Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

تاور کرین یا  tower crane به معنی جرثقیل برجی است. عموما از واژه تاور به عنوان مخفف برای نام بردن این جرثقیل‌ها استفاده می‌شود. از این جرثقیل‌ها برای بالا بردن وسایل سنگین استفاده می شود. در واقع این دستگاه یک اهرم تعادلی برای حمل افقی و عمودی اجسام به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستگاه‌ها از یک پایه مرکزی که به آن پایه تثبیت نیز گفته می‌شود که در بتن مسلح رار داده می شود، به وجود آمده است. همچنین یک بازوی محرک دارد که وظیفه جابجایی بار را بر عهده دارد.  همچنین یک بازوی دیگر دقیقا در قسمت پشت بازوی اصلی قرار گرفته است که در آن از بلوک‌های بتنی برای حفظ تعادل جرثقیل استفاده می‌شود.

در تاور کرین ‌ها یک جایگاه برای اپراتور وجود دارد. ارتباط با اپراتور معمولا از طریق یک بی سیم صورت می گیرد. اما استفاده از بی‌سیم به تنهایی کافی نیست و باید اپراتور و عوامل دیگر در سطح زمین با یک سری علایم نیز آشنایی داشته باشند. در شرایط بحران برای مثال در زمان قطعی بی‌سیم لازم است که از این علایم استفاده شود.

ارتفاع این دستگاه‌ها بایستی از ارتفاع ساختمان بیشتر باشد تا بتواند اجسام را از سطح زمین به پشت‌بام ساختمان انتقال دهد. این جرثقیل ‌ها توانایی جابجایی بار در ۳۶۰ درجه را دارند. به عبارتی دیگر می‌توانند بار را در جهت‌های x, y, z حرکت دهند.

از آنجایی که این جرثقیل‌ها قیمت بسیار بالایی دارند، برای پروژه‌های با مقیاس کمتر معمولا سازندگان اقدام به اجاره تاور کرین می کنند. اما در صورتی پروژه‌ای با مقیاس بزرگتر در حال اجرا باشد خریداری این دستگاه‌ها برای سازندگان به صرفه‌تر خواهد بود. قیمت حدودی خرید تاور کرین از چند صد میلیون تومان شروع می‌شود تا چند میلیارد تومان است.

 

تاریخچه تاور کرین

در یونان باستان برای حمل و نقل بار در ساخت و سازهای خود از نیروی حیوانات استفاده می‌شده است. برای مثال آنها از الاغ برای  جابجا کردن اجسام استفاده می‌کردند. بعدها با پیشرفت تکنولوژی آنها توانستند اهرمی بسازند که بار را همچون الاغ در مسیر مستقیم جابجا کند و همچون انسان بتواند آن را به چرخش در آورد. آنها برای اولین بار از تاور کرین ‌ها در بندرگاه‌های خود با هدف افزایش سرعت استفاده کردند. قبل از انقلاب صنعتی این جرثقیل‌ها را از چوب می‌ساخته‌اند. که بعد از انقلاب صنعتی و پیشرفت چشمگیر صنعت آنها توانستند جرثقیل‌های خود را از جنس آهن و فولاد و یا چدن بسازند. جرثقیل‌های اولیه نیز که توسط یونانی‌ها کشف شدند به کمک نیروی انسانی و حیوانات کار می کرده اند.

در واقع عامل اصلی به وجود آمدن این اهرم‌های کمک کننده، امکان پذیر ساختن ساخت و ساز در ارتفاع زیاد، صرفه جویی در میزان هزینه حمل بار که سابقا توسط حیوانات و یا انسان صورت می‌گرفته است. و همچنین صرفه جویی در میزان زمان پیشبرد یک پروژه را می توان از دلایل دیگر به وجود آمدن آنها بیان کرد.

کاربرد تاور کرین

این دستگاه‌ها غالبا در صنعت ساخت و ساز، در صنعت حمل و نقل و در صنعت تولید کاربرد دارند. کاربرد آنها در صنعت ساختمان بالا بردن اجسام سنگین که در توان انسان نیست تا پشت بام ساختمان‌ها و برج‌ها است. از این رو در سطح شهر و جاهایی که ساختمان سازی وجود دارد زیاد به چشم می خورند. از دیگر موارد استفاده از آنها در صنعت ساخت و ساز می‌توان به مواردی چون سدسازی، ساخت سیلوها و برج سازی اشاره کرد. در صنعت حمل و نقل نیز کاربرد این دستگاه‌ها گسترده است و در بارگیری، تخلیه و حمل بار در بندرگاه‌ها و گمرک‌ها نقش اساسی دارد. در صنعت تولید نیز از آنها برای مونتاژ اشیاء سنگین استفاده می شود.

تاور کرین ‌های متحرک به گونه‌ای طراحی شده اند که دارای سه نوع عملکرد مانور باشد. مورد  اینکه این دستگاه قدرت برداشتن بار از زمین یا هر جای دیگر را دارد. مورد دوم اینکه قدرت جابجایی اجسام را به صورت افقی و عمودی دارند. و مورد سوم هم اینکه قدر به گردش درآوردن اجسام را نیز دارند. مورد اول تقریبا در تمامی انواع این دستگاه‌ها مشترک است و موارد بعدی صرفا­­ در تاور کرین ‌های متحرک وجود دارد.

تعادل تاور کرین

بحث تعادل و عدم سقوط ناگهانی این جرثقیل‌ها بسیار حائز اهمیت است. از این رو برای اینکه دستگاه تعادل خود را بتواند حفظ کند، پایه مرکزی آن را در دل زمین در بتن می‌کارند. به وسیله بتن دقیقا همان طور که در ساختمان سازی پی ریزی می‌کنند، در نصب این دستگاه‌ها نیز لازم است که پی ریزی صورت گیرد. در صورت نیاز برای حفظ تعادل دستگاه از کمربندهایی نیز استفاده می‌شود. همچنین برای حفظ تعادل بازوی حمل بار تاور کرین ، همانطور که قبلا گفته شد، دقیقا در پشت آن بازوی دیگری تعبیه می ‌شود که به وسیله قراردهی بتن در آن بازو سعی بر ایجاد تعادل بین دو طرف می کند.

بنابراین لازم است که نصب این جرثقیل غول پیکر با استفاده از دفترچه راهنمای آن و با نظارت یک مهندس ساختمان صورت گیرد. دفترچه راهنمای هر دستگاه مخصوص ابعاد، اندازه و خصوصیات همان دستگاه نوشته شده است. بنابراین باید دقیقا از دفترچه اختصاصی آن برای نصب کمک گرفت. لازم به ذکر است که تاییدیه مهندس ناظر ساختمان برای نصب این دستگاه ضروری است.

آمارها نشان می دهند بیشتر حوادث رخ داده شده در این جرثقیل‌ها به سبب خطا در بستن آنها بوده است، نه عواملی چون نقص فنی. حوادث دیگری هم بر اثر برخورد بار به قسمتی از سازه به وقوع پیوسته است. چنین حادثه‌هایی یک شک ناگهانی به بازوی متحرک وارد واردد می‌کند که خود خطر آفرین است.

 اجزا اصلی تاور کرین

اجزای اصلی تاور کرین عبارتند از: کاجر (قطعه افزایش دهنده ارتفاع)، دکل (سکشن یا همان پایه مرکزی)، کابین اپراتور، صفحه گردون، جیب (فلش یا بدنه بازوی متحرک)، کن فلش (بدنه بازوی متعادل کننده)، وزنه‌های تعادل در انتهای کن فلش، شاری اوت و قلاب در انتهای بازوی متحرک و چند عدد مهاربند در جلو و عقب آن. در زیر یک تصویر از جزپیات این دستگاه به نمایش گذاشته شده است.

انواع تاور کرین‌ها

از نظر ابعاد و اندازه این دستگاه ‌ها به دودسته تقسیم می‌شوند. تاور کرین ‌های غول پیکر که در ساخت و سازها و ساختمان‌ها و برج‌های بلند مرتبه کاربرد دارند. و تاور کرین ‌های کوچکتر که از آنها در صنعت حمل و نقل برای جابجایی بار و در صنعت مونتاژ برای بلند کردن قطعات سنگین استفاده می‌شود.

نوع دیگری از آنها نیز وجود دارد که به جرثقیل‌های شناور معروف هستند. از آنها برای نجات کشتی‌های غرق شده و یا برای ساختن مخزن نفت استفاده می‌شود.

از نظر نوع نصب نیز این دستگاه‌ها به دو دسته متفاوت تقسیم می‌شوند. این دو دسته عبارتند از خود نصب شونده و کمک نصب کننده. برای نصب تاور کرین ‌های خود نصب شونده به وسیله‌این خارجی مثل جرثقیل زمینی نیازی نیست. این دسته از تاور کرین ‌ها مزیتی که دارند این است که به راحتی و به سرعت قابل حمل هستند. اما برای نصب دسته دوم یعنی ‌از آن ها نیاز به نیروی خارجی وجود دارد. مزیت این دسته توانایی آنها در حمل بار سنگین است.

از نظر شعاعی نیز این دستگاه‌ها با یکدیگر تفاوت دارند و به سه دسته مجزا تقسیم بندی می‌شوند. این سه دسته شامل دسته بندی‌ها ثابت، متحرک و بالا رونده می‌باشد. از نوع بالا رونده آنها در صنعت ساخت و ساز و ساختمان سازی و برج سازی استفاده می‌شود. چرا که با بالا رفتن تعداد طبقات این یایر کرین‌ها نیز بالا می‌روند و در اینجا کاربردی خواهند بود. همچنین تاور کرین ‌های متحرک نیز دارای شعاع عملکردی وسیعی هستند و در ارتفاعات زیاد کاربرد دارند.

این جرثقیل‌ها انواع بسیار زیاد دیگری نیز دارد که با توجه به کاربرد آنها طراحی شده‌اند. به طور خلاصه بخواهیم به آنها اشاره بکنیم عبارتند از: انواع تاور کرین ‌های زیردریایی،  شناور، ترکیبی، زمین ناهموار، خزنده، لنگری، عرشه‌ای، راه آهنی، هوایی، برجی، سیلندری، چکشی، سقفی یا بارگیری. منظور از جرثقیل هوایی به هلیکوپترهایی گفته می‌شود که برای بارگیری از آنها استفاده می شود. همچنین این دستگاه‌ها از نظر ظرفیت تحمل میزان سنگینی بار نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

اجاره تاور کرین

شما با مراجعه به یک شرکت اجاره و فروش تاور کرین معتبر می‌توانید با توجه به نیاز شما و نوع ساخت و سازتان مشاوره دقیقی در این زمینه‌ مشاوره دریافت کنید. این مشاوره‌ها توسط کارشناسان مجرب در اختیار شما قرار داده می‌شود. از این طریق می‌توانید به نتیجه دقیقی در مورد اینکه دقیقا چه نوع از انواع بسیار متنوع آنها برای کار شما مناسب است. اجاره چه نوعی از آن برای چه مدتی برای شما صرفه اقتصادی خواهد داشت. چه نوع از آن در پیشرفت هر چه بیشتر و بهتر کار شما تاثیر خواهد داشت. و از این قبیل سوالات شما همگی پاسخ داده خواهد شد تا بتوانید با دید روشن و گسترده‌تری اقدام به اجاره تاور کرین کنید.

خرید تاور کرین

در زمینه خرید تاور کرین هم دقیقا شما می‌توانید قبل از هر اقدامی با دریافت مشاوره آگاهی کامل را در این زمینه از ابعاد مختلف کسب کنید. سپس با نگاهی روشن و آگاه اقدام به خرید بهترین نوع و مناسب‌ترین نوع آن ها را برای پروژه خود کنید.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: استفاده می شود دستگاه ها جرثقیل ها آنها در صنعت صنعت ساخت ساخت و ساز حمل و نقل برای نصب حمل بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۲۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اروز: اخبار فروش حواله خوردو جانبازان از اساس دروغ است!

مدیر کل تسهیلات و رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران: اخبار خرید و فروش حواله خودرو وارداتی ایثارگران از اساس تکذیب می شود. وقتی هنوز حواله ای صادر نشده، اخبار از خرید و فروش چه چیزی سخن می گویند؟ - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها اخباری در فضای مجاز و برخی سایت ها منتشر می شود مبنی بر فروش چند میلیاردی حواله خودرو ایثارگران مشمول دریافت خودرو وارداتی. حتی آگهی های فراوانی در سایت های خرید و فروش منتشر شده که نشان از رد پای پررنگ دلالان حوزه خودرو دارد.

میثم اروز مدیر کل تسهیلات و رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم، این خرید و فروش ها را از اساس تکذیب کرد و گفت: وقتی هنوز حواله ای صادر نشده و ماشینی وارد نکرده ایم تا قیمت گذاری شود، دقیقا اخبار از خرید و فروش چه چیزی سخن می گویند؟

جزئیات افزایش حقوق ایثارگران در سال 1403 اعلام شد

وی گفت: تماس هایی از طرف جامعه ایثارگری داریم که اطلاع می دهند تماس های زیادی از طرف دلالان به این عزیزان می شود که با قیمت های چند میلیاردی سعی در تحریک جانبازان دارند برای دامن زدن به اخبار دروغ خرید و فروش حواله خودرو وارداتی.

اروز ادامه داد: از همه جانبازانی که با چنین تماس هایی مواجه می شوند می خواهیم به مراجع قضایی گزارش دهند و یا به ما اطلاع دهند تا ما این موضوع را پیگیری کنیم. 

وی همچنین با اشاره به برخی از آگهی ها دروغ در سایت های خرید و فروش که یکی از آنها اسم و رسم بیشتری هم دارد، بیان داشت: تلاش می کنیم تا به زودی این آگهی ها نیز جمع شود و تذکر جدی به این سایت ها نیز داده خواهد شد.

معاون تسهیلات و رفاهی بنیاد شهید و امورایثارگران گفت: قانون اختصاص خودروی وارداتی به ایثارگران مشمول در بند 3 تبصره 13 توسط مجلس شورای اسلامی مجدد تصویب شد و از این جهات نیز برای ایثارگران جای نگرانی وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • پژو سقوط کرد؛ سرگردانی ایران‌خودرو برای تولید محصول محبوب
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • اروز: اخبار فروش حواله خوردو جانبازان از اساس دروغ است!
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • فعال‌سازی بند فسخ قرارداد، تنها راه خرید مارکوس تورام از اینتر
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است
  • خرید دو دستگاه کامیون برای شهرداری شهرکرد
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد