Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@04:10:19 GMT

تحقیق و پژوهش یکی از ویژگی‌های جامعه دینی است

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۵۲۴۶۰

تحقیق و پژوهش یکی از ویژگی‌های جامعه دینی است

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از مجمع جهانی اهل بیت (ع) آیت الله رضا رمضانی در دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع) به مناسبت هفته پژوهش گفت: وقتی ما می خواهیم جامعه دینی را تعریف کنیم، یکی از ویژگی های جامعه دینی، تحقیق و پژوهش است. لذا در اسلام تأکید شده که حرکت جامعه باید بر اساس تعلیم یا تعلّم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی عده ای باید آموزش دهند و عده‌ای نیز باید آموزش ببینند و در مرحله بعدی کسانی که آموزش دیده هستند، باید آموزش دهند. پیامبر(ص) می فرماید من مبعوث شدم تا معلم بشر باشم.

وی افزود: اگر جامعه بخواهد رشد کند، باید تمام ابعاد را در نظر گیرد و تفکر را مبنای اصلی قرار دهد. در روایات آمده است که لَیْسَتِ اَلْعِبَادَةُ بکَثْرَة اَلصِّیَامِ وَ اَلصَّلاَةِ عبادت به نماز و روزه زیاد نیست و قرآن تفکر را مورد تأکید قرار می‌دهد. روایت «تَفَکُّرُ ساعَةٍ خَیرٌ مِنْ عِبادَةِ سَبْعَیْنَ سَنَةً» به این معنی است که یک ساعت فکر کردن بهتر از ۷۰ سال عبادت است. وقتی کسی از کلاس درس و دانش بیرون می‌آید باید اندیشمند باشد. در هر بخش و رشته ای اندیشه و اندیشیدن را باید به دانشجو یاد داد. لذا خود استاد باید به روز باشد. شکل سوم محب العلم بودن است. پس شخص باید عالم، متعلم یا محب العلم باشد و جامعه ای پیشرفت می کند که این سه ویژگی در آن وجود داشته باشد.

علم زمینه اقتدار سیاسی و نظامی را فراهم می کند

رمضانی با بیان اینکه علم می تواند زمینه اقتدار سیاسی و نظامی را فراهم آورد، افزود: بدون وجود علم اقتدار سیاسی و نظامی حاصل نمی شود. به همین جهت در روایات آمده العلم سلطان علمی که بیان می کنیم معنای واژه science در زبان انگلیسی نیست بلکه به معنای مطلق علم است. یعنی هر علمی می تواند نقش آفرین باشد و انسان را به حقیقت برساند.

وی درباره اهمیت تحقیق و پژوهش عنوان کرد: بحث روش شناسی در علوم مختلف تعریف خاص خودش را دارد. در روایات آمده لا عمل کالتّحقیق یعنی هیچ عملی مثل تحقیق نیست؛ بنابراین نقش تحقیق و پژوهش بسیار مهم است. تحقیق و پژوهش در همه جا به عنوان پشتوانه عمل می کند و اگر استادی پژوهش جدید و تحقیقات روزآمد نداشته باشد، رشد لازم علمی را نخواهد کرد.

وی از ضرورت ارتقاء سطح پژوهش در دانشگاه اهل بیت(ع) گفت: باید کلاس‌های درس، تفکر محور و بر مبنای اندیشه و فکر باشد و برای پیشرفتِ آموزش، پژوهش باید سطح بالایی داشته باشد. همچنین باید درباره محورهای پژوهشی جامع نگری داشته باشیم. همچنین برای اینکه علم جایگاه خود را بیابد، باید در کنار آن، اخلاق و معنویت باشد.

 روش های تحقیق و پژوهش در دانشگاه اهل بیت(ع) به نحو شایسته ای پیاده شود

نماینده مردم استان گیلان در مجلس خبرگان در توضیح اهمیت اخلاق و معنویت گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، هفت توصیه داشتند که نخستین آن پیشرفت علم و دانش و سپس اخلاق و معنویت است. علم و اخلاق، سبک زندگی اسلامی برای رسیدن به جامعه آرمانی است.

این استاد حوزه علمیه قم درباره عرصه های فعالیت دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) گفت: این دانشگاه باید به فضل الهی در شأن و جایگاه خود از جهات معرفتی، علمی و دانشی قرار گیرد. کسانی که در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند باید بتوانند در کشورهای خود تأثیرگذار و مدیر باشند. برای تحقق این مهم باید جوانب سخت افزاری و نرم افزاری بررسی شود و در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری تلاش هایی انجام پذیرد.

وی خطاب به مدیر، اساتید و دانشجویان دانشگاه اهل بیت(ع) گفت: مدیریت دانشگاه می تواند به منزله قوه عاقله باشد. قوه عاقله می تواند وضعیت دانشگاه را برای رشد لازم تنظیم کرده و تدبیر بیاندیشید. اساتید دانشگاه نیز با تخصص های خود و با ارئه مباحث، رکن دیگری هستند که می توانند نقش آفرین باشند. اما رکن سوم دانشجویان هستند که همه اینها برای این است که دانشجویان در مقاطع تحصیلی بتوانند در رشته تخصصی خود تحصیل کرده، متخصص و متعهد شوند و بتوانند وظایفی که برعهده دارند را انجام دهند.

ضرورت تاسیس پژوهشکده در دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) 

حجت الاسلام سعید جازاری رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) گفت: داشتن یک پژوهشکده برای دانشگاه امری ضروری است. تلاش‌های صورت گرفته در عرصه انتشارات ثمره ارزشمندی برای دانشگاه است. پژوهش برای ما و بسیاری از کشورها و مراکز علمی رکن اول توسعه امروز است. بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان، نظام آموزش را پژوهش محور کرده اند و علت آن این است که وقتی تمامی امور، پژوهش محور پیش بروند حوزه دانشگاهی و دیپلماسی علمی کشور رشد می‌کند.

جازاری با بیان اینکه مفهوم پژوهش محور به معنای خروج از متن با احترام به متن است، ادامه داد: در بین دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بحث ما متن محوری نیست بلکه پژوهش محوری است. در کشورهای توسعه یافته مبنای آموزش به سمت مدرسه محوری پیش می‌رود. یعنی بعد از اتمام لیسانس اولویت مدرسه است. اصطلاح مدرسه به معنای مراکز آموزش عالی است که در آن فوق لیسانس و دکتری وجود دارد. وظایف این مدارس این است که دانشجویان دوره لیسانس را بورس می‌کنند. بنابراین ما هم به عنوان یک مجموعه دانشگاهی در تلاش هستیم تا جایگاه دانشگاه را با کمک اساتید و دانشجویان ارتقاء دهیم. 

برچسب‌ها پژوهش دانشگاه آیت الله رضا رمضانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهش دانشگاه آیت الله رضا رمضانی پژوهش دانشگاه آیت الله رضا رمضانی دانشگاه بین المللی اهل بیت تحقیق و پژوهش پژوهش محور اهل بیت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۲۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضعف در سرآمدسازی حوزه دینی برای کشور و استان البرز

به گزارش خبرنگار مهر، کاوه حدادپور صبح دوشنبه در آئین نکوداشت مرحوم آیت الله حاج صادق رزاقی طالقان که در سالن شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد، تصریح کرد: در حوزه مدیریت سطح استان البرز با نکته مهمی مواجه هستیم؛ اینکه در سرآمدسازی برای کشور و استان در حوزه‌های دینی ضعیف عمل می‌کنیم.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم در سطح ملی سرآمدان ورزشی، هنری، سینمایی و … را معرفی کنیم بسیاری از افراد به ویژه نسل جوان بدون لحظه‌ای فکر کردن می‌توانند نام افراد را به زبان بیاورند اما در حوزه‌های علمی و مذهبی، به وضوح دیده می‌شود که افراد به خصوص نسل جوان شناختی از سرآمدان و مشاهیر ندارند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری البرز مطرح کرد: برگزاری چنین مراسم‌هایی کمک می‌کند که بتوانیم افراد دارای وجهه مذهبی و مورد وثوق در استان و کشور را به جوانان و نوجوانان معرفی کنیم و نوعی الگوسازی انجام شود. آیت الله رزاقی دارای مؤلفه‌های خوبی بودند که نباید از آنها غافل شویم.

حدادپور، دانش، پارسایی و مردم داری را سه مؤلفه مهم این شخصیت علمی و فرهنگی دانست و اظهار کرد: نسل جوان دیگر از موعظه‌های معمولی اقناع نمی‌شوند اما وقتی شخصی می‌تواند با این سطح علمی در حوزه‌های خارج از فقه و دین با مطالعه قبلی در جمع جوانان صحبت کند، آنها را جذب می‌کند.

وی با اشاره به نقش مهم برگزاری این گونه جلسات در زنده نگهداشتن یاد شخصیت‌های علمی و فرهنگی و نیز الگوسازی برای نسل جوان به ویژه در حوزه روحانیت خاطرنشان کرد: اساتید بزرگی در سطح استان داریم که نسل جوانان آنها را نمی‌شناسند که این موضوع کوتاهی ما را نشان می‌دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری البرز مطرح کرد: پیشنهاد می‌شود در این گونه برنامه‌ها و مراسم برنامه ریزی های لازم انجام شود تا بیشتر نسل جوان حضور داشته باشند که بتوانیم شخصیت‌های سرآمد را به آنها معرفی کنیم و جوانان و نوجوانان با مشاهیر آشنا شوند و به آنها رجوع کنند.

آیت الله رزاقی هیچوقت حوزوی بودن خود را فراموش نکرد

حجت الاسلام والمسلمین امیر ابراهیم زاده، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان البرز نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: آیت الله رزاقی با اینکه استخدام دانشگاه بود اما هیچوقت حوزوی بودن خود را فراموش نکرد و به معنای واقعی کلمه طلبه زندگی کرد.

وی با اشاره به اینکه وی با هدف تبلیغ وارد دانشگاه شد و تا پایان عمر خویش نیز این هدف را حفظ کرد و به معنای واقعی کلمه مؤثر بود، ادامه داد: او شرکت در نماز جماعت را بر خود فرض می‌دانست و هر جا و تحت هر شرایطی، وقتی را برای نماز خالی می‌کرد تا به اقامه نماز جماعت دانشگاه برسد.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان البرز بیان کرد: وی در عین حال که مسوولیت‌های متعددی در استان بر عهده داشت اما تبلیغ، منبر رفتن، روضه خواندن و در مجموع رسالت طلبگی خود را فراموش نکرد و از سوی دیگر ورود خوبی در مباحث حوزوی داشت. بزرگترین خصلت او ارتباط و انس با اهل بیت (ع) بود.

کد خبر 6098049

دیگر خبرها

  • ضعف در سرآمدسازی حوزه دینی برای کشور و استان البرز
  • ترویج فرهنگ دینی و اسلامی بهترین خدمت به جامعه است
  • اساتید و معلمان بهترین راهنما و الگوی جامعه
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • معلم، عنصری تاثیرگذار در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان است
  • نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی
  • دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی سمپاد آغاز می‌شود
  • اساس و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش و تربیت نسل جوان است
  • کاهش ورودی به دانشگاه فرهنگیان یک ابرچالش است
  • معلم‌محوری از ویژگی‌های اصلی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است