Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ایثار وشهادت ایرنا، ‌ حاج  «حسن ایرلو» سفیر جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز (سه‌شنبه) ۳۰ آذر ماه آسمانی شد و به برادران و همرزمان شهیدش پیوست.

حاج‌حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایـ‌ـران در یمن، رفیق و همرزم سردار سلیمانی، به دلیل جراحات شیمیایی و محاصره دارویی یمن و ابتلا به ویروس کرونا و محدودیت بازگشت به ایران توسط ائتلاف سعودی، دیرهنگام و در شرایط نامناسب جسمی و در اوج درگیری با ویروس کرونا به کشور منتقل شد و سرانجام سحرگاه امروز به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که به سردار شهلایی نیز معروف بود از فرماندهان مقاومت بوده و نقش محوری ایشان در کنار شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی در خروج اول آمریکا از عراق و همچنین اخراج سازمان منافقین از این کشور یکی از مجاهدتهای فراموش ناشدنی ایشان بوده است.

خانواده ایرلو در انقلاب اسلامی سرافراز است. پیش از این دو فرزند این‌خانواده در دفاع مقدس به شهادت رسیده و امروز خانواده ایرلو سومین شهید خود که سفیر ایران در یمن بود را تقدیم انقلاب کرد.

با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی، حسین ایرلو به‌عنوان سرباز پس از طی دوران آموزش نظامی به جبهه جنگ اعزام می‌شود و این حضور، قریب به ۴ سال به طول می‌انجامد. او توفیق یافت تا در طول ۴ سال در سمت‌های مختلف ضمن یاری رزمندگان اسلام، دشمن متجاوز را به خاک سیاه بنشاند. آخرین سمت او فرماندهی تیپ بود و سرانجام در بیست و پنجم اسفند ماه سال ۱۳۶۳ در شرق دجله به شهادت رسید.

دیگر شهید این خانواده اصغر ایرلو است. اصغر کوچک‌ترین پسر خانواده ایرلو بود. او در بیست و یکمین روز مرداد ۱۳۴۵ در تهران دیده به جهان گشود. وقتی به جبهه رفت، به زحمت سنش به ۱۵ سال می‌رسید. مدتی در کردستان بود و بعد مدتی هم در لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و مدتی هم در لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع).با وجود سن کم، پا به پای برادرانش در عملیات‌های بزرگ شرکت کرد. در عملیات والفجر هشت در جزیره ام‌الرصاص به شدت زخمی شد، طوری که پایش را روی زمین می‌کشید، اما باز به جبهه برگشت. سرانجام اصغر ایرلو در تاریخ ۱۲/‌۰۲/‌۶۵‬ در حالی که جانشین گردان حضرت علی اصغر (ع) بود، در منطقه فکه به شهادت رسید.

هر دو برادر جزو شهدای گمنام هستند و پیکرشان مفقود است.

سال ۱۳۹۲ که مادر این شهدا درگذشت،  در مراسم چهلمین روز درگذشت مادر شهیدان حسین و اصغر ایرلو؛ حاج قاسم به صورت سرزده آمد و به احترام مادر شهیدان، ایستاده سخنرانی کرد و اما امروز، حاج قاسم به استقبال شهید سوم آن مادر رفت.

حسن ایرلو متولد شهرری و از دیپلمات‌های با سابقه وزارت خارجه و کارشناس ارشد حوزه عربی و شبه جزیره بود. وی مسئول میز یمن در وزارت امور خارجه ایران پس از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ در یمن، هماهنگ کننده کمک‌های انساندوستانه ایران به یمن پس از آغاز جنگ (اعزام هواپیماهای کمک رسانی و کشتی نجات و پس از آن کمک رسانی با هماهنگی سازمان ملل و ...) از دیگر فعالیت‌های ایرلو است. او همچنین معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور یمن در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ بوده است.

 ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن ششم آبان ماه ۱۳۹۹ رونوشت استوارنامه خود را تقدیم «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی کرد. وی پس از آن استوارنامه خود را به «مهدی مشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن تقدیم کرد.

شهید ایرلو صدای رسای حقانیت و مظلومیت مردم یمن بود

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در پی شهادت سفیر ایران در صنعا در پیام تسلیتی گفت: شهید ایرلو صدای رسای حقانیت و مظلومیت مردم یمن بود.

وی افزود: خبر عروج ملکوتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا، شهید حاج حسن ایرلو موجب تاثر و اندوه فراوان اینجانب و تمامی دوستان و همکاران وی شد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ایرلو به عنوان جانباز شیمیایی سرافراز دفاع مقدس، عمر با برکت خود را در مسیر حفظ و اعتلای نظام اسلامی گذراند و در این راه پرافتخار برای منافع کشور و نظامی اسلامی مجاهدت نمود و به لقاء الله پیوست.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: حاج حسن ایرلو تمامی تلاش خود در عرصه‌های مختلف را صرف خدمت صادقانه در دفاع از اهداف جمهوری اسلامی ایران کرد و در ماموریت اخیر خود، مدافع و صدای رسای حقانیت و مظلومیت مردم یمن بود.

وی در این پیام عروج آن مجاهد فی‌سبیل الله و عنصر ارزشمند و پر تلاش عرصه دیپلماسی را به خانواده معزز وی، به خصوص همسر مکرمه و همه بستگان و همه همکاران در وزارت امور خارجه و نمایندگی صنعا، تبریک و تسلیت گفت و برای روح آن عزیز سفر کرده علو درجات و همجواری با صلحا و شهداء و برادران شهیدش مسئلت کرد.

انصارالله شهادت سفیر ایران در یمن را تسلیت گفت 

سخنگوی جنبش انصارالله یمن شهادت سفیر ایران در یمن را به مقامات و ملت ایران تسلیت گفت.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله که ریاست تیم صنعاء در مذاکرات یمن را بر عهده دارد، در توئیتی خطاب به دولت و ملت ایران، شهادت حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن را تسلیت گفت.

عبدالسلام ضمن بازتاب دادن خبر شهادت سفیر ایران که از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام شد، ‌ برای این شهید رحمت واسعه الهی مسالت کرد و همچنین مراتب تسلیت خود را به خانواده شهید ایرلو ابراز داشت.

ستاره‌ای در دیپلماسی جهان اسلام خواهد درخشید

نام شهید ایرلو تا ابد چون ستاره‌ای در دیپلماسی جهان اسلام خواهد درخشید

دبیرکل اتحادیه جوانان جهان اسلام در پیامی شهادت حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد دولت نجات ملی یمن تسلیت گفت.

مهرزاد لیموچی دبیرکل اتحادیه جوانان جهان اسلام در پیامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد دولت نجات ملی یمن وی را یکی از شجاع ترین سفیران کشورمان توصیف کرد که در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی رشد یافته بود.

تمام عمر با برکت خویش را وقف خدمت به انقلاب اسلامی کرد

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: سردار شهید حاج «حسن ایرلو مهاجری» تمام عمر با برکت خویش را وقف خدمت به انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت کرد.

 در پی شهادت سردار و سفیر ایران در یمن شهید حاج حسن ایرلو، سردار حاج اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه در پیامی شهادت این مهاجر فی سبیل الله را به خانواده او تسلیت گفت.

بسم اللّه الرحّمن الرحّیم.   «مِن المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا»

خانواده محترم و معزز سردار شهید حاج حسن ایرلو. سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن. سلامٌ علیکم بِما صَبرتُم فَنِعم عُقبی الدّار

شهادت سردار سرافراز و جانباز دفاع مقدّس و سفیر انقلابی حاج حسن ایرلو (رضوان‌الله‌علیه)، همه ما را متأثر و اندوهگین نمود. آن مجاهد سرافراز و مهاجر فی سبیل‌اللّه، تمام عمر با برکت خویش را وقف خدمت به انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت کرد.

خدمات پر افتخار ایشان در طول سال‌های گذشته برگ زرّینی در تاریخ انقلاب اسلامی بوده و به خصوص در سال‌های اخیر که به عنوان سفیر و خدمتگذار در خدمت مردم مظلوم و مجاهد یمن بود و تلاش‌های زیادی در کاهش درد و آلام مردم ستمدیده و زجر کشیده آن دیار و جبهه مقاومت داشت که صحنه‌های به یادماندنی در ارتباط با مردم مظلوم یمن و ارائه خدمات به آن‌ها از خویش باقی گذاشته است.

شهادت آرزوی دیرینه این شهید بزرگ بود و سرانجام در این مسیر الهی به دوستان و برادران شهیدش پیوست.

شهادت این اسوه تقوی و مجاهد را به مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، خدمت خانواده محترم و اُمّت شهید پرور ایران اسلامی، اُمّت اسلام و همه آزادی خواهان جهان، وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور تبریک و تسلیت عرض می‌نماییم.  از خداوند متعال رحمت و رضوان الهی برای شهید و صبر و اجر جزیل برای خانواده محترم طلب می‌کنیم.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از شهادت سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد دولت نجات ملی یمن  در اثر ابتلا به کرونا خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: شهید ایرلو که از جانبازان شمیایی جنگ تحمیلی نیز بود در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد و به دلیل همکاری دیر هنگام برخی کشور ها، متاسفانه در شرایط نا مناسبی به کشور بازگشت و به رغم به کار گیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، سحرگاه امروز به فیض شهادت نایل آمد.

روحش شاد و یادش گرامی باد

از رضا رضایی مجد

برچسب‌ها حسین امیر عبد اللهیان جنبش انصارالله قاسم سلیمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنبش انصارالله قاسم سلیمانی جنبش انصارالله قاسم سلیمانی سفیر جمهوری اسلامی ایران حسن ایرلو سفیر جمهوری سفیر ایران در یمن شهادت سفیر ایران وزارت امور خارجه انقلاب اسلامی حاج حسن ایرلو دولت نجات ملی شهادت رسید قاسم سلیمانی عمر با برکت شهید ایرلو جهان اسلام دفاع مقدس تسلیت گفت حاج قاسم شهید حاج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۴۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار شد

سومین مراسم سالگرد شهادت سرلشکر شهید سید محمد حجازی امروز در مسجد پیامبر اعظم(ص) شهرک شهید محلاتی  برگزار شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سومین مراسم سالگرد شهادت سرلشکر شهید سید محمد حجازی امروز در مسجد پیامبر اعظم(ص) شهرک شهید محلاتی  برگزار شد.

در این مراسم سردار سرتیپ پاسدار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ «محمد شیرازی» رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا، سردار سرتیپ پاسدار «محمدرضا فلاح‌زاده» جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «محسن رضایی» دبیر شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، سردار سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده قرارگاه فرهنگی، اجتماعی بقیةالله (عج)، «مهدی فضائلی» عضو دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی،  سردار دریادار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ بسیجی «محمدرضا نقدی» معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ «اسماعیل احمدی‌مقدم» رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی، حجت‌الاسلام والمسلمین «عبدالله حاجی‌صادقی» نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حیدر مصلحی» رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، سردار سرلشکر «مصطفی ایزدی» فرمانده قرارگاه سایبری و تهدیدات نوین قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص)، حجت‌الاسلام والمسلمین «علی محمدی‌سیرت» مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار «حسین اشتری» مشاور عالی رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار «قاسم قریشی» جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار سرتیپ دوم «یدالله جوانی» معاون سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری و خانواده شهید حجازی حضور داشتند.

تبلور شهادت‌گونه در زندگی سردار شهید حجازی

گفتنی است سردار سید محمد حسین‌زاده حجازی از جمله فرماندهان سپاه بود که از همان ابتدای تأسیس سپاه، به عضویت آن درآمد.

او در دوران دفاع مقدس مسئولیت‌هایی نظیر ریاست ستاد سپاه منطقه دوم کشوری، جانشینی سپاه منطقه چهار کشور و جانشینی قرارگاه عملیاتی سلمان در جبهه میانی را داشت و پس از آن تا پایان دفاع مقدس به‌عنوان جانشین قرارگاه عملیاتی قدس سپاه مشغول به خدمت شد.

سردار حجازی فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه تهران، دانش‌آموخته دکترای دانشکده عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) بود.

پس از پایان دفاع مقدس سردار حجازی معاون هماهنگ‌کننده نیروی مقاومت بسیج شد تا اینکه در سال 76 به فرماندهی این نیرو برگزیده شد و تا سال 86 نیز در این سمت باقی ماند. دوران 10ساله فرماندهی سردار حجازی در نیروی مقاومت بسیج یکی از بهترین دوران‌های این نیرو محسوب می‌شود.

پس از آن با حکم فرماندهی معظم کل قوا، رئیس ستاد مشترک و معاون هماهنگ‌کننده فرمانده‌کل سپاه شد و تا سال 87 در این سمت باقی ماند تا اینکه در سال 87 به سمت جانشین فرمانده‌کل سپاه برگزیده شد و همزمان جانشین فرمانده سپاه در قرارگاه ثارالله تهران نیز بود.

سردار حجازی در سال 88 به ستادکل نیروهای مسلح رفت و جایگزین سردار نقدی در معاونت آماد و تحقیقات صنعتی ستادکل نیروهای مسلح شد.

پس از آن سردار حجازی به فرماندهی سپاه لبنان منصوب شد و تا 1398 در این جایگاه خدمات ویژه‌ای در راستای تقویت جبهه مقاومت انجام داد. این شهید بزرگوار در جریان جنگ سوریه نیز کنار شهید سپهبد سلیمانی خدماتی تأثیرگذار را در راستای مبارزه با تروریسم تکفیری انجام داد.

نقش‌آفرینی در تقویت حزب‌الله لبنان و جبهه مقاومت از درخشان‌ترین نقاط کارنامه این شهید بزرگوار است که موجب شد طی سال‌های اخیر صهیونیستها برنامه ترور وی را در دستور کار خود داشته باشند.

پس از شهادت سردار سلیمانی و با پیشنهاد سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار حجازی در 30 دی ماه سال 98 با حکم سرلشکر سلامی فرمانده‌کل سپاه به‌عنوان جانشین نیروی قدس سپاه منصوب شد.

سرانجام این مجاهد خستگی ناپذیر در فروردین سال 1400 پس از یک دوره بیماری بر اثر جراحات ناشی از دفاع مقدس به شهادت رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • روایت شاهدان عینی از لحظات درگیری و شهادت حمیدرضا الداغی + فیلم
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار شد
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • تغییر معادله قدرت با عملیات موفقیت آمیز «وعده صادق»
  • پاسداران سرباز ولایت و انقلاب اسلامی هستند
  • دشمن با اقتدار تنبیه شد