Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:21:29 GMT

حفظ سلامت منابع آبی و خاکی یک ضرورت حیاتی است

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۵۶۶۹۰

حفظ سلامت منابع آبی و خاکی یک ضرورت حیاتی است

غلامرضا ابدالی روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، رهاسازی پساب های کارخانجات، مصالح ساختمانی، خونابه و رهاسازی امعا و احشاء کشتارگاه های غیرمجاز حاشیه شهرها و روستاها، زباله و پسماندهای خانگی از دیگر عوامل مهم آلودگی این منابع حیاتی (آب و خاک) است.

وی یادآور شد: ۴۲۰ هزار هکتار معادل ۵۰ درصد عرصه های طبیعی استان را صخره ها، بیابان یا اراضی با خاک نامرغوب و ضعیف تشکیل داده که بیانگر کم بودن میزان سطح خاک در استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام اضافه کرد: فعالیت ها و اکتشافات نفتی از مهمترین عوامل تخریب و آلودگی خاک است که باید برای کاهش اثرات این آلودگی ها از روش های نوین چون استفاده از کشت باکتری های نفت خوار در آن محیط های آلوده بهره گیری شود.

ابدالی ادامه داد: جانمایی های غلط گذشته در احداث کارخانجات و شرکت های بزرگ چون پتروشیمی و کارخانه سیمان ایلام بدون توجه و رعایت پیوست های زیست محیطی در آن زمان و همچنین استفاده از فناوری های قدیمی و منسوخ شده باعث بروز مشکلات زیست محیطی شده است.

وی تاکید کرد: فعالیت های مخرب بشری باعث افزایش غلظت املاح معدنی، شوری، فرسایش و سستی خاک شده است و در استان ایلام به علت شیبدار بودن زمین، بارش های رگباری سیلابی و شخم در جهت شیب زمین پتانسیل تشدید فرسایش خاک را بیشتر کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام  افزود: امحای غیراصولی پسماندهای پزشکی و عدم بی خطرسازی این پسماندهای آلوده، نخاله های ساختمانی، استفاده بی رویه از کود و سموم شیمیایی، آتش زدن پس چرای مزارع، فعالیت های نفتی و پتروشیمی و چرای بی رویه دام باعث نابودی تدریجی خاک و پوشش گیاهی می شود.

ابدالی با بیان اینکه زندگی تمام موجودات زنده به سلامت و حفظ عناصر حیاتی از جمله آب و خاک بستگی دارد، یادآور شد: ترویج الگوی صحیح کشت و استفاده از ارقام مناسب و کم آب بر از تخریب خاک و مصرف بی رویه آب جلوگیری می کند و ایلام مستعد ارقامی چون بادام و انجیر است که توسعه و جایگزینی این گونه های مقاوم و کم آب بر از منابع آبی و خاکی استان جلوگیری می کند.

وی گفت: یکی از راه های مهم نجات منابع آبی و خاکی تغییر در الگوی کشت کشاورزی و جایگزینی کودها و سموم شیمیایی با کودهای طبیعی و روش های ارگانیک دفع آفات و حشرات است و همچنین تغییر در ساختار الگوی مصرف مردم و کاهش پسماندهای خانگی، تفکیک زباله های تر و خشک از مبدا از دیگر موارد کاهش آلایندگی آب و خاک است.

وی با تاکید بر این نکته که خاک و آب ۲ سرمایه گرانبهای از دست رفتنی هستند، اظهار داشت: حفظ سلامت این سرمایه های خدادادی نیازمند همکاری بیش از پیش واحدهای آلاینده و تمکین انها از قوانین، تغییر در ساختار فعالیت های کشاورزی، افزایش سرانه فضای سبز شهری، کاهش و مدیریت پسماندهای خانگی و غیرخانگی ( شیمیایی، پزشکی، صنعتی، کشاورزی و ...)، مدیریت پساب ها و نخاله های ساختمانی است.

به گزارش ایرنا، از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده است.

برچسب‌ها ایلام سازمان حفاظت محیط زیست تغییرات اقلیمی خاک شور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام سازمان حفاظت محیط زیست تغییرات اقلیمی ایلام سازمان حفاظت محیط زیست تغییرات اقلیمی خاک شور فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۶۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند

سلامت سیاره ما به طور پیچیده‌ای با سلامت گونه‌های مختلفی که عملکردهای اکولوژیکی ضروری را انجام می‌دهند گره خورده است.

به گزارش فرادید، در این میان، گونه‌های خاص به دلیل نقش حیاتی‌شان در حفظ تعادل اکوسیستم‌ها اهمیت دارند. در این مطلب، به هفت گونه مهم اشاره می‌کنیم که حفاظت از آن‌ها برای پایداری سیاره ما حیاتی است. 

سیانوباکتری‌ها 

سیانوباکتری‌ها موجودات میکروسکوپی هستند که با تثبیت نیتروژن اتمسفر به اشکال قابل‌استفاده برای گیاهان، نقش مهمی در چرخه نیتروژن دارند. این فرآیند برای رشد گیاهان و سلامت اکوسیستم‌ها بسیار مهم است. سیانوباکتری‌ها به تشکیل خاک‌های حاصلخیز کمک می‌کنند و بخش جدایی‌ناپذیری از چرخه نیتروژن هستند و همین ویژگی، آن‌ها را برای بهره‌وری کشاورزی و سلامت محیط ضروری می‌کند. 

کرم‌های خاکی

کرم‌های خاکی قهرمانان گمنام خاک حاصلخیز هستند. نقب زدن آن‌ها و هضم مواد آلی سبب افزایش ساختار و حاصلخیزی خاک می‌شود که برای رشد گیاه و جذب کربن ضروری است. این کار به مبارزه با تغییرات آب و هوایی با ذخیره کربن در خاک کمک می‌کند. وجود کرم‌های خاکی نشانه‌ای از سلامت زمین است و حفظ آن‌ها برای حفظ سلامت خاک و پایداری کشاورزی بسیار مهم است. 

زنبورها

زنبورها گرده‌افشان‌های حیاتی و مسئول تولیدمثل بسیاری از گیاهان و تولید بخش قابل‌توجهی از غذای ما هستند. کاهش آن‌ها به دلیل آفت‌کش‌ها و از بین رفتن زیستگاه موضوعی نگران‌کننده است. حفاظت از زنبورها فقط درباره حفظ عسل نیست، بلکه درباره حفظ تنوع محصولات و جهان طبیعی است. حفاظت از آن‌ها برای امنیت غذایی و تنوع زیستی ضروری است. 

فیتوپلانکتون‌ها

فیتوپلانکتون‌ها گیاهان میکروسکوپی هستند که تقریباً دوسوم اکسیژن سیاره را تولید می‌کنند، بنابراین به اندازه درختان برای بقای ما حیاتی هستند. سلامت جمعیت فیتوپلانکتون‌ها به طور مستقیم بر زندگی دریایی و وجود خود ما اثر می‌گذارد. حفاظت از این تامین‌کنندگان کوچک اکسیژن برای حفظ تعادل حیات روی زمین حیاتی است. 

قارچ‌ها

قارچ‌ها تجزیه‌کننده‌های طبیعت هستند، مواد آلی مرده را تجزیه می‌کنند و مواد مغذی را به خاک بازمی‌گردانند. این فرآیند برای رشد گیاهان و سلامت کلی اکوسیستم‌ها حیاتی است. قارچ‌ها در تولید دارو و مواد غذایی نیز نقش دارند و حفظ آن‌ها برای سلامت محیط زیست و انسان ضروری است. 

مِن‌هادِن

شاید منهادن‌ها چندان شناخته‌شده نباشند، اما این ماهیان کوچک یکی از گونه‌های اصلی در اکوسیستم‌های دریایی هستند. آن‌ها به عنوان منبع غذایی اولیه برای ماهی‌ها، پرندگان و پستانداران بزرگتر عمل می‌کنند. من‌هادن با فیلتر کردن جلبک‌ها به تمیز نگه داشتن آب نیز کمک می‌کند. حفاظت از آن‌ها برای تنوع زیستی دریایی و سلامت اقیانوس‌های ما حیاتی است. 

خفاش‌ها

خفاش‌ها برای کنترل جمعیت حشرات و گرده‌افشانی گیاهان حیاتی هستند. آن‌ها مقادیر زیادی از آفات را مصرف می‌کنند و نیاز به آفت‌کش‌های شیمیایی را کاهش می‌دهند. خفاش‌ها در پراکندگی بذرها و اطمینان از بازسازی جنگل‌ها نیز نقش دارند. حفاظت از خفاش‌ها به معنای حفاظت از محصولات و جنگل‌های ما در برابر هجوم آفات و حمایت از فرآیندهای طبیعی گرده‌افشانی و پراکندگی بذر است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی