Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@16:28:50 GMT

چرا ارز 4200 تومانی باید حذف شود؟

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۵۷۹۱۰

چرا ارز 4200 تومانی باید حذف شود؟

3 سال از زمان به راه افتادن سیاست اختصاص ارز ترجیحی در اقتصاد ایران می گذرد. 3 سالی که نه تنها برای اقتصادی برکت و خیری نداشت بلکه افزایش نقدینگی، فساد و رانت ناشی از آن، دامن کشور را گرفت.

به گزارش «خبرنگار ایران آنلاین»، 3 سال از زمان به راه افتادن سیاست اختصاص ارز ترجیحی در اقتصاد ایران می گذرد. 3 سالی که نه تنها برای اقتصادی برکت و خیری نداشت بلکه افزایش نقدینگی، فساد و رانت ناشی از آن، دامن کشور را گرفته و خلاصی از آن گذشت از هفت خان رستم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




حالا دولت سیزدهم در همین ابتدای کار برای سرو سامان دادن به هزینه های کشور موضوع حذف ارز 4200 تومانی یا همان ترجیحی را مطرح کرده است سیاستی که البته مخالفان و موافقانی هم دارد.

افزایش تورم، کاهش درآمدهای نفتی، بالا بودن سرسام آورهزینه های کشور، بالا رفتن پایه پولی تنها گوشه ای از اثراتی است که در این سه سال رونق ارز ترجیحی گلوی کشور را فشرده است.
با اینکه بسیاری از کارشناسان و دلسوزان جامعه موافق حذف این ارز از سیستم اقتصادی کشور هستند اما معتقدند که این کار باید با احتیاط انجام شود چرا که حذف یکباره این ارز از سیستم اقتصادی کشور تبعات سوء هم می تواند به همراه داشته باشد.

کارشناسان می گویند: پرداخت یارانه در هر روشی نیاز به تامین منابع دارد اما دولت سیزدهم فعلا در آغاز راه از درآمدهای نفتی کلان محروم است بنابراین تامین منابع یارانه ها به سختی انجام خواهد شد و تزریق پول یکباره و بدون پشتوانه به جامعه و اقتصاد تورم را دوباره افزایش خواهد داد که نتیجه آن فشار به طبقه متوسط و ضعیف جامعه خواهد بود.

از طرفی برخی دیگر می گویند: از آنجاییکه انتظارات تورمی قیمت کالاها را پیش از این افزایش داده است بنابراین حذف ارز ترجیحی نمی تواند خیلی تأثیر ملموسی در هزینه تمام شده داشته باشد بلکه حتی  کسری بودجه را نیر می تواند پوشش دهد.

 هدر رفت منافع و رسیدن مستقیم کمک و یارانه به مردم دلیل حذف یارانه ارزی 4200 تومانی

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره در گفت و گو با خبرنگار « ایران آنلاین» اظهار داشت: در خصوص آینده ارز۴۲۰۰ تومانی، آنچه که در جلساتی که با دولت و‌سازمان برنامه بودجه داشتیم مطرح و مورد توافق قرار گرفته و قرار است برای سال ۱۴۰۱ در قالب لایحه بودجه در صورت تصویب در مجلس نهایی شود این است که ارز۴۲۰۰ برای گندم و دارو همچنان برقرار خواهد بود.

محمد خدابخشی ادامه داد: ولی برای سایر موارد که عمده آن نهاده های دامی کشاورزی است دولت پیشنهاد دیگری دارد و قرار است ارز ترجیحی این بخش حذف شود و مابه التفاوت آن در قالب پرداخت یارانه نقدی و کمک هزینه زندگی به اقشاری از جامعه به خصوص دهک های پایین برگردانده شود.

نماینده مردم لرستان در مجلس یازدهم افزود: براساس پیشنهاد دولت قرار است از محل حذف ارز ترجیحی نهاده های دامی به دهک های پایین ۱۲۶ هزارتومان و برای سایر دهک ها تا ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور،۹۰ هزارتومان یارانه نقدی کمک هزینه ماهیانه زندگی پرداخت شود.

نائب رییس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: هدف اصلی دولت از این تصمیم جلوگیری از هدررفت منافع و رسیدن مستقیم این کمک و یارانه به جامعه هدف و اقشار پایین جامعه است که طبیعتا ما در مجلس هم در این موضوع با دولت اشتراک نظر داریم.

خدابخشی با بیان اینکه در این رابطه خوب کسی شک و شبهه ای ندارد و همه اتفاق نظر دارند که باید جلوی هدررفت منابع و رانت گرفته شود، گفت: در این بین نگرانی هایی که وجود دارد این است که تاثیرات این تصمیم بر مردم و بار روانی ناشی از آن بر جامعه چگونه خواهد بود و در شرایطی که اقتصاد کشور از ثبات لازم برخوردار نیست شاید دولت نتواند افزایش قیمت های ناشی از این تصمیم را کنترل کند.

وی ادامه داد: نظر من این است که دولت باید برای کنترل عوارض تورمی این تصمیم و اطمینان از اینکه کالا با قیمت منصفانه مستقیما به دست مصرف کننده واقعی برسد، نظارت جامع و دقیقی بر زنجیره تولید، تامین و شبکه توزیع کالاها داشته باشد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: این نظارت دقیق و همه جانبه بر زنجیره تولید، تامین و توزیع کالا و نیز شیوه پیشنهادی برای توزیع یارانه و‌کمک هزینه ای که از محل مابه التفاوت حذف ارز ترجیحی به مردم پرداخت می شود، باید تا زمانی که اقتصاد به یک شرایط ثبات برسد ادامه یابد و سپس در یک شرایط ثبات اقتصادی، دولت در خصوص چگونگی توزیع و تخصیص این منابع و یارانه این بخش تجدید نظر نماید.

خدابخشی خاظر نشان کرد: این که می گوییم در یک شرایط ثبات اقتصادی مجددا درباره نحوه تخصیص و‌توزیع منابع تصمیم گیری شود به این خاطر است که معمولا به دلیل بار روانی ناشی از برخی تصمیمات اقتصادی در کشور افزایش قیمت ها و میزان عرضه و تقاضا برای کالاهای خاصی معمولا به شکلی غیرمنطقی و غیرخطی افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: طبیعتا چون هدف دولت از این تصمیم حذف یارانه این بخش نیست و به دنبال جلوگیری از هدررفت منابع است، این تصمیم باید به گونه ای اتخاذ شود که منجر به افزایش قیمت ها و تورم و فشار بیشتر بر مردم نشود.

/انتهای پیام

بیشتر بخوانید

ارزپاشی با کدام ترجیح؟! بودجه ۱۴۰۱؛ پایان رشد نقدینگی و تورم  

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ارز ترجیحی حذف ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۷۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه ۱۱ اردیبهشت چقدر گران شد

به گزارش پارس نیوز ، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز گذشته، با رشد ۸۰۰ هزار تومانی به ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته، ۳۸ میلیون تومان معامله شد.

امروز نیم سکه با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته، ۲۴ میلیون تومان و ربع سکه با رشد ۲۰۰ هزار تومانی، ۱۵ میلیون تومان به فروش رسید.

قیمت سکه گرمی نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته، به نرخ ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار طلای تهران سه میلیون و ۵۱۱ هزار تومان معامله شد.

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۲ هزار و ۳۱۵ دلار رسید.

دیگر خبرها

  • قیمت سکه ۱۱ اردیبهشت چقدر گران شد
  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • یارانه‌بگیران بخوانند/ یارانه‌ها و مستمری‌ها در بودجه ۱۴۰۳ چقدر افزایش پیدا می‌کند؟ + عکس
  • هشدار قالیباف نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • موافقت مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک
  • تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • تمدید طرح یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ؟!
  • بررسی یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی کالابرگ