Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی ایجاد شهرک‌های غیردولتی برای تامین شغل محرومین و مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) را ضروری دانست و گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان باید با مشارکت کمیته امداد راه اندازی این شهرک‌ها و پرداخت تسهیلات به متقاضیان برای ایجاد واحد تولیدی را در دستور کار قرار دهد.

یعقوبعلی نظری با حضور در شرکت شهرک‌های خراسان رضوی و نشست با مدیر عامل و مدیران ستادی و شهرک‌های استان اظهار کرد: توسعه شهرک‌های کارگاهی و غیردولتی صنفی در استان ضرورتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، ایجاد کارگاه‌های کوچک در شهرک‌ها زودبازده بوده و شغل بیشتری ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برای واحدهای صنعتی در استان چهار دستور کار شامل حفظ وضع موجود فعالیت واحدها، ارتقای ظرفیت تولید در واحدهای فعال، احیای واحدهای راکد و ایجاد ظرفیت‌های جدید در بخش تولید در اولویت قرار گرفته است.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: هر کدام از واحدهای صنعتی فعال باید برنامه عملیاتی مبتنی بر تولید داشته باشند که تقویت، رسیدگی و مراقبت و ارتقای آنها بسیار مهم بوده و باید در اولویت قرار گیرد.

نظری با تاکید بر تدوین یک برنامه مراقبتی برای واحدهای صنعتی فعال اظهار کرد: مدیران واحدهای تولیدی را نباید به حال خود رها کرد، بلکه مسئولیت حفظ و نگهداشت تولید و پیشگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی برعهده شرکت شهرک‌های صنعتی است که مدیران را نسبت به انجام اقدامات پیشگیرانه، تقویت و ارتقای سطح تولید حساس کند و آموزش‌های لازم را به وی بدهد چرا که بهترین شیوه برای حفظ واحد تولیدی، ارتقای آن است.

احیا هر واحد راکدبه طور متوسط موجب اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر خواهد شد

وی احیای ۳۲۵ واحد راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: مشکلات واحدهای صنعتی باید دسته بندی و برای حل آن برنامه‌ریزی لازم انجام گیرد، اطلاعات مربوط به این واحدها باید بروزرسانی و ارزیابی درست و عملیات دقیقی برای احیای آن‌ها انجام شود. هیچ دلیل موجهی برای معطل نگه داشتن یک ظرفیت تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان وجود ندارد، زیرا  احیای هر واحد به طور متوسط می‌تواند برای ۲۰ نفر شغل ایجاد کند.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: هر شهرک صنعتی باید برنامه مجزایی در دو بخش واحدهای صنعتی و زیرساخت‌ها داشته باشد و باید برنامه هر شهرک بر مبنای چهار دستور کار استان برای شهرک‌های صنعتی تدوین و عملیاتی شود.

نظری شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی را مسئول تامین آب و برق واحدهای صنعتی مستقر در آنها دانست و گفت: با توجه به محدودیت‌ها در تامین آب و برق، باید طرح‌های مربوط به نصب نیروگاه خورشیدی برای تامین برق و بازچرخانی آب برای تامین آب واحدهای صنعتی در دستور کار شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار گرفته و اجرایی شود.

وی با تاکید بر جلوگیری از توسعه بی ضابطه نواحی صنعتی در خراسان رضوی گفت: ایجاد هر ناحیه صنعتی باید توجیه اقتصادی داشته و هدفمند باشد، به صرف اینکه ناحیه صنعتی در محلی ایجاد اما هیچ اقدامی در آن انجام نشود، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

اجرای ۲۱۰۵ طرح تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان

در ادامه این نشست علی بهرامی زاده، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی اظهار کرد: مجموعه واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ۲۷۷۱ واحد است که از این تعداد ۲۴۴۳  واحد فعال و ۳۲۸ واحد راکد است.

وی میزان واحدهای به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از کل طرح‌های صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور را ۵۸ درصد دانست و گفت: متوسط اشتغال ایجاد شده از کل اشتغال ایجاد شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور را ۲۹ نفر و متوسط سرمایه گذاری در هر واحد از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان را ۱۵ هزار میلیارد ریال ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی تصریح کرد: متوسط مساحت هر واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ۴۶۰۰ مترمربع است اما این متوسط در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی ۵۲۰۰ مترمربع است که علت آن استقرار واحدهای بزرگ در شهرک‌های صنعتی استان مانند واحدهای فولادی و کاشی و سرامیک است.

بهرامی زاده خاطرنشان کرد: از ۲۱۰۵ طرح صنعتی در حال اجرا در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز ۳۲۵ واحد در مرحله نصب ماشین‌آلات قرار دارند، ۲۴۴ واحد در مرحله دیوارکشی، ۵۷ واحد در حال تکمیل سوله و باقی طرح‌ها نیز در مرحله فونداسیون و ساختمان سازی هستند.

وی بیان کرد: میزان واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی طی پنج سال گذشته ۱۰۳ واحد بوده که زمینه اشتغال ۲۰۰۰ نفر را فراهم کرده و میزان سرمایه گذاری انجام شده در این مدت ۴۶۰۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با اشاره به چهار ۱۸۳۴ قرارداد منعقده با سرمایه‌گذاران اظهار کرد: هم اینک شرایط زیرساخت‌های آب، برق و گاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی در شرایط مطلوبی است.

بهرامی زاده افزود: طی پنج سال گذشته میزان اراضی در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی به ۶۹ هکتار رسیده است که تا پایان سال این میزان به ۱۰۰ هکتار افزایش می یابد.

وی خاطر نشان کرد: در پنج سال گذشته میزان آب تامین شده برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ۶ لیتر بر ثانیه و میزان برق تامین شده ۱۸.۲ مگاوات افزایش یافته و با قراردادهای منعقد شده با سازمان‌های مربوطه در سال جاری، ۱۶۳ مگاوات برق تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان برق در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی استان اضافه می‌شود.

تکمیل تصفیه خانه چرمشهر تا پایان سال

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی به مهمترین پروژه های در حال اجرای شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در سال جاری اشاره و بیان کرد: اجرای فاز صنعتی شهرک صنعتی شماره پنج مشهد در گستره ۲۰ هکتار، توسعه شهرک صنعتی کلات به مساحت ۱۰۰ هکتار، توسعه ناحیه صنعتی جغتای به مساحت ۱۳۰ هکتار و ناحیه صنعتی زاوه به مساحت ۲۸ هکتار از جمله این طرح‌هاست که عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

بهرامی زاده عنوان کرد: تفاهم نامه هایی با سازمان‌های مربوطه برای تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی شماره پنج مشهد، کلات، گناباد، سبزوار، میان جلگه، خوشاب و داورزن منعقد و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده که با تکمیل آن‌ ۲۹ مگاوات به میزان برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اضافه می‌کند.

وی گفت: پیمانکار برای طرح تصفیه‌خانه شهرک صنعتی چرمشهر با ظرفیت ۳۰۰۰ مترمکعب در شبانه تعیین شده و عملیات اجرایی آن تا پایان سال به اتمام می‌رسد. عملیات اجرایی تصفیه خانه کاشمر به عنوان نخستین پروژه مشارکتی این شرکت با آستان قدس رضوی نیز آغاز شده و پیشرفت ۲۰ درصدی دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با اشاره به برنامه شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی مبنی بر واگذاری ۳۰۰ کارگاه تولیدی تا پایان سال گفت: تاکنون ۱۰۰ کارگاه تولیدی در شهرک‌های صنعتی مشهد، توس، خیام و شهرک فناوری صنایع غذایی به متقاضیان واگذار شده است.

بهرامی زاده افزود: هم اینک اراضی کارگاهی به تعداد ۷۰ واحد در شهرک صنعتی چناران آماده واگذاری است.

تحول ساختار اداری شرکت شهرک‌های صنعتی استان

وی تصریح کرد: ساختار اداری در این شرکت کاملا سنتی و دستی است، حسب دستور مدیرعامل محترم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، خراسان رضوی پایلوت اجرای طرح پیاده سازی سیستم پنجره واحد بی. آر. پی سازمانی قرار گرفته و هم اینک با بهره‌گیری از همکاری مشاوره‌ای برخی سازمان‌ها این سیستم در حال پیاده سازی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی اضافه کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی برنامه خود را برای بخش‌های زیرساختی، واگذاری اراضی به واحدهای تولیدی، توسعه واحدهای صنعتی، حضور واحدها در نمایشگاه های داخلی و خارجی، دانش بنیان شدن واحدهای صنعتی، تامین نیازهای فناورانه واحدها و برگزاری دوره های آموزشی تدوین کرده که آماده تامین اعتبار است.

بهرامی زاده گفت: در راستای افزایش اختیارات مدیران شهرک‌های صنعتی چهار فرآیند صدور مجوزهای واحدهای صنعتی، واگذاری زمین، اصلاح پروانه های ساختمانی و تغییر نام واحد به مدیران شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تفویض شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی وی با بیان اینکه قرارگاه مانع زدایی و پشتیبانی از تولید در شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی ایجاد شده است، افزود: ایجاد این قرارگاه فعالیت‌های موازی در شرکت را در یک مجموعه قرار داده است. همچنین کمیته داوری این شرکت نسبت به تعیین تکلیف کلیه قراردادهای صنعتی راکد وارد عمل شده و تاکنون ۱۰ هکتار از اراضی مربوط به این قرارداده پس گرفته شده که با تعیین تکلیف کلیه قراردادهای راکد سالهای ۹۷ و ۹۸ اراضی پس گرفته شده تا پایان سال به ۲۰ هکتار می رسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی شرکت شهرک های صنعتی واحدهای راکد احیا واحدهای صنعتی پروانه بهره برداری برق بازچرخانی آب مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی شهرک ها و نواحی صنعتی استان شرکت شهرک های صنعتی شهرک های صنعتی استان عملیات اجرایی واحدهای صنعتی تا پایان سال بهرامی زاده ناحیه صنعتی شهرک صنعتی برای تامین دستور کار طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۰۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده خرید زمین در شهرک‌های صنعتی؛ به نیت احتکار زمین می‌خرند!

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تحت عنوان «آسیب‌شناسی شهرک‌های صنعتی در ایران» موانع کسب و کار در شهرک‌های صنعتی را بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از مشکلات واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی با واحدهای تولیدی بیرون از شهرک‌های صنعتی هم‌پوشانی دارد، اما برخی مشکلات نیز مختص به واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی است. در این گزارش بیشتر بر موانع کسب و کارها در مرحله راه اندازی متمرکز شده و بر این اساس مشکلات مربوط به تأمین زمین مورد نیاز و تمهیدات و امکانات زیرساختی مورد توجه قرار گرفته است.

تأمین برق هم در مرحله راه اندازی کسب و کار و هم در طول دوره فعالیت بنگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی، از جمله مهم‌ترین معضلات به شمار می‌رود. معضلات مربوط به تأمین برق نه فقط راه اندازی واحدهای صنعتی را معطل نگه داشته، بلکه واحدهای فعال را نیز با چالش‌های پرشماری مواجه ساخته است. به دلیل ارتباط بین زیر ساخت‌های لازم برای تأمین گاز و برق، مشکلات مربوط به تأمین برق، برای زیرساخت گاز نیز صدق می‌کند.

گفتنی است هر سال معمولاً در فصل گرما، شهرک‌های صنعتی با قطعی برق مواجه می‌شدند و درخواست همیشگی تولیدکنندگان این است که قطعی برق با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی باشد تا به تولید آسیب نزند. به همین دلیل در سال‌های اخیر شهرک‌های صنعتی به دنبال تأمین بخشی از برق مورد نیاز شهرک‌ها از طریق نیروگاه‌های مقیاس کوچک بوده‌اند.

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است که محدودیت‌های زیست محیطی در برخی از استان‌ها، به‌ویژه در استان‌های تهران و مرکزی موانع متعددی هم در مرحله آغاز فعالیت و هم در حین فعالیت و مرحله توسعه کسب و کار ایجاد کرده است.

با این حال این گزارش تاکید می‌کند که بسیاری از نقصان‌ها و موانع کسب و کارهای مستقر در شهرک‌های صنعتی، به نبود سیاست‌گذاری زمین در ایران بازمی‌گردد و این نقصان یکی از عوامل اصلی فلج شدن کل تولید است. از جمله در شهرک‌های صنعتی در حال حاضر، زمین به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، نه کالای مصرفی و در این وضعیت صنعتگر یا هر فرد دیگر با هدف صرف خرید زمین و کسب سود آتی از فروش زمین، اقدام می‌کند و نه با انگیزه تولید؛ به ویژه آنکه در حال حاضر در ایران می‌توان بدون پرداخت مالیات یا عوارض زمین‌ها را در شهرک صنعتی با اهداف سوداگرانه احتکار کرد و به فروش رساند.

بدین ترتیب، خرید زمین در شهرک‌های صنعتی در موارد بسیاری، با هدف سوداگری زمین و نه تولید صورت گرفته است. اصلاح سیاست زمین، مستلزم تغییر اساسی رویکردها و نگرش‌ها در این حوزه است. این رویکرد و اصلاحات شامل طیف گسترده‌ای از قوانین، مقررات و رویه‌ها در موضوعات قیمت گذاری، تخصیص زمین، فروش یا اجاره و نوع بهره برداری و غیره را در بر می‌گیرد.

کد خبر 6097926 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • ۱۰ غرفه مددجویان کمیته امداد در نمایشگاه اقوام دایر شد
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه خارجی در خراسان رضوی
  • پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به ۱۳۷۰ نفر در بابل
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • پشت پرده خرید زمین در شهرک‌های صنعتی؛ به نیت احتکار زمین می‌خرند!
  • توزیع اقلام لوازم خانگی بین مددجویان بسطام
  • دریافت مجوز شهرک صنعتی زرند بعد از ۱۷ سال
  • توانمندسازی مددجویان، مانعی در برابر تولید فقر است
  • توزیع ۱۲۷ میلیارد تومان جهیزیه بین مددجویان لرستان
  • حق بیمه بیش از ۴ هزار مددجوی کمیته امداد ماهانه پرداخت می‌شود