Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: عده‌ای ترمینال‌ها را عامل بسیاری از مشکلات اجتماعی، ترافیکی و زیست‌محیطی می‌دانند و بر این باورند که با انتقال پایانه‌های مسافربری برون‌شهری به خارج شهر همه مشکلات برطرف می‌شود، اما عده‌ای مخالف این جابه‌جایی هستند و می‌گویند به نابسامانی‌های شهری نباید نگاه تک‌بعدی داشت. در گفت‌وگو با «امیرحسین صدیقی» مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران به این موضوع پرداخته‌ایم و اینکه برای کاستن از مشکلاتی که همجواری پایانه‌ها و بافت مسکونی به شهروندان تحمیل کرده چه باید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این روزها ترمینال‌ها به یکی از مراکز مشکل‌آفرین شهر از نظر آلودگی هوا و صوت و آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده‌ است. برای حل این مشکل چه فکری شده است؟
اینکه بگوییم پایانه‌ها به تنهایی مولد آسیب هستند درست نیست. در نقاط پرجمعیت شهر یکسری مشکلات بروز می‌کند که مختص پایانه‌ها نیست، اما اینکه بگوییم پایانه‌ها آلودگی هوا ایجاد می‌کنند حرف درستی است، چون در یک نقطه متمرکز می‌شوند. مسئله مهم در این زمینه این است که اتوبوس‌ها و ناوگان مسافربری با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا مطابقت داشته باشد، در این صورت حتماً آلودگی کمتری ایجاد می‌شود. اگر همه این کارها منظم و دقیق انجام شود آن وقت نمی‌توانیم پایانه‌ها را تنها مرکز تولیدکننده آلودگی هوا بدانیم.


 به نظر می‌رسد که ترمینال‌هایی مثل جنوب و یا غرب که در محدوده محله‌های جرم‌خیز قرار گرفته‌اند بیش از هر مرکز پرجمعیتی در شهر، سلامت اجتماعی را به خطر می‌اندازند؟
همان‌طورکه گفتم و باز تأکید می‌کنم ترمینال‌ها مولد آسیب‌های اجتماعی نیستند. برای مثال ما امکاناتی مثل تلفن همراه با دسترسی به انواع کانال‌ها و شبکه‌های مجازی در اختیار داریم، اما همین امکانات می‌تواند زمانی آسیب‌زا شود. به تعبیر دیگر هرگاه آگاهی، بینش و فرهنگ جامعه بالا برود به همان اندازه شاهد کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود، بنابراین باید راه‌حل اساسی برای پدیده‌هایی مانند دختران فراری یا زنان آسیب‌دیده پیدا کنیم. البته در پایانه‌های مسافربری، دفاتر خدمات اجتماعی با حضور کارشناسان و مددکاران مجرب فعالیت دارند که به افراد آسیب‌پذیر نظیر کودکان و نوجوانان فراری، افراد بی‌خانمان و همچنین مسافران در راه مانده خدمات مناسب ارائه می‌دهد که می‌توان آن را انجام وظیفه و عمل به رسالت اجتماعی شهرداری دانست.


 درباره جابه‌جایی و انتقال پایانه‌ها به خارج از شهر چه نظری دارید؟
در دوره‌ای پایانه‌های مسافربری به‌عنوان نقطه تبادل سفرهای درون و برون‌شهری در ورودی‌های شهرها ایجاد شدند، اما به مرور زمان و با توجه به رشد جمعیت این پایانه‌ها در بافت مسکونی و مرکزیت شهر قرار گرفتند. طبیعتاً اگر اکنون بخواهید هر پایانه‌ای را به ورودی‌های یک شهر منتقل کنید، ترمینال‌های جدید نیز با رشد جمعیت و گسترش شهر دچار همین سرنوشت می‌شوند. در هیچ کجای دنیا رسم نیست که مرتب پایانه‌های مسافربری را به خارج از شهر انتقال بدهند.


 پس مخالف انتقال پایانه‌های مسافربری به خارج از شهر هستید؟
بله. پایانه‌های مسافربری می‌توانند در مرکز شهر وجود داشته باشند، اما با رعایت قوانین و مقررات و شرایط ترافیک شهر، استانداردسازی کامل ناوگان حمل‌ونقل عمومی. ضمن اینکه انتقال این پایانه‌ها بودجه بسیاری بر شهر تحمیل می‌کند و عملاً مشکلی برطرف نمی‌شود. ساخت پایانه‌های متمرکز به هیچ‌وجه مقرون به صرفه نیست.


 ترمینال جدید شرق که سال‌ها قبل ساخته شده هنوز به بهره‌برداری نرسیده است؟
ساخت پایانه جدید شرق با صرف اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان در سال‌های قبل آغاز و با بیش از ۹۰‌درصد پیشرفت متوقف شد. در دوره مدیریت قبلی شورای شهر، به دلیل کمبود نقدینگی امکان تکمیل پروژه به وجود نیامد. ضمن اینکه به لحاظ کمبود سرانه‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری نیمه شرقی تهران، تصمیم گرفته شد از ترمینال جدید شرق استفاده دوگانه(فرهنگی‌ـ حمل‌ونقلی) شود و این تصمیم‌گیری باعث شد که این ترمینال تکمیل نشود.


 با این حساب برای حل مشکلات پایانه‌ها چه برنامه‌ای دارید؟
باید «پایانه‌های اقماری» ایجاد کنیم. مردم نیازمند آن هستند که در نزدیک‌ترین نقطه به محل سکونت و یا کارشان از خدمات حمل‌ونقل برون‌شهری استفاده کنند. این کارحتماً به ترافیک شهر کمک می‌کند، چون مردم با همان خودروهای جمعی شهر می‌توانند خدمات مورد نظرشان را دریافت کنند. «پایانه‌های اقماری» یا «سکوهای پیاده و سوار شدن» به شکل ایستگاه‌هایی در می‌آیند که در طول مسیر خدمات مسافربری ارائه می‌کنند. می‌توان به سمت ارائه خدمات مسافربری بدون حضور در پایانه‌ها پیش رفت. ساخت سکوهای مسافربری هزینه بسیار کمتری دارد و از طرف دیگر شهرداری امکانات و تأسیسات مناسبی در داخل شهر ایجاد کرده که می‌توان از آنها دومنظوره استفاده کرد.


 در صورت استفاده شهروندان از سکوهای مسافربری داخل شهر تکلیف بیمه مسافران توسط تعاونی‌های مسافربری چه می‌شود؟
شهروندان وقتی به شکل غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن اقدام به خرید بلیت اتوبوس کنند از همان زمان بیمه‌اند و همه تسهیلات برایشان در نظر گرفته می‌شود. مسافران به راحتی با گوشی همراه خود می‌توانند از زمان رسیدن اتوبوس مدنظرشان به نزدیک‌ترین سکوی مسافربری به محل زندگی و محل کار خود باخبر شوند و به آنجا مراجعه کنند. حتی می‌توان برای این اپلیکیشن گزینه‌هایی پیش‌بینی کرد که امکان لغو یا درخواست مجدد بلیت وجود داشته باشد. زمان توقف اتوبوس‌های برون‌شهری در این سکوها کوتاه و به اندازه سوار و پیاده کردن مسافران است نه بیشتر.


 اگر به این سمت برویم که شهروندان برای خرید بلیت و سفر به پایانه‌های مسافربری کنونی مراجعه نکنند، کاربری ترمینال‌ها چه می‌شود؟
فعالیت این پایانه‌ها بیشتر اختصاص پیدا خواهد کرد به خدمات پشتیبانی تعاونی‌ها و شرکت‌های مسافربری؛ پارک اتوبوس‌ها، سرویس و تعمیرات خودروها، کارواش، معاینه‌فنی، استراحت راننده‌ها و...


 طرح‌هایی که مطرح کردید تا چه اندازه قابلیت اجرا دارد؟
مدیریت شهری و اعضای شورای‌شهر ششم به‌ویژه کمیسیون حمل‌ونقل به این برنامه‌ها نگاه مثبتی دارند. امیدواریم که در نخستین جلسه و نشست مشورتی که برگزار می‌شود تصمیمات اصولی و کارآمد در حوزه حمل‌ونقل برون‌شهری گرفته شود.

کد خبر 643274 برچسب‌ها حمل و نقل همشهری محله سازمان پایانه‌ها

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حمل و نقل همشهری محله سازمان پایانه ها پایانه های مسافربری انتقال پایانه ها ترمینال ها برون شهری حمل ونقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۹۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز البرزپژوهی در کرج راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علیرضا سعیدی عصر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در تالار شهیدان نژادفلاح کرج برگزار شد، با بیان اینکه می توانیم با زبان خصومت با یکدیگر صحبت نکنیم و با زبان احترام یکدیگر را نقد کنیم، گفت: بپذیریم که مقداری با یکدیگر اختلاف مبانی و فکری داریم و ممکن است جریانی جریان دیگر را قبول نداشته باشد اما این امر نباید موجب توهین به یکدیگر شود.

وی در خصوص صحبت یکی از خبرنگاران مبنی بر انتقاد این عضو شورای شهر کرج از سگ گردانی در پارک ها تصریح کرد: عده ای از مردم از سگ گردانی در پارک ها شکایت دارند زیرا گاهاً شاهد آسیب زدن به کودکان و بزرگسالان توسط سگ ها بوده و هستیم و حتی نمی توان از کنار سگ های زینتی نیز به راحتی عبور کرد، بنابراین از شهردار خواستم این امر در پارکی که محل استفاده عموم است ممنوع شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج با بیان اینکه اگر شهرداری این کار را جمع نکند، چه کسی مسوول است؟ اظهار کرد: عده ای از افراد اقدام به چرخاندن حیوانات در پارک ها کرده و از این طریق مشکلات زیست محیطی و بهداشتی را برای مردم ایجاد می کنند. اگر در این زمینه اعتراض می کنم به معنای مخالفت با سگ ها نیست، این امر مستلزم شعور اجتماعی و فرهنگ است.

حجت الاسلام سعیدی تصاحب سگ ها و اهلی کردن آنها را اولین نقطه خیانت به این حیوان دانست و در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان بودجه و در سال قبل از آن ۴۰۰ میلیون تومان به جشنواره تئاتر استان اختصاص یافت و امسال نیز بودجه ای بدین منظور در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: کرج اولین شهری است که با ۶۰ مجموعه فرهنگی استان وارد انعقاد تفاهم نامه شده و ۲۱ مجموعه ۲۵ درصد از هزینه های اجرای برنامه های خود را دریافت کرده اند. همچنین کرج اولین شهری است که نقشه مهندسی فرهنگی کشور را به اجرا درآورده است. از دیگر اقدامات فرهنگی انجام شده می توان به رونمایی از هشت جلد کتاب البرزشناسی در سال گذشته در روز فرهنگی کرج خبر داد.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج متولی فرهنگ هر استان را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن دانست و اظهار کرد: شورای دوره ششم شهر کرج ۶ و نیم میلیارد تومان بودجه فرهنگی شهر را به ۱۶۷ میلیارد تومان افزایش داد. در حوزه البرزشناسی و کرج شناسی نیز مرکز البرزپژوهی به همت شهرداری کرج راه اندازی می شود.

کد خبر 6093550

دیگر خبرها

  • میزبانی پایانه‌های مسافربری مشهد از ۲۰ میلیون زائر امام رضا(ع)
  • مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی: اقدام‌های فرهنگی باید امیدآفرین باشد
  • انتقال ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های کشور در سال گذشته
  • ۲۵ فقره سرقت موفق از خطوط لوله نفت در سال ۱۴۰۲
  • ترمینال و پایانه‌های مسافربری تبریز کجا هستند؟
  • دیدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی 
  • مرکز البرزپژوهی در کرج راه اندازی می شود
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • شهرداری به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا
  • افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت