Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@23:18:31 GMT

۹۹.۴ درصد تهرانی‌ها باسواد هستند

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۶۰۸۵۲

۹۹.۴ درصد تهرانی‌ها باسواد هستند

به گزارش ایرنا، میررضا شفیع‌پور روز چهارشنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته سوادآموزی(دوم تا هفتم دی) اظهارداشت: هفتم بهمن سال ۱۳۵۸ نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل و سوادآموزی در کشور آغاز شد و بسیاری جهادگونه در این حوزه فعایت کردند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین زیرساخت عدالت سوادآموزی است، گفت: در سال ۱۳۵۷، ۴۸ درصد جمعیت بالای ۶ سال باسواد بودند و امروز با اقدامات انجام شده و توسعه سوادآموزی بیش از ۹۰ درصد جمعیت بالای ۶سال باسواد و بیش از ۹۷ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد هستند، همچنین ۹میلیون نفر جمعیت کشور در آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند که بخش عمده‌ای آن بانوان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شفیع‌پور افزود: از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۷ سالانه یک میلیون به جمعیت دوره ابتدایی افزوده می‌شد و در این مدت ۲۰ درصد درآمد کشور برای کاهش و جلوگیری از بی‌سوادی به آموزش و پرورش اختصاص داده شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: براساس آمار، اگر کل جامعه جهانی باسواد شود ١٢درصد از فقر مطلق جهان کاهش پیدا می‌کند و اگر میانگین تحصیلات یک کشور به اندازه یک پایه افزایش یابد، ١٠درصد بر درآمد ناخالص آن کشور افزوده می‌شود، براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، میانگین پایه سواد در ایران تا کلاس هشتم است و اگر در آینده میانگین سواد به پایه‌های نهم و دهم ارتقا یابد، به ازای هر کلاس ۱۰ درصد درآمد ناخالص ملی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه شهر تهران باسوادترین شهر کشور است، اظهارداشت: این شهر سال ۱۳۹۵، در جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال، ۹۰ هزار بی‌سواد داشته است که اکنون در جامعه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری ۱۰ تا ۴۹ سال، ۳۰ تا ۳۵ هزار بی‌سواد مطلق هستند و عمده این جمعیت پراکنده هستند.

شفیع‌پور گفت: ۹۹.۴ درصد جمعیت شهر تهران باسواد هستند و این شهر به ازای هر هزار نفر ۲نفر بی‌سواد دارد که به دلیل مهاجرپذیر بودن شهر تهران(مهاجران داخلی و خارجی) بیشترین بی‌سوادی در بین اتباع خارجی به خصوص اتباع افغانستانی است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: با توجه به تغییرات سیاسی در کشور افغانستان، اکنون با موجی از مهاجران افغانستانی مواجه هستیم که بسیاری از آنان بی‌سواد هستند، اتباع متقاضی هستند اما ظرفیت‌ها محدود هستند، در سوادآموزی ایرانی متقاضی چندانی نداریم و به سختی می‌توانیم بی‌سواد ایرانی را جذب کنیم، به عنوان مثال در منطقه ۶، ۲۶ نفر بی‌سواد اعلام شده که پیدا کردن آنان در جمعیت ۶هزار نفری دشوار است.

وی با اشاره به اینکه با سوادی منجر به توانمندی و آگاهی افراد می‌شود، بیان کرد: طبق اعلام سازمان زندان‌ها، ۶۷ درصد زندانیان بی‌سواد یا کم‌سواد هستند و طبق اعلام راهنمایی رانندگی بیش از ۹۰ درصد افرادی که در پیاده‌روها تصادفات منجر به مرگ داشته‌اند کم‌سواد یا بی‌سواد بوده‌اند و به همین نسبت آسیب‌های اجتماعی در آمارهای بهزیستی و کمیته امداد هم دیده می‌شود.

شفیع‌پور با تاکید بر همکاری همه نهادها و سازمان‌ها با آموزش و پرورش برای کاهش و انسداد بی‌سوادی اظهارداشت: کمیته پشتیبانی از سوادآموزی در سطح استان فعال است و ۲۰ نهاد دولتی از جمله مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور،‌ صدا و سیما،‌ سازمان ثبت و احوال، ‌سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداری‌ها، مرکز آمار، شورای عالی پشتیبانی، وزارت کار، وزارت ارشاد، وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید در حوزه سوادآموزی با آموزش و پرورش همکاری کنند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: قانون الزامی کردن باسوادی باید توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شود و ۲ سال به صورت بسته‌های تشویقی اعلام کنند افراد بی‌سواد اگر با سواد شوند به عنوان مثال یارانه آنان افزایش یا دوران سربازی کاهش می‌یابد، اگر بیکار هستند وام خوداشتغالی به آنان ارائه شود یا قوانین تنبیهی اعمال شود که در مدت ۲ سال اگر افراد برای باسوادی مراجعه نکردند از خدمات اجتماعی و تربیتی محروم شوند.

وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای معرفی کودکان کار که بی‌سواد هستند، همکاری می‌کند، سال گذشته آمار یکهزار و ۷۰۰ کودک کار برای باسوادی اعلام شد که البته آمار دقیق نبود و بسیاری از آنان در خارج از تهران بودند.

شفیع‌پور بیان کرد: همچنین شورای عالی آموزش و پرورش قانونی را مصوب کرد که پنج وظیفه به ارکان مدرسه از جمله شورای معلمان و شورای مدرسه در رابطه با اولیای بی‌سواد مدرسه و بی‌سوادان محله محول شد که با این اقدام می‌توانیم سریع‌تر اولیای بی‌سواد را شناسایی و باسواد کنیم و به کیفیت آموزش و یادگیری فرزندان آنان نیز کمک کنیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه ۹۸ درصد دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی برای تحصیل پوشش داده می‌شوند، اظهارداشت: در چند سال اخیر ۲۰۰هزار نفر در پایه اول ابتدایی ثبت‌نام نکردند، همچنین به دلایلی ترک تحصیل در دوره ابتدایی هم وجود دارد.

وی گفت: فقر مالی ۳۰ درصد، ترس از مدرسه ۱۸ درصد، فقر فرهنگی ۱۵ درصد، بیماری جسمی و ذهنی ۱۴ درصد، مشکلات خانوادگی از جمله طلاق و آسیب‌های اجتماعی ۱۱ درصد، در دسترس نبودن مدرسه در مناطق محروم و عدم علاقه به تحصیل سه درصد، نارضایتی از جنس معلم ۲ درصد و سایر موارد ۱۳ درصد در ترک تحصیل موثر هستند.

شفیع‌پور خاطرنشان کرد: فلسفه سوادآموزی تا دوره ابتدایی و آموختن سواد پایه؛ خواندن، نوشتن، حساب کردن و قرآن خواندن به گره سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است، ما به دنبال بی‌سوادان سیاه یا مطلق هستیم، بعد از اتمام بی‌سوادی مطلق و با سوادی این قشر به سمت آموزش بزرگسالان در متوسطه اول و دوم خواهیم رفت.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران اظهارداشت: اکنون ۱۸ میلیون نفر بین گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال داریم که از این تعداد ۹میلیون نفر در دوره ابتدایی هستند، ۶ میلیون نفر خواندن و نوشتن بلدند، ۲ میلیون نفر بی‌سواد مطلق هستند، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در دوره متوسطه اول و ۳ میلیون نفر در متوسطه دوم زیر دیپلم درس خوانده‌اند و ۱۸ میلیون زیر دیپلم هستند.

وی افزود: وقتی بی‌سوادی مطلق نداشته باشیم باید ماموریت را تغییر دهیم که آموزش مادام‌العمر است، برای آموزش بزرگسالان، طرحی در سازمان تهیه شده و به هیات دولت ارائه شد که هنوز با آن موافقت نشده است که ۶ساله به آنان دیپلم حرفه‌ای بدهیم که این دیپلم ۷۰ درصد دروس مهارتی و ۳۰ درصد دروس تئوری باشد.

هفتم دی سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره) است، امسال چهل و یکمین سالروز تشکیل این نهضت است و یکم تا هفتم دی، هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.

برچسب‌ها شهر تهران سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر تهران سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش تهران شهر تهران سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش تهران دوره ابتدایی ۱۰ تا ۴۹ سال سواد هستند میلیون نفر درصد جمعیت هزار نفر بی سوادی شفیع پور بی سواد نفر بی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۰۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی از رشد هشت درصدی توسعه متوازن رشته‌ای خبر داد.

ابوالقاسم اکبری، ۹ اردیبهشت ماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: شاخص توسعه متوازن رشته‌ای استان در سال تحصیلی گذشته ۳۶ درصد بود که به بیش از ۴۴ درصد در سال تحصیلی جاری رسیده است.

وی افزود: این نشان می‌دهد که درحال حاضر بیش از ۴۴ درصد از دانش آموزان ما در رشته‌های هنرستان‌ها و کار و دانش تحصیل می‌کنند و تلاش می کنیم این عدد به ۵۰‌ درصد برسد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای توسعه یافته به این موضوع اعتقاد دارند که باید در حوزه فنی و هنرستانی سرمایه‌گذاری کنند و به همین دلیل در موضوع اشتغال موفق هستند.

اکبری گفت: رشته های نظری، بیشتر ایجاد علم می‌کنند و شغل کمتری ایجاد می کنند به همین دلیل باید به سمت حضور دانش آموزان در رشته های فنی و مهارتدار کردن آن‌ها حرکت کنیم.

وی در ادامه به کمبود فضای آموزشی نیز اشاره کرد و افزود: برای جبران این کمبودها با پیگیری‌ها و تلاش‌های بسیار زیاد، ۷۰ پروژه با ۳۶۰ کلاس درس در دو سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و ۸۵ مدرسه دیگر نیز با بیش از ۳۵۰ کلاس درس در حال ساخت است.

وی اظهار کرد: امسال، ساخت ۱۳ مدرسه جدید در سایت‌های نهضت ملی مسکن استان به تصویب رسیده و ۱۲۰ کلاس درس در آن‌ها ساخته می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین بیان کرد: در آستانه برگزاری امتحانات نهایی هستیم و با توجه به اینکه میزان تاثیر آن‌ها در قبولی دانشگاه افزایش یافته، اهمیت بالایی دارد.

وی با بیان اینکه امسال آزمون‌های نهایی ۵۰ درصد در نتیجه کنکور تاثیر دارد، گفت: امسال در پایه دهم ۷۴۷۳ دانش آموز، یازدهم ۷۷۷۴ و پایه دوازدهم ۸۲۸۴ دانش آموز در آزمون‌های نهایی شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: افرادی که می‌خواهند نمرات آزمون‌های نهایی گذشته خود را ترمیم کنند نیز در این امتحانات نهایی شرکت می کنند و به همین دلیل پیش بینی می‌کنیم حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر در این آزمون‌ها حضور داشته باشند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی همچنین به تعداد مدارس تک دانش آموز اشاره کرد و افزود: در استان ما ۱۸ مدرسه تک دانش آموزی با یک معلم وجود دارد و ۱۳۴ مدرسه نیز کمتر از پنج دانش آموز دارد و این نشان از توجه وزارت آموزش و پرورش و دولت به گسترش آموزش‌ها و عدالت تربیتی و آموزشی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مدیرعامل سازمان پسماند: شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند ۶۵ درصد کاهش یافت/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • چند درصد مدارس استان سمنان تخریبی است؟
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • صحرایی: روزانه ۸ مدرسه در کشور ساخته می‌شود
  • ساخت روزانه ۸ مدرسه در کشور
  • وزیر آموزش و پرورش : ساخت روزانه ۸ مدرسه در کشور/ امسال ۷۲ هزار معلم جذب می شوند
  • ساخت روزانه ۸ مدرسه در کشور/ استخدام ۱۹ هزار مربی ورزشی و مشاور پس از ۱۵ سال
  • رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه
  • آموزش سواد مالی به کودکان