Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: براساس آمار یونسکو از ۷۵۰ میلیون بزرگسال، دوسوم آن‌ها زن و بی‌سوادند و مهارت اولیه خواندن و نوشتن ندارند. همچنین ۱۰۲ میلیون نفر از این جمعیت بین ۱۵ تا ۲۴ سال هستند.

مصطفی اسدی امروز، ۲۹ آذر ماه، در نشست خبری که به مناسبت هفته سوادآموزی در اداره کل‌ آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: با وجود افزایش مداوم نرخ سواد در ۵۰ سال گذشته، هنوز ۷۵۰ میلیون بزرگسال بی‌سواد در سراسر جهان وجود دارد که اکثر آن‌ها زن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اطلاعات موسسه آمار یونسکو مبنی بر اینکه حدود ۲۵۸ میلیون کودک، نوجوان و جوان در دنیا از تحصیل خارج شده‌اند، گفت: پیش‌بینی‌های اخیر نشان می‌دهد از هر ۶ کودک ۶ تا ۱۷ ساله یک نفر از مدرسه خارج می‌شود و از هر ۱۰ جوان هم فقط ۶ نفر تحصیلات متوسطه را به پایان می‌رساند. همچنین ۵۵ درصد از کودکان و نوجوانان در سن دبستان و متوسطه اول به سطح مهارت خواندن نرسیده‌اند و ۶۰ درصد نیز در ریاضیات به این سطح دست نیافتند.

اسدی افزود: در سال ۲۰۱۶ میزان باسوادی جهانی بزرگسالان ۸۶ و نرخ باسوادی جوانان نیز ۹۱ درصد بوده است. بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ تفاوت میان نرخ باسوادی در جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال زنان و مردان کشور تنها ۲ درصد بوده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان بیان کرد: بر اساس آمار سال ۱۳۹۹ میانگین نرخ باسوادی در جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور ۹۶/۶ درصد بوده است. در استان خراسان رضوی نیز این شاخص با افزایش حدود ۱/۷ درصدی به ۹۷/۷ درصد رسیده است. نرخ باسوادی جمعیت هدف در سطح استان در سال گذشته بالاتر از هدف تعیین شده بود و پیش‌بینی می‌شود که این هدف برای سال آینده به بیش از ۹۸ درصد برسد که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به این مهم دست یابیم.

اسدی تصریح کرد: میزان اختلاف باسوادی بین سال‌های ۹۵ تا ۹۹ در جمعیت‌های شهری و روستایی ۷.۱ و اختلاف درصد باسوادی بین زنان و مردان در این سال‌ها هفت درصد کاهش داشته است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳ هزار و ۷۰۰ نفر در دوره‌های مختلف سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی شرکت کردند که پس از این موضوع از سال ۹۵ تا ۹۹ میانگین باسوادی استان از ۹۶/۱ به ۹۷/۷ درصد رسیده است.

اسدی گفت: سال گذشته سه جلسه استانی شورای پشتیبانی سوادآموزی برگزار و طی آن ۹ مصوبه اخذ شد. همچنین در این سال ۱۷۹ جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی با بیش از ۶۰۰ مصوبه در شهرستان‌های استان برگزار شد. امسال نیز تاکنون ۲ جلسه استانی و ۸۵ جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی در شهرستان‌های استان برگزار شده است.

وی ادامه داد: معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان در دوره انتقال، تحکیم، آموزش سواد ویژه اتباع، توانمندسازی نیروی انسانی، اطلاع‌رسانی، تبلیغ، ترویج و همچنین در اجرای طرح پیوند سواد و زندگی جایگاه نخست کشور را کسب کرده است. همچنین این معاونت موفق به کسب رتبه دوم کشور در سنجش و ارزشیابی تحصیلی، آموزش عشایر، شورای پشتیبانی سوادآموزی، توزیع اقلام و محتوای آموزشی و مسابقات کتابخوانی شده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: از سال ۹۷ تاکنون تعداد مراکز یادگیری در خراسان رضوی با افزایش ۳۱ موردی به ۱۰۸ مرکز در سال ۱۴۰۰ رسیده است. همچنین ۱۷ مرکز پیوند سواد و زنـدگی با هدف توانمنـدسازی و ایجاد فرصت یادگیری مادام‌العمر برای افـراد بی‌سـواد و کم‌سواد در استان مشغول فعالیت است.

اسدی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌های متعدد مشترک همکاری با نهادهای مختلف ادامه داد: تاکنون فی ما بین اداره کل آموزش و پرورش استان و نهادهایی از جمله بسیج سازندگی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان جهت توسعه همکاری‌های مشترک تفاهم نامه‌هایی منعقد شده است.

وی در خصوص جذب آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی گفت: بر اساس تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس آموزش یاران نهضت سوادآموزی و کسانی که پیش از سال ۱۳۹۲ با شرایط مندرج در دستورالعمل با نهضت سوادآموزی همکاری داشته‌اند، در آزمون تیر ماه ۱۳۹۹ شرکت نموده که در مجموع حدود ۴۰۰۰ شرکت‌کننده در این آزمون حضور یافتند. از این تعداد ۱۵۶۷ پذیرفته و به استخدام آموزش و پرورش درآمدند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان اضافه کرد: در حال‌ حاضر در طرح استخدام جامعه ایثارگران بیش از ۴۴۰ پرونده تایید شده و پرونده آنان برای طی مراحل دوره مهارت آموزی و استخدام به دانشگاه فرهنگیان ارسال شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نهضت سوادآموزي آموزش و پرورش بي سوادي آخرین امار بیسوادی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آموزش و پرورش خراسان رضوی شورای پشتیبانی سوادآموزی آموزش و پرورش استان نرخ باسوادی اداره کل بی سواد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۴۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنان نباید از تحصیل محروم شوند

شورای فقه اسلامی اتحادیه جهان اسلام روز جمعه، ۷ ثور با نشر بیانیه‌ای بر اهمیت آموزش زنان در دین اسلام‌ تاکید کرده است.

در این بیانیه آمده است: «این شورا توصیه می‌کند که کشورها و مسلمانان در سراسر جهان به زنان اجازه دهند تا دانش مفید در زمینه‌های مختلف را فرا گیرند و آنان را از این امر محروم نکنند.»

شورای فقه اسلامی نقش زنان در خدمت به جوامع را قابل‌توجه خوانده و افزوده است که زنان و مردان جز در موارد استثنا براساس فطرت‌شان برابرند.

بیست‌وسومین اجلاس شورای فقه اسلامی وابسته به اتحادیه مسلمانان جهان امروز در شهر مکه برگزار شد و در آن بر توانمندسازی زنان برای کسب دانش مفید در زمینه‌های مختلف تاکید صورت گرفت.

این در حالی است که طالبان از حدود سه سال به این‌سو دختران و‌ زنان را از آموزش، تحصیل و کار در افغانستان منع کرده‌اند.

این گروه تا کنون برخلاف خواست بیش‌تر کشورهای اسلامی، مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران بازگشایی نکرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند