Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت نزدیک به یک بامداد است، به منطقه ۱۴ نزدیک می‌شویم؛ بوی لبو، آش و بلال در فضا پیچیده شده؛ گویا ضیافتی برپا است...

به گزارش خبرنگار ایمنا، صندلی‌ها به فاصله چیده شده است، یک سو میزی از میوه‌های رنگی تا تنقلات شب یلدایی چیده شده، یک سو بساط لبو و آش داغ برپاست؛ پاکبانان شهر یکی یکی می‌آیند و دور هم گپ می‌زنند؛ عده‌ای می‌خندند؛ عده‌ای مشغول خوردن آش و لبو هستند؛ برخی نیز روی صندلی‌ها نشستند و منتظر شروع برنامه… پاکبانان شهر هر شب همین حوالی جارو به دست در شهر می‌چرخند تا صبح شهری تمیز را به شهروندان هدیه دهند؛ شب زنده دارانی که برای در امان ماندن ما از آلودگی‌های زیست‌محیطی نمی‌خوابند تا زباله‌ای که خواسته و ناخواسته در سطح شهر می‌ریزیم را جمع کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرداری برای پاسداشت و قدردانی از زحمات پاکبانان شهر ضیافتی برپا کرده تا لحظاتی شیرین برای شب زنده‌داران یلدا در بلندترین شب سال رقم بزند.

یکی یکی همه روی صندلی‌هایشان مستقر می‌شوند؛ امسال اما بخاطر مقارن شدن شب یلدا با دهه فاطمیه و سیاه پوش بودن دل‌ها، برنامه "شب زنده داران یلدا" با میزبانی از خادمین حرم حضرت زینب در ورزشگاه بهمن شروع می‌شود.

هم‌نشینی شهردار اصفهان در کنار پاکبانان و صحبت‌های خودمانی فارغ از سیستم اداری نشان می‌داد هیچ فاصله‌ای میان آنها حس نمی‌شود.

یکی از پاکبانان می‌گوید: «خوشحالم که امشب در شب یلدا اینجا هستم و میتونم با شهردار شهرم راحت حرف بزنم؛ کاش زن و بچه‌ام هم بودن و در این جشن شرکت می‌کردند؛ آنها دوست داشتن من پیششان باشم اما خوب نمی‌شود…»

دیگری که مشغول خوردن انار است به دوست خود می‌گوید: «کاش چند وقت یکبار دور هم جمع می‌شدیم و فقط می‌خندیدیم! دلم برای شادی کردن تنگ شده…»

یکی دیگر از پاکبانان اصفهانی می‌گوید: «فکر می‌کردم که باید در بلندترین شب سال در سرمای استخوان‌سوز مثل شب‌های دیگرم می‌گذرد، اما الان خوشحالم که در بین همکارانم خوش می‌گذرانیم…»

دیگری از فرط خستگی روی صندلی خوابش برده و چرت می‌زند؛ همه مشغول کاری هستند که مجری با صدای بلند همه را دعوت به بازی می‌کند.

چند نفر برای مسابقه طناب‌کشی دعوت می‌شوند و شور و هیجان فضای ورزشگاه را پر می‌کند.

دیگری که در مسابقه ماست‌خوری شرکت کرده و پشت لبش سبیلی سفید رنگ نقش بسته و دوستانش با عکس گرفتن لبخند زدن را به او هدیه داده‌اند.

بعد از تمام شدن بازی‌ها شهردار اصفهان در میان پاکبانان حاضر شد و از زحماتشان تشکر و قدردانی کرد؛ علی قاسم‌زاده معتقد است: پرداختن به آئین‌های سنتی و مذهبی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که جامعه را پویا می‌کند؛ بدین سبب یلدا نیز به عنوان یکی از سنت‌هایی که مردم به آن بها می‌دهند دارای اهمیت است. جامعه ما در این شب به بهترین شکل ممکن با احترام گذاشتن به بزرگترها، برگزاری دورهمی و قرائت قرآن این آئین را زنده نگه می‌دارد. اما پاکبانی مانند مشاغلی چون پرستاری و نیروی انتظامی شب‌ها فعال هستند، به خاطر همین امشب گرد هم جمع شدیم تا بلندترین شب سال را کنار هم جشن بگیریم.

در آخر به رسم شب یلدا نقالی در جمع پاکبانان حاضر شد و روایتی از شاهنامه را نقل کرد.

ساعت از دو نیمه شب گذشته و موقع خداحافظی رسیده، نارنجی‌پوشان منطقه ۱۴ با صحبت‌های خادمان حضرت زینب، روحشان و با مسابقه‌های استیجی جسمشان شاد شد، اما اینجا آخر قصه نیست چون با پایان جشن، تازه آغاز کار آن‌ها است…

کد خبر 543547

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شب یلدا پاکبانان شهرداری ایام فاطمیه پاكبان یلدا شهرداری منطقه 14 اصفهان شهرداری مدیریت شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۶۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی استقلال آبی پوشان ملاثانی در فوتبال دسته اول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، درهفته بیست ونهم مسابقات فوتبال دسته اول باشگاه‌های کشور، تیم استقلال آبی پوشان ملاثانی، عصر پنج شنبه (١٣ اردیبهشت) در ورزشگاه وحدت آستارا به مصاف تیم شهرداری ابن شهر رفت با یک گل بر میزبان خود تیم شهرداری آستارا غلبه کرد.

شاگردان سیاوش اکبرپور با کسب این پیروزی با ۳۶ امتیاز درمکان دوازدهم جدول رده بندی قرار گرفتند.

تیم‌های نفت مسجدسلیمان و پارس جنوبی جم، امشب درورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان در برابر هم صف آرایی کردند که این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید.

با ثبت این نتیجه نفت مسجدسلیمان با ۵۵ امتیاز درمکان چهارم جدول رده بندی باقی ماند.

نوزدهم اردیبهشت ماه تیم‌های نفت مسجد سلیمان و استقلال آبی پوشان ملاثانی در هفته سی ام مسابقات فوتبال دسته اول باشگاه‌های کشور به ترتیب به مصاف داماش گیلانیان و شاهین بندرعامری می‌روند.

۱۸ تیم درمسابقات فوتبال دسته اول باشگاه‌های کشور به  رقابت می‌پردازند.

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر مطهر ٢ شهید گمنام در کرمان و رفسنجان/وداع با فرزندان روح الله در ديار حاج قاسم
  • یوروویژن ۲۰۲۴ زیر سایه تهدیدات تروریستی؛ همه آنچه باید درباره بزرگترین رویداد موسیقی زنده جهان دانست
  • یامگا با چشم‌بند در تمرین گروهی استقلال
  • پیروزی استقلال آبی پوشان ملاثانی در فوتبال دسته اول
  • باران بهاری میهمان دیار هگمتانه
  • هر چه میز خدمت مسئولان خلوت‌تر باشد نمره آن‌ها بالاتر است
  • گلر استقلال محبوب ماند
  • سوغات امید از دیار نصف جهان/ تدبیرمدیران نساجی در اعزام هوادار جواب داد
  • حقوق پاکبانان و کارگران شهرداری قبل از پایان هر ماه واریز می‌شود
  • پائز ستاره‌های تیم ملی را سورپرایز کرد