Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیف فروش (Sales Funnel)، یک اصطلاح بازاریابی است که برای شرح سفر مشتریان در پروسه خرید مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیف فروش چند مرحله دارد، که معمولا در بالا، وسط، و پایین قیف فروش قرار دارند. البته این مراحل ممکن است بسته به مدل فروش شرکت، تغییر کنند.

درد از دست دادن معامله برای همه بیزینمس‌ها آشنا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه پس از هفته‌ها تلاش و ارائه مشتری را از دست بدهید، اصلا احساس خوبی نیست.

خروج مشتری بالقوه از قیف فروش اتفاق رایجی است. اما اگر مدیریت مناسبی برای قیف فروش داشته باشید، کمتر شاهد آن خواهید بود. قیف فروش بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک، بیشتر شبیه یک آبکش است؛ پر از سوراخ هایی که در اثر عدم هماهنگی سیستم‌ها ثبت و ذخیره اطلاعات به وجود آمده‌اند. قرارملاقات‌های و پیگیری‌های فروش فراموش شده را هم به این لیست اضافه کنید.

اما راه بهتری هم هست. استفاده از نرم‌افزارهایی مانند CRM، اتوماسیون فروش و بازاریابی، می‌تواند فرصت فروش در حال از دست رفتن را به فروش قطعی تبدیل کند.

 

قیف فروش چه اهمیتی دارد؟

قیف فروش کمک می‌کند بفهمید مشتری در هر مرحله از فرایند خرید، چه فکری کرده و چه‌کار می‌کند. با استفاده از این بینش‌ها، می‌توانید فعالیت‌های بازاریابی هدفمندتری داشته باشید و بهترین پیام را برای مراحل مختلف قیف فروش طراحی کنید. این موضوع احتمال تبدیل شدن سرنخ‌ها به مشتری را افزایش می‌دهد.

 

مراحل قیف فروش

از لحظه‌ای که مشتری بالقوه درباره محصول یا خدمات شما می‌شنود، تا وقتی که خرید می‌کند (یا نمی‌کند)، همگی جز مراحل قیف فروش هستند. شاید این سفر، برای مشتریان مختلف، متفاوت باشد؛ اما همه سرنخ ها در نهایت، براساس علاقمندی‌شان تصمیم‌گیری می‌کنند. ابتدا به مشکلشان فکر کرده، و بعد شروع به تحقیق می‌کنند تا مطمئن شوند محصول یا خدمات شما، بهترین گزینه برای آنهاست.

به طور کلی، قیف فروش چهار مرحله اصلی دارد:

 

مرحله 1: آگاهی (Awareness)

اولین مرحله در قیف فروش، آگاهی (اطلاع مشتری از محصول/خدمات) است که طریق تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی، یا حتی از صحبت با مردم اتفاق می‌افتد. مثلا وقتی مشتری اولین بار اسم شرکتتان را از همکارش می‌شنود و یا سایتتان را در گوگل می‌بیند، وارد مرحله آگاهی می‌شود.

چرایی و چگونگی ورود این افراد به قیف فروش، به توانایی فروش و بازاریابی شما بستگی دارد. مثلا به سرنخ‌هایی در قسمت‌های میانی و پایین قیف، باید بیشتر توجه کنید. چون حالا مشتری از مرحله آگاهی رد شده و وارد علاقمندی شده است.

 

مرحله 2: علاقه (Interest)

زمانی که مشتری با برندتان آشنا شد، براساس علاقمندی‌اش آن را ارزیابی می‌کند. ابتدا به مشکلش فکر کرده و بعد تحقیق می‌کند تا مطمئن شود شما بهترین گزینه را ارائه می‌دهید.

 

مرحله 3: تصمیم‌گیری (Decision)

حالا که مشتری اطلاعات لازم درباره محصول یا خدمات شما را در اختیار دارد، بیشتر درباره قیمت‌هایتان بررسی می‌کند. صفحات فروش، وبینارها، و تماس‌های تلفنی در اینجا کمک زیادی می‌کنند تا بتوانید مشتریان را ترغیب به خرید کنید.

 

مرحله 4: اقدام

تمام تلاشهایتان به این مرحله از قیف فروش ختم می‌شود: آیا مشتری خرید می‌کند یا نه. اگر خرید نکند، به این معنی نیست که دیگر هیچوقت خرید نمی‌کند. برای چنین مشتریانی حتما کمپین پرورش سرنخ ایجاد کنید.

 

چگونه قیف فروش ایجاد کنیم؟

برای ایجاد قیف فروش، ابتدا به مشتریانی نیاز دارید که وارد قیف شوند. بعد می‌توانید رفتارشان را ردیابی کنید تا متوجه شوید در کجای قیف قرار دارد. بهترین روش ایجاد قیف فروش، پنج مرحله را شامل می‌شود:

 

صفحه فرود بسازید

صفحات فرود وب‌سایت، اولین تعامل مشتری با شرکت است. اگر روی یک تبلیغ کلیک کند، در وبیناری شرکت کند، یا یک کتاب الکترونیکی را دانلود کند، یعنی وارد صفحه فرود شده است. این صفحه باید به طور واضح و مشخص، شرکت شما و مزایای منحصربفردتان را معرفی کند. از همه مهمتر، صفحه فرود باید یک فرم داشته باشد تا مشتری اطلاعات خودش را در آنجا وارد کند؛ تا بعدا بتوانید با او در تماس باشید.

 

چیز باارزشی ارائه کنید

باید در ازای گرفتن ایمیل مشتری، چیزی به او بدهید؛ مثل کتاب الکترونیکی، فایل ویدیویی، پادکست، قالب‌های دانلودی، نتایج تحقیقات و غیره.

 

پرورش را شروع کنید

در اینجا، مشتری از مرحله آگاهی به علاقمندی می‌رود. حالا که آدرس ایمیل مشتری را دارید، پس چند ایمیل پرورش سرنخ برایش بفرستید و اطلاعات بیشتری به او بدهید.

 

بیش فروشی

همانطور که مشتری به مرحله تصمیم‌گیری نزدیک می‌شود، باید چیزی ارائه دهید تا او را ترغیب به خرید کنید. مثلا می‌توانید تست رایگان، یا تخفیف ویژه ارائه دهید.

 

ادامه دهید

در مرحله اقدام، یا مشتری از شما خرید می‌کند، یا نمی‌کند. نحوه خروج از قیف فروش هرچه بود، ارتباط‌تان را قطع نکنید. مثلا اطلاعات بیشتری درباره محصولات‌تان ارائه دهید و آنها را از تخفیف‌های ویژه مطلع سازید.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۵۹۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۸۱۶ میلیارد ریال پولشویی در زاهدان

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان از کشف یک فقره پولشویی به ارزش ۸۱۶ میلیارد ریال و دستگیری دو نفر متهم در شهرستان زاهدان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سردار دوستعلی جلیلیان اظهار داشت: پس از اطلاع از وقوع یک مورد پولشویی در زاهدان، رسیدگی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان افزود: ماموران با انجام تحقیقات دریافتند شخصی در شهرستان زاهدان برای خرید و فروش موارد مخدر نسبت به افتتاح حساب برای فرزند و همسر خود اقدام و با حساب آنها کارهای مالی مرتبط با خرید و فروش مواد مخدر را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: ماموران پلیس امنیت اقتصادی در ادامه و پس از بررسی به عمل آورده از حساب این افراد، دریافتند 816 میلیارد ریال پولشویی داشته‌اند و در این راستا دو نفر متهم دستگیر شدند.

انتهای پیام/

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • هجوم برای خرید طلا/ چقدر طلا فروش رفت؟
  • حدود ۸ هزار دانش آموز درجشنواره خوارزمی در خاش
  • تصاویر اولیه از مراحل ساخت‌وساز ۳۲۰ میلیون دلاری امریکایی‌ها در سواحل غزه
  • امید بارسلونا به فروش ۲ بازیکن به عربستانی‌ها
  • احکام شرعی | حکم خرید و فروش سگ
  • فروش اینترنتی دارو
  • کشف ۸۱۶ میلیارد ریال پولشویی در زاهدان
  • نحوه خرید بلیط چارتر به مقصد دبی
  • جزئیات طرح «یسنا» یارانه ویژه مادران باردار + مبلغ و نحوه استعلام
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر