Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سید منصور سیدسجادی، کشف این‌گونه لوح‌ها را در مناطق غربی ایران امری عادی خواند و تصریح‌کرد: نکته اینجاست که در شرقی‌ترین نقطه دشت لوت و ایران، باستان‌شناسان تا کنون به چنین کشف منحصر به‌فردی دست نیافته بودند.

او افزود: این لوح نشان از ارتباط جامعه شهرسوخته با مردم آغاز ایلامی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین مرادی باستان‌شناس و معاون هیأت باستان‌شناسی در عمق ۴متری اتاق شماره ۲۷ منطقه مسکونی محوطه شهر سوخته در حین کاوش به این لوح رسید.

سیدسجادی این کشف را تا حدودی قابل انتظار خواند و گفت: در همایش باستان‌شناسی جنوب شرق این نوید را به جامعه باستان‌شناسی داده بودم که در آینده خیلی نزدیک چنین رویدادی رخ خواهد داد و هیأت باستان‌شناسی به این کشف دست خواهد یافت.

سرپرست هیأت‌باستان شناسی، در بیان مشخصات این لوح حسابداری گفت: این لوح ۱۱سانتی‌متر طول و ۷سانتی‌متر عرض دارد و شامل دو گونه علامت است. یکی از علامت‌ها خطوطی‌اند که نشانگر نوع کالای ارسال شده همراه لوح است و دیگری سلسله شکل‌های مستطیلی عمق‌دار که نشان از تعداد کالای ارسال شده‌ دارند که فعلا برای ما ناآشنا ‌است.

سیدسجادی مهمترین نکته در ساختار این لوح را اثر مهر استوانه‌ای ارسال کننده روی آن خواند و گفت: طبق ساختار این مهر، کاملا روشن است که مردم در آن دوره از سیستم حسابداری ۱۰گانی استفاده می‌کردند، برخلاف سومری‌ها که سیستم حسابداری آنها بر اساس نظام ۶۰گانی بوده است.

سرپرست هیأت‌باستان شناسی با اشاره به اینکه تا این فصل در بخش‌های خیلی قدیمی‌تر شهر سوخته کاوش نشده بود تصریح‌کرد: در دو فصل گذشته تصمیم گرفتیم در لایه‌های عمیق‌تر کار کنیم که خوشبختانه این تصمیم منجر به کشف این لوح با ارزش در عمق چهار متری شد.

او در پایان اظهار کرد: هم‌اکنون و در روزهای پایانی کاوش و پژوهش فصل نوزدهم در پایگاه شهر سوخته مشغول ثبت، ضبط و آماده‌سازی مستندات و گزارش کار هستیم و کار حفاری در سه گمانه اصلی در منطقه مسکونی به اتمام رسیده است.

برچسب‌ها شهر سوخته میراث فرهنگی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر سوخته میراث فرهنگی ایران شهر سوخته میراث فرهنگی ایران هیأت باستان شناسی شهر سوخته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۶۱۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران+ جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هیأت نظامی جمهوری آذربایجان با حضور در تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش از توانمندی‌ها و آمادگی‌های رزمی این تیپ بازدید کرد.

بنابر روایت مهر، در این بازدید کارکنان تیپ ۶۵ در حضور هیأت نظامی جمهوری آذربایجان با اجرای رزمایش‌های متنوع در حوزه مبارزه با تروریسم، رهایی گروگان و… توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902323

دیگر خبرها

  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران
  • چرا کاربست‌های پژوهشی در جامعۀ ایران زمینه زدوده هستند؟
  • زن ها در ۷۵ هزار سال پیش این شکلی بودند! |‌ عکس | این زن در کوه های زاگرس زندگی کرده است
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران+ جزئیات
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در ایران
  • رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در ایران
  • افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند
  • آسیب شناسی معماری تنظیم‌گری رسانه در ایران