Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،راه اندازی کارگاه های پرورش کرم میل ورم در روستاهای آبشیرین، آرو، آبریگون و سرآبننیز، احداث نهالستان روستای مارین ، فرآوری محصولات باغی روستای دیل ،طرح های پرورش مرغ بومی در روستای آبریگون، پرورش جوجه مرغ بومی در روستای سرآبننیز و پرورش پرنده های زینتی در روستای آب شیرین برای تکمیل زنجیره کرم میل ورم ، بسته بندی مواد اولیه غذاهای سنتی روستای دیل، کشت الگویی زعفران، نهال الگویی گردوی گرمسیری و زرشک، نوغانداری، پخت نان محلی به صورت تعاونی، دامداری،پرورش قارچ دکمه ای، کشت آلوئه ورا از مهمترین طرح های اشتغالزایی است که در طرح توسعه پایدار منظومه روستایی اجرا شده که افزون بر ایجاد تعدادی فرصت شغلی منجر به رواج کسب و کارهای جدید در این شهرستان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احداث کانال هدایت سیلاب روستای اسلام آباد نازمکان،ساخت جایگاه پسماند روستاهای آب انجیر علیا و سفلی، احداث پل منطقه عشایری دشت مور، بازگشایی جاده منطقه عشایری دشت مور ساماندهی فاز ۱ و ۲ فضای پارک روستای شمس عرب از زیرساخت های ایجاد شده مسوولان طرح توسعه پایدار منظومه روستایی گچساران در ۲ سال اخیر بوده است که اهالی این روستاها را به رونق اشتغال در این مناطق امیدوار کرده است. 

طرح توسعه پایدار منظومه روستایی این شهرستان براساس بند ح ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه به پیشنهاد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در چارچوب طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه ای یا سایر طرح های فرادست تهیه و تدوین شده است.

این طرح که از سال ۱۳۹۹ با مشارکت  بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و سایر دستگاه های اجرایی عملیاتی شده به دلیل وجود زیرساخت های اولیه مطلوب روستایی از جمله طرح هادی به صورت پایلوت در گچساران کلید خورد و موفقیت نسبی آن مسئولان را مصمم به گسترش در سایر نقاط کشور کرده است.

روستاهای گچساران که در گام نخست انقلاب شاهد ایجاد زیرساخت های مختلفی چون جدول گذاری،آسفالت معابر، ایجاد فضای سبز، پارک های تفریحی و تاسیسات زیربنایی چون آب،برق و گاز بوده اند با اجرایی شدن طرح توسعه پایدار منظومه روستایی در حال یافتن راهکاری مطمئن برای بهبود معیشت اهالی است.

این طرح براساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و قابلیت و ظرفیت های شغلی، اجتماعی و اقتصادی روستاها به تفکیک، منظومه هایی را تشکیل می دهند و هر یک به قطبی تبدیل خواهند شد.

اجرای طرح اشتغالزا با استفاده از ظرفیت های مختلف

طرح توسعه پایدار منظومه روستایی تاکنون با استفاده از ظرفیت های دستگاه های اجرایی شهرستانی و استانی توانسته است فعالیت های قابل قبولی را برای رونق اشتغال در روستاهای گچساران انجام دهد تا ضمن بهره وری بهتر از استعدادهای بومی چالش های تولید محصولات کشاورزی محدود و مشکلات بازار فروش را کاهش دهد.

امیر بهمن فاطمی رییس گروه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت:از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۰ طرح اشتغالزایی در حوزه های گردشگری، کشاورزی، خدمات و صنایع تبدیلی در مناطق روستایی این شهرستان اجرا یا در حال انجام عملیات مقدماتی است.

صندوق های خرد محلی

راه اندازی صندوق‌های خرد محلی یکی از اقدام های خوب مسوولان طرح توسعه پایدار منظومه روستایی گچساران است که به فرایند اجرای طرح های اشتغالزا در این شهرستان کمک چشمگیری کرده است.

صندوق های خرد محلی در واقع فرایندی نظام مند هستند که منابع لازم برای کسب و کارهای خرد را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند و چنانچه این کسب و کارها فعالیت مناسبی داشته باشند خط اعتباری بعدی نیز به آنها تعلق می‌گیرد.

 فاطمی بیان کرد: براساس انعقاد تفاهم نامه بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان بسیج سازندگی سپاه فتح و صندوق کارآفرینی امید ۱۶ طرح اشتغال زایی  در زمینه های دامداری،پرورش قارچ، کشت یونجه، پرورش بلدرچین، جمع آوری و بسته بندی محصولات زراعی، کرم میل ورم، تصفیه آب آشامیدنی،کشت پاپایا  و کارگاه تیرچه بلوک در قالب صندوق های خرد محلی برای دریافت تسهیلات بانکی ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی به صندوق کارآفرینی امید گچساران معرفی شده اند.

فراهم شدن زمینه راه اندازی اقامتگاه های بومگردی

با توجه به طبیعت زیبای برخی از روستاهای گچساران، ویژگی های مردم شناسی، غذاها و گویش های محلی حداقل در فصل های پاییز، زمستان و بهار ایجاد اقامتگاه های بومگردی از زیرساخت های مورد نیاز گردشگران و راهکاری برای اشتغال جوامع محلی بوده که به همت مسوولان طرح توسعه پایدار منظومه روستایی در چند روستای این شهرستان در حال تحقق است.

پذیرایی از گردشگران در فضایی که بنا به تعریف کارشناسان متناسب با زیست بوم و فرهنگ منطقه میزبان باشد، نوعی از هتلینگ است که جای خود را در میان انتخاب های ایرانگردان باز کرده تا ضمن فراهم کردن تجربه ای دلچسب و به نسبت ارزان برای مهمان، اشتغال، درآمد پایدار، مهاجرت معکوس و البته تاثیرپذیری اجتماعی و فرهنگی برای جامعه محلی میزبان به همراه داشته باشد.

رییس گروه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت:تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی برای ایجاد اقامتگاه های بومگردی به  هشت واحد گردشگری در شهرستان گچساران پرداخت می شود.

فاطمی عنوان کرد: این اقامتگاه ها در روستاهای مارین، دیل، بی بی حکیمه و گناوه لری احداث می شود.

وی تاکید کرد: همچنین اعطای تسهیلات بانکی برای نوسازی  سه واحد اقامتگاه بومگردی این شهرستان در دستور کار قرار دارد.

سایر فعالیت های انجام شده

رییس گروه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین با حمایت طرح توسعه پایدار منظومه روستایی جهت شناسایی متقاضیان طرح های اشتغالزایی و تهیه طرح توجیهی آنان مطابق عقد تفاهم نامه بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،  سازمان بسیج سازندگی  و سازمان بسیج مهندسان کشاورزی استان پنج طرح اشتغالزایی در زمینه های پرورش ماهی کپور، کرم میل ورم، پرورش قارچ، مرغ بومی و پرورش زنبور عسل برای دریافت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به بانک تجارت معرفی و مجوز  و گواهی آموزشی طرح های مذکور نیز صادر شده است.

فاطمی تاکید کرد:مسئولان طرح استان با حضور در دفتر پیشرفت و آبادانی بنیاد علوی جلسه ای را با حضور مسئول بنیاد علوی و کارشناسان متولی گیاهان دارویی جهت عقد تفاهم نامه در زمینه  آموزش، تضمین بازار فروش، نظارت و خرید نشاء گیاهان دارویی  برگزار و حدود ۲۵ نفر با اراضی ۲ تا ۶ هزار متر مربع در حوزه های دیل و لیشتر برای خرید نشاء به شرکت گیاهان دارویی معرفی شده اند.

وی عنوان کرد:همچنین تیم تسهیلگری طرح توسعه پایدار منظومه روستایی معرفی ۲۷ طرح اشتغالزایی  در زمینه کشت یونجه، پرورش قارچ دکمه ای ، دامداری، پرورش زنبور عسل، پخت نان محلی، فرآوری محصولات زراعی، مرغ بومی، گیاهان دارویی، کشت آلوئه ورا، کارگاه بسته بندی عسل و کشت زعفران جهت صدور مجوز و گواهی آموزشی به سازمان بسیج مهندسان کشاورزی انجام داده است.

وی تاکید کرد: همچنین با پیگیری های تیم تسهیلگری طرح توسعه پایدار منظومه روستایی واگذاری زمین منابع طبیعی به طرح بلوک زنی روستای کمبل  و موافقت برای صدور مجوز برق سه مجتمع گلخانه ای در روستای سرآبننیز صادر شده است.

فاطمی تصریح کرد: در مجموع ۲۷۱ طرح اقتصادی در قالب این طرح در روستاهای گچساران شناسایی و مطالعات آن انجام شده است.

به گفته فاطمی در زمان حاضر کارشناسانی به عنوان تسهیل گر برای شناسایی ظرفیت های توسعه و اشتغال ، انجام اقدام های آموزشی و جلب مشارکت اهالی متقاضی در قالب این طرح در حال فعالیت هستند.

رییس گروه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تاکید  کرد: اجرای طرح توسعه منظومه روستایی موجب تعامل و هم‌افزایی هرچه بهتر دستگاه‌های اجرایی در راستای توسعه پایدار و هدفمند روستاها می شود.

به گفته وی، منظومه‌های روستایی به‌عنوان طرحی که ماهیت یکپارچه و فرابخشی دارد در گچساران به صورت پایلوت در حال انجام است و تجربه ای خوب برای اجرا در روستاهای سایر نقاط کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

از آنجا که گچساران ۳۲ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و کارشناسان تاکید می کنند که تنوع بخشی به تولید مهمترین راهکار برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای این شهرستان است قطعا  ادامه طرح منظومه توسعه پایدار روستایی با فراهم کردن زنجیره تولید تا فروش مطالبه روستاییان از مسئولان دولت سیزدهم است.

آخرین وضعیت بیکاری گچساران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس آخرین آمار ثبت شده ،نرخ بیکاری در شهرستان گچساران ۱۶ درصد بوده است.

آیت ارمغانی با بیان اینکه  نرخ بیکاری در روستاهای گچساران زیر میانگین استان و کشور است، گفت: بیش از ۴۰ هزار و ۷۶۴ نفراز جمعیت بالای ۱۰ سال این شهرستان فعال هستند که از این میزان ۳۴ هزار و ۲۲۵ نفر شاغل بوده و ۶ هزار و ۵۲۹ نفر با جویای کار هستند.

وی اظهار داشت: نرخ بیکاری در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد ۱۷.۸ درصد و در روستاها ۱۰.۱۳ درصد است.

۱۷ درصد از جمعیت این استان در شهرستان گچساران ساکن هستند که ۷۸ درصد از این میزان در شهر و مابقی در روستاها سکونت دارند.

بخش مرکزی شهرستان گچساران ۱۲۰ روستا، ۲۶ هزار و ۶۳۸ نفر جمعیت روستایی و ۱۰ هزار نفر جمعیت عشایری دارد که شغل بسیاری از آنان کشاورزی و دامپروری است.

برچسب‌ها روستائیان کهگیلویه و بویراحمد توسعه اقتصادی گچساران اشتغال پایدار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روستائیان کهگیلویه و بویراحمد توسعه اقتصادی روستائیان کهگیلویه و بویراحمد توسعه اقتصادی گچساران اشتغال پایدار صندوق های خرد محلی روستاهای گچساران شهرستان گچساران گیاهان دارویی سازمان بسیج پرورش قارچ طرح اشتغال مرغ بومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۷۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد

علی سملیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پس از درخواست‌های مردمی در خصوص عدم پوشش مناسب در روستای بن بید و پس از بررسی صورت گرفته توسط کارشناسان این اداره کل، با ایجاد سایت ایرانسل در این روستا، مشکلات مردمی در حوزه ارتباطات برطرف و به شبکه ملی اطلاعات متصل شد.

وی افزود: بن بید، روستایی از توابع شهرستان دشتی با ۵۱ خانوار و جمعیت ۱۷۰ نفر می‌باشد.

سملیان اظهار کرد: پروژه سایت روستای بن بید، با نیازسنجی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر و اعتبارات طرح خدمات اجباری روستایی (USO) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به پیمانکاری شرکت ایرانسل با تکنولوژی 3G/4G طراحی، نصب و راه اندازی شد.

وی گفت: توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات روستایی، می‌تواند سبب توانمندسازی و تأثیرگذاری آگاهانه این قشر از جامعه، در توسعه پایدار روستایی و روند توسعه کشور شود.

وی افزود: ICT در روستا منجر به توانمندسازی در ابعاد گوناگونی مانند آموزش، بهداشت، بازاریابی و داد و ستد، درآمد، گردشگری، بهره وری و غیره می‌شود.

کد خبر 6090302

دیگر خبرها

  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند
  • حیدری: کولبران در انتظار ابلاغ قانون ساماندهی اشتغال پایدار مرزنشینان هستند
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • کارگران یکی از شاخصه‌های توسعه و جهش تولید هستند