Web Analytics Made Easy - Statcounter

 در گزارش میدانی پیشِ رو از مردم استان‌های تهران، خراسان، اصفهان و خوزستان پرسیده است که «آیا با گذشت بیش از چهار ماه از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، فوری، سریع، انقلابی احساس آرامش کردند؟» با این توضیح که گفته‌های مردم در این گزارش به دلیل الزامات انتشار در رسانه اندکی ویرایش شده است.

تهران، حوالی میدان انقلاب

فردی که خود را «دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران» معرفی می‌کند در پاسخ به این سوال می‌گوید: اینها شعار است، دولت روحانی و رئیسی و احمدی‌نژاد و خاتمی تفاوتی با هم ندارند زیرا در موضوعات اساسی اختیاری ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصمیم‌گیری‌های اساسی در حلقه‌های پشت پرده انجام می‌شود و اینها فقط مجری آن تصمیمات اصلی هستند.

یک فرد میانسال که شغل خود را «خانه‌دار» اعلام می‌کند با اشاره به اقلامی که خریداری کرده است گفت: احساس آرامش را کسانی می‌کنند که این پول‌ها را به جیب می‌زنند، در همین مدت همه چیز چند برابر شده است؟! چه آرامشی؟!

یک «راننده تاکسی» با اشاره به واردات واکسن کرونا و کاهشی شدن آمار جانباختگان و مبتلایان این بیماری معتقد است که این بزرگترین آرامشی است که می‌توان به جامعه داد: رئیسی این همه واکسن وارد کرد و مردم نجات پیدا کردند، کاری که روحانی عمدا انجام نمی‌داد و باید به‌خاطر همین محاکمه‌اش کنند.

یک «کتابفروش» معتقد است تا وقتی تحریم‌ها هست بهترین مدیران هم بر سر کار باشند تغییری ایجاد نمی‌شود؛ او می‌گوید: نباید به رئیسی و دولت او انتقاد بیجا کنیم، تا وقتی تحریم هست فرقی ندارد چه تصمیمی بگیرند و همه چیز به هم گره می‌خورد. اول باید تحریم‌ها را حل کنند تا جامعه احساس آرامش کند.

«سعید»، دانش‌آموز دوره‌ی متوسطه در پاسخ به اینکه فوری، سریع، انقلابی احساس آرامش کرده است؟ می‌گوید: شعار تبلیغاتی بود، مثل حرف‌های «روحانیِ شما»، مگر شعارهای تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون واقعی‌اند؟! این هم مثل آن.

نفر دیگر که در پارک لاله به تنهایی مشغول مطالعه‌ی روزنامه است و خود را «بازنشسته» معرفی می‌کند، می‌گوید: تا حزب نداشته باشیم این آقایان می‌آیند و می‌روند و با شعارهایی مثل این مردم را سرگرم می‌کنند. باید نظام سیاسی کشور حزب را به رسمیت بشناسد و کمک کند که سیاست از این حالت «شخصیت‌گرایی» خارج شود.

تهران، حوالی ترمینال جنوب

طلبه‌ی جوانی که می‌گوید از دورن نوجوانی مشغول تحصیل حوزوی است، در پاسخ به این سوال که شعار رئیس دولت مبنی بر احساس آرامش فوری جامعه محقق شده؟ پاسخ می‌دهد: آنچه در هشت سال دولت روحانی بر سر مردم آوار شد به این راحتی تمامی ندارد و باید دو دولت دیگر هم بیاید و برود تا شاید بتوان احساس آرامش کرد.
او درپاسخ به اینکه چرا با وجود این وضعیت، رئیس دولت چنین شعاری می‌دهد، گفت: منظور رئیس‌جمهور وارادات واکسن بوده که بیشتر از نیاز هم وارد شده است.

«حسین وحدان‌سرشت» که خود را دانشجو معرفی می‌کند معتقد است که دلیل عدم تحقق وعده حل فوری مشکلات آن است که رئیسی با مدیران دولت تعارف دارد و الان در بیشتر استان‌ها و حتی سطوح بالای وزارتخانه‌ها همچنان مدیران دولت روحانی حضور دارند.

«محسن» راننده‌ی اتوبوس بین شهری که به گفته‌ی خودش سی سال است در مسیر تهران – مشهد در رفت‌وآمد است می‌گوید: اینها همه‌اش بازی است، همه‌شان مثل همدیگر هستند. مثل همین حرف‌ها را دولت قبلی هم می‌گفت، آن زمان اینها مخالف بودند و حالا آنها. چیزی به مردم قرار نیست برسد وگرنه وضعیت ما این نبود. اینها با روسیه و چین می‌خواهند همه چیز را بخورند و یک آب هم رویش!

«علیرضا» که خود را کارمند معرفی می‌کند با دفاع از عملکرد دولت سیزدهم در چهار ماه اخیر می‌گوید: در همین چند روز هم واکسن وارد کرد، هم ایران را عضو شانگهای کرد، هم بودجه را به مجلس داده و هم هر هفته سفر استانی می‌رود، هم خیلی کارها که نمی‌شود الان گفت؛ برعکس دولت قبل که این کارها را نمی‌کرد.

فرد دیگری که اصرار دارد با عنوان «جوان بیکار» دیدگاهش منتشر شود در پاسخ به این سوال گفت: دولت قبلی گفت بیایید داخل بورس، این همه مردم همه‌ی پولی که داشتند ریختند توی بورس ولی بعدش تا الان فقط ضرر بود، اینها هم گفته بودند سه روزه بورس را درست می‌کنیم اما انگار نه انگار، وضعیت بدتر از قبل شده و هیچ کس هم جواب ضرر ملت را نمی‌دهد، نه دولت، نه مجلس، نه قوه قضاییه نه هیچکس دیگری.

بیشتر بخوانید:

نسخه پیچی معاون اول رئیسی برای مهار گرانی

سبقت رییسی از روحانی در گره زدن اقتصاد به برجام

دستور مهم رئیس جمهور به تیم اقتصادی دولت درباره قیمت کالاهای خوراکی

خراسان، سبزوار

«اشکان» که کارمند بیمه است می‌گوید: مردم فراموش کردند ولی روحانی توی صد روز اول دولت کلی کار کرد، و از روز انتخابش بازار آرام شد اما صد روز اول دولت رئیسی برعکس بوده و کسی هم با این وضعیت دیگر امیدی به آینده‌اش ندارد.

«مجتبی» که دهیار است درباره‌ی این سوال و عملکرد دولت سیزدهم در چند ماه اخیر می‌گوید: مهمترین کار رئیسی همین سفرهای استانی است. روحانی که در کل سال از جایش تکان نمی‌خورد و اصلا مردم را داخلِ آدم حساب نمی‌کرد، احمدی‌نژاد هم در سفرهایش بیشتر شعار می‌داد ولی این دولت معلوم است که برنامه دارد و هر هفته سر زده به استان‌ها می‌رود و مشکلات را همانجا حل می‌کند. با همین کارها مردم احساس آرامش می‌کنند.

«فهیمه» که خودش را معلم دبستان معرفی می‌کند درباره‌ی این سوال گفت: این مهم است که دولت ما الان دیگر انقلابی شده است و مشکلات هم به تدریج حل خواهند شد. وقتی آمریکا و اسرائیل با این دولت بد هستند ما مردم باید تحمل کنیم و کمک دولت باشیم. همانطور که رئیسی مشکل کرونا را حل کرد، گرانی‌ها هم حل می‌شود.

خراسان، مشهد

«محمدرضا» که با جمله‌ی «من دانشجوی بسیجی هستم» صحبت خود را آغاز می‌کند، گفت: مقصر این وضعیت دشمن است، نه دولت رئیسی و باید یقه‌ی او را بگیریم نه دولت خودمان.
او در پاسخ به این سوال که «آیا منظورش تحریم‌هاست؟» می‌گوید: نه، تحریم‌ها بخش کوچکی از کار دشمن است و اصل موضوع به نفوذی‌های او در دولت برمی‌گردد. این نفوذی‌ها باعث می‌شوند دولت رئیسی نتواند برنامه‌هایش را پیش ببرد و مشکلات مردم را سریع‌تر حل کند.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد معتقد است ساختار مدیریتی کشور از حل مشکلات ناتوان شده است و لازم است قوای سه‌گانه به جای روزمرگی به برنامه‌ریزی برای تغییر این ساختار مدیریتی بیندیشند.
این استاد دانشگاه با اشاره به نحوه‌ی تدوین، تصویب و اختصاص بودجه کشور به عنوان مثالی برای «ساختار مدیریتی معیوب»، این وضعیت را فارغ از آنکه تحریم باقی بماند یا نماند باعث فروپاشی اقتصاد ملی دانست.

«رشید» که در یک سوپرمارکت مشغول فعالیت است درباره‌ی اینکه آیا از زمان آغاز به کار دولت سریع و فوری احساس آرامش کرده است، می‌گوید: این حرف‌ها شوخی است، اگر راست می‌گویند و واقعا دنبال آرامش مردم هستند از دزدی‌هایشان کم کنند، همه‌ی مشکلات حل می‌شود، این همه بیکار داریم اما خودشان از چند جا حقوق کلان می‌گیرند و راحتند، انگار نه انگار که مردم هم آدمند!

«محسن صامتی» که خود را کارمند صداوسیمای مشهد معرفی می‌کند می‌گوید: حتما وضعیت از دولت قبل بهتر شده اما آقای رئیسی باید در قوه قضاییه می‌ماند و با این مفسدها برخورد می‌کرد. سعید جلیلی آدم مناسب‌تری برای اجرا بود و الان هم به برنامه‌های دقیق جلیلی برای حل مشکلات توجهی نمی‌شود وهم مبارزه با فساد در قوه قضاییه تعطیل شد.

«مراد» که خود را خبرنگار معرفی کرد، معتقد است یکدستی سه قوه و دیگر نهادهای قدرت باعث شده که دیگر کسی حواسش به این شعارهایی که دادند نباشد و نظارتی انجام نشود.

اصفهان

«المیرا شهیدی»، معلم دوره‌ی متوسطه می‌گوید تا برجام را حل نکنند خبری از احساس آرامش نیست، تحریم باعث گرانی‌ها شده و نظارتی هم روی قیمت‌ها ندارند، برای همین هیچ کس احساس آرامشی نمی‌تواند داشته باشد، به خصوص ما معلم‌ها که سال‌هاست به غیر از شعار هیچ چیزی نشنیدیم.

فرد میانسالی که شغل خود را «کشاورز» معرفی می‌کند درباره‌ی این سوال می‌گوید: گرانی‌ها هر روز بیشتر می‌شود و از آن طرف پولی برایمان نمانده، آخرش باید سرمان را بگذاریم روی زمین و بمیریم؛ نه آبی هست، نه نانی!

«خسرو» که خود را بازنشسته شهرداری معرفی می‌کند مسیر دولت رئیسی را مسیر درستی می‌داند که باعث حل مشکلات خواهد شد اما تاکید دارد که راه‌حل فوری و سریعی برای حل مشکلات در هیچ کجای جهان وجود ندارد و نباید چنین شعاری مطرح می‌شد.

«سمانه احمدپور» که شغل خود را «شغل آزاد» معرفی می‌کند، درباره‌ی این سوال می‌گوید که دولت سیزدهم باید همانطور که شعار می‌دهد نگاه خودش را به سمت داخل بیاورد و اینقدر وقت و هزینه برای مذاکرات خرج نکند تا بتواند با اجرای برنامه‌هایش به مردم احساس آرامش بدهد.

خوزستان، اهواز

«بهزاد» که شغل خود را «عضو هیئت علمی دانشگاه» اعلام کرده معقتد است مسئولان اقتصادی دولت سیزدهم مانند دولت‌های قبلی کاملا نئولیبرال فکر می‌کنند و تنها پوشش انقلابی‌گری دارند و به‌خاطر همین مشکلات هر روز بیشتر می‌شود.
او می‌گوید: تا خانه‌تکانی جدی در حوزه اقتصادی کشور انجام نشود مشکلات حل نخواهد شد.

«شریف سالمی» که در حوزه صنعت مشغول فعالیت است می‌گوید دولت قبلی و روحانی که چهل سال در این مملکت کاره‌ای بودند نتوانستند هیچ کاری کنند و مردم ناراضی‌تر شدند، اینها که بیشترشان را کسی نمی‌شناسد چطور می‌خواهند در چهار سال مشکلات را حل کنند چه برسد به حل فوری مشکلات؟!

«ترانه مسلمی» که خود را دانشجوی ارشد علوم ارتباطات معرفی می‌کند درباره‌ی این سوال می‌گوید: این سوال شیطنت‌آمیز است و شما با این نوع سوال پرسیدن دنبال جواب نیستید و هدف‌تان تخریب است. آقای رئیسی در همین مدت کوتاه هم بسیار پر کار بوده و هم به همه‌ی طیف‌های سیاسی در جامعه نزدیک شده، رابطه‌اش با مردم هم خیلی نزدیک و عالی است؛ همین باعث آرامش مردم می‌شود.

فرد دیگری که تمایلی به معرفی خود نداشت در پاسخ به سوال تنها گفت: فقط احمدی‌نژاد!

«علی مهریزی» که خود را استاد دانشگاه معرفی کرد با بیان اینکه همه‌ی دولت‌ها در حد توان خودشان کارهایی را انجام می‌دهند اما تا مردم هراهی نکنند به جایی نمی‌رسیم گفت: شرط همراه شدن جامعه نیز بازگشت اعتماد است و برای حل معضل بی اعتمادی مسیری طولانی پیش رو داریم که برای حل آن خیلی هم دیر شده است.

فرد دیگری نیز که اصرار داشت خود را با عنوان «پشیمان از اصلاح‌طلبی» معرفی کند گفت: یکدست شدن نظام برای همه خوب است، چه اینهایی که مثلا می‌خواهند احساس آرامش به مردم بدهند، چه ماها که با همه‌ی شماها مخالفیم!

21217

کد خبر 1585052

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سیدابراهیم رئیسی تورم دولت سیزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۶۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

«گرانی» و «تورم» زندگی و معیشت مردم را با تنگنا شدید روبرو ساخته و گلایه‌ها از مسئولان خاصه نمایندگانشان روز به روز بیشتر می‌شود، شاید همین گلایه هاست که پارلمان نشینان را طی هفته‌های اخیر وادار به نقد سیاست‌های اقتصادی دولت و حساب کشی از دولتمردان کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، حلقه حامیان رئیسی در پارلمان روز به روز کوچکتر می‌شود، حلقه‌ای که دو سال و اندی پیش پای بیانیه حمایت از او برای کاندیداتوری را امضا کرده بودند، اما در گذر زمان، حمایت‌ها کمرنگ و کمرنگ‌تر شد.

پایانِ سکوت

گرچه در فاز اول حامیانِ منتقدِ دولت، وارد فاز سکوت شدند تا کمتر بخاطر این حمایت به چالش کشیده شوند، اما عملکرد پر انتقاد دولت در حوزه‌های اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی و حتی اجتماعی و فرهنگی کار را به جایی رسانده که سکوت‌ها یکی بعد از دیگری شکسته می‌شود و تریبون‌ها در پارلمان در نقد رئیسی و دولتمردانش یکی بعد از دیگری روشن می‌شود.

نقد‌ها تنها مربوط به صندلی‌های پایین مجلس نیست و هیات رئیسه نیز منتقد رویکرد‌های دولت، خاصه رویکرد‌های اقتصادی است. آنچنان که قالیباف در جلسه مشترک با دولتی‌ها، در اظهارنظری انتقادی که کم سابقه نیز به نظر می‌رسد، نه تنها دولت را به نقدکشید بلکه ضرب الاجل هم برای دولت تعیین کرده است.

او در دومین نشست بررسی مسائل ارزی که وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و معاون پارلمانی دولت از یک سو و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددی مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در سوی دیگر آن حضور داشتند، صریح و بدون تعارف به انتقاد از دولتی‌ها پرداخت و گفت؛ «همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.»

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت؛ «به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.»

قالیباف با تعیین این ضرب الاجل آنهم در حالی که کمتر از یک ماه تا پایان عمر مجلس یازدهم باقیمانده، شمشیر را برای رئیسی و تیم اقتصادی او از رو بست.

فقط قالیباف نیست!

قالیباف، اما در نقد دولت تنها نیست و در همین چند جلسه برگزار شده مجلس در سال جاری بار‌ها و بار‌ها تریبون نمایندگان به نقد دولت باز شده است. آشفتگی بازار ارز و سکه محور اصلی انتقادات بوده است که گرانی بیشتری را به زندگی و معیشت مردم وارد کرده است.

قالیباف به جز صراحتی کم سابقه در اظهاراتش، کنایه هایش را نیز روانه دولت کرده است. او در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد، گفت؛ «در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند. ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.»

اشاره قالیباف به تذکر‌ها و انتقاداتی است که طی روز‌های اخیر به هیات رئیسه مجلس می‌شود و نمایندگان خواستار برگزار کردن جلسه‌ای با محوریت آشفتگی‌ها در بازار ارز و اثرات سوء آن بر گرانی کالا‌های اساسی شده اند.

قیمت خودرو، بازار داغ فیلترشکن ها، قیمت مسکن، حقوق بازنشستگان و ... از دیگر محور‌هایی است که زمینه ساز انتقاد از دولت رئیسی شده است. انتقاداتی که به نظر می‌رسد دیرتر از آنچه باید، کلید خورده است و بعید نیز به نظر می‌رسد دولت رئیسی تن به اجرایی کردن خواسته‌های پارلمان نشینان بدهد.

در جدول زیر مروری بر مواضع انتقادی نمایندگان در جلسات علنی صحن مجلس طی چند هفته اخیر داشته ایم؛


نام نماینده /حوزه انتخابیه


نوع انتقاد

(تذکر، اخطار، نطق)

متن انتقادات


سید ناصر حسینی پور/ گچساران


تذکر

در ارتباط با چند هزار میلیارد هزینه‌های مربوط به فیلترشکن شفاف‌سازی کنید چرا که مردم از نان شب خود می‌گذرند اما از هزینه‌های اینترنت نمی‌گذرند. آیا برای میزان دقیق گردش مالی هزینه‌های فیلترشکن و دلایل عدم برخورد با آن پاسخی دارید؟

فرهاد بشیری/ پاکدشت

تذکر

دورهم جمع شدن خوب است اما مهم‌تر از آن رفع مشکلات مردم و بازار ارز و حفظ ارزش پول ملی است. باید به طور جدی در این زمینه تصمیمات قاطع گرفته شود.

محسن زنگنه/ تربت حیدریه

تذکر

بیش از هشت ماه است که طرح مقاوم سازی نظام ارزی کشور آماده شده منتها اعلام وصول نمی‌شود. انتظار می‌رود که هیات رئیسه هرچه سریع‌تر این کار را انجام دهد.

رحمت‌الله نوروزی/ علی‌آباد کتول

تذکر

رئیس بانک مرکزی در بحث ارز ترجیحی و ارز نیمایی و هم در موضوع ارز آزاد مسئول است. تقاضا داریم تیم اقتصادی دولت توجهی ویژه به مسائل داشته باشد.

محمدرضا میرتاج الدینی/ تبریز

تذکر

سیاست‌های ارزی بانک مرکزی درست نیست و علیرغم پیش‌بینی افزایش صادرات، هنوز مشکلات ادامه دارد.

مرتضی حسینی/ میانه

تذکر

جناب وزیر صمت شما بعد از دستگیری عده‌ای اختلاسگر و دزدان بیت‌المال در فولاد میانه چه اقدامی انجام دادید؟ چرا با مدیران وقت که این اختلاس در مجموعه آنها اتفاق افتاده بود برخورد نکرده و آنها را برکنار نکردید و به وضعیت فولاد میانه به طور اساسی رسیدگی نمی‌کنید؟

علی یزدی‌خواه/ تهران

نطق

آقای فرزین رئیس بانک مرکزی در مصاحبه اخیر خود گفت که بنده مسئول کنترل بازار آزاد ارز نیستم؛ سوال این است که مسئول بازار ارز چه کسی است که باید این بازار را کنترل کند؟

ابراهیم رضایی/ دشتستان

نطق

ارز و اقلام اساسی مورد نیاز مردم گران و گران‌تر می‌شود و همه شوکه می‌شوند آنان که مسئولیت دارند باید پاسخگو باشند.

ابراهیم عزیزی/ شیراز

نطق

دولت ضمن بررسی علل و عوامل افزایش قیمت کالاهای اساسی و افزایش قیمت مایحتاج مردم و نوسانات بازار ارز و سکه پاسخ قانع کننده‌ای به افکار عمومی بدهد.

سلمان اسحاقی/ قائنات

تذکر

کاهش زمان استفاده‌ از برق چاه‌های کشاورزی باعث آسیب زدن به مشارکت مردمی و جهش تولید و وارد شدن صدمه به میزان و کیفیت تولیدات محصولات کشاورزی می شود.

فتح الله توسلی/ بهار

نطق

وضعیت خودرو پاشنه آشیل وزارت صمت است، آیا وزیر از وضعیت خودرو و کیفیت و قیمت آن اطلاع دارید؟

احمد مرادی/ بندرعباس

تذکر

مقرر شد هیچ مدیر پروازی در کشور نباشد اما همچنان شاهد فعالیت این افراد هستیم؛ حال اینکه آنها بعضا سه روز در ماه هم در محل خدمت خود نیستند. این اتفاق ضربه مهلکی به تولید کشور و کارخانجات فعال آن وارد خواهد کرد.

فاطمه محمد بیگی/ قزوین

تذکر

با حذف ارز ترجیحی قرار بود مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی جبران شود اما ما در حال حاضر شاهد این هستیم که بیشتر هزینه سلامت توسط مردم و از جیب مردم پرداخت می‌شود.

محمدجواد عسکری/ داراب و زرین دشت

تذکر

اگر قرار است جهش تولید با مشارکت مردم انجام شود اعمال تعرفه درست نیست.

الیاس نادران / تهران

نطق

سیاست غلط اقتصادی دیگر که بازار سرمایه و پول را متأثر کرد، انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصدی در اسفندماه سال گذشته بود. تصور دولت از انتظارات تورمی ناشی از این جهش نرخ چیست؟ هزینه جمع آوری منابع و مهار نقدینگی و آینده فروشی چه بلایی بر سر سرمایه گذاران خواهد آورد؟ کدام بازار با این تصمیم متعادل شده است؛ بورس، سرمایه، ارز، طلا، خودرو؟

علی اکبر بسزطامی/ ایلام

تذکر

استفساریه ماده ۱۱۲ درباره حق بازنشستگان از مناطق جنگی اجرا نمی شود و دولت به بهانه بار مالی آن را اجرا نمی کند. حق این قشر در حال تضییع شدن است.

عباس مقتدایی/ اصفهان

تذکر

فرو نشست اصفهان جدی است و ابنیه تاریخی اصفهان مورد آسیب قرار گرفته است. در این شرایط تغییرات پی در پی، مدیریت میراث فرهنگی اصفهان را زمین گیر کرده است. این سوال وجود دارد که آقای وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است.

عباس گودرزی/ بروجرد

نطق

قیمت خرید مسکن و اجاره بها وحشتناک شده و خارج از عهده بخش عمده مردم در شهرستان‌های مختلف است. دولت در این خصوص باید رویه را تغییر دهد، مسکن یکی از شعارهای اصلی دولت بوده و برای آن باید اهتمام جدی تری را به خرج دهد.

محمدرضا صباغیان/ بافق و مهریز

تذکر

مجلس شورای اسلامی لازم است برای دو موضوع جلسه ویژه‌ای برگزار کند اولین موضوع بحث افزایش قیمت کالاهاست که انتظار مردم اقدامی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این موضوع است. موضوع دیگر بحث تعیین تکلیف طرح ساماندهی کارکنان دولت است این طرح دستاورد مجلس شورای اسلامی بوده که هنوز تعیین تکلیف نشده است.

حبیب‌الله دهمرده/ زابل و زهک

تذکر

گرانی‌ها واقعاً با روح و روان مردم بازی می‌کند، ضرورت دارد که در موضوع ارز جلسه‌ای اضطراری گذاشته شود.

علیرضا سلیمی/ محلات

تذکر

وضعیت گرانی ارز و سکه به نحوی است که نیاز است جلسه‌ای ضروری در این بخش با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی و رئیس کل بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

مهرداد گودرزوند/ رودبار

نطق

دولت باید با مشورت با اقتصاددان‌های برجسته مشکلات معیشتی را حل و فصل کند. امروز نباید بازار ارز که بخش بزرگی از آن دولتی است، اینطور دچار تلاطم باشد و فشار سنگینی بر تولید وارد کند و معیشت مردم هم دچار مشکل شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی/ شاهین شهر

تذکر

باید به این سوال پاسخ داده شود که اگر ارز نداریم، چگونه ارزپاشی صورت می‌گیرد و اگر ارز داریم چرا وضعیت قیمت‌ها اینگونه است و این سوال اصلی مردم در ابتدای سال از مجلس است

جواد نیک‌بین/ کاشمر

تذکر

از وقتی جلسه مشترک دولت و مجلس برگزار شد رئیس جمهور در این جلسه فرمایشاتی را مطرح کردند اما از روز گذشته تا به 

 

دیگر خبرها

  • سه سال انتظار برای ارشاد مدیران
  • تکرار قصه حساس «گشت ارشاد» در خیابان‌ها | دولت رئیسی مدافع اصلی رویکردهای تند در حجاب | بعد از فوت مهسا امینی چه گفتند؟
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست
  • «آرامش در سکوت» هنرمند ناشنوا برپا می‌شود
  • (ویدیو) کنایه واعظی به آمار‌های غلط دولت رئیسی؛ مردم بهترین قاضی هستند
  • ببینید| کنایه واعظی به آمارهای غلط دولت رئیسی /مردم بهترین قاضی هستند