Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@15:53:41 GMT

آغاز مرمت دیوارنگاره‌های حمام خان کاشان

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۶۱۳۱۰

آغاز مرمت دیوارنگاره‌های حمام خان کاشان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان از آغاز پروژه مرمت تزئینات دیوارنگاری حمام تاریخی خان در بازار کاشان خبر داد.

به گزارش ایمنا، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، مهران‌سرمدیان با اعلام این خبر گفت: حمام خان از جمله بناهای ارزشمند مجموعه بازار کاشان در سال ۱۱۸۷ هجری‌قمری بنا شده که با توجه به وضعیت مناسب ساخت و استحکام اولیه، توانسته در مقابل زلزله سال ۱۱۹۲ هجری‌قمری مقاومت کند و دچار آسیب جدی نشود و معماری غنی و تزئینات ارزشمند آن نیز از آسیب محفوظ مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان با اشاره به اهمیت این عملیات مرمتی با توجه به ماهیت تصویری و داستانی بودن نقاشی‌های این حمام که در هشتی ورودی بنا قرار دارند، افزود: این نقاشی‌ها مربوط به تصاویری از خمسه نظامی ازجمله بهرام‌گور است که با توجه به موضوع تصاویر، شدت تخریب و آسیب‌های موجود در آن‌ها از جایگاه ویژه‌ای در عملیات مرمت تزئینات وابسته به معماری این اداره برخوردار است.

عباس‌متولی، معاون میراث‌فرهنگی کاشان نیز گفت: عملیات مرمتی این نگاره‌ها شامل لایه‌برداری، استحکام بخشی، پاک‌سازی، موزون‌سازی طرحی و رنگی، مستند نگاری و شناسایی و تکمیل طرح و نقش با حفظ اصالت اثر در قسمت‌های کمبود که در مرحله اول عملیات مرمتی خود قرار داشته و به‌طور قطع با توجه به آزمایش‌های مرمتی انجام شده در دیگر اسپرها نیز تصاویری از این قبیل در زیر لایه‌های از گچ مدفون شده که پس از انجام عملیات لایه‌برداری توسط کارشناسان، دیگر بخش‌های اثر مرمت و احیا خواهندشد.

به گزارش ایمنا، حمام تاریخی خان یا حمام رازقیه، یکی از بناهای ثبتی مجموعه بازار کاشان است که در اواسط راسته اصلی بازار و در بخش بالا بازار قرار دارد. این حمام که ۲۵ اسفندماه ۱۳۷۹ به شماره ۳۶۲۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است در زمینی به مساحت ۱۲۵۰ مترمربع مصادف با دوره کریم‌خان‌زند و به‌دستور عبدالرزاق‌خان‌کاشی (حاکم کاشان) احداث شده که دارای تمامی اجزا و ویژگی‌های معماری حمام‌های تاریخی شامل پیش‌خان، سردر، سربینه و موارد دیگر با تزئینات آجر و کاشی‌کاری به شکل‌های فیروزه‌ای و هفت رنگ است.

کد خبر 543699

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حمام تاریخی خان حمام خان اداره میراث فرهنگی کاشان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ميراث فرهنگي وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری حفاظت از میراث فرهنگی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق میراث فرهنگی عملیات مرمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۱۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا

مدیرکل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی شورای‌عالی مناطق آزاد گفت: مدیران گردشگری و نمایندگان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای جذب حداکثری بازار گردشگری غرب آسیا هم‌قسم شدند.

به گزارش ایسنا، محمدفرزاد میرزایی قلعه با اشاره به برگزاری کارگاه دوروزه با هدف شناسایی و حل مسائل پیش روی جذب بازار گردشگری غرب کشور، اظهار کرد: مناطق آزاد در سال ۱۴۰۲ میزبان بیش از ۶۰ میلیون بازدید بود، که از این تعداد بالغ بر دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ـ اقامت مسافر خارجی بودند، که بیشتر آنها از بازار گردشگری عراق بودند.

مدیر کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی شورای‌عالی مناطق آزاد در ادامه گفت: با توجه به نظام مسائل مناطق آزاد در این نشست دوروزه، اهم مسائل به تفکیک شناسایی و راحل آن مشخص شد و امید داریم با توجه به هدف‌گذاری سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ـ اقامت مسافر خارجی در سال ۱۴۰۳ بتوانیم سهم قابل دفاعی از بازار گردشگری غرب آسیا را برای ایران رقم بزنیم.

میرزایی افزود: در این نشست دوروزه که در قالب کارگاه دانش‌افزایی برگزار شد از اساتید و فعالان بخش خصوصی دعوت شد تا برای برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای پیرامون ایران، با هدف معرفی ظرفیت‌ها و شکل‌گیری زنجیره ارزش گردشگری برای کشور، گام‌های مثبتی برداشته شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نحوه تعمیر کردن شیردوش حمام؛ یک روش برای جوشکاری با باتری ۱.۵ ولتی (فیلم)
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • مرمت بندهای تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • تقدیر امام جمعه کاشان از اجرای طرح نور فراجا
  • دیوارنگاره‌ای به یاد «ماسا»
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد برای مدیریت سیلاب