Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: نیل هاربیسون که با نوعی نادر از بیماری کوررنگی به دنیا آمده و دنیا را فقط به رنگ‌های خاکستری و سیاه و سفید می‌بیند از سال ۲۰۰۴ توانایی شنیدن صدای رنگ‌ها را به دست آورد.

هاربیسون که این دنیا را فقط به رنگ‌های خاکستری و سیاه و سفید می‌بیند از سال ۲۰۰۴ به کمک وسیله که به جمجمه‌اش متصل شده و تراشه‌ای که در مغزش وجود دارد می‌تواند صدای رنگ‌ها را بشنود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی می‌گوید من دائم صدای رنگ‌ها را می‌شنوم، الآن شنیدن رنگ‌ها بطور دائمی کاملا برایم عادی شده هرچند در اوایل باید اسامی رنگ‌ها را حفظ می‌کردم، و همینطور نُت‌هایی که مشخص کننده هر رنگ است را حفظ می‌کردم اما پس از یک مدت تبدیل به یک حس شده، حتی می‌توانم خواب‌های رنگی ببینم با این تفاوت که در خواب‌های من به جای رنگ نت موسیقی پخش می‌شود.

در اینجا، او توضیح می‌دهد که چگونه دوربینی که به سرش وصل شده است به او اجازه می‌دهد رنگ را بشنود.

تا ۱۱ سالگی نمی‌دانستم که فقط می‌توانم رنگ خاکستری ببینم. فکر می‌کردم می‌توانم رنگ‌ها را ببینم، اما آنها را اشتباه می‌گیرم.

وقتی تشخیص داده شد که من مبتلا به آکروماتوپسی [یک اختلال نادر بینایی] هستم، کمی شوکه‌کننده بود، اما حداقل می‌دانستیم مشکل چیست. پزشکان گفتند که درمان غیرممکن است.

وقتی ۱۶ ساله بودم تصمیم گرفتم هنر بخوانم. من به معلمم گفتم که فقط سیاه و سفید می‌بینم و اولین واکنش او این بود: پس تو اینجا چه کار می‌کنی؟ به او گفتم من واقعاً می‌خواهم بفهمم چه رنگی است.

من اجازه داشتم کل دوره هنر را در مقیاس خاکستری انجام دهم، فقط با استفاده از سیاه و سفید. من هنر بسیار فیگوراتیو انجام دادم، سعی کردم آنچه را که می‌دیدم بازتولید کنم تا مردم بتوانند دید من را با آنچه می‌دیدند مقایسه کنند. همچنین آموختم که در طول تاریخ، افراد زیادی بوده‌اند که رنگ را به صدا مرتبط کرده‌اند.

در دانشگاه به یک سخنرانی سایبرنتیک توسط آدام مونتاندون، دانشجوی دانشگاه پلِیموث رفتم و پرسیدم که آیا می‌توانیم چیزی بسازیم تا بتوانم رنگ را ببینم؟ او یک دستگاه ساده ساخت که از یک وب‌کم، یک کامپیوتر و یک جفت هدفون تشکیل شده بود و نرم‌افزاری ساخت که هر رنگی را که در مقابل من بود به صدا تبدیل می‌کرد.

مثلاً اگر همه ما فرکانس قرمز را بشنویم، نتی را می‌شنویم که بین F و F شارپ(نت فا و فا دیِز) است. رنگ قرمز کمترین فرکانس و بالاترین رنگ بنفش است.

۲۴ ساعت شبانه روز شروع به استفاده از آن کردم، آن را در یک کوله پشتی حمل کردم و احساس کردم که دستگاه سایبرنتیک، چشمی و ارگانیسم من کاملاً به هم متصل شده اند. از سال ۲۰۰۴ آن را از سرم در نیاوردم، به جز اینکه وقتی خراب شد که قطعات را عوض کنم.

شبیه آنتنی است که از سرم بیرون می‌آید و تا جلوی صورتم می‌رود. در پشت سر من تراشه‌ای وجود دارد که امواج نور را به صدا تبدیل می‌کند و من رنگ‌ها را نه از طریق گوش بلکه از طریق استخوانم می‌شنوم.

در ابتدا به دلیل ورودی مداوم صدا سردردهای شدیدی داشتم، اما بعد از پنج هفته مغزم با آن سازگار شد و شروع کردم به ارتباط موسیقی و صدای واقعی به رنگ.

رویاهای رنگی من هم آغاز شد

این شیوه درک من از هنر را تغییر داده است. اکنون دنیای کاملاً جدیدی ایجاد کرده‌ام که در آن رنگ و صدا دقیقاً یکسان هستند. من انجام پرتره‌های صوتی را دوست دارم - به صورت کسی نزدیک می‌شوم، صدای موها، صداهای پوست، چشم‌ها و لب‌ها را پایین می‌آورم و سپس آکورد خاصی را خلق می‌کنم که به صورت مربوط می‌شود.

من در حال راه‌اندازی یک گالری پرتره صدا از چهره‌های معروف هستم که با شاهزاده چارلز شروع شد، کسی که در سال ۲۰۰۵ به کالج هنر دارتینگتون که من در آنجا تحصیل می‌کردم، آمد.

او از من پرسید: این چه چیزی است که می‌پوشی؟ از او پرسیدم که آیا می‌توانم به چهره او گوش دهم، و صدای او بسیار هارمونیک بود.

برخی از افراد ممکن است بسیار زیبا باشند اما ممکن است خیلی هارمونیک به نظر نرسند، اگرچه هارمونی ذهنی است.

وقتی مردم می‌بینند یک نفر یک چیز الکترونیکی از سرش بیرون زده، به طور خودکار می‌خندند یا از شما می‌پرسند که چه کار می‌کنید. گاهی اوقات به من اجازه ورود نمی‌دهند چون فکر می‌کنند کار عجیبی انجام می‌دهم.

چند سال پیش در تظاهرات سه پلیس به من حمله کردند که فکر می‌کردند دارم از آنها فیلم می‌گیرم. به آنها گفتم که دارم به رنگ‌ها گوش می‌دهم، اما آنها فکر می‌کردند که آنها را مسخره می‌کنم و سعی کردند دوربین را از روی سرم بکشند.

هیچ پایانی برای تکامل این چشم الکترونیکی وجود ندارد.

در حال حاضر، من می توانم ۳۶۰ رنگ را ببینم و این را تا مادون قرمز گسترش داده‌ام تا بتوانم رنگ‌هایی را بشنوم که چشم انسان نمی‌تواند ببیند. من در حال حاضر روی دیدن اشعه ماوراء بنفش کار می‌کنم که بسیار مهم است زیرا می‌تواند به پوست ما آسیب برساند.

اما رنگ مورد علاقه من بادمجانی است. سیاه به نظر می‌رسد اما در واقع بنفش یا ارغوانی است و صدای آن بسیار بلند است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بیماری نادر رنگ ها صدای رنگ ها بیماری کوررنگی تراشه صدای رنگ ها سیاه و سفید توانم رنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۷۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار دلیل برای فرار از خرید پوکو X5 پرو

فرارو- پوکو X5 پرو که از یک سال قبل به‌عنوان یکی از خفن‌ترین میان‌رده‌های شیائومی در بازار حضور دارد، آرام‌آرام به آخر خط نزدیک می‌شود. تقریبا از نیمه زمستان پارسال پوکو X6 پرو در ویترین موبایل‌فروشی‌ها دیده می‌شود و حالا با فروکش کردن تب مرسوم گوشی‌های نوبرانه، اختلاف قیمت منطقی نسبت به پوکو X5 پرو پیدا کرده است. میان‌رده جدید شیائومی علاوه بر طراحی و نمایشگر بهتر نسبت به پوکو X5 پرو، از پردازنده قدرتمند‌تر و شارژدهی بیشتری برخوردار است و به‌همین خاطر رفتن خرید پوکو X5 پرو توصیه نمی‌شود.

مقایسه پوکو X5 پرو و پوکو X6 پرو؛ تفاوت طراحی

پوکو X5 پرو از نظر طراحی یک درجه پایین‌تر از پوکو X6 پرو دسته‌بندی می‌شود. علاوه بر ابعاد نسبتا کوچکتر پوکو X6 پرو درمقایسه با پوکو X5 پرو، حاشیه‌های کنار نمایشگر به‌شکل ملموسی کم شده و همین فاکتور به جذابیت و ریخت و قیافه میان‌رده جدید شیائومی کمک می‌کند.

پوکو X5 پروتقریبا یک سال قبل با نمایشگری با سهم ۸۶ درصدی از قاب رویی گوشی روانه بازار شد، اما چینی‌ها امسال پوکو X6 پرو را جوری طراحی کردند که این عدد به بیش از ۹۰ درصد می‌رسد و سروشکل قشنگ‌تری به گوشی می‌دهد. جدای این بحث، کوچکتر شدن ابعاد پوکو X6 دلیل دیگری بابت برتری آن درقیاس با پوکو X5 پرو تلقی می‌شود.

مقایسه پوکو X5 پرو و پوکو X6 پرو؛ تفاوت نمایشگر

پوکو X5 پرو با نمایشگر ۶.۶ اینچی از نوع AMOLED در دسترس طرفداران شیائومی قرار گرفت و امسال هم چینی‌ها از همین نوع نمایشگر برای پوکو X6 پرو استفاده کردند. با این تفاوت که پوکو X6 پرو یک سر و گردن از نسل قبلی خودش بهتر عمل می‌کند. تراکم ۳۹۵ppi نمایشگر پوکو X5 پرو نسبت به تراکم ۴۴۶ppi نمایشگر پوکو X6 پرو اولین دلیل برای فرار از میان‌رده قبلی است و عامل دوم را می‌توانیم با عدد و رقم و بدون بحث و جدل بررسی کنیم. جایی که حداکثر روشنایی نمایشگر پوکو X5 پرو حدود ۹۰۰ نیت تخمین زده می‌شود و این عدد برای پوکو X6 پرو تا هزار و ۸۰۰ نیت ارتقا پیدا می‌کند. کافی نیست؟

مقایسه پوکو X5 پرو و پوکو X6 پرو؛ تفاوت تراشه

پوکو X5 پرو درمقایسه با پوکو X6 پرو در بخش پردازنده متحمل شکست می‌شود. تراشه شش نانومتری اسنپدراگون ۷۷۸G درقیاس با تراشه چهار نانومتری مدیاتک دایمنسیتی ۸۳۰۰ اولترا حرفی برای گفتن ندارد و در همه آیتم‌ها سرافکنده از میدان رقابت کنار می‌رود.

پوکو X6 پرو در اجرای بازی‌ها سنگین لگ کمتری نسبت پوکو X5 پرو دارد و از نظر توانایی و کارایی حدود ۱۰ درصد بهتر از نسل قبلی خودش عمل می‌کند.

مقایسه پوکو X5 پرو و پوکو X6 پرو؛ تفاوت باتری

پوکو X5 پرو روی کاغذ در بخش باتری چیزی از پوکو X6 پرو کم ندارد، اما تفاوت تراشه‌ها حکم به برتری میان‌رده جدید شیائومی می‌دهد.

پوکو X5 پرو و پوکو X6 پرو هر دو از باتری پنج هزار میلی‌آمپرساعت استفاده می‌کنند، ولی تراشه مدیاتک دایمنسیتی باعث می‌شود میان‌رده جدید شیائومی شارژدهی بیشتری داشته باشد و در استفاده‌های روزمره چند ساعت دوام بیشتری داشته باشد. از یک طرف دیگر پوکو X6 پرو از شارژر ۶۷ وات و جذاب پوکو X5 پرو که ظرفیت باتری را در کمتر از ۴۵ دقیقه از صفر به ۱۰۰ درصد می‌رساند، پشتیبانی می‌کند و نگرانی برای خرید میان‌رده جدید شیائومی باقی نمی‌ماند.

مقایسه پوکو X5 پرو و پوکو X6 پرو در یک نگاه

مشخصات

پوکو X5 پرو

پوکو X6 پرو

ابعاد

162.9 در 76 در 7.9 میلیمتر

160.5 در 74.3 در 8.3 میلیمتر

وزن

181 گرم

186 گرم

سایز نمایشگر

6.6 اینچ

6.6 اینچ

نوع نمایشگر

AMOLED

AMOLED

دوربین اصلی

108 مگاپیکسل

64 مگاپیکسل

تراشه اصلی

اسنپدارگون 778G

مدیاتک دایمنسیتی 8300 اولترا

ظرفیت باتری

پنج هزار میلی‌آمپرساعت

پنج هزار میلی‌آمپرساعت

دیگر خبرها

  • گفت و شنود/ بلا نسبت!
  • چهار دلیل برای فرار از خرید پوکو X5 پرو
  • تراشه‌ای جدید که محدودیت‌های معلولان را رفع می‌کند (فیلم)
  • رویداد اپل در راه است | آی‌پد پرو با تراشه M4 عرضه می‌شود
  • جایزه فردی خوشحالم نمی کند/ قرارداد کادرفنی باید زودتر مشخص شود
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی 
  • آی پد پرو جدید با تراشه M۴ عرضه می شود
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد
  • چین هنوز سال‌ها از ایالات متحده عقب است