Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، استان گلستان با داشتن طبیعت زیبا، سرسبز و چشم اندازهای منحصربه‌فرد و دارا بودن بیش از ۳۵۰ جاذبه طبیعی متنوع و ارزشمند، یکی از قطب‌های مهم اکوتوریسم در شمال کشور ایران به شمار می‌رود.

همچنین این استان به سبب برخی ویژگی های طبیعی و پیشینه تاریخی از جمله مستعدترین مناطق کشور در حوزه گردشگری محسوب می شود، ظرفیت حضور اقوام متعدد با خرده فرهنگ های فراوان، آثار و ابنیه چندین هزار ساله، جنگل های چند میلیون ساله هیرکانی، سواحل دریای خزر، مرال های دشت جهان‌نما و جزیره آشوراده در دل دریای خزر، بخش اندکی از گنجینه های معنوی سرزمین هیرکان است که هر کدام از آن ها می‌تواند به مقصد گردشگری تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستیابی به توسعه پایدار در گلستان با استفاده از ظرفیت های گردشگری از جمله راهبردهای مدیران استان طی سال های اخیر بوده است و برای عملیاتی شدن این راهبرد موضوعات متعددی مانند احداث موزه روستایی، ایجاد شهر بازی مدرن، ساخت تله کابین، احیای دیوار تاریخی گرگان در دستور کار قرار گرفته است که هر یک از این موارد فراخور شرایط خود در مراحل مختلفی از پیشرفت قرار دارد.

یکی از جدیدترین تلاش هایی که برای تحقق توسعه در گلستان مورد توجه سرمایه گذار بخش خصوصی قرار گرفته مقوله احداث کلبه های شناور گردشگری در پهنه آبی پیرامون جزیره آشوراده است.

ساخت اقامتگاه های شناور کوچک با مصالح سبک همسو با طبیعت و با حداقل آلودگی که می تواند جذابیت بسیاری برای گردشگران داشته باشد، تماشای غروب دل انگیز خورشید و انواع پرندگان مهاجر در خزر، استفاده از سکوهای آفتابگیری، پرداختن به ورزش های آبی مانند شنا و حتی ماهیگیری با قلاب در محیطی بکر در کیلومترها دورتر از ساحل یک انگیزه قوی نزد گردشگران ایجاد می کند تا با حضور در این مناطق چند شبانه روزی را به دور از دغدغه های زندگی ماشینی در جزیره آشوراده سپری کنند.

پهنه آبی آرام و کم موج با عمق آب ایمن و کمتر از چهار الی پنج متر از جمله ویژگی های منطقه آبی پیرامون جزیره آشوراده است که اجرای طرح  کلبه های شناور را به امری پرمزیت تبدیل کرده است.

لزوم نوآوری در اشتغال و کسب و کار

یکی از تور لیدرهای گردشگری بندر ترکمن در غرب استان گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: باید بپذیریم که برای حفظ طبیعت و محیط زیست چاره ای جز نوآوری در اشتغال و کسب و کار  نداریم که یکی از مهمترین این روش ها راه اندازی کلبه های شناور دریایی در خلیج گرگان و جزیره آشوراده است.

سیدرضا هاشم نژاد گفت : وضعیت آبزیان و زیستمندان خزر و خلیج گرگان  روز به روز در حال کاهش است با این وجود روند غارت و صید بی رویه انواع ماهی در این مناطق ادامه دارد.

وی اظهارداشت : اگر می خواهیم که طبیعت ، حیات وحش و زیستمندان منطقه را حفظ کنیم باید مشاغل جدیدی در مناطق ایجاد شود که خسارتی به طبیعت نزند.

 وی خاطرنشان کرد : وجود هزاران قطعه انواع پرنده ها مهاجر،  چشم اندازهای بدیع و بی نظیر، آب و هوای مناسب و امکان شنا و ماهیگیری در پیرامون جزیره آشوراده این منطقه را به بهشت گردشگران تبدیل کرده و هر گردشگری علاقه مند است که در این منطقه چند روزی را سپری کند.

کلبه های شناور راهکاری برای جذب گردشگران 

به گفته وی یکی از راهکارهایی که می تواند جذابیت منطقه را برای گردشگران بیشتر کند، احداث کلبه های شناور در منطقه است.

هاشم نژاد تصریح کرد:‌ این موضوع درآمد بومیان منطقه را از گردشگری افزایش می دهد و از سوی دیگر دست اندازی و غارت به طبیعت را به حداقل می رساند.

وی اضافه کرد :  مناطق ترکمن نشین ساحل خزر  آداب و رسومی دارند که با بقیه کشور متفاوت است و جزو میراث ناملموس محسوب می‌شود و از این بابت برای جذب گردشگر باید استفاده کرد. به طور مثال تجربه ماهیگیری با افراد بومی، ناوبری، تجربه زندگی در کلبه های شناور می تواند سبب جذب گردشگر ‌شود.

هاشم نژاد گفت : مناطق پیرامونی جزیره آشوراده علاوه بر اینکه می توانند میزبان کلبه های شناور باشند ظرفیت راه اندازی تجهیزات و وسایل مانند جت‌اسکی، اسکی روی آب، چتر پرنده، قایق‌های پدالی، کیبل اسکی را نیز دارا هستند که با اندک سرمایه گذاری می توان از این ظرفیت بالفعل را به ظرفیتی بالقوه تبدیل کرد.

استاد گردشگری دانشگاه های گلستان اجرای کلبه های شناور گردشگری در جهان را امری مرسوم و در زمره فعالیت های گردشگری با جذابیت بالا  برشمرد و گفت : در اجرای چنین پروژه هایی مشخصات فنی  و اجرایی این پروژه ها در شکست یا توفیق سرمایه گذاری های نقش بسزایی دارد.

مهدی سقایی ادامه داد : فرمت اجرای کلبه های شناور بر اساس کیفیت  و عمق آب  دامنه تغییراتی زیادی دارد و مهمترین اصل در اجرای آن همسویی و سازگاری با محیط زیست و طبیعت است.

ضرورت چشم انداز بلند مدت طرح

 وی ادامه داد : در حالت کلی مناطق آبی گلستان ظرفیت اجرای چنین پروژه هایی را دارد اما باید هر گونه اقدام در این بخش بر اساس و مطالعات جامع انجام شود.

سقایی بیان کرد : برای حصول موفقیت در چنین پروژه ای باید  بازار هدف، میزان گردشگر ، حجم سرمایه گذاری و چشم انداز بلند مدت طرح بر اساس شرایط اقتصادی ، اجتماعی و  طبیعی منطقه دقیق ارائه شود.

فرماندار بندر ترکمن هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد :‌ مناطقی ساحلی خلیج گرگان و خلیج گرگان به سبب برخورداری از جاذبه‌های فراوان تفریحی، توریستی، تاریخی، آب و هوای مناسب و نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی، دسترسی به امکانات حمل و نقل دریایی یکی از مناطق مورد استقبال گردشگران است.

اهمیت خلیج گرگان و آشوراده به لحاظ سیاحتی و اقتصادی

 سیدصادق شیرنگی گفت : خلیج گرگان و جزیره آشوراده  از نقاط استثنایی و فوق‌العاده جالب در جهان است و از نظر زیست‌محیطی، سیاحتی و اقتصادی اهمیتی ویژه دارد که متاسفانه تاکنون توجهی به آن نشده است.

وی افزود : جزیره آشوراده به عنوان زیباترین و تنهاترین جزیره خزر  از طبیعت زیبا و منحصر به فردی برخوردار است و  امکانات سرمایه گذاری برای راه اندازی  ورزش‌های مختلف دریایی در پهنه آبی پیرامون این جزیره وجود دارد.

شیرنگی یادآور شد: با توسعه گردشگری دریایی  گردشگران با فرهنگ، آداب و رسوم ساحل ‌نشینان آشنا می‌شوند و با استفاده از تسهیلات، خدمات ساحلی، خرید اقلام و صنایع‌دستی منافع اقتصادی خوبی را نصیب اهالی شهرهای پیرامون خلیج گرگان و دریای خزر می‌کنند و این امر موجب تقویت، ترقی و آبادانی بندرترکمن ، گمیشان و بندرگز می‌شود.

فصل جدیدی از گردشگری آبی 

احمد تجری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در بازدید از طرح اقامتی، پذیرایی و تفریحی خانه‌های شناور دریایی در جزیره آشوراده شهرستان بندر ترکمن، گفت: سرمایه‌گذار بخش خصوصی با حجم سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد ریال در حال اجرای این طرح است، طرحی که می‌تواند فصل جدیدی از گردشگری آبی را در استان را رقم بزند.

او افزود: طرح اقامتی، پذیرایی و تفریحی خانه‌های شناور دریایی در ۲ سوئیت ۲۰۰ متری، سالن پذیرایی با ظرفیت ۱۵ نفر با زیربنای ۴۰۰ مترمربع و اشتغال‌زایی ۱۰ نفر در دست اجرا است.

تجری گفت: با توجه اینکه طرح های بسیار بزرگ و خوبی در حوزه گردشگری دریایی و آبی در سواحل استان در حال اجراست، این ظرفیت‌ها می‌تواند ظرفیتی بسیار خاص و جاذب گردشگر داخلی و خارجی باشد

به گزارش ایرنا  گلستان با دارا بودن ۱۳۰ کیلومتر نوار ساحلی علاوه بر ظرفیت های بالقوه در گردشگری  طبیعی تاریخی ،جذابیت های فراوانی در بخش دریا و ساحل دارد که می تواند به عنوان پیشرانی برای توسعه مناطق ساحلی استان شمالی باشد.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن جزیره آشوراده در سه کیلومتری پهنه آبی خلیج گرگان در حوزه استحفاظی فرمانداری بندرترکمن قرار دارد.

آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

گلستان یکی از استان های شمالی و گردشگری ایران بوده که در کنار دریای خزر، کشور ترکمنستان، استان های خراسان شمالی، سمنان و دامنه های شرقی البرز و مازندران واقع شده و در ایام سال میزبان مسافرانی است که برای اقامت یا ادامه سفر این استان و مسیرهای آن را انتخاب می کنند.

این استان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع ، جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر دارد که در ۳۰ شهر و حدود یکهزار روستا زندگی می کنند و شهرنشین ها بیشتر از روستانشینان آن هستند.
گلستان واقع بین دو قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد به نگارستان ایران نیز شهر بوده و اقوام متعددی را در خود جای داده است که شامل فارس، ترکمن، سیستانی، ترک (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی‌ ها، بلوج و قزاق ‌ها هستند.

برچسب‌ها استان گلستان دریای خزر خلیج گرگان آشوراده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان دریای خزر خلیج گرگان استان گلستان دریای خزر خلیج گرگان آشوراده کلبه های شناور جزیره آشوراده استان گلستان سرمایه گذاری خلیج گرگان دریای خزر پهنه آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۶۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ شناور حامل کالای قاچاق در آب‌های استان بوشهر توقیف شد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ عبدالله خسروی ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با رصد و اشرافیت اطلاعاتی و اقدامات هدفمند عملیاتی، مرزبانان استان موفق شدند سه فروند شناور حامل کالای قاچاق را توقیف کنند.

وی افزود: این کالاها شامل، کولرگازی، لوازم خانگی، وسایل و غذای حیوانات، جاروبرقی، گردو. و صدها قلم دیگر بود که مرزبانان موفق شدند ضمن توقیف سه فروند شناور، پنج نفر را به مراجع قضائی معرفی کنند.

فرمانده مرزبانی استان بوشهر بیان داشت: بر اساس نظر کارشناسان، ارزش کالاهای کشف شده، ۱۱۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال برآورد شده است.

وی ضمن تقدیر از همکاری مردم شریف استان گفت: افتخار مرزبانان خدمت به مرزنشینان و استیفای حقوق آنهاست و در راستای مبارزه با قاچاق و حمایت از تولیدات داخلی کشور عزیز ایران اسلامی، با قاطعیت و هماهنگی مقام قضائی با قاچاقچیان برخورد خواهد شد.

کد خبر 6088468

دیگر خبرها

  • فضای تفریحی گردشگری سرخه‌حصار توسعه می‌یابد
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • ۳ شناور حامل کالای قاچاق در آب‌های استان بوشهر توقیف شد
  • توقیف ۳ شناور با ۱۱ میلیارد تومان قاچاق در بوشهر
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • امدادرسانی به خدمه مصدوم شناور تانزانیایی در آب‌های بوشهر
  • طرح‌های دوازدهگانه شهرداری بندرعباس رفاهی، خدماتی و تفریحی است
  • امدادرسانی به ۴۲ شناور و نجات ۱۷۲ دریانورد در آب‌های استان بوشهر
  • راهنمایان گردشگری فقط از طریق  دفاتر اقدام مجاز به برگزاری تور هستند
  • جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟