Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اردبیل مدرس دانشگاه و کارشناس دادگستری گفت: بایستی دیدگاه جامعه نسبت به بورس از نگاه سفته‌بازی و سوداگری به نگاه سرمایه‌گذاری تغییر یابد.

امیر حسن‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه باید به‌مرورزمان، معامله گران بازار سرمایه را به سرمایه‌گذاران تبدیل کرد، افزود: در برخی شرایط تعداد معامله گران از تعداد سرمایه‌گذاران واقعی در بورس بیشتر است که این مسئله تبدیل به یکی از مشکلات بازار سهام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: در بازار بورس باید فرهنگ سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد جایگزین فرهنگ سوداگری (دلالی) شود.

به گفته حسن‌پور، یکی از راهکارهای جذب سرمایه‌گذاران خرد به سرمایه‌گذاری در این بازار ایجاد قوانینی در خصوص حمایت از سرمایه‌گذاران است و باید شرایطی فراهم شود که امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه فراهم شود تا مردم عادی که تخصصی دراین‌خصوص ندارند، به‌صورت مستقیم وارد بازار نشده و سرمایه خود را در معرض تهدیدات قرار ندهند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگر چنین شرایطی فراهم شود بایستی تا یک سقف مشخص اصل سرمایه مردم در بورس ضمانت گردد تا هم سرمایه‌گذاران خرد به یک ضریب اطمینان مناسب برسند و هم تعدیل نوسانات در بازار سرمایه فراهم شود.

بنا به اظهار حسن‌پور، شفافیت اطلاعاتی و مبارزه با رانت اطلاعاتی می‌تواند نقش به سزایی در اعتمادسازی سرمایه‌گذاران داشته باشد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه عمده نقص بازار کنونی سرمایه، خلأ اطلاعاتی است، تصریح کرد: نیاز بازار سرمایه به شبکه جامع بورسی ضروری به نظر می‌رسد.

این کارشناس رسمی دادگستری ادامه داد: بایستی نقش پیش‌بینی در بازار سرمایه ایران به‌مانند اکثر بازارهای پیشرفته دنیا پررنگ‌تر شود و بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد که متخصص نیستند بتوانند درک درستی از بازدهی آتی شرکت داده باشند.

حسن‌پور اضافه کرد: باتوجه‌به این موضوع که بازار سرمایه و در کل اقتصاد ایران متأثر از شرایط سیاسی و اجتماعی می‌باشد و معامله گران بیشتر با استناد به این شرایط معاملات خود را انجام می‌دهند، ضروری به نظر می‌رسد که از اظهارنظرهای غیرکارشناسی در خصوص بازار سرمایه توسط مسئولین جلوگیری به عمل آید.

ضعف بازار بورس ایران

این مدرس دانشگاه ادامه داد: با افزایش متخصصان بازار که موجب گردش سریع اطلاعات و تعدیل سریع قیمت‌ها می‌شوند می‌توان به جذب سرمایه‌گذاران خرد در بازار سرمایه سرعت بخشید.

حسن‌پور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا بورس ایران و سرمایه‌گذاری در آن موجب افزایش تولید نمی‌شود، گفت: اگر نگاهی اجمالی به صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که اکثریت این شرکت‌ها به‌خاطر برخی محدودیت‌ها از قبیل اجتناب از مالیات و درنظرگرفتن منافع سهام‌داران اولیه سهام را به ارزش اسمی عرضه و به فروش می‌رسانند.

وی اضافه کرد: عملاً صرف سهام در این صورت‌های مالی نقشی ندارد در نتیجه مبالغ هنگفتی که می‌تواند در صنایع تزریق گردد و موجبات رشد و تعالی اقتصادی کشور را فراهم آورد به‌جای جذب در تولید نصیب معامله گران و یا سهام‌دارانی می‌شود که حق‌تقدم خرید سهام را داشتند که خسارت جبران‌ناپذیری به بازار سرمایه ایران وارد می‌کند و موجب افزایش تقاضای سفته‌بازی و سوداگری در بازار بورس می‌شود.

این مدرس دانشگاه افزود: در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران بیشتر به دنبال سود سرمایه‌ای هستند و به بازده حاصل از سهم کمتر توجه می‌کنند بنابراین بخش اعظم نقدینگی که می‌توانست به ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از طریق جذب در تولید منجر شود به جیب سفته‌بازان بازار سرمایه سرازیر می‌شود که یکی از ضعف‌های عمده بازار بورس ایران به شمار می‌رود.  

وی اظهار کرد: هراندازه امنیت بازار سرمایه برای سرمایه‌گذار قابل‌لمس و ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری وجود خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی بورس بازار سرمايه سرمایه گذاران خرد مدرس دانشگاه بازار سرمایه سرمایه گذاری معامله گران بازار بورس فراهم شود حسن پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۶۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد

کارشناس بازارهای مالی گفت: در معاملات چند روز پیش شاهد بودیم که حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که این موضوع نشان می دهد هیجانات سیاسی فروکش کرده و اکنون بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است. - اخبار اقتصادی -

علی حیدری کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت بازارهای مالی در روزهای اخیر گفت: نوسان نرخ ارزی که در هفته های گذشته شاهد آن بودیم ناشی از تشدید هیجانات سیاسی و امنیتی بود و تغییری در بنیادهای اقتصاد ایران روی نداده است.

بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/ خبری از افزایش قیمت دلار نیست

وی گفت: بنیاد اقتصاد ایران نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است، به عنوان نمونه میزان صادرات نفت ایران به قبل از تحریم ها برگشته است و هم‌زمان قیمت این طلای سیاه نیز روند صعودی را طی کرده است، این عوامل نشان می دهد که با گذشت زمان درآمدهای ارزی کشور افزایش یافته و در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

این کارشناس بازار ارز اظهار کرد: همچنین رشد اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری در وضعیت مطلوبی قرار دارد، این عوامل موجب شده تا امیدها به ادامه بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر شود، در نتیجه همه این عوامل نشان می دهد که افزایش نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد.

وی اضافه کرد: حال که بحران های سیاسی امنیتی و نظامی کاهش یافته است، شاهد روند کاهشی نرخ ارز هستیم.

این تحلیل گر اقتصادی تصریح کرد: در معاملات چند روز پیش شاهد بودیم که حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که این موضوع نشان می دهد هیجانات سیاسی فروکش کرده است و اکنون بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است.

حیدری در پایان تاکید کرد: در این شرایط بازار ارز و طلا روند نزولی را طی خواهند کرد و بازار سرمایه که دچار عقب ماندگی زیادی بوده و اکنون بسیار جذاب شده، نقدینگی را به سمت خود جذب می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • مجلس آینده آمیخته‌ای از تجربه و نگاه‌ نو است
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • مالیات بر سوداگری و سفته بازی مشمول مردم نمی شود
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • آتش بازی سهامدار عمده در شرنگی
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد