیط‌بانان منطقه و همیاران محیط زیست و محیط‌بانان شهرستان‌های همجوار استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه سرشماری در پنج منطقه حفاظت شده و چهار منطقه شکار ممنوع انجام شده است، گفت: مناطق سرشماری شده شامل مناطق حفاظت شده چهل پا، دیمه، میشداغ، کرایی، شیمبار (گزیر) و مناطق شکار ممنوع بدیل، قلعه شاداب، هفت تنان و شوو و لندر است.

اشرفی افزود: در سرشماری امسال در مجموع یک هزار و ۳۲۴ رأس انواع وحوش شامل (کل و بز، قوچ و میش و آهو) در ۹ منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع شمارش شد.

وی گفت: بر اساس این سرشماری بیشترین آمار مربوط به منطقه حفاظت شده چهل پا با ۵۰۹ رأس کل و بز و پس از آن منطقه شکار ممنوع قلعه شاداب با ۳۳۲ رأس کل و بز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه سال گذشته نیز یک هزار و ۱۲۲ رأس انواع وحوش شمارش شده بود، افزود: سال گذشته و امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها و کمبود علوفه، حیات وحش استان خوزستان با مشکلاتی روبه‌رو بودند که این اداره‌کل با تأمین و توزیع علوفه دستی و ایجاد آبشخور مصنوعی، تا حد ممکن با آثار خشکسالی بر حیات وحش مقابله کرده است.

وی گفت: عملیات سرشماری امسال به دلیل شرایط کرونا، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با حساسیت ویژه‌ای انجام شد.

کد خبر 5380974

منبع: مهر

کلیدواژه: سرشماری حیات وحش محیط زیست خوزستان ویروس کرونا بوشهر بارش باران شب یلدا آمار کرونا بارش برف خطبه های نماز جمعه گرگان کرمانشاه عکس استانها واکسن کرونا آتش سوزی ایلام شکار ممنوع حفاظت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۲۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم عوامل موثر در آلودگی هوا و محیط‌زیست این استان را تشریح گرد. - اخبار استانها -

محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم،در رابطه با عوامل مؤثر در آلودگی زمین، هوا و محیط‌زیست در استان، اظهار داشت: قم، یکی از کلان شهرهاست و در کلان شهرها علاوه بر بحث مدیریت شهری و اجتماعی، فعالیت‌های شهری که خود منشأ تولید برخی آلودگی هاست، قرار دارد و این استان به لحاظ طبیعی با بحث ریزگردها و گرد و غبار ناشی از کانون‌های فرسایش یافته اطراف شهر و آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی، خودروها، کارخانه‌ها، فاضلاب و نابسامانی در حوزه مدیریت پسماند مواجه است.

وی افزود: با توجه به موقعیت اقلیمی و اکولوژی قم، که منطقه ای خشک و بیابانی است میانگین بارش سالانه در استان بسیار کم بوده و جزو استان‌های کم برخوردار در این زمینه است و با توجه به موقعیت مکانی و عبور و مرور انواع خودروها و صنایع هیتوکربنی که آلودگی‌های خاصی دارد و همچنین تولید فولاد و سرب و روی و غیره زمینه ساز و مستعد آلودگی‌های زیست‌محیطی و هوا است که به شکل‌های مختلف در تابستان و زمستان شاهد آن هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در استان، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی همچون؛ منطقه حفاظت شده پلنگ درّه که بیش از 30 هزار هکتار است، با پوشش جانوری و گیاهی مناسب و حدود 5 تالاب که در فهرست تالاب‌های ملی کشور است، داریم.

بازگیر عنوان‌ کرد: بخشی از منطقه حفاظت شده کویری، با بیش از 80 هزار هکتار دارای پتانسیل‌های خوب در این استان است؛ پتانسیل‌هایی چون، گنبد نمکی که می‌تواند به یکی از میراث‌های طبیعی_تاریخی استان تبدیل شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • پیدا شدن لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزئیات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • جزییات کشف لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان
  • پیدا شدن لاشه پلنگ در منطقه شکار ممنوع کلیلاق شهرستان فریمان
  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟