Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:25:41 GMT

دو گام مهم بودجه‌ای دولت برای کاهش تورم

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۵۶۵۰۳

دو گام مهم بودجه‌ای دولت برای کاهش تورم

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا موضوع کنترل و کاهش تورم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به طرز قابل توجهی مورد توجه قرار گرفته است. تا زمانی که تورم مهار نشود و ثبات و آرامش به اقتصاد کلان کشور باز نگردد تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی محقق نخواهد شد.

 دولت سیزدهم با اذعان به این امر تلاش کرده است که برای سال پیش رو بودجه را طوری تدوین کند که نه تنها دچار کسری نشود بلکه با مهار تورم زمینه‌های رشد اقتصادی را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویکرد دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مورد تورم را با «حمید بهزادی بخش»، کارشناس اقتصادی  به بحث گذاشتیم.

بهزادی بخش در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: «هم در بحث درآمدهای پایدار، هم در واقعی شدن فروش نفت که از نظر حجم فروش که به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسیده است، همینطور در مورد نرخ تسعیر ارز که در همه جداول یکی است، شاهد تغییرات جدی در لایحه هستیم. این اتفاقات برای دولت سیزدهم که در ابتدای کار قرار دارد نشانه خوبی است. دولت در سال اول خود قرار دارد و در عمل حدود ۳ ماه برای تهیه لایحه بودجه وقت داشته است. این را هم باید در نظر بگیریم که لایحه بودجه‌ای که باید تحویل می داده است را با بدنه سابق سازمان برنامه و بودجه تدوین کرده است.»

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: چه از نظر کنترل هزینه‌ها و چه از نظر رشد درآمدهای پایدار و واقعی‌سازی فروش نفت اتفاقی که در بودجه افتاده است اتفاق مبارکی است. اگر چه هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به یک بودجه کارآمد و هوشمند و بودجه‌ای که به صورت شفاف رشد اقتصادی و معیشت مردم را هدف قرار داده باشد وجود دارد، اما برای شروع می‌توان به دولت نمره قابل قبولی داد.

کاهش کسری تراز عملیاتی؛ گامی مهم در کنترل تورم

بهزادی بخش با اشاره به اینکه تراز عملیاتی بودجه سال آینده گفت: یکی از نکات مهم بودجه در مواجه با تورم و با هدف کاهش آن، این است که کسری تراز بودجه کاهش پیدا کرده است. درواقع، از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. حسن این کار این است که دولت برای تأمین هزینه‌های جاری‌اش نیازی ندارد به منابعی روی بیاورد که منابع منجر به افزایش پایه پولی می شود. در گام اول این کسری تراز حدود ۱۵۰ هزار میلیارد کاهش پیدا کرده و توقعی هم وجود ندارد که از همین ابتدا کسری تراز عملیاتی صفر بشود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ گامی مهم در کاهش تورم

این کارشناس اقتصادی با توضیح اینکه رویکرد دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی دیگر از کارهای مثبت آن است عنوان داشت: چون قیمت محصولاتی که از کشورهای مختلف جهان وارد می‌کردیم در حال افزایش است، برای سال بعد، بر اساس تخمین‌های مختلف از ۱۸ تا ۲۲ میلیارد دلار به ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز داریم. ما با توجه به این رانت ۴۲۰۰ تومانی وارد کننده شدیم و نسبت واردات به تولید کشور پیوسته در حال کاهش است. این درحالی است که ضریب خودکفایی‌مان پایین می‌آید و نیازمان بیشتر و بیشتر می‌شود.

بهزادی بخش ادامه داد: از طرفی سهم دولت از فروش نفت ۱۲ میلیارد دلار است که اگر حدود ۳.۵۸ میلیارد دلار درآمد گاز را هم به آن اضافه کنیم در مجموع به طور تقریبی ۱۵ و نیم میلیارد دلار درآمدهای دولت خواهد بود. البته این تنها درآمد ارزی دولت است و نه درآمد کل کشور. برای مثال برخی شرکت های دولتی، شرکت‌های خصوصی و بعضی از مردم، صادرات و درآمد ارزی دارند.

وی افزود: با این حساب درآمد دولت حدود ۱۵ و نیم میلیارد دلار است و اگر سیاست ارز ۴۲۰۰ توانی ادامه پیدا کند، دولت برای تأمین آن با یک کسری قابل توجهی مواجه خواهد شد. البته فرض ما این است که هیچ هزینه ارزی دیگری هم نداشته باشد، که این هم غیر ممکن است؛ چون همیشه هزینه‌های دیگری نیز وجود خواهد داشت.

بهزادی بخش توضیح داد: در صورت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی چه اتفاقی خواهد افتاد؛ دولت مجبور می شود برای تأمین این ارز از ذخایر بانک مرکزی یا استقراض از صندوق توسعه ملی، یا جمع آوری از بازار ارز اقدام کند. برای اینکه دلار را از بازار جمع کند نیازمند یک پولی است که در بودجه دیده نشده، پس مجبور می‌شود از بانک مرکزی پول قرض بگیرد که این هم تورم زا است.

وی در ادامه افزود: اما مهم‌تر این نکته است که دولت مجبور می شود حداقل ۳ میلیارد دلار ارز از بازار جمع آوری کند و این می‌توان تقاضا برای ارز در بازار را بالا ببرد. در این صورت قیمت دلار که پیوسته در حال افزایش است سال دیگر دچار یک رشد جهشی می‌شود. باید به این موضوع توجه کرد که در این چند مدت، بخش قابل توجهی از جهش نرخ ارز به خاطر ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: بنابراین، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک حرکت ضد تورمی دولت است. یعنی این کار حتی از کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه هم مهم تر است. البته باید انتظارات تورمی را با تأمین کالا در بازار کنترل کند. دولت می‌تواند با اطلاع رسانی دقیق و شفاف  به مردم و افزایش مؤثر یارانه‌ها و نه به صورت مقطعی انتظارات تورمی را کاهش دهد و اجازه ندهد حاشیه‌ای در کشور ایجاد شود و با اجرای درست این سیاست تا حدودی، این تورم را کم کند.

برچسب‌ها لایحه بودجه نرخ ارز لایحه بودجه 1401 نرخ تورم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لایحه بودجه نرخ ارز لایحه بودجه 1401 لایحه بودجه نرخ ارز لایحه بودجه 1401 نرخ تورم کارشناس اقتصادی ارز ۴۲۰۰ تومانی میلیارد دلار تراز عملیاتی لایحه بودجه بهزادی بخش کسری تراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۶۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تورم جهانی بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶

پیش‌بینی می‌شود تورم جهانی پس از رسیدن به اوج ۸.۷ درصدی در سال ۲۰۲۲ به ۵.۹ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کند و تا سال ۲۰۲۶ به ۳.۷ درصد برسد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نرخ تورم جهانی به‌تدریج در حال کاهش، اما این کاهش کند بوده است. سوال این است که آیا تورم به اندازه کافی کاهش پیدا می‌کند تا سیاست‌های پولی را تسهیل کند یا خیر. فدرال رزرو تاکنون نرخ‌ها را به مدت ۹ ماه در میان تورم اصلی قوی‌تر از حد انتظار نگه داشته است که این اقدام قیمت‌های نوسان انرژی و مواد غذایی را حذف نمی‌کند.

با این حال با نگاهی بیشتر به آینده، پیش‌بینی‌های تورم صندوق بین‌المللی پول (IMF) نشان می‌دهد که با کاهش فشار قیمت‌ها، تورم کاهش پیدا می‌کند، اما مسیر کاهش تورم خالی از ریسک‌های ناشناخته نیست.

چشم‌انداز تورم صندوق بین‌المللی پول

طبق آخرین پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول برای نرخ تورم جهانی تا سال ۲۰۲۶، تورم جهانی پس از رسیدن به اوج ۸.۷ درصدی در سال ۲۰۲۲ به ۵.۹ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا خواهد کرد. این امر نشان‌دهنده روندهای تورم امیدوارکننده در میان رشد انعطاف‌پذیر جهانی است.

در حالی که تورم تا حد زیادی به دلیل کاهش قیمت انرژی و کالاها کاهش پیدا کرده است، تورم بالای مداوم خدمات چالش‌هایی را برای کاهش فشار قیمت‌ها ایجاد می‌کند. علاوه بر این، صندوق بین‌المللی پول خطر بالقوه تشدید درگیری در خاورمیانه را برجسته می‌کند که می‌تواند به شوک‌های قیمت انرژی و هزینه‌های حمل‌ونقل بالاتر منجر شود.

این تحولات می‌تواند بر سناریوهای تورم تأثیر منفی بگذارد و بانک‌های مرکزی را به اتخاذ سیاست‌های پولی سخت‌تر ترغیب کند. به‌طور کلی پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۶، تورم جهانی به ۳.۷ درصد کاهش داشته باشد که به‌طور قابل توجهی بالاتر از هدف دو درصدی تعیین‌شده توسط چندین اقتصاد بزرگ است. از سوی دیگر در این سال می‌توان شاهد واگرایی در مسیر تورم بین اقتصادهای پیشرفته و نوظهور بود.

در حالی که پیش‌بینی می‌شود کشورهای ثروتمند تا سال ۲۰۲۶ نرخ تورم را نزدیک‌تر به هدف دو درصدی ببینند، پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم در اقتصادهای نوظهور به ۴.۹ درصد برسد که به میانگین‌های قبل از همه‌گیری نزدیک‌تر خواهد شد.

کد خبر 750447

دیگر خبرها

  • نرخ رشد پایه پولی با ۱۶٫۹ درصد کاهش به ۲۸٫۱ درصد در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ رسید
  • نرخ رشد پایه پولی ۱۶.۹ درصد کاهش یافت
  • نرخ رشد پایه پولی به ۱۶.۹ درصد رسید
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • نرخ تورم در دولت رئیسی چند؛ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • پیش‌بینی تورم جهانی بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶